Nekromanti DDM: Battle report 051228

Ram

Skev
Närvarande: Jag, B och en annan kille som jag inte minns vad han hettte (åskådare).
Plats: B:s lägenhet i Ryd
Temperatur: -3 ute, varmare inne
Snödjup: Ungefär 10 cm utomhus.

Vi hann med två matcher denna kväll.

Match 1:
Ryld
Goliath barbarian x3
Half-ogre barbarian
Half elf sorcerer
Xeph warrior

Mot

Iron golem
Sword archon
Justice archon
4x Man at arms
Standard bearer

Karta: Drow outpost tror jag den hette. Den har ett par klyftor i diagonalt över mitten, lite väggar och ett hus i ena änden i alla fall.

Redan från början kändes detta mycket dåligt. Hans killar hade alla mycket hög AC, något som mina barbarer inte gillar alls och alla relevanta gubbar hade DR5 så jag var tvungen att spendera min sorcerers spells som magiska vapen till alla barbarer. Jag försökte finta att placera striden i en smal passage mitt på kartan och hade tänkt mig att springa runt med några av mina barbarer för att anfalla i ryggen, men via klantigt manövrerande från min sida så lyckades jag låsa upp alla mina tre goliaths i just den passagen. Man at arms stod på linje på hans sida och goliaths på min. Bakom hans linje stod Iron golem och slog stenhårt med sin extra räckvidd. Jag missade massor med mina Goliaths även efter omslag och det tog flera rundor innan jag lyckades få död på de tre man-at-arms ens en gång och då var mina killar riktigt illa sargade av Golemen och lite av svärdsarkonen. Mina barbarer föll som flugor och när jag bara hade en skadad Half ogre och Ryld kvar medan B fortfarande hade en i stort sett oskadd Iron golem och en helt oskadd Sword archon så gav jag upp för att vi skulle hinna med en match till.

Vad kan man säga om den här matchen… Jag blev totalt överkörd. Jag spelade riktigt dåligt och gjorde inte ett enda bra taktiskt val. Med min överlägsna hastighet borde jag åtminstone ha kunnat göra det intressant även om jag kände att jag hade ett dåligt läge redan från början.

Match 2
Helmed horror
Efreeti
Rakshasa
Duergar champion x2
Kobold miner x2 (skulle ha varit Mongrelfolk, men jag hade glömt dem hemma)

Mot

Mounted paladin
Sword archon
Hill dwarf warrior x4
Man at arms x2

Karta: Drow outpost igen.

Genast mycket bättre. Duergar champions är bra mot killar som bara har en attack eller som försöker hugga en gång när de kutar förbi och mina killar har hög attackbonus över lag så jag borde kunna träffa skapligt ofta. Eller nåja, det var vad jag trodde i alla fall. Båda mina miners hamnar i huset på hans sida så de är i princip döda innan matchen ens börjat). Även denna gång står striden mitt på kartan och även denna gång spelar jag lite fel och vill in och slåss för tidigt. Jag hade nog lite för gott självförtroende i den här matchen. Smartare hade varit att hålla tillbaka styrkorna, låta horrorn skjuta lite båge och tvingat honom att komma till mig. I stället rusar jag ut med hela laget och låter striden rasa. Det är nu den frustrerande delen av matchen börjar. Jag träffar inte. Mina Duergars lyckas under hela striden tillsammans slå för 30p skada. Mina spells tar inte. Två Slapping hands misslyckas. Conceal fungerar inte. Sju träffar tar i Duergars. Ett enda missar mot conceal. De enda som träffar är Helmed horror som dock dör tidigt och Efreeten som börjar träffa framåt slutet. Det blev till slut så frustrerande att jag fick låta Efreetin börja använda sina spells i stället för att slå för att över huvud taget skada paladinen. Båda mina Duergars missar moralslagen och springer sin väg. Båda rally:ar och tar sig tillbaka in i striden men blir slaktade nästa runda. Jag lyckas få död på paladinen via ett par träffar från Efreetin men Sword archon dräper min Rakshasa. Med en Efreeti på 5HP mot en Archon på 45 så blir det aldrig ens spännande.

Det var helt enkelt inte min kväll. Tärningen var inte på min sida alls, jag spelade taktiskt klumpigt och B spelade bra.

Vad mer av intresse… Iron golem tycker åtminstone jag är läskigt bra. På kartor där hans långsamma hastighet inte är en så stor begränsning så dominerar han och mot killar med dålig chans att träffa är han brutal. Mounted paladin är fattig mans Large silver dragon. Den var riktigt bra, framför allt mot onda warbands. 96 poäng är i saftigaste laget dock.

Drow outpost-kartan tyckte jag var ganska tråkig att spela på, åtminstone med de warbands vi hade. Den känns med som en spoilerkarta som avståndsband kör med mot icke-flygande motståndare än en kul karta att spela på.

Nästa gång skall Urthok få leda de onda trupperna i stället för Rakshasa och ett nytt, spännande CG-band skall få ge sig ut på slagfältet.

//Glow

Ram

Skev
Roande som i bra skrivet eller roande som i "hur i helvete kunde klantarschlet förlora mot de där skitbanden"? :gremgrin:

Har du några tips på hur jag kan göra banden banden bättre?

alepulp

Veteran
Jag menade att det var skoj att läsa!

Men jag kan väl kommentera lite - men, som vanligt, så är det bara åsikter:

Ryld
Goliath barbarian x3
Half-ogre barbarian
Half elf sorcerer
Xeph warrior
GB behöver Inspiring Marshall enligt min erfarenhet. Ryld kan göra nästan samma, men inte om du inte har mer aktivationer än motståndaren. GB borde ha tillgång till Magic Weapon - om du ska använd sorcerern till detta så kommer du ofta inte ha tid till att göra mer än en. Det är ofta bra, också, att ha en archer om möjligt så att du kan skada på väg in i fajten. Och sedan sitta tillbaka och välja support minis att skada... Ett intressant warband, men med låga levels, och därför rätt så lätt att ta sönder. Speciellt med Gauth, Fireballs, Breath weapons osv. AC är låg. GB reroll fungerar, statistiskt räknat, som en extra +4 enligt mina simulationer med "crystal ball". Ryld fungerar kanske bättre idag med Aspect of Kord.

Iron golem
Sword archon
Justice archon
4x Man at arms
Standard bearer
1) Du har 3 poäng kvar - byt ut en M@A mot Mialee, använd MW på JA och sit tillbaka och använd MM när du bäst kan.
2) Byt ut 3xM@A mot 3xHill Dwarf Warrior - dom varar längre.
3) Byt ut 2xM@A mot en HDW och en Azer Raider - använd some Victory area point grabber.

Tyvärr är warbandet lite slött - en variant jag tycker om är Iron Golem (med Couatl some commander), Sword Archon, Couatl och 5xM@A. Använd Snakes Swiftness på Sword Archon.

Helmed horror
Efreeti
Rakshasa
Duergar champion x2
Ovanligt warband, men rätt starkt. Rakshasa kan vara rätt så jobbig att få bäst värde utav. Om jag skall använd LE idag så tycker jag om DCx2, Helmed Horror och sen Dark Naga och en Gauth. 3 Kobold Miners. Om du inte har en Gauth så är Efreeten ett bra alternativ. Tyvärr så har många LG band Couatl, så en del av hans förmåner fösvinner. Gauth har också Paralysis som kan orsaka stora problem.

Mounted paladin
Sword archon
Hill dwarf warrior x4
Man at arms x2
Intressant warband igen. Värsta med detta är att dom kan komma i varandras väg. +5 dmg från Sword Archon kan vara värdefullt, speciellt med smite mot Duergar Champs. Tvingar dom med Moral Check omedelbart (om du kommer igenom conceal). 35 HP dmg är ett magiskt nummer. Jag tycker om MP - men, den har problem med att vara så dyr. Jag tycker om att ha en Couatl igen med den - snakes swiftness och kontroll på autodamage från energi - sedan blir det svårare med vad man kan göra - Couatl:n har commander 0 - detta kan vara mycket illa för MP. Två alternativ jag har funderat på: Cleric of Order eller Cleric of Lathander. CoO för initiativ (5) plus +2 AC och +3 save. Cleric of Lathander för aggression och Cure Moderate Wounds. Jag har inte testat... Ett alternativ jag har testat är med två Couatls. Det fungerar okej.

Som du kan se så är banden faktiskt rätt så bra redan - men det finns lite som kanske kan göras.

Ram

Skev
Tackar för många bra tips. Jag har ingen Gauth och ännu ingen IM heller och båda skulle spelas om jag hade dem. Goliath-bandet var mer ett kul band medan jag faktiskt hade goda förhoppningar om LE-bandet. Är det värt att spela Dark naga i stället för Rakshasa även utan Gauth? Som det var nu så fick jag inte in en enda spell från Rak då både paladinen och arkonen har mycket bra saves, men mot band utan titaner så känns det som om en enda lyckad paralys mot en level 7-10 kille kan vara direkt matchavgörande. Därtill funderar jag lite på Slide och klyftor. Visst kan man slide:a small och medium-basade killar ned i en klyfta för att döda dem direkt?

alepulp

Veteran
Utan Gauth så finns det mindre orsak till Dark Naga - fastän den har två blixtslag som kan vara bra. Ett intressant alternativ är att se om du kan få in Grell - med 4 attacker var så kan detta bli mycket intressant mot paralys!

Lambi

Swordsman
Grell

Naga, Warpries of Hextor, Grell och HE Hexblade är en riktigt rolig kombo. Tyvärr saknar den _all_ form av förmåga att skyffla ut däng. Kul, dåligt och tufft :gremsmirk: