Nekromanti De där äventyren ni aldrig får spela...

Storuggla

Champion
Alla har väl minst en sådan? En kampanj/äventyr som man suttit med och aldrig fått spela/spelleda, eftersom ingen annan kan/vill/har lust med just det?

Mutantmorden – Själv har jag min lantsortspoliskampanj i M:UA, där rollpersonerna är glesbygdspolisen (milis tror jag det heter i Pyri) som hittills mest låst in trakten fyllo och medlat vid drängslagsmål. Sedan börjar dödsfallen öka ett efter ett och något skumt börjar ske...
Tänk tjyvjägare, hembrännare, bönder, drängar, pigor, tjyvfiskare, byfånen, postiljonen, gårdfarihandlare och sådant korsat med Morden i Midsumer ungefär.

Kung fu konkubiner – rollpersonerna är kejsarens konkubiner. Kejsaren har olika sorters konkubiner, några har han fått som en del av ett fredsavtal, några som tribut och några har han sett från sin vagn och sagt «Hon ska jag ha!». Sålunda är de alla av väldigt varierande ursprung och uppfostran, men rollpersonerna har en sak gemensamt: de kan kung fu och skyddar kejsaren mot våpiga vampyrer, elaka eunucker, maligna magiker, konspirerande konkubiner och den vidrige viziren, som alla vill störta kejsaren och ta hans plats! Fy!
Tyvärr är kejsaren en ganska godtrogen och snäll typ som mest gillar att jaga och förlåta förrädare, så att bara säga till honom att Våp-Vampyren Vilma planerar att förgifta hans soppa utan man måste ge sig ut på stadens tak och kung fu-fajtas med våp-vampyren och dennes hedjukar.

Har ni några äventyr/kampanjer ni aldrig får spela?

Storuggla, skriver av sig

Dansson

Veteran
Jodå, sådana finns det att.

De jag skulle vilja spelleda som står i hyllan och känner sig övergivna, och som förmodligen inte kommer bli spelade på ett bra tag av olika anledningar hit och dit, äro följande:

Femte Konfluxen-sviten, DoD.
Den Svarta Madonnan, Kult.
Nocturnum, CoC. Fast den närmar vi oss faktiskt så sakteligen.

De jag skulle vilja spela:

Gehenna, VtM. Vi spelade fram tills vi skulle börja på den, nu verkar spelledaren ha glömt bort oss...
Beyond the Mountains of Madness, Masks of Nyarlathotep eller någon annan megakampanj. CoC.
Undegångens Arvtagare. MUA.

Pom

Swashbuckler
Jag ser ut att under överskådlig tid vara dömd att bara spelleda och aldrig spela:

Episk level D&D i allmänhet.
Xena-D&D i synnerhet.

Men annars är jag rätt nöjd med vad jag spelar och spelleder.

Big Marco

Läskig
Nocturnum, CoC

Fast du bör göra om slutet, för det som presenteras i kampanjen är bara anti-klimax personifierad (vår SL gjorde om det och det blev bra).

Nightowl

Champion
Jag försöker väl inte särskilt mycket, men min kampanj där rollpersonerna är inkvisitorer i MC men har straffkommenderats till världens uschligaste jobb eftersom de är för sansade (dvs den gamla klichén med snuten som vägrar dalta med buset, fast baklänges ) lär jag aldrig få spela.

Givetvis finns det en massa elaka kättare, men rollpersonernas korkade överordnade är upptagna med att bränna uteliggare med eldkastare...

Erik

Torbjörn

Swordsman
Mina CoC-kampanjer. De står ospelade i bokhyllan, inte bortglömda men väl övergivna - för nu är det D&D som gäller och det finns inte längre tid för dem. De är:
Complete Masks of Nyarlathotep,
Horror´s Heart,
Cthulhu classics (Shadows of Yog-Sothoth) m.fl.

De kommer tyvärr inte att bli spelade inom överskådlig framtid.

Torbjörn

Dansson

Veteran
Jo, jag har gått lite i förväg och funderat kring det där. Vad hittade er SL på? Kan du ge några smakprov? ... under spoilerflagg då. :gremsmile:
Annars verkar det vara en riktigt mysig kampanj, med många intressanta grupperingar.

Big Marco

Läskig
SPOILER!

SPOILER!

För det första - vi spelade med d20 Moderns regler i ungefär halva kampanjen (fram till oljeplattformen), men när RPna började klättra upp mot level 9-10 blev det actionspel av det snarare än CoC-skräck, så vi bytte regelsystem till Noirs, som stöder CoC-skräck på ett bra sätt. Poängen är att Noirs regler påminner i kraftfullhet mer om CoC BRP än CoC d20 så man blev genast försiktigare.

Slutstriden blev sådan att under en enorm tidspress uppe på plattformen blev det närkamp med "skalbaggen". Snubben med dolken (den andra SLPn) dök inte upp osynligt (!) som beskrivet utan RPna, fick, med mycket problem och dödsfall som effekt, till slut kol på skalbaggen själva och lyckades därmed känna framgångens sötma. Tyvärr blev ju alla tokiga ändå, men det hör till, och då det var i epilogform gjorde det inte så mycket.

Däremot kan jag säga att vi som spelare hade gått hem om det vore så att en osynlig, god SLP skulle döda den onda superskurks-SLPn utan inverkan från RPna. Det är ett så uselt slut så jag kräks.

MrG

Swashbuckler
Mutant 2, fick inte spela utan alltid spelleda, men verkar varit ensam i världen om att uppskatta segementsystemet :gremgrin:

Annars är jag förhoppningsfylld, vill få köra Puppetland och det kan nog bli verklighet, nyfiken på Noir men det har jag löfte om att det ska bli av, Soap borde jag kunna lyckas få spela... så aldrig är snarare inte ännu för en optemist som jag :gremgrin:

Dansson

Veteran
Re: SPOILER!

Ja, det håller jag med om. Man blir snuvad på belöningen, eller tillfredsställelsen snarare, om man har kämpat sig igenom hela spektaklet och de sedan inte får göra slut på boven själva.
Haha, mjo, men som sagt, det hör ju till att det blir hemskheter med RPna. De får väl offra sig för konsten. :gremwink:

Hmm, jag har både BRP-versionen och d20, men vi spelar efter BRP nu, så det blir väl det då också. Nu vet jag ju inte hur Noirs regelsystem är, men är det ett ännu smidigare än BRP när det gäller just skräckhantering?
Blir nog till att ta sig en kik när det kommer. Läste att det snart är dags.

Basenanji

Postd20modernist
Mest av allt skulle jag vilja SPELA! Jag har spellett till förbannelse och just nu känner jag mig helt utpumpad och superdålig som DM/SL. Oavsett om vi kör med kommersiella äventyr, mina egna påhittade eller friformsrälsar.
Det är liksom dags för mig att få vara spelare. Isåfall skulle jag helst av allt:

-Spela Druid i D&D 3e. För en gångs skull få spela en helt jävla vanlig töntig druid som kämpar sig genom levels efter levels och till slut får hela världen dit han vill med några justa blixt och ovädersbesvärjelser.

-Spela Mutant Chronicles. Enligt alla klichéer.

-Spela klart "Svarta madonnan" nån gång. Trött på att starta om hela tiden.

-Spelleda klart Femte konfluxen. Kommer nog aldrig att hända.

Tills vidare läser jag sourcebooks i sängen...

/Basse

Johan K

Gammal & dryg
Har varit ruggit sugen på att speal de kampanjer som finns till M:UA faktsikt. För så trodde jag inte att jag skulle få spela dem. Men i & med att jag äntligen fått channsen att lira just nämda spel så verkar det som så att man får spela dessa säventyr.

Ananrs så vette katten, chansen att jag t. ex ska få lira Diamantäpplet till EON är väll kansek inte så stor. Samam ska gäller Orkalets 4 ögon-serien.. Den kampanjen lär jag nog tyvärr helelr inte kunna spela igen, inte på ett tag iaf. :gremsuck:

PAX

Jordisk Äventyrare
I över tio år har det talats om att vår vördade SL skulle väva in Svarta Madonnan i vår numera nedlagda SciFi-kampanj.

Själv sitter jag och häckar på Mountain of Madness samt Delta Green-kampanjer.

Jag skulle gärna vilja köra några Westernäventyr igen och Mutant.

Men jobbet hackar upp mitt personliga liv ibland så någon planering är inte att tala om (Grattis! Du ska åka till Saud Arabien igen...)

Sen verkar det bara vara fantasy som lockar här i Nässjö...

Blaren_UBBT

Veteran
SPOILER (nocturnum)

Vid en första genomläsning verkar Nocturnum himla intressant, men vid mer nogranna studier så var det en hel del som fic ändras. Marco har berättat att jag ändrade en del, men det bör poängteras att från och med oljeplattformen blir äventyret extremt railat, och jag var tvungen att ändra ofantliga, ohemula och gigantiska portioner av det för att det skulle passa mina spelare.

Å andra sidan var det en grupp av extremt erfarana spelare jag hade... Men efter oljeplattformen började jag skräddarsy hela sidospår, anpassa efter hur jag tyckte att det borde vara, och på det hela taget skriva om jättemycket.

Bland annat så hade jag ett parti där rollpersonerna låg på sjukhus och fick var och en uppleva sin privataste mardröm, allt till tonerna av soundtracket till Requiem for a dream ... Det var rätt intressant... Det där soundtracket fick dem till slut i helt rätt stämning, bara genom att jag började spela det :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Svavelvinter. Jag har ingen aning om vad alla pratar om.

Svarta Madonnan. Har bara läst igenom det.

Guldapans Hemlighet (till mitt Flux) : Eftersom det aldrig kommer bli klart kan jag säkert spoila en del: I första akten kommer man till det som en gång varit en gränsstation i Arkens regi, men som nu är neutral mark mellan olika rivaliserande stammar av i främsta hand apfolk. Man skall dit för att rekrytera krigare till en provisorisk armé, och medan man håller på och köpslår med knipsluga barbarfurstar, rika köpmän och avfällingar från arken så dras man in i deras årliga tourneringsmästerskap. Denna tävling påminner rätt mycket om den där revolverduellfilmen med Gene Hackman och Russel Crowe... Nå, grejen är, att vem som än vinner i fajterna (man lottar och kör dem på riktigt) så är det meningen att det skall kännas som om det var skriptat i äventyret, och vilken armé man än lyckas dra ihop så skall det återigen kännas så som om det aldrig hade gått med någon annan armé (spelarnas val är tänkta att ge en massa svallvågor i berättelsen senare skeenden, återigen på ett sådant sätt att det känns skriptat och "för bra för att vara en slump")

Jag har lirat den där inledningen två och en halv gång med min spelargrupp, och det är visserligen skitkul, men därifrån lyckas jag inte riktigt väva ihop någon fortsättning. Det blir typ "å nu flyr skurkarna på en... flygande pyramid... och ni flyger efter dem på jättefladdermöss... öh..." Och så är det ju meningen att äventyret ska handla om en guldapa så småningom. Så långt har jag inte kommit. Men jag skulle gärna vilja spela det, för jag har ritat massor med snygga tjejer och monster som skall vara med i det.

MrG

Swashbuckler
Guldapans Hemlighet?

Var det inte en äventyrsserie som gick under Razzel en gång i tiden? Har det samband? Känns som schysst äventyrsmiljö...

Big Marco

Läskig
Re: Guldapans Hemlighet?

(nu bevisar vi vår ålder)

Inte under Razzel väl. Utan på typ torsdag 19.00 (samma timeslot som MacGyver fö). Men den var matenéigt kul, Guldapans hemlighet - som en lightversion av Indy Jones.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Guldapans Hemlighet?

Inte under Razzel väl. Utan på typ torsdag 19.00 (samma timeslot som MacGyver fö). Men den var matenéigt kul, Guldapans hemlighet - som en lightversion av Indy Jones.
Dessutom figurerade den namngivande guldapan endast i det första avsnittet. Det minns jag i alla fall var något jag irriterade mig på när det begav sig. Jag hade hoppats på en serie som gick ut på att hjältarna jagade guldapestatyetten och hittade den under klimaxartade förhållanden i det sista avsnittet. Istället fick vi en halvdassig serie med avslutade avsnitt, varav, som sagt, bara ett hade med guldapor att göra.

/Anders