Nekromanti De bästa cyberpunkäventyren?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan ha frågat det här tidigare, men isåfall är min sök-fu för svag för att hitta den tråden.

Men iallafall: Vilka är de bästa cyberpunkäventyren som går att få tag på? Jag tänker mig både köpeäventyr och gratisnerladdningar, både företagsutgivna och såna som skapats av fristående fans/privatpersoner, både pdf:er och tryckta böcker, både kampanjer, äventyr och "megaäventyr", både gammalt och nytt. Både cyberpunk och postcyberpunk, även om det förra är att föredra.

Det har ju ändå funnits cyberpunkspel ett tag nu, tänker jag. Hela vägen från just Cyberpunk från R. Talsorian (var det först?) via svenska Mutant 2089 till moderna Eclipse Phase (och Rotsystem, men till det finns det nog inga äventyr till än, utom det som står i grundboken). Shadowrun och Fates worse than death och allt vad de heter.

Så... Det borde ha genererats en hel del äventyr. De flesta lär väl vara skräp som vanligt, men vilka är BRA? Vilka är ens spelbara?

Mogger

Hipsteranka
Äventyret "Skugga över cyberkosmos" i den utmärkta modulen Cyberzonen är ett av de bästa äventyren av klassiskt snitt som skrivits i Sverige. Det skrevs till Mutant 2089.

Antagligen finns det ganska många inslag i äventyret som känns väldigt 90-tal idag, men det går nog lätt att boosta upp till mer aktuell nivå.

krank

Måns;n63768 said:
Äventyret "Skugga över cyberkosmos" i den utmärkta modulen Cyberzonen är ett av de bästa äventyren av klassiskt snitt som skrivits i Sverige. Det skrevs till Mutant 2089.

Antagligen finns det ganska många inslag i äventyret som känns väldigt 90-tal idag, men det går nog lätt att boosta upp till mer aktuell nivå.

Coolt! vad handlar det om? Det låter som att det handlar om cyberrymden...

Mogger

Hipsteranka
Bakgrunden är typ ett slags maktövertagande i Dai-Tokyo där stora företag slåss om makten, men det är i dess skugga där RP agerar ofrivilliga marionetter som själva storyn utspelar sig. Ganska klassisk cyberpunk (a la Gibson) och väldigt välskivet och väl sammanhängande. Ett ovanligt tight och stämningsfullt scenario helt enkelt.

Och ja, en del cyberspace är det. Och virus och hackers och militär teknologi m.m.

krank

Coolt! Får hålla utkik efter Cyberzonen framöver då =)

Njord

Veteran
Håller helt med om Cyberzonen. den är faktiskt en riktigt bra modul med några riktigt bra äventyr.
Kolla även in de andra äventyren till Mutant 2089 så som Cul de Sac, Den Förbjudna Staden, Dårarnas Ö och Änglars Skugga. Även Drakens Land och Drakens Öga kan bli riktigt spelbara om man plockar bort utomjordingarna.

Annars finns ju även ett par hyfsade äventyr till gamla Neotech, så som Operation Mangala, Metusalems Offer och Avalache.
Till Cyberpunk 2020 vill jag tipsa om Osiris Chip, The Arasaka Brainworm och Thicker Than Blood.

Eksem

Champion
Jag är ingen fantast av Mutant 2089-äventyren generellt, men Kaos på EP 314 från Änglars Skugga har enorm potential.