Nekromanti DDM: Battle-report 2005-11-15 [lång]

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Gamers of DOOM: Lambi och Martin "Tysken" Wall mot Anders " Anders Åstrand " Åstrand och Joakim "Jorgo" Svärd

Place of action: Teh Anders Åstrand residence i Sollentuna.

Koffeinhalt: Låg (Anders är en dålig människa)

Setup: Goda mot onda. Självklart. CG + LG mot CE + LE. 200 poäng/warband, och man kan skyffla småpoäng hit och dit

om någon har 5-10 över och någon saknar någon poäng.
Wincondition: Döda, döda, döda. Står någon i motståndarlaget, slå mer.

Ska försöka komma ihåg alla warbands nu...
Lambis warband: Battle Plate Marshal, Dwarf Samurai, Dwarf Seargant, Anvil of Thunder, Eberk Adventurer, 2 gold dwarfs, Dwarf Artificier
Tyskos warband: Dark Traveller, Celestial Pegasus, Rikka - Angelic Avenger, Wand Expert, Red Slaad, Aramil adventurer
Anders Åstrands warband: Hezrou, Blue Slaad, Fiendish Dire Wolverine, Orc Savage, 3st (dom-där-odöda-för-12-poäng-med-2-magic-missiles)
Jockes warband: Iron Golem, 2st Chraals, Dark Naga(ser någon den svaga länken?), Destrachan

Tiles:
Jag är ingen tile-o-fil och är kass på taktik och har inte spelat galet mycket minis. Mina jättesnabba dvärgar ville dock helst inte stå kvar och hänga när Blue Slaad piskar in sin fula spell mot lawful. Jag och min partner in crime Martin körde därför stenhårt på att gyttra in det och att hindra line of sight så gott det gick. Det funkade. Spelplanen blev en hyfsat bra labyrint.

Inledningen:
Blue Slaad och Hezrou tar sig snabbt mot CG-gänget då dvärgarna inte syns för slaaden. Red Slaad får Greater Magic Weapon av Dwarf Artificier och Red Slaad och Rikka får Blur av wand expert. Artificiern och Eberk gjorde sitt för dvärgarnas armor class. En chraal tätt följd av dark naga och dire wolverine tar täten ni i mitten där det börjar bli gyttrigt. Andra chraalen tar rompen(ja, man FÅR säga så på wrnu) på dvärgarna och får en smaskig Lightning Bolt av Nagan.
På västfronten har Blue Slaad slagits med Celestial Pegasus, Dark Wanderer och Rikka och åkt på tillräckligt med stryk för att se sig om efter moral och tar helt sonika och gittar innan Hezrou'n hunnit gotta in sig tillräckligt med klor och tänder i CG-gruppen.

The high stand:
Chraalerna, och överlever ohederligt länge pga att dom har ac 21 och inte 20 (sanslöst många missar som skulle prickat om dom haft 20) samtidigt dom Battle Plate Marshal blir sönderkrittad av Chraalen på sidan och hamnar nere i träsket. En chraal får dock en ohederligt stor feting av wand expert och blir ganska ledsen i ögat. Tacksamt nog så står Dwarf Samurai i närheten och missar allt han slå i tre rundor för att väga upp det hela.
Om dvärgarna hade haft lika mycket kräm i fossingarna som dom haft i skägget så hade dom kunnat komma åt dark naga, men det var ganska meningslöst. Rikka och Celestial Pegasus tar och ignorerar Hezrou'n och bjuder in till lite attacks of opportunity och beger sig till dark naga som blir aningen ledsen av påhälsningen. Dire Wolverine gör ingen direkt nytta men står i vägen som det as den är och spell-resistar två lightning bolts (tidigare) och gör sig värd av bara det.
Nu börjar den stora fighten. Lag GOOD (tyvärr utan Robinson-Emma) öser loss det dom kan på Dark Naga men slår mest ihjäl luft (Dark Naga behöver inte ens conceal). Chraal 1 (som har en evigt viftande Dvärg vid fötterna), Iron Golem och Dire Wolverine gör det dom kan för att pulverisera Pegasen och Rikka, uppbackade av några magic missile-fånar (som tyvärr ställde till det lite för oss). Det går hyfsat, men Pegasen och Rikka överlever hyfsat länge. Inte för att dom prickar något ändå. Dark Naga kan till slut flytta på sig ur det värsta träsket med endast 10 skada.
Dark Traveller går loss på Hezrou'n som helst av allt vill äta Pegas, och krittar till bjässen rejält. Hezrou'n bryr sig inte alls och ligger ändå nära tresiffrigt när Dark Traveller och Wand Expert (som inte riktigt fått göra nytta sedan Chraal-mosandet).

Avslutet:
Med dark naga utom räckhåll och Rikka och Pegasen döda ser det riktigt, RIKTIGT mörkt ut på GOOD-fronten. Red Slaad gör ett försök att springa runt och klippa till dark naga (som har spiritual weapon på sig, men får ändå aldrig någon skada av det) men springer in i en Iron Golem som först nu börjar göra riktig nytta och knockar den stackars Slaaden åt den stora skogen. Dwarf Samurai får en magic missile och går från 5 hp till 0. Dwarf Seargant blir jätterädd och springer därifrån medan en chraal har stora problem med 2st gold dwarf warriors (som inte heller lyckas särskilt bra).

The walk over:
Med Dark Wanderer och wand expert kvar hos CG, och gold dwarf warrior och eberk kvar hos LG får vi se ondskan(TM) segra den kvällen med maffiga pjäser som Hezrou, chraal, dark naga och iron golem i fullt stridbart skick när vi slutade.

Mina tankar:
Lirade ju dvärg-bandet och kom på att det suger mot chraal-band. Dom är lika rörliga som en gråsten en kall decembermorgon och har inga avståndsattacker.
Chaotic Good-bandet var rätt ballt även om jag tycker att Red Slaad är aningen dyr. Wand Expert är dyrkansvärd.
Rikka piskar grävel (speciellt med Blur). Hezrou tål som en diamant-kossa och Chraal är fortfarande en ap-bra pjäs.

Så, vad tycker ni som orkat läsa hit? Var våra warbands hela värdelösa? Borde utgången blivit annorlunda?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
Mjo, det borde nog ha slutat annorlunda... Nagan var i praktiken värd 173 poäng. Varför dödade ni den inte? :gremwink:
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Nagan ska DÖ! :p

Det var ju det vi lade allt på och misslyckades så kapitalt. Jagmenar, Rikka satte inte ett slag på Nagan. Nagan har AC18 och Rikka har +15 to hit. Jag skämtar inte, tärningarna var mutade :gremmad:

Dvärgarna hade toksvårt att komma fram. Vrångade fram två stycken varav endast en överlevde efter attacks of opportunities, men dom gjorde inget nyttigt. Nagan hade divine protection +100 i mina ögon :p
60 HP som bara inte ville försvinna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ashäftigt! Först: Hur ballt som helst att spela ont mot gott med alla fyra fraktionerna, det blev jag också assugen på att göra. Jag har aldrig spelat lagspel öht; det verkar äga.

Jag skulle tro att det i sådant spel borde vara bättre med utpräglade hatpjäser - alltså goda varelser med smite evil och motsvarande.

Det kanske var lite konstigt att Nagan överlevde så länge, men det behöver ju inte betyda att ni goda spelade dåligt. Det är nog snarare så att de onda kunde försvara nagan med två warbands, medan ni bara hade ett fåtal snabba pjäser som kunde angripa den.

Jag tackar iaf för läsningen och för de goda uppslagen; blev verkligen sugen på att lira något liknande själv.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,672
Location
Fallen Umber
Battle reports rockar! Det var sådana som fick mig intresserad av spelet i vintras, och det borde fortfarande vara ett bra sätt att locka nya spelare. Jag hade tänkt skriva en efter min och waliums senaste batalj, men så slutade det med att han vann med 2-1, så jag såg det som en bra anledning att avsäga mig ansvaret. Naturligtvis har det därför heller inte dykt upp någon rapport. :gremelak:

Blir det inte trist med att spela fyra personer eftersom man själv får agera hälften så ofta som vanligt? Annars känns lagspel rätt mycket vettigare än alla mot alla, något som jag inte alls är sugen på att testa. Jag spelar hellre många snabba matcher än en seg.


/Dimfrost
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Sparkar till Walium! Schneller! :p

Kul att folk gillade min battle-report. :gremgrin:

Jo det blir lite knepigt med fyra pers. Lirar oftast det, men det har sina nackdelar. Man får göra så sällan att man kommer av sig och missar saker. Folk snackar så mycket skit (jag är också en dålig människa i det avseendet) att man inte kommer ihåg vems tur det är och man får fundera igenom vad som hände senast etc etc. Det tar då en jävla tid att spela klart. Vi började strax efter åtta och var klara strax efter tolv igår.

Lirar man så många så är oftast lawful som står sig längst, så chaotic mot lawful har funkat sisådär. Tror iofs det kan vara så som det blivit just dom gångerna.

Jag är mest sugen på 1on1 nu här närmast. Dock är vi bara två i mitt gamla spelargäng som har minis så vi kör med en spelplan och delar upp var sitt gäng tiles (2 tiles-set totalt alltså). Det är knappast spel på allvar mellan oss och folk tar ofta och bygger sina warband på en jeppe som ser ball ut.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför är alla så elaka mot mig?

Battle reports är roliga att läsa, men tråkiga att skriva. Särskilt om man ska göra en rolig grej av det. Jag kommer ej heller ihåg coola saker som händer särskilt väl. Å andra sidan så är det roligt att skryta. Om ändå mitt ego varit större än min bekvämlighet, tänk vad jag hade kunnat åstadkomma.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Blir det inte trist med att spela fyra personer eftersom man själv får agera hälften så ofta som vanligt?
Det kan kännas lite segare, visst, men samtidigt får du ju mer att göra när det väl blir din tur. Jag kan tycka att man-mot-man-spel stannar av efter ett par drag för att därefter bara gå på rutin; liksom - när det blir ens tur så gör man det uppenbart bästa utan att behöva tänka efter med många av ens figgar - men med fler spelare ute så kan man ha fler möjligheter och det kan finnas fler anledningar att fortsätta tänka och lira skärpt. Även med de figgar som vanligtvis blir rutinfiggar en bit in i traditionella matcher.

Så tidsaspekten är en grej - strategiaspekten en annan. Ett spel kan ju vara "segt" på två olika sätt. (Fluxx är ett bra exempel på ett snabbt spel som jag ändå tycker är skitsegt, eftersom det dröjer så oerhört länge mellan de situationer där man faktiskt får ta ett riktigt utmanande beslut (ibland mer än ett helt parti))
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,672
Location
Fallen Umber
kan tycka att man-mot-man-spel stannar av efter ett par drag för att därefter bara gå på rutin; liksom - när det blir ens tur så gör man det uppenbart bästa utan att behöva tänka efter med många av ens figgar - men med fler spelare ute så kan man ha fler möjligheter och det kan finnas fler anledningar att fortsätta tänka och lira skärpt.
Det är vi inte ens i närheten av. Vi har fått sätta tidsbegränsningar på matcherna för att en enda match (1 mot 1, 8 figurer) inte ska ta 2-3 timmar. Vi tänker extremt mycket och långsamt, helt enkelt. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
När jag möter Vitulvs röda magikerband så kan det bli rätt segt för oss också, men där läggs nästan all tanketid på de första dragen innan vi drabbat samman i närkamp ordentligt. Sedan lappar jag helt enkelt bara på första bästa gubbe med mina björnar (eller nja, "bortesta bästa" gubbe, förstås), och graycloaken står ofta bra där han står och skjuter sina pilar. Då går det mesta på automatik, med andra ord, och man tar inte så många viktiga beslut längre - utan man får snarare se hur det går med de beslut man redan tagit i matchen.

Det här med foderkrig blir ju något helt annat med många spelare. Att springa på kenku #1 eller kenku #2 är inte sällan viktigt i en tvåspelarmatch, men i en flerspelarmatch så kan det spela stor roll vilken spelare man vill nöta ner antalet aktivationer för.

Så, av egen erfarenhet är det just sådana här sorters beslut som kan göra spelet mer strategiskt på flera spelare - man kan finna sig börja tänka i helt nya banor som man aldrig hamnar i i vanligt spel. Och om man med strategi menar just hur man anpassar sig efter ens tillgångar och oväntade omständigheter - alltså ens förmåga att tillämpa erfarenheter och kunskaper i nya situationer - så kan spelet absolut bli mer strategiskt.

Men det behöver inte riktigt ta dubbelt så lång tid att spela.

Fast okej, nu när du säger det så är jag rätt nyfiken på att spela med schackklocka - det skulle kunna göra figurer som Warlocken mycket bättre, eftersom man då slipper ta tid för att slå tärningar och se om man kan träffa.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,672
Location
Fallen Umber
Visst är det i början de flesta taktiska beslut tas, och det är en anledning att köra tidsbegränsade matcher. Då slipper man det långa hjärndöda bankandet i slutet, speciellt om båda spelar band med låg attackbonus och hög AC...


/Dimfrost
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Koffeinhalt: Låg (Anders är en dålig människa)
Pfft, vem som helst som orkat diska kaffebryggaren hade kunnat kirra kaffe.

--
Jo det var en rätt skoj match, jag är ingen dndmofil på något sätt så jag tar mest lite gubbar som verkar fina när jag gör warbands.

Mina mm-gubbar (deathlock tror jag de heter) gjorde för övrigt mer nytta med sina cause fear mot eberk, guldlock och vingtanten än med sina mm.
 
Top