Korta varianten
Spelade mot en kille som spelat tre matcher tidigare, och det var länge sedan. Han ville lira CE mot LG. Jag plockade ihop:
Gnoll Sergeant
Red Samurai
Draegloth
Drow Arcane Guard
Half-Fiend Ogre
Gnoll Skeleton
Warrior Skeleton
Jag gjorde min fina grupp bestående av:
BPM
4xGDS
Dwarf Samurai
Hill Dwarf Warrior
Medium Silver Dragon
och tänkte att jag ska visa honom lite hur mycket han skulle kunna göra med sina AoE. Det visade sig vara en underskattning i hur mycket han hade koll på. Jag ställde upp mina glada jeppar (kartan med rök, vad den nu heter) halvt spritt, halvt ihop. De som stod nära varandra fick oheligt med späk när Erik vann initiativet runda två. Då låg jag rätt risigt till. Mina Gulddvärgar låg på 10-15 HP. Fick iaf visa paralyskonen som jag pratade lite om i början av spelet. Hans Draegloth, Red Samurai och Half-Fiend Ogre hamnade i den, men endast Ogren missade. En skadad dvärg pinnade fram och piskade loss 15*2+5 först och sen 15*2 rundan efter (då jag vann initiativet). Det var dock för långt gånget. Jag fick Red Samurai på springande fot med Silverdraken och Battle Plate Marshal. Drow Arcane Guard stod länge i mitten och högg vilt eftersom jag mest stod nära den och bara slog på den när det passade. Gnoll Sergeant kunde inte springa till undsättning för den flyende samurajen för den då skulle åka på 2 AoO med 25 HP kvar.
Kvar på slutet fanns Dwarf Samurai, Medium Silver Dragon mot Gnoll Skeleton och Draegloth. Gnoll Skeleton visade sig vara riktigt värd genom att panga in flera attacker. Samurajen gick bet och Medium silver missade 3 attacker pga AC och Conceal mot Draegloth som då aldrig fick slå moralslag (utan commander). Silverdraken fick då slå moral på precis 40 hp och missade. poff iväg.
Jag ska nog tänka mig för riktigt, riktigt riktigt noga innan jag gör någon sådan variant igen. Att visa en grej visade sig vara rätt dumt. Fast han insåg rätt bra hur effektivt det var. Erik är smart och har spelat mycket strategispel innan. Sånt ska inte underskattas. Han spelade som en van spelare och var riktigt värd att vinna.
Nästa gång ska jag plocka ihop lite färdiga warbands till dom som inte har så bra koll. De personer jag spelar med i vanliga fall skulle få svåra skakningar om jag skapade warbands ÅT dom. Det är ju halva nöjet
Aja, slutet gott - allting gott.
Rocochet Robots är ett riktigt tufft spel med galen potential. Det blir lika mycket att man spelar med varandra även fast man tävlar mot varandra. Tuffa lösningar vill alla se, så man ger gärna någon lite extra tid för att komma ihåg sin lösning på 16 drag när ingen annan kommit på någon lösning alls.