Nekromanti [DDM] Battle Report 060108

Dimfrost

Special Circumstances
Plats: waliums köksbord (något besudlat eftersom det låg en Eonbok där, tydligen som rest efter föregående dags spelande)
Plan: att på allvar testa några av Underdarkfigurerna

Match 1
Jag: 2 Frenzied Berserkers, Inspiring Marshal, Half-Ogre Barbarian, Wizard Tactician, Mialee,Wild Elf Raider, Xeph Warrior
Walium: Dark Naga, Gauth, Helmed Horror, 2 Duergar Champions, 3 Goblin Skirmishers
Vi gick ut starkt med bra band direkt. Jag försöker blockera line of sight så att jag kan avancera under första rundan utan att Gauth skulle få in något skott. Andra rundan räknade jag med att terräng skulle vara mindre viktigt. Tyvärr innebar det även att jag inte kunde få in något bra mål för Wizard Tactician heller, så hon tog sig närmare striden tillsammans med resten. Walium vann initiativet så jag flyttade först, och i den sista fasen kunde hans Naga lägga en lightning bolt på min xeph, wild elf och en berserker. Inte bra, det hade jag totalt missat. Dock klarar båda de dyrare figurerna sina saves. Jag vinner nästa rundas initiativ, och använder Grant Move Action direkt. Jag insåg att jag knappast kunde vänta på att få gå sist med aktiveringsövertag, som brukligt är när jag spelar ett gäng graycloaks tillsammans med FB och IM. Tyvärr står inga figurer inom åtta rutor från mina bärsärkar (jag kunde ha gått längre fram om jag hade velat, men lät bli av någon outgrundlig anledning), men jag avancerar med hela styrkan och springer sedan fram med en bärsärk och slår på nagan. Jag träffar och klarar conceal, och nagan missar sitt moralslag och springer direkt ut! Nu trodde jag det var fixat och klart. Så var dock inte riktigt fallet.
Gauthen hade bara line of sight till den enda bärsärken (förutom wild elf raider som sprungit fram och basat gauthen), så walium slog ihjäl wild elf raider (har jag för mig) med en duergar och gick fram och slog på bärsärken med helmed horror. På min runda går jag fram med den andra bärsärken och slår på duergarn; dessutom basar jag horrorn. Min andra aktivering är wizard tactician som lägger bigby’s slapping hand på horrorn; den missar sitt save, och dessutom träffar båda attackerna. Inte illa med 60 i skada på en runda från wizard tactician.
Nu går dock gauthen igång. De nästföljande 2-3 rundorna missar bärsärkarna massor av paralys- och stunsaves. Jag borde nog ha givit mig på gauthen direkt, i stället för horror/duergar. Bland annat kan en duergar slå ihjäl en paralyserad berserker utan att få en deathstrike på sig, vilket är ganska illa. Till slut dör dock alla hitters, hjälpt av att båda duergarna missar sina moralsaves. Half-ogre barbarian och Inspiring Marshal får slå ihjäl lite goblins på slutet.
I allmänhet måste jag säga att jag är imponerad av Wizard Tactician, trots att jag aldrig använde hennes empowered magic missile. Perfect targeting var till stor hjälp, även när jag dödade helmed horror med en välplacerad lesser cold orb. Half-Ogre Barbarian var också bra, fast jag hade nog hellre spelat med en Goliath Barbarian (och kört 3 xeph) om jag hade haft en sådan. Inte helt säker dock.
Duergar Champion var inte värst bra här, men så lyckades jag också med alla concealslag i hela matchen.

Match 2
Jag: Draegloth, Bugbear Champion of Erythnul, Drider Sorcerer, Red Samurai, Grimlock Barbarian, Abyssal Maw, 2 Orc Warriors
Walium: Gold Dragon, Cleric of Dol Arrah, 2 Justice Archons, Healer, 3 Man-at-Arms
Draegloth är så pass dålig att jag kände att jag kunde spela dridern som kompensation. Planen var eventuellt att försöka transposa Draegloth runda 1 så att jag kunde få in en melee attack direkt, och på så sätt komma runt Furious Spirit, men det tycks ganska svårt. Kanske på någon karta (eftersom de är mindre; vi spelar fortfarande på tiles), annars bara mot väldigt snabba motståndare. Och draken kom inte springande 20 rutor det första den gjorde, direkt. Jag blurrade samurajen och flyttade ut mina trupper. Draken väntade halvlångt bort, men ändå tillräckligt nära för att kunna spruta eld på huvuddelen av mitt lag. F10 är svårt att värja sig mot. Jag vann initiativet på något märkligt sätt (det gjorde jag de allra flesta gånger, trots 5 lägre i commandrating…) och sprang fram med Draegloth och slog på draken; dels för att den inte skulle kunna flyga och spruta eld lika lättvindigt, och dels för att jag inte hade något bättre för mig direkt. Draken tog dock en AoO och sprutade eld på samurajen, en orc, maw och grimlock. Jag slog på draken med samuraien, basade den med commandern, bytte plats på denne och grimlocken och slog in 40 till. Tror jag det var, i alla fall. Draken tog hur som helst fler AoO nästa runda och flög hem för att helas. Två JA stod och slog på Draegloth med varierande framgång under tiden. Samuraien sprutade eld på lite folk, däribland healern som dog utan att ha utträttat någonting alls. Clericen helade dock draken, och till slut hade jag inte tillräckligt med fighters kvar för att få ihjäl den, delvis beroende på att samuraien drabbats av weakening breath (eller vad det heter). Grimlocken hade sprungit sin väg rätt tidigt, och Draegloth dog av JA:s efter ett tag. Visserligen glömde jag bort commandeffekten från Bugbear Champ ett par gånger, men det hade antagligen inte spelat någon roll.
Draegloth är inte så dålig, men absolut inte värd sina poäng, speciellt inte när man måste ha Bugbear Champ för magic weapon också. De båda är knappt bättre än Tiefling och Red Sam, men kostar 29 poäng mer...

Match 3
Jag: Ulmo, Gith Monk, JA, Cleric of Dol Arrah, 4 MaA
Walium: Orog Warlord, 3 Chraals, Snig, Mongrelfolk. Minions: 3 Goblin Skirmisher, Orc Savage, Orc Brute
Mardrömsmatchupen. Jag har ingenting som kan göra mer än 10 skada mot Chraals, och med tre aktiveringar färre är det svårt att komma åt att lönnmörda Orog. Det borde inte vara omöjligt, dock, och det är väl vad jag hoppas på matchen igenom. Vi bestämmet oss för att spela Assault, främst för att någoting ska hända (båda banden har ju svårt att dela ut mycket skada på kort tid). Första rundan kan jag gå ut med Ulmo och skjuta ihjäl Mongrelfolk, samtidigt som Gith Monk ger mig tilepoints. Andra rundan skjuter jag dessutom ihjäl Orc Savage, så jag ligger hela tiden 20 poäng före. Annars står vi mest och tittar på varandra. Med difficult terrain och spike stones lyckas jag fördröja chraalerna rejält. En av dem börjar slå på Justice Archon runda 3 eller så, och två av dem sprutar köld på Gith Monk som klarar båda saven.
Sedan flyttar jag munken ett steg eller två av någon outgrundlig anledning (jag ville ha möjlighet att springa runt och anfalla Orog även om han flyttade sig. Dock ställde jag mig så att en chraal fick ren siktlinje mot honom (tidigare jag haft cover kring ett hörn), och dessutom missade jag att Orog hade ställt sig inom sex rutor. Helt plötsligt slog Chraal med +13 mot AC 25, i stället för +10 mot AC 29 som det hade varit nyss. Munken gick ner på 5 HP (men klarade sitt moralslag), så jag var tvungen att hela den med CoDA. Men nu tog tiden slut, Craal och Orog hann inte slå ihjäl JA om de inte fick en critical, och munken kunde springa i skydd och gömma sig. Jag vann på poäng utan att förlora en enda figur. Om vi hade kört utan tid hade jag nog däremot förlorat rätt ordentligt, efter ytterligare en timme eller två.
Bandet har ju uppenbara svagheter mot constructs, odöda, elementarer och andra som är immuna mot stun och/eller flanking. Det ska bli intressant att få testa det mot något annat, dock.

/Dimfrost

Hawkmoon1

Veteran
vilka battlemaps spelade ni med?

tänkte passa på och höra om det är ngn som har lust att lira lite minis, det är ju spelkvällar på måndagar i herrgården man skulle kunna spela där allt hemmos ngn. är intreserad av att byta/köpa figurer oxå.

Dimfrost

Special Circumstances
Vi har inte skaffat battlemaps än så vi använde tiles. Det är på gång dock.

Kul med någon annan som spelar minis i Linköping, vi kunde ju styra upp att träffas på HG någon gång även om vi inte brukar gå dit. Jag är upptagen nu på måndag men sedan lär det fungera bra.

/Dimfrost

Lambi

Swordsman
Tufft

You go girls :gremgrin:

Ehm, ja. Det var riktigt roligt att se att Ulmo-gänget kunde vinna över en Chraal-maffia. Inte för att dom nödvändigtvis var bättre (dom skulle ju bli svärdsföda rätt fort i öppen strid) utan för att dom är rätt rörliga. Jag har börjat fundera kring rörliga pjäser (eftersom jag fått på nosen så många gånger med dvärgband). Rörliga pjäser kan ta striden där den gör sig bäst, de kan jaga hit'n'run-pjäser, dom kan göra hit'n'runs, dom kan ta klossar där det är som mest fördelaktigt, dom kan hålla sig undan etc etc. Dålig movement är riktigt, riktigt begränsande. Grant Dwarves Movement Action hos BPM ger inte så många rutor framåt. En vift från en Inspiring Marshal slungar iväg CG-hitters över halva spelplanen.

Är band med låg speed (snitt 4-5 eller så) samma sak som dåliga band?

Jag hoppas på kraftfullare distanstrupper a la Bow Initiate on Speed and extra doom i framtida paket. Då kan man ha slöa klossar med eftersom motståndaren tvingas att komma nära. En high-dmg-output-archer med hyfsat låg HP i 30-40-poängsområdet skulle kunna göra spännande saker.

Sist men inte minst. Wizard Tactician. Det är en underbar pjäs. Den är rolig, förbises ofta som crap (vilken den ibland är) och kan göra riktigt bra saker (selective targeting eller vad det nu heter är en riktig pärla).

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Tufft

Ja, det är ytterst få figurer med lägre speed än 6 som är spelbara. Då rör det sig om understödsartilleri (Gauth, Beholder), commanders som inte behöver röra sig i frontlinjen (Orog Warlord, Cleric of Yondalla) eller fodder man spelar med i brist på bättre (Man-at-Arms). Huvudsakliga fighters med speed 4 är för lätta att manövrera runt om motståndarens pjäser har speed 8-10.

De flesta battlemaps är mindre öppna än vad man kan få till med tiles, så de som kan sådant brukar hävda att det blir svårt för avståndsattackfokuserade band i framtiden. Det är för svårt att få ett bra skjutfält och samtidigt fördröja motståndarens framryckning, helt enkelt.

Jag blev positivt överraskad av Wizard Tactician. Det är verkligen en pjäs som jag tänker testa fler gånger.

/Dimfrost

Lambi

Swordsman
Tactician, Speed och OT

Tactician
15 skada med perfect targeting är inte heller fy skam. Det mest uppenbara Tactician gör, och inget att se över helt. Det kan vara just dom där 15 som gör att motståndarens titan får slå ett moralslag. Det är heller inte några våldsamma mängder poäng man offrar även om man skulle kunna slänga in en Goliath, Pegasus, Griffon eller annat smaskens i samma prisklass.

Speed
Det borde finnas någon spell som sänker en motståndares speed till 4. Vore spännande supplement och kan sänka många pjäser duktigt om man inte aktar sig. En gold dwarf soldier visar finger medan en bärsärk eller en lsd gör i brallorna (i vissa fall skatthögen). Kanske inte vore balanserat, men det skulle vända på steken lite. Eller? Kommer den suga pung(om man nu får säga sådana omogna saker på wrnu)? Kommer den äta piska grävel (aka vara jättebra)?

OT
Började fundera kring 2 inspiring marshals och 2 st large air elementals. :p
Standardtaktiken med GMA blir lite snedvriden. Nu måste man placera elementarerna bra med GMA i slutet av rundan och sen whirlwinda loss. Man kan ju iofs få in en bärsärk och lite annat skoj, men det är inte huvudtanken med bandet. Det dumma är nog att det nog bara är roligt att testa en gång, och det är nog inte bästa grunden i stan (incited förstör så nedrans mycket).
!:tekopp:

Ram

Skev
Vad menar du med "Det är på gång dock"? Har du kommit på något sätt att få tag på kartor utan att behöva köpa en massa småäventyr? De skall ingå i något retailer-kit, inte sant? Var kan man få tag på sådana?

//Glow

Lambi

Swordsman
Jag hittar inga på deras hemsida. Vad har jag missat?

Drow Outpost har jag, men inga andra.

Ram

Skev
De kostar 125 spänn på SFbok. Det är inte så farligt.
Mjeh, jag vet inte jag... 125 spänn för två kartor känns dyrt. Jag rollspelar ju inte längre och absolut inte D&D3.5.

Hoppas de kommer i retailer-kits (kostar gratis hos vänliga lokala organisatörer) i stället.