Plats: Familjen Moonglows herrgård.
Tid: Lucia
Intag: Lussekatter, pepparkakor och Pepsi Max
Närvarande: Undertecknad och M
Så här har vi alltså två småbarnsföräldrar och tillika nördar som skall fira Lucia. Vad bättre att göra än en dubbelmatch i Minis?
Match 1:
Couatl
Justice archon
Dragon samurai
Cleric of Yondalla
Halfling wizard x2
Caravan guard x2
Mot
Centaur hero
Rask
Ryld
Xeph x4
Elf warrior
Alvkrigaren fick vara med på nåder då jag inte hade tillräckligt med Xeph:ar att låna ut för att fylla bandet.
Detta var en match jag bävat lite för. Jag hade inte full koll på hur jag skulle hantera hästpojken, framför allt inte med ett lite smålångsamt LG-band.
M vann tiles-init och placerade ut ett tempel mitt på battlegrid:en för att försöka öppna upp så mycket som möjligt för sin hästkanon. Jag placerade min tortyrkammare så att de två hela väggarna på denna tillsammans med tempelväggen bildade ett Z samt blockerade LOS. Båda blockerade av respektive motspelares ingångstile med spike stones. De övriga två tilesen blev inte viktiga.
M vann initiativet och avancerade sina killar famåt längs med ena långsidan, på bortre änden av Z:at från mig sett. Jag ställde ut foderkillar som skydd och avancerade med mina stora bråkstakar. Hela första rundan var i princip att manövrera genom spikfälten…
Runda två avancerade M foder upp mot tortyrkammaren där slaget skulle stå. M hade dock valt att avancera Centauren lite långsammare än de flesta andra. Detta gjorde att jag fick en chans. Jag flög runt min Couatl på andra sidan av Z:at, in i templet. Detta gav M ett bra mål att skjuta på och ett litet hot om Emopwered sonic orbs i ryggen om han valde att inte hantera problemet. Samtidigt avancerade de båda huvudstyrkorna in i tortyrkammaren. Halfling wizards dödade lite foder med sina magiska missiler.
Nästa runda vann M init igen och svalde betet. Han sköt på Couatl med Centaurern tidigt i rundan. Med den utaktiverad så kunde jag avancera mina trupper in i tortyrkammaren och gå in i närstrid med Rask och Ryld utan att bekymra mig om 15 poängs pilar denna runda. Då jag hade fler aktiveringar kunde jag flytta in mina slagskämpar efter att M hade tvingats aktivera Rask och Ryld vilket gav mig ett ganska bra läge. Jag avslutade med att dubbelflyga Couatl in i tortyrkammaren också.
Jag förlorade initiativet även efterföljande runda. Justice Archon:en blev smiskad och stunnad av Rask och fick sig en törn även av Ryld. Men nu kickade det halvlånga artilleriet igång på allvar. Ja, de och Dragon sam och Couatl då. Draksamuraien andades på Rask, Ryld, de sista två Xepharna och min JA och avancerade därefter. Rask missade saven medan Ryld och JA klarade sig. Därefter unstunnade jag JA:n och satte två Scorching rays från de korta i Rask.
Gissa vem som vann initiativet följande runda? Just det, inte jag. JA fick sig ytterligare ett par feta och var nu nere på 10 HP. Men nu fick han slå tillbaka vilket han också gjorde. Rask missade moralen och sprang mot utgången. Men nu kom Centauren. Den rusade brölande in och gav sig på Couatl. Återigen fick det korta artilleriet göra sitt och prickade in två rays, denne gång i Ryld. Även denne fann det vist att springa mot utgången.
Nu kan man tycka att jag borde ha ett överläge? Men nejdå. Trots noll commander rating så vinner M ändå initativet, moralar Ryld som i sin tur moralar Rask. Samtidigt får mina killar för sig att missa så in i kapernaums heligaste salar, bara sättande en träff av fem från Dragon sam och JA på hästkillen. Denna däremot hugger loss stora bitar ur Samuraien som nu är nere på 25 HP. Tack och lov klarar han moralen. Couatl sluter sig till de missandes skara och de korta sätter två missiler i hästkillen.
Initiativ? Jupp, M. Centauren hugger återigen på samuraien men denna gång funkar faktiskt AC 24 lite så Centauren gör bara 20 i skada. Ryld och Rask hastar in i röran igen, men hinner inte påverka så värst denna runda. JA, Sam och Couatl hugger som tokiga på Centauren som går till de sälla jaktmarkerna.
Sista rundan är faktiskt mycket spännande. Med en samurai på 5 HP och en JA på 10 mot Rask och Ryld på 20-25 HP vardera så blir varje träff viktig. JA dör, men Rask dubbelmissar mot Dragon sam. Därefter är det uppmoppning med extrakillarna. Dragon sam dödar Rask och en kombination av Sonic orbs och magiska missiler fäller Ryld.
Det känns lite skumt att säga det då bara en av mina killar dog och alla hans, men matchen var riktigt jämn och spännande. Både JA och Dragon samurai levde på nåder under de sista omgångarna och med lite mer tur och något bättre taktiskt val här och där så kunde det mycket väl ha slutat annorlunda.
Vad mer att säga? Jag tokdiggar Halfling Wizards! De små killarna med pinnarna är konstanta irritationsmoment och har även lite extra att lägga fram om det behövs i form av scorching rays. Därutöver är jag rätt nöjd med min tile placering och med min taktiska manöver att locka Centauern att slåss med Couatl. Kort och gott, en riktigt kul match.
Match 2:
Rakshasa
Duergar champion x2
Efreeti
Skullcrusher ogre
Blue x2
Myconoid guard (Sponge bob!)
Mot
Ryld
Red samurai x2
Chuul
Abyssal maw x2
Gnoll
Tile placement vinns av M och ett tempel landar mitt på fältet. Jag svarar med ett likadant ett par rutor längre ned åt mitt håll. Båda ligger med de solida väggarna nedåt min sida av grid:et. Jag får ytterligare en spiked stones framför min ingångstile. Övriga tiles stänger till lite. Arena of combat blir öppningen mellan de två solida tempelväggarna ganska långt ned på min sida.
Redan från början har jag en plan klar för hur jag skall spela detta. Jag avancerar hela min trupp bort mot öppningen mellan templen och försöker använda Efreetins spells så fort jag får chansen att komma åt någonting som inte är en Red sam. M avancerar snabbt och lite klumpigt så Chuul får under avancemanget äta två Produce flames. Jag visar så tydligt jag kan att jag tänker ta strid i öppningen mellan templen och M antar gärna utmaningen i hopp om att kunna fyra av sina eldkoner. Chuul och en samurai avancerar mot öppningen medan Ryld och den andra samuraien försöker gå runt vill vänster om öppningen.
Därefter går fällan i lås. Jag retirerar Rakshasan och en duergar förbi min egen assembly tile samtidigt som den andra duergar och Efreetin får stå kvar, Duergarn dock i skydd bakom väggen. Inga mål för eldkoner här inte. Efreeti avancerar till range 2. Chuul får en scorching ray i sig och krabban är nu ganska illa sargad. Skullcrusher ogre kastar sitt avståndsvapen på Chuulen och får sedan agera offerlam och skickas mot Ryld och den andra samuraien. Den första samuraien andas på en Duergar, svamp-bob och Rakshasan. Rak och svamp-bob missar räddningsslaget och svamp-bob missar även moralen och kutar mot utgången.
Jag vinner initiativet för första gången på hela kvällen och chargar med Duergar in i samuraien. Efreetin svingar två gånger på Chuul och denne missar moralen. Skullcrusher blir totalmosad av Ryld och Sam2, men klarar moralen. Blues har under hela matchen försökt charma både den ena och den andra och nu lyckas de faktiskt få in en confusion på Sam1. Åjajustdet, svamp-bob lyckas rallya.
Nästa runda vinner jag initiativet igen, avancerar upp Efreeti bakom samuraien och svingar en gång. Därefter kommer en slapping hand från Rakshasa. Sam1 struntar i sin förvirring och flyr mot utgången. Ryld och Sam2 moppar upp Skullcrushern. Min andra Duergar chargar och dödar en Maw.Blue lyckas döda Gnollen.
M vinner initiativet och lyckas manövrera Ryld så att han ser både Chuul och Sam1 och båda lyckas med rally-slagen. Sam2 hugger in på en Duergar. Därefter är det i princip en taktiklös sluggfest. M är i underläge hela tiden och har därtill otur med Conceal-slagen så min seger är aldrig hotad. Ryld dräps av en slapping hand med Efreeti och en Duergar hotandes, Sam2 hugger efter Duergar men missar endera på AC eller conceal. Chuul och Sam1 har för lite HP för att kunna påverka och dör av diverse attacker. Sam2 lyckas smiska ned en Duergar till 5 HP, men det är snart över efter det.
Denna match hade jag ett på pappret bättre warband och spelade det enligt min egen ringa mening ganska bra. M missade mycket via sitt aggressiva avancemang med Chuul. Krabban hade fått 35 pisk innan den ens kommit in i strid. Min taktik gjorde att samuraierna inte heller kom till sin fulla rätt.
Rakshasan var lite av en besvikelse. Jag lyckades aldrig använda Slide på det sätt jag tänkt och Hold person har lite låg DC. Jag testade dem vid några tillfällen under matchen men alla misslyckades. Men å andra sidan, om någon av dem lyckats så hade det varit riktigt kraftfullt. Därtill gjorde samuraiernas koner det olämpligt att avancera i den täta grupp som jag tänkt. Duergar champions är stenhårda. De kommer att utgöra kärnan i mina LE warbands framöver. Chraals är ute.
//Moonglow
Tid: Lucia
Intag: Lussekatter, pepparkakor och Pepsi Max
Närvarande: Undertecknad och M
Så här har vi alltså två småbarnsföräldrar och tillika nördar som skall fira Lucia. Vad bättre att göra än en dubbelmatch i Minis?
Match 1:
Couatl
Justice archon
Dragon samurai
Cleric of Yondalla
Halfling wizard x2
Caravan guard x2
Mot
Centaur hero
Rask
Ryld
Xeph x4
Elf warrior
Alvkrigaren fick vara med på nåder då jag inte hade tillräckligt med Xeph:ar att låna ut för att fylla bandet.
Detta var en match jag bävat lite för. Jag hade inte full koll på hur jag skulle hantera hästpojken, framför allt inte med ett lite smålångsamt LG-band.
M vann tiles-init och placerade ut ett tempel mitt på battlegrid:en för att försöka öppna upp så mycket som möjligt för sin hästkanon. Jag placerade min tortyrkammare så att de två hela väggarna på denna tillsammans med tempelväggen bildade ett Z samt blockerade LOS. Båda blockerade av respektive motspelares ingångstile med spike stones. De övriga två tilesen blev inte viktiga.
M vann initiativet och avancerade sina killar famåt längs med ena långsidan, på bortre änden av Z:at från mig sett. Jag ställde ut foderkillar som skydd och avancerade med mina stora bråkstakar. Hela första rundan var i princip att manövrera genom spikfälten…
Runda två avancerade M foder upp mot tortyrkammaren där slaget skulle stå. M hade dock valt att avancera Centauren lite långsammare än de flesta andra. Detta gjorde att jag fick en chans. Jag flög runt min Couatl på andra sidan av Z:at, in i templet. Detta gav M ett bra mål att skjuta på och ett litet hot om Emopwered sonic orbs i ryggen om han valde att inte hantera problemet. Samtidigt avancerade de båda huvudstyrkorna in i tortyrkammaren. Halfling wizards dödade lite foder med sina magiska missiler.
Nästa runda vann M init igen och svalde betet. Han sköt på Couatl med Centaurern tidigt i rundan. Med den utaktiverad så kunde jag avancera mina trupper in i tortyrkammaren och gå in i närstrid med Rask och Ryld utan att bekymra mig om 15 poängs pilar denna runda. Då jag hade fler aktiveringar kunde jag flytta in mina slagskämpar efter att M hade tvingats aktivera Rask och Ryld vilket gav mig ett ganska bra läge. Jag avslutade med att dubbelflyga Couatl in i tortyrkammaren också.
Jag förlorade initiativet även efterföljande runda. Justice Archon:en blev smiskad och stunnad av Rask och fick sig en törn även av Ryld. Men nu kickade det halvlånga artilleriet igång på allvar. Ja, de och Dragon sam och Couatl då. Draksamuraien andades på Rask, Ryld, de sista två Xepharna och min JA och avancerade därefter. Rask missade saven medan Ryld och JA klarade sig. Därefter unstunnade jag JA:n och satte två Scorching rays från de korta i Rask.
Gissa vem som vann initiativet följande runda? Just det, inte jag. JA fick sig ytterligare ett par feta och var nu nere på 10 HP. Men nu fick han slå tillbaka vilket han också gjorde. Rask missade moralen och sprang mot utgången. Men nu kom Centauren. Den rusade brölande in och gav sig på Couatl. Återigen fick det korta artilleriet göra sitt och prickade in två rays, denne gång i Ryld. Även denne fann det vist att springa mot utgången.
Nu kan man tycka att jag borde ha ett överläge? Men nejdå. Trots noll commander rating så vinner M ändå initativet, moralar Ryld som i sin tur moralar Rask. Samtidigt får mina killar för sig att missa så in i kapernaums heligaste salar, bara sättande en träff av fem från Dragon sam och JA på hästkillen. Denna däremot hugger loss stora bitar ur Samuraien som nu är nere på 25 HP. Tack och lov klarar han moralen. Couatl sluter sig till de missandes skara och de korta sätter två missiler i hästkillen.
Initiativ? Jupp, M. Centauren hugger återigen på samuraien men denna gång funkar faktiskt AC 24 lite så Centauren gör bara 20 i skada. Ryld och Rask hastar in i röran igen, men hinner inte påverka så värst denna runda. JA, Sam och Couatl hugger som tokiga på Centauren som går till de sälla jaktmarkerna.
Sista rundan är faktiskt mycket spännande. Med en samurai på 5 HP och en JA på 10 mot Rask och Ryld på 20-25 HP vardera så blir varje träff viktig. JA dör, men Rask dubbelmissar mot Dragon sam. Därefter är det uppmoppning med extrakillarna. Dragon sam dödar Rask och en kombination av Sonic orbs och magiska missiler fäller Ryld.
Det känns lite skumt att säga det då bara en av mina killar dog och alla hans, men matchen var riktigt jämn och spännande. Både JA och Dragon samurai levde på nåder under de sista omgångarna och med lite mer tur och något bättre taktiskt val här och där så kunde det mycket väl ha slutat annorlunda.
Vad mer att säga? Jag tokdiggar Halfling Wizards! De små killarna med pinnarna är konstanta irritationsmoment och har även lite extra att lägga fram om det behövs i form av scorching rays. Därutöver är jag rätt nöjd med min tile placering och med min taktiska manöver att locka Centauern att slåss med Couatl. Kort och gott, en riktigt kul match.
Match 2:
Rakshasa
Duergar champion x2
Efreeti
Skullcrusher ogre
Blue x2
Myconoid guard (Sponge bob!)
Mot
Ryld
Red samurai x2
Chuul
Abyssal maw x2
Gnoll
Tile placement vinns av M och ett tempel landar mitt på fältet. Jag svarar med ett likadant ett par rutor längre ned åt mitt håll. Båda ligger med de solida väggarna nedåt min sida av grid:et. Jag får ytterligare en spiked stones framför min ingångstile. Övriga tiles stänger till lite. Arena of combat blir öppningen mellan de två solida tempelväggarna ganska långt ned på min sida.
Redan från början har jag en plan klar för hur jag skall spela detta. Jag avancerar hela min trupp bort mot öppningen mellan templen och försöker använda Efreetins spells så fort jag får chansen att komma åt någonting som inte är en Red sam. M avancerar snabbt och lite klumpigt så Chuul får under avancemanget äta två Produce flames. Jag visar så tydligt jag kan att jag tänker ta strid i öppningen mellan templen och M antar gärna utmaningen i hopp om att kunna fyra av sina eldkoner. Chuul och en samurai avancerar mot öppningen medan Ryld och den andra samuraien försöker gå runt vill vänster om öppningen.
Därefter går fällan i lås. Jag retirerar Rakshasan och en duergar förbi min egen assembly tile samtidigt som den andra duergar och Efreetin får stå kvar, Duergarn dock i skydd bakom väggen. Inga mål för eldkoner här inte. Efreeti avancerar till range 2. Chuul får en scorching ray i sig och krabban är nu ganska illa sargad. Skullcrusher ogre kastar sitt avståndsvapen på Chuulen och får sedan agera offerlam och skickas mot Ryld och den andra samuraien. Den första samuraien andas på en Duergar, svamp-bob och Rakshasan. Rak och svamp-bob missar räddningsslaget och svamp-bob missar även moralen och kutar mot utgången.
Jag vinner initiativet för första gången på hela kvällen och chargar med Duergar in i samuraien. Efreetin svingar två gånger på Chuul och denne missar moralen. Skullcrusher blir totalmosad av Ryld och Sam2, men klarar moralen. Blues har under hela matchen försökt charma både den ena och den andra och nu lyckas de faktiskt få in en confusion på Sam1. Åjajustdet, svamp-bob lyckas rallya.
Nästa runda vinner jag initiativet igen, avancerar upp Efreeti bakom samuraien och svingar en gång. Därefter kommer en slapping hand från Rakshasa. Sam1 struntar i sin förvirring och flyr mot utgången. Ryld och Sam2 moppar upp Skullcrushern. Min andra Duergar chargar och dödar en Maw.Blue lyckas döda Gnollen.
M vinner initiativet och lyckas manövrera Ryld så att han ser både Chuul och Sam1 och båda lyckas med rally-slagen. Sam2 hugger in på en Duergar. Därefter är det i princip en taktiklös sluggfest. M är i underläge hela tiden och har därtill otur med Conceal-slagen så min seger är aldrig hotad. Ryld dräps av en slapping hand med Efreeti och en Duergar hotandes, Sam2 hugger efter Duergar men missar endera på AC eller conceal. Chuul och Sam1 har för lite HP för att kunna påverka och dör av diverse attacker. Sam2 lyckas smiska ned en Duergar till 5 HP, men det är snart över efter det.
Denna match hade jag ett på pappret bättre warband och spelade det enligt min egen ringa mening ganska bra. M missade mycket via sitt aggressiva avancemang med Chuul. Krabban hade fått 35 pisk innan den ens kommit in i strid. Min taktik gjorde att samuraierna inte heller kom till sin fulla rätt.
Rakshasan var lite av en besvikelse. Jag lyckades aldrig använda Slide på det sätt jag tänkt och Hold person har lite låg DC. Jag testade dem vid några tillfällen under matchen men alla misslyckades. Men å andra sidan, om någon av dem lyckats så hade det varit riktigt kraftfullt. Därtill gjorde samuraiernas koner det olämpligt att avancera i den täta grupp som jag tänkt. Duergar champions är stenhårda. De kommer att utgöra kärnan i mina LE warbands framöver. Chraals är ute.
//Moonglow