Fortsättning på diskussion i annan tråd...
I DC och marvel finns ett liknande problem; DC-universat har, antar jag, haft lika många om inte fler konstiga utomjordiska invasioner, dimensionsanfall, konstiga skurkar etc. Det känns helt enkelt lite som att vad man än hittar på så har det liksom redan gjorts av Stålis eller Läderlappen eller Blixten eller nån av de andra.
Jag hade samma problem med bordsrollspelet Gestalt, som är en spelvärld till HERO System (samma som är till grund för bordsrollspelet Champions). Författaren har beskrivit en rik värld, men eftersom allt det coola i spelvärlden redan gjorts av hans spelgrupp, och han skrivit in det i spelvärldenm, får jag lite känslan av att "jahaja, men vad ska jag här att höra?"
Jag gillade CoH's lösning. Vissa zoner, som är frivilliga att vara i, är PvP-zoner. Du måste vara en viss level för att få komma in i varje zon, och är du över en viss level så nerfas du ner. Säg att man har en lvl 25-35-pvpzon. Man måste då vara 25 för att komma in, och är man 50 så blir man 35 när man går in. Det tyckte jag var skitbra; pvp är väl ändå roligast när det är ungefär jämnt motstånd? Eller?
Börjar nog göra det, ja... Turligt nog kommer ju Guild Wars 2 och Secret World nåt tag...CromX said:Det
låter nog nästans som att du ska låta DCUO va och spendera pengarna på
nå annat istället
Tja, mitt idealspel vad gäller stridssystem är Final Fantasy X, vars strider är helt taktiska; spelarens förmåga att sikta eller reagera plockas bort ur ekvationen helt till förmån för turbaserade, taktiska val. Det är rentav så att jag tycker att CoH är lite för hektiskt ganska ofta =)CromX said:nu spelade jag bara CoH några dagar efter att det hade släppts. Men det
jag störde mig mest på i CoH var kontrollerna och det långsamma tempot i
striderna..
i DCUO så har du en primary och en secondary attack, vänster och höger
musknapp. I mitt fall då jag kör martial arts så slår och sparkar jag på
vänster musknapp och kastar kaststjärnor på höger.
Dessutom måste jag sikta dit jag anfaller, jag behöver inte vara bra på
att sikta för att träffa men lite ansträngning kräver det iaf
angående tempot så tänk dig Diablo eller något annat Hack'n'Slash spel.
så gillar du ett lite lägre tempo kommer du nog inte gilla DCUO
annars känns kontrollerna riktigt smidiga trotts att det går ganska
snabbt.
Jag är så anakronistisk att jag oftast spelar spel för storyn; fördelen CoH hade var att eftersom mytologin och världen skapades specifikt för spelet så kunde man låta historien liksom utspela sig i spelet. Vi har haft utomjordiska invasioner, konspirationer etc. och det mesta går att spela igenom. Till skillnad från, säg, WoW där man 99% av tiden på sin höjd kan läsa sig till bakgrundhistoria för olika saker, men själv spendera sin tid med att fiska och leverera pajer och grisar.CromX said:Nu har ju jag också lite svårt att föreställa mig hur man ska överträffa
Batman och Superman Men SoE hävdar ju att spelet är som roligast i
End game så det återstår ju att se.
I DC och marvel finns ett liknande problem; DC-universat har, antar jag, haft lika många om inte fler konstiga utomjordiska invasioner, dimensionsanfall, konstiga skurkar etc. Det känns helt enkelt lite som att vad man än hittar på så har det liksom redan gjorts av Stålis eller Läderlappen eller Blixten eller nån av de andra.
Jag hade samma problem med bordsrollspelet Gestalt, som är en spelvärld till HERO System (samma som är till grund för bordsrollspelet Champions). Författaren har beskrivit en rik värld, men eftersom allt det coola i spelvärlden redan gjorts av hans spelgrupp, och han skrivit in det i spelvärldenm, får jag lite känslan av att "jahaja, men vad ska jag här att höra?"
Just förmågor är jag inte så intresserad av; tänker mer på mantlar, handskar, dojjor, huvuden etc...CromX said:Min första reaktion då jag gjorde min första karaktär var nog att
utbudet var lite fattigt... Orsaken till det är att jag skulle vilja
kunna välja på flera förmågor (tänk Champions online t.ex. där det finns
hur många som hellst som man dessutom kan kombinera med varandra..)
Bra det, iaf. Fast jag föredrar nog den fullständiga friheten i CoH, där "gear" inte riktigt finns med på det sättet. Jag känner nog att det passar både mig och genren bättre att inte fokusera så mycket på att man typ hittat en +2 hammare; istället blir man bättre på sina förmågor, och utseendet är helt frikopplat från ens utrustning. Låter som DCUO lägger sig i mitten; å ena sidan inte WoW's julgranseffekt där man går omkring med rosa axelskydd och lila hammare för att det är de grejer som ger mest plus, men å andra sidan inte heller friheten att faktiskt designa sin char som man vill ha den...CromX said:Man får nämligen ny gear och nya
vapen medan man spelar. Den nya utrustningen och de nya vapnen man får
gör också att man ändrar i utseende under spelets gång. Men för varje ny
pryl man får så får man en ny "stil" och man kan även använda en gammal
stil på en ny pryl om man vill. Så man måste inte byta utseende om man
inte vill.
Väldigt många MMO's känns oerhört PvP-fokuserade. Jag fattar det inte riktigt, är det verkligen så kul att mäta cyberpenis mot andra spelare? Finns det inget bättre sätt att stärka självförtroendet?CromX said:Men överlag verkar DCUO vara ett mera
PvP baserat spel
Jag gillade CoH's lösning. Vissa zoner, som är frivilliga att vara i, är PvP-zoner. Du måste vara en viss level för att få komma in i varje zon, och är du över en viss level så nerfas du ner. Säg att man har en lvl 25-35-pvpzon. Man måste då vara 25 för att komma in, och är man 50 så blir man 35 när man går in. Det tyckte jag var skitbra; pvp är väl ändå roligast när det är ungefär jämnt motstånd? Eller?