De fördömda utan övernaturliga inslag

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,842
Jag postade detta på De fördömdas Facebooksida för ett tag sedan men tänker att det kan vara lämpligt att posta även här. Alla har trots allt inte Facebook.

Det går utmärkt att använda De fördömda för att spela västern utan övernaturliga inslag. Då behöver emellertid talangerna Eldfödd, Helare, Hästviskare, Medium, Nattvarelse, Synsk, Tankeläsare, Telekinetiker och Välsignad bytas ut. Här kommer några alternativ:

Allkonstnär. Du får två tärningar för varje turpoäng du spenderar när rollpersonen konstnärliga begåvningar är till nytta, till exempel när hen sjunger, skådespelar eller tecknar.

Flyhänt. Du får två tärningar för varje turpoäng du spenderar när rollpersonens flinka fingrar är till nytta, till exempel när hen dyrkar upp lås, fuskar i kortspel eller ägnar sig åt ficktjuveri.

Hästviskare (alternativ version). Du får två tärningar för varje turpoäng du spenderar när rollpersonen rider, kör vagn eller på annat sätt interagerar med hästar.

Ormmänniska. Spendera 1 turpoäng för att låta rollpersonen böja sina leder på sätt som är omöjliga för de flesta andra. På så vis kan hen till exempel ta sig igenom trånga öppningar eller lirka sig fri från bojor. *

Skarprättare. Om rollpersonen lyckas med ett beväpnat anfall efter att ha använt en runda åt att förbereda sig (vilket i sig ger en tärning extra till anfallet) kan du spendera 1 turpoäng för ytterligare +2 i skada.

Snärjare. Du får två tärningar för varje turpoäng du spenderar när rollpersonen använder lasso eller piska.

Språkbegåvning. Spendera 1 turpoäng för att låta rollpersonen skapligt kunna förstå och göra sig förstådd på ett obekant språk, muntligt eller skriftligt. *

Stridsvan. Spendera 1 turpoäng för att få två tärningar extra när rollpersonen försvarar sig och gynnas av omgivningen (vilket i sig ger en tärning extra till försvar,
så totalt tre tärningar extra), till exempel om hen har en skyddad position.

Vildmarksvan. Du får två tärningar för varje turpoäng du spenderar när rollpersonens kunskaper om vilda djur och växter samt terräng och väder är till nytta, till exempel när hen fiskar eller letar färskvatten.

Talangerna ovan går såklart även att använda i äventyr och kampanjer som innehåller övernaturliga inslag. Ett alternativ är att ersätta redan valda talanger i listan när rollpersonerna når rutin 3. På så vis blir det inga dubbletter i gruppen.
 
Top