Nekromanti Dawnforge: fetaste förhandtitten någonsin

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fantasy Flight har släppt en förhandstitt på sin nya värld Dawnforge. Den är snygg och innehåller en 16-sidig introduktion till världen! Vill ni ha inspiration eller bara veta vad världen handlar om, ladda genast hem den! Om ni inte har så mycket pengar att spendera på dyra böcker som vi fanboys har, så kan ni nog till och med nöja er med förhandstitten och sen göra ut världen själv...

http://www.fantasyflightgames.com/dawnforge.html

Har själv inte köpt boken, men bläddrat i den, och den ser gedigen ut och ger ett gott intryck.

M.

anth

Vetefan
Har själv inte köpt boken, men bläddrat i den, och den ser gedigen ut och ger ett gott intryck.
Är den bara lika bra som Midnight så har de lyckats igen.

"Dawnforge was chosen as a semifinalist from more than 10,000 submissions in a worldwide setting search."
Är det samma worldwide setting search som Eberron vann?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
De tre finalisterna

Eberron vann. Den ser jag fram emot mycket. Indiana Jones möter fantasy. Det ska bli kul, och jag planerar redan äventyr som INTE är standardfantasy och verklig berg-och-dalbane-turer!

Dawnforge var en av de övriga två som inte vann. Länken till preview:n finns ovan.

Morningstar var den tredje finalisten. Den ska publiceras av Goodman Games. Info finns här: http://www.goodman-games.com/4100preview.php

För övrigt kan jag rekommendera en massa dyra settingböcker som är på gång när jag ändå håller på... ingen av dessa var såvitt jag vet med i WotC Setting Search, men här har ni i alla fall:

Iron Kingdoms Campaign Setting - om den nu inte fortsätter vara vaporware - www.ironkingdoms.com

Blackmoor - om Dave Arneson återhämtat sig från sitt slaganfall, så borde det vara mer på gång nu än någonsin. Ryktena går om att det inte är långt kvar nu - http://www.zeitgeistgames.com/

Conan - fast det vet ni ju om allihopa redan. Och det är inte en setting, utan ett spel. Med en setting. Så då är det ju ett Riktigt Rollspel - http://www.mongoosepublishing.com/conan/

DungeonWorld ska tydligen komma ut en ny upplaga. Idén är cool, men det är Fast Forward som gör den. Synd - http://www.fastforwardgames.com/

Fast Forward har också fått Ed Greenwood att skriva en ny kampanjvärld kallade Castlemorn. Har ingen aning om vad det är, och är tveksam efter att ha läst pressreleasen - http://www.fastforwardgames.com/Castlemorn.cfm

Och Fast Forward har ju släppt DemonWars. Ointressant för mig, men för de som gillar Salvatore kan det kanske vara nått - http://www.fastforwardgames.com/dwpages.cfm

Tja, det var de jag kan komma på. Ja, och Lemuria d20 förstås.

M.

Archer

Swashbuckler
Re: Ser ut som

jag just har fått ytterligare alternativ till kampanjvärld att spela i när vi har är klara med midnight kampanjen.

Shaggy

Swordsman
Eberron

Eberron vann. Den ser jag fram emot mycket. Indiana Jones möter fantasy. Det ska bli kul, och jag planerar redan äventyr som INTE är standardfantasy och verklig berg-och-dalbane-turer!
Du har alltså hittat någon vettig information om Eberron någonstans? På http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/eberron tycker jag att det i princip inte står något alls av värde. Jag vet avsevärt mycket mer om Dawnforge.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Den info jag har

Infon kommer från broschyren (som jag har i pdf), WotC hemsida och senaste Dragon. Men visst, det är lättare att få en uppfattning om Dawnforge... men så är ju den boken klar också. :gremgrin:

Äsch, jag är bara överdrivet optimistisk. Det är D&D, det är WotC som gör Eberron, jag är en speciellt utnämnd fanboy, vilket allt sammantaget gör att jag väldigt måste bli upphetsad över officiellt D&D material från WotC, för annars sabbar jag mitt rykte.

Det enda jag inte gillar är namnet... Eberron... hmmm... fast det sätter sig nog det också.

M.

Shaggy

Swordsman
Re: Den info jag har

OK. Senaste Dragon har jag inte läst. Stod det något intressant där?

(I övrigt har vi alltså samma information. Jag fick ett annat intryck.)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Intressant och intressant

Det som stod där var lite kommentarer från designerserna. Det verkar som om stämningen blir swashbuckling high fantasy med liknande känsla som i Raiders of the Lost Ark. Det kopplat med bilderna har redan gett mig äventyrsidéer som jag vill utforska.

Så den som tvekar kan helt enkelt vänta tills Eberron släpps och sedan vänta en vecka, och SEN läsa min recension av den! Och sen svarar jag på frågor. Men det är då det...

M.

Dilandau

Myrmidon
Är det inte lite intressant att två av de tre finalisterna är världar som befinner sig i "the golden age"? Någon sorts trend på G, eller vad?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lite kul

Mitt eget förslag var också en golden age-grej. Den skickade jag aldrig in eftersom jag inte blev nöjd med presentationen. Men lite cool var den, handlade om en tid då drakar och alver och dvärgar härskade, och hade stora imperier, och det var alltså den tid alla andra världar tittar tillbaks på, när civilistionen stod på top. Människorna var bara en konstig stam uppe i norr. Bara alverna och drakarna kunde magi (styrd magi, alltså Wizardry), men det talades om att en ny form av magi dykt upp (sorcery). Detta försökte alverna och drakarna slå ned, vilket satte scenen för den stora konflikten: Wizardry mot Sorcery. Vem som gett människorna magi vet man inte, men det misstänks vara några drakar...

Rollpersonerna skulle vara antingen på imperiets sida och försöka hindra sorcery och människan från att få fotfäste i världen, eller på människornas sida, med målet att påbörja imperiets fall.

Eller nått sånt... :gremlaugh:

M.

Warduke

Warrior
Gyllene åldrar

Jag kan tänka mig att populariteten med en gyllene tidsålder har att göra med att TSRs världar nästan alla var satta efter att den gyllene tidsåldern försvunnit. Folk protesterar och reagerar förstås på detta.
I Greyhawk tog två civilisationer kål på varandra med två gigantiska formler och folkvandringar startade och än idag så är magin inte lika bra som då.
I Forgotten Realms tog Netheril kål på sig själv vad jag förstått, och alvernas hemland invaderades av demoner, dvärgarna är på väg att dö ut och alverna emigrerar till Evermeet.
I Dark Sun har magin förstört miljön och tyranniska härskare härskar över härskaror som håller folket i schack.
I Dragonlance försvann de goda drakarna, gudarna och när de kom tillbaks var det för att en fanatisk massa elände var på gång.

Etc etc etc. (Fast man får inte glömma att innan den gyllene tidsåldern var det nog en rätt tråkig tidsålder med mycket elände också, med illithider, giths och aboleths och andra okända onda raser/arter härjandes här och var.) Det kanske blir nästa D&D-världstrend med supermycket elände.

Dilandau

Myrmidon
Re: Lite kul

Det är rätt coolt med gyllene tidsåldrar. Men jag undrar om inte allt spelande i en sådan kampanj till slut kommer att handla om hur tidsåldern tar slut. För är det inte lite mer spännande med en civilisation som rasar än en som står stolt?

Dilandau

Myrmidon
Re: Gyllene åldrar

Jag tror fanemig att varenda fantasyvärld jag kommit i kontakt med har jiddrat om fallna civilisationer och gyllene tidsåldrar och hur otroligt bra det var förr.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lite grand som rollspelarna tycker om rollspel

Jag tror fanemig att varenda fantasyvärld jag kommit i kontakt med har jiddrat om fallna civilisationer och gyllene tidsåldrar och hur otroligt bra det var förr.
Så tycker ju rollspelare om allt. :gremlaugh:

"D&D var bättre förr"
"TSR var snälla och bra"
"Sedan WotC tog över har det bara gått dåligt"
"Allt gick bra tills Hasbro tog över"
"Det var bättre förr"

:gremlaugh:

M.

Krille

Super Moderator
...när jag går i mina gyllne skor...

"Jag kan tänka mig att populariteten med en gyllene tidsålder har att göra med att TSRs världar nästan alla var satta efter att den gyllene tidsåldern försvunnit. Folk protesterar och reagerar förstås på detta."

Man kanske skulle vända på det? Den gyllene tidsåldern har inte börjat än. Den ligger kanske 800 år in i framtiden. Visst, det fanns nog en tid för kanske 1000 år sedan eller lite mer då det fanns ett jättemegastort imperium som rasade, och det finns en massa ballader om ett svunnet perfekt kungarike för kanske 700 år sedan, men på det stora hela så är det bättre nu och det kommer bara att bli bättre med tiden. Erkännes, en och annan världsomfattande pest och ett par hejans stora krig kan ju innebära ett dipp, men på det stora hela så pekar ju kurvan uppåt!

Vem vet? Västmark* kanske startar en trend med det temat, men faktum är att det är ju precis det som Västmark beskriver: man har precis kommit ut ur den mörka tidsåldern, högmedeltiden är i antågande, och därefter renässansen, industrialismen, 1900-talet och slutligen Internet! Om vi bara lyckas kolonisera Mars också så är sista spiken inslagen!

Men i vanlig ordning så är jag väl för tidigt ute. Om sisådär en tio år så kanske WotC hinner ikapp. :gremwink:

* Självklart skulle jag ha med lite smygreklam. :gremwink: