Dimfrost
Special Circumstances
Plats: waliums köksbord (något besudlat eftersom det låg en Eonbok där, tydligen som rest efter föregående dags spelande)
Plan: att på allvar testa några av Underdarkfigurerna
Match 1
Jag: 2 Frenzied Berserkers, Inspiring Marshal, Half-Ogre Barbarian, Wizard Tactician, Mialee,Wild Elf Raider, Xeph Warrior
Walium: Dark Naga, Gauth, Helmed Horror, 2 Duergar Champions, 3 Goblin Skirmishers
Vi gick ut starkt med bra band direkt. Jag försöker blockera line of sight så att jag kan avancera under första rundan utan att Gauth skulle få in något skott. Andra rundan räknade jag med att terräng skulle vara mindre viktigt. Tyvärr innebar det även att jag inte kunde få in något bra mål för Wizard Tactician heller, så hon tog sig närmare striden tillsammans med resten. Walium vann initiativet så jag flyttade först, och i den sista fasen kunde hans Naga lägga en lightning bolt på min xeph, wild elf och en berserker. Inte bra, det hade jag totalt missat. Dock klarar båda de dyrare figurerna sina saves. Jag vinner nästa rundas initiativ, och använder Grant Move Action direkt. Jag insåg att jag knappast kunde vänta på att få gå sist med aktiveringsövertag, som brukligt är när jag spelar ett gäng graycloaks tillsammans med FB och IM. Tyvärr står inga figurer inom åtta rutor från mina bärsärkar (jag kunde ha gått längre fram om jag hade velat, men lät bli av någon outgrundlig anledning), men jag avancerar med hela styrkan och springer sedan fram med en bärsärk och slår på nagan. Jag träffar och klarar conceal, och nagan missar sitt moralslag och springer direkt ut! Nu trodde jag det var fixat och klart. Så var dock inte riktigt fallet.
Gauthen hade bara line of sight till den enda bärsärken (förutom wild elf raider som sprungit fram och basat gauthen), så walium slog ihjäl wild elf raider (har jag för mig) med en duergar och gick fram och slog på bärsärken med helmed horror. På min runda går jag fram med den andra bärsärken och slår på duergarn; dessutom basar jag horrorn. Min andra aktivering är wizard tactician som lägger bigby’s slapping hand på horrorn; den missar sitt save, och dessutom träffar båda attackerna. Inte illa med 60 i skada på en runda från wizard tactician.
Nu går dock gauthen igång. De nästföljande 2-3 rundorna missar bärsärkarna massor av paralys- och stunsaves. Jag borde nog ha givit mig på gauthen direkt, i stället för horror/duergar. Bland annat kan en duergar slå ihjäl en paralyserad berserker utan att få en deathstrike på sig, vilket är ganska illa. Till slut dör dock alla hitters, hjälpt av att båda duergarna missar sina moralsaves. Half-ogre barbarian och Inspiring Marshal får slå ihjäl lite goblins på slutet.
I allmänhet måste jag säga att jag är imponerad av Wizard Tactician, trots att jag aldrig använde hennes empowered magic missile. Perfect targeting var till stor hjälp, även när jag dödade helmed horror med en välplacerad lesser cold orb. Half-Ogre Barbarian var också bra, fast jag hade nog hellre spelat med en Goliath Barbarian (och kört 3 xeph) om jag hade haft en sådan. Inte helt säker dock.
Duergar Champion var inte värst bra här, men så lyckades jag också med alla concealslag i hela matchen.
Match 2
Jag: Draegloth, Bugbear Champion of Erythnul, Drider Sorcerer, Red Samurai, Grimlock Barbarian, Abyssal Maw, 2 Orc Warriors
Walium: Gold Dragon, Cleric of Dol Arrah, 2 Justice Archons, Healer, 3 Man-at-Arms
Draegloth är så pass dålig att jag kände att jag kunde spela dridern som kompensation. Planen var eventuellt att försöka transposa Draegloth runda 1 så att jag kunde få in en melee attack direkt, och på så sätt komma runt Furious Spirit, men det tycks ganska svårt. Kanske på någon karta (eftersom de är mindre; vi spelar fortfarande på tiles), annars bara mot väldigt snabba motståndare. Och draken kom inte springande 20 rutor det första den gjorde, direkt. Jag blurrade samurajen och flyttade ut mina trupper. Draken väntade halvlångt bort, men ändå tillräckligt nära för att kunna spruta eld på huvuddelen av mitt lag. F10 är svårt att värja sig mot. Jag vann initiativet på något märkligt sätt (det gjorde jag de allra flesta gånger, trots 5 lägre i commandrating…) och sprang fram med Draegloth och slog på draken; dels för att den inte skulle kunna flyga och spruta eld lika lättvindigt, och dels för att jag inte hade något bättre för mig direkt. Draken tog dock en AoO och sprutade eld på samurajen, en orc, maw och grimlock. Jag slog på draken med samuraien, basade den med commandern, bytte plats på denne och grimlocken och slog in 40 till. Tror jag det var, i alla fall. Draken tog hur som helst fler AoO nästa runda och flög hem för att helas. Två JA stod och slog på Draegloth med varierande framgång under tiden. Samuraien sprutade eld på lite folk, däribland healern som dog utan att ha utträttat någonting alls. Clericen helade dock draken, och till slut hade jag inte tillräckligt med fighters kvar för att få ihjäl den, delvis beroende på att samuraien drabbats av weakening breath (eller vad det heter). Grimlocken hade sprungit sin väg rätt tidigt, och Draegloth dog av JA:s efter ett tag. Visserligen glömde jag bort commandeffekten från Bugbear Champ ett par gånger, men det hade antagligen inte spelat någon roll.
Draegloth är inte så dålig, men absolut inte värd sina poäng, speciellt inte när man måste ha Bugbear Champ för magic weapon också. De båda är knappt bättre än Tiefling och Red Sam, men kostar 29 poäng mer...
Match 3
Jag: Ulmo, Gith Monk, JA, Cleric of Dol Arrah, 4 MaA
Walium: Orog Warlord, 3 Chraals, Snig, Mongrelfolk. Minions: 3 Goblin Skirmisher, Orc Savage, Orc Brute
Mardrömsmatchupen. Jag har ingenting som kan göra mer än 10 skada mot Chraals, och med tre aktiveringar färre är det svårt att komma åt att lönnmörda Orog. Det borde inte vara omöjligt, dock, och det är väl vad jag hoppas på matchen igenom. Vi bestämmet oss för att spela Assault, främst för att någoting ska hända (båda banden har ju svårt att dela ut mycket skada på kort tid). Första rundan kan jag gå ut med Ulmo och skjuta ihjäl Mongrelfolk, samtidigt som Gith Monk ger mig tilepoints. Andra rundan skjuter jag dessutom ihjäl Orc Savage, så jag ligger hela tiden 20 poäng före. Annars står vi mest och tittar på varandra. Med difficult terrain och spike stones lyckas jag fördröja chraalerna rejält. En av dem börjar slå på Justice Archon runda 3 eller så, och två av dem sprutar köld på Gith Monk som klarar båda saven.
Sedan flyttar jag munken ett steg eller två av någon outgrundlig anledning (jag ville ha möjlighet att springa runt och anfalla Orog även om han flyttade sig. Dock ställde jag mig så att en chraal fick ren siktlinje mot honom (tidigare jag haft cover kring ett hörn), och dessutom missade jag att Orog hade ställt sig inom sex rutor. Helt plötsligt slog Chraal med +13 mot AC 25, i stället för +10 mot AC 29 som det hade varit nyss. Munken gick ner på 5 HP (men klarade sitt moralslag), så jag var tvungen att hela den med CoDA. Men nu tog tiden slut, Craal och Orog hann inte slå ihjäl JA om de inte fick en critical, och munken kunde springa i skydd och gömma sig. Jag vann på poäng utan att förlora en enda figur. Om vi hade kört utan tid hade jag nog däremot förlorat rätt ordentligt, efter ytterligare en timme eller två.
Bandet har ju uppenbara svagheter mot constructs, odöda, elementarer och andra som är immuna mot stun och/eller flanking. Det ska bli intressant att få testa det mot något annat, dock.
/Dimfrost
Plan: att på allvar testa några av Underdarkfigurerna
Match 1
Jag: 2 Frenzied Berserkers, Inspiring Marshal, Half-Ogre Barbarian, Wizard Tactician, Mialee,Wild Elf Raider, Xeph Warrior
Walium: Dark Naga, Gauth, Helmed Horror, 2 Duergar Champions, 3 Goblin Skirmishers
Vi gick ut starkt med bra band direkt. Jag försöker blockera line of sight så att jag kan avancera under första rundan utan att Gauth skulle få in något skott. Andra rundan räknade jag med att terräng skulle vara mindre viktigt. Tyvärr innebar det även att jag inte kunde få in något bra mål för Wizard Tactician heller, så hon tog sig närmare striden tillsammans med resten. Walium vann initiativet så jag flyttade först, och i den sista fasen kunde hans Naga lägga en lightning bolt på min xeph, wild elf och en berserker. Inte bra, det hade jag totalt missat. Dock klarar båda de dyrare figurerna sina saves. Jag vinner nästa rundas initiativ, och använder Grant Move Action direkt. Jag insåg att jag knappast kunde vänta på att få gå sist med aktiveringsövertag, som brukligt är när jag spelar ett gäng graycloaks tillsammans med FB och IM. Tyvärr står inga figurer inom åtta rutor från mina bärsärkar (jag kunde ha gått längre fram om jag hade velat, men lät bli av någon outgrundlig anledning), men jag avancerar med hela styrkan och springer sedan fram med en bärsärk och slår på nagan. Jag träffar och klarar conceal, och nagan missar sitt moralslag och springer direkt ut! Nu trodde jag det var fixat och klart. Så var dock inte riktigt fallet.
Gauthen hade bara line of sight till den enda bärsärken (förutom wild elf raider som sprungit fram och basat gauthen), så walium slog ihjäl wild elf raider (har jag för mig) med en duergar och gick fram och slog på bärsärken med helmed horror. På min runda går jag fram med den andra bärsärken och slår på duergarn; dessutom basar jag horrorn. Min andra aktivering är wizard tactician som lägger bigby’s slapping hand på horrorn; den missar sitt save, och dessutom träffar båda attackerna. Inte illa med 60 i skada på en runda från wizard tactician.
Nu går dock gauthen igång. De nästföljande 2-3 rundorna missar bärsärkarna massor av paralys- och stunsaves. Jag borde nog ha givit mig på gauthen direkt, i stället för horror/duergar. Bland annat kan en duergar slå ihjäl en paralyserad berserker utan att få en deathstrike på sig, vilket är ganska illa. Till slut dör dock alla hitters, hjälpt av att båda duergarna missar sina moralsaves. Half-ogre barbarian och Inspiring Marshal får slå ihjäl lite goblins på slutet.
I allmänhet måste jag säga att jag är imponerad av Wizard Tactician, trots att jag aldrig använde hennes empowered magic missile. Perfect targeting var till stor hjälp, även när jag dödade helmed horror med en välplacerad lesser cold orb. Half-Ogre Barbarian var också bra, fast jag hade nog hellre spelat med en Goliath Barbarian (och kört 3 xeph) om jag hade haft en sådan. Inte helt säker dock.
Duergar Champion var inte värst bra här, men så lyckades jag också med alla concealslag i hela matchen.
Match 2
Jag: Draegloth, Bugbear Champion of Erythnul, Drider Sorcerer, Red Samurai, Grimlock Barbarian, Abyssal Maw, 2 Orc Warriors
Walium: Gold Dragon, Cleric of Dol Arrah, 2 Justice Archons, Healer, 3 Man-at-Arms
Draegloth är så pass dålig att jag kände att jag kunde spela dridern som kompensation. Planen var eventuellt att försöka transposa Draegloth runda 1 så att jag kunde få in en melee attack direkt, och på så sätt komma runt Furious Spirit, men det tycks ganska svårt. Kanske på någon karta (eftersom de är mindre; vi spelar fortfarande på tiles), annars bara mot väldigt snabba motståndare. Och draken kom inte springande 20 rutor det första den gjorde, direkt. Jag blurrade samurajen och flyttade ut mina trupper. Draken väntade halvlångt bort, men ändå tillräckligt nära för att kunna spruta eld på huvuddelen av mitt lag. F10 är svårt att värja sig mot. Jag vann initiativet på något märkligt sätt (det gjorde jag de allra flesta gånger, trots 5 lägre i commandrating…) och sprang fram med Draegloth och slog på draken; dels för att den inte skulle kunna flyga och spruta eld lika lättvindigt, och dels för att jag inte hade något bättre för mig direkt. Draken tog dock en AoO och sprutade eld på samurajen, en orc, maw och grimlock. Jag slog på draken med samuraien, basade den med commandern, bytte plats på denne och grimlocken och slog in 40 till. Tror jag det var, i alla fall. Draken tog hur som helst fler AoO nästa runda och flög hem för att helas. Två JA stod och slog på Draegloth med varierande framgång under tiden. Samuraien sprutade eld på lite folk, däribland healern som dog utan att ha utträttat någonting alls. Clericen helade dock draken, och till slut hade jag inte tillräckligt med fighters kvar för att få ihjäl den, delvis beroende på att samuraien drabbats av weakening breath (eller vad det heter). Grimlocken hade sprungit sin väg rätt tidigt, och Draegloth dog av JA:s efter ett tag. Visserligen glömde jag bort commandeffekten från Bugbear Champ ett par gånger, men det hade antagligen inte spelat någon roll.
Draegloth är inte så dålig, men absolut inte värd sina poäng, speciellt inte när man måste ha Bugbear Champ för magic weapon också. De båda är knappt bättre än Tiefling och Red Sam, men kostar 29 poäng mer...
Match 3
Jag: Ulmo, Gith Monk, JA, Cleric of Dol Arrah, 4 MaA
Walium: Orog Warlord, 3 Chraals, Snig, Mongrelfolk. Minions: 3 Goblin Skirmisher, Orc Savage, Orc Brute
Mardrömsmatchupen. Jag har ingenting som kan göra mer än 10 skada mot Chraals, och med tre aktiveringar färre är det svårt att komma åt att lönnmörda Orog. Det borde inte vara omöjligt, dock, och det är väl vad jag hoppas på matchen igenom. Vi bestämmet oss för att spela Assault, främst för att någoting ska hända (båda banden har ju svårt att dela ut mycket skada på kort tid). Första rundan kan jag gå ut med Ulmo och skjuta ihjäl Mongrelfolk, samtidigt som Gith Monk ger mig tilepoints. Andra rundan skjuter jag dessutom ihjäl Orc Savage, så jag ligger hela tiden 20 poäng före. Annars står vi mest och tittar på varandra. Med difficult terrain och spike stones lyckas jag fördröja chraalerna rejält. En av dem börjar slå på Justice Archon runda 3 eller så, och två av dem sprutar köld på Gith Monk som klarar båda saven.
Sedan flyttar jag munken ett steg eller två av någon outgrundlig anledning (jag ville ha möjlighet att springa runt och anfalla Orog även om han flyttade sig. Dock ställde jag mig så att en chraal fick ren siktlinje mot honom (tidigare jag haft cover kring ett hörn), och dessutom missade jag att Orog hade ställt sig inom sex rutor. Helt plötsligt slog Chraal med +13 mot AC 25, i stället för +10 mot AC 29 som det hade varit nyss. Munken gick ner på 5 HP (men klarade sitt moralslag), så jag var tvungen att hela den med CoDA. Men nu tog tiden slut, Craal och Orog hann inte slå ihjäl JA om de inte fick en critical, och munken kunde springa i skydd och gömma sig. Jag vann på poäng utan att förlora en enda figur. Om vi hade kört utan tid hade jag nog däremot förlorat rätt ordentligt, efter ytterligare en timme eller två.
Bandet har ju uppenbara svagheter mot constructs, odöda, elementarer och andra som är immuna mot stun och/eller flanking. Det ska bli intressant att få testa det mot något annat, dock.
/Dimfrost