Rising
Vila i frid
Re: Guldapans Hemlighet?
Det riktigt balla med äventyrskonceptet var att Guldapan var en artefakt som sades kunna förverkliga användarens innersta önskan, och varje spelledarperson hade (och skulle ha, för de jag inte kommit på ännu) två beskrivningar som anknöt till detta:
Dels deras mål; den önskning de trodde sig kunna förverkliga om de fick guldapan, men också deras innersta önskan; som sade vad deras verkliga önskan var - rätt många karaktärer (av de jag hittat på, iaf) trodde sig vilja ha maktfullkomlighet och liknande, fastän de i själva verket bara ville ha bekräftelse, omtanke, trygghet och förtröstan. Även om ganska få spelledarpersoner hade praktiska möjligheter att ta guldapan, så var det ett roligt och intressant sätt att beskriva spelledarpersoner på - som jag gärna använder i andra sammanhang också - även om det inte alltid kan göras med samma kongeniala elegans som just i Guldapans Hemlighet; när det finns något som faktiskt kan förverkliga önskningarna.
Oj, nej, det kände jag inte alls till. Jag valde "Guldapans Hemlighet" för att försöka göra en hommage till "The Secret of Monkey Island" (Som Flux är väldigt inspirerat av) och för att få ett matinéklingande namn i största allmänhet. Jag är inte så förvånad att namnet använts tidigare.Var det inte en äventyrsserie som gick under Razzel en gång i tiden? Har det samband?
Det riktigt balla med äventyrskonceptet var att Guldapan var en artefakt som sades kunna förverkliga användarens innersta önskan, och varje spelledarperson hade (och skulle ha, för de jag inte kommit på ännu) två beskrivningar som anknöt till detta:
Dels deras mål; den önskning de trodde sig kunna förverkliga om de fick guldapan, men också deras innersta önskan; som sade vad deras verkliga önskan var - rätt många karaktärer (av de jag hittat på, iaf) trodde sig vilja ha maktfullkomlighet och liknande, fastän de i själva verket bara ville ha bekräftelse, omtanke, trygghet och förtröstan. Även om ganska få spelledarpersoner hade praktiska möjligheter att ta guldapan, så var det ett roligt och intressant sätt att beskriva spelledarpersoner på - som jag gärna använder i andra sammanhang också - även om det inte alltid kan göras med samma kongeniala elegans som just i Guldapans Hemlighet; när det finns något som faktiskt kan förverkliga önskningarna.