Nu förutsätter jag att de som läser i den här tråden antingen redan har spelat äventyret eller inte bryr sig om spoilers, så jag avstår från att använda spoiler-ruta när svarar på Templars fråga med att i stort sett återge en stor del av äventyret som jag minns det:
Efter vistelsen på fångön har rollpersonerna (om de följer äventyrets utstakade bana, vilket de förr eller senare bör om de ska spela vidare inom dess ramar) ett ärende upp i bergen mellan Soldarn och Västmark. Där blir det som sagt kampa-i-bergen-rollspel, då rollpersonerna söker efter en gömd skatt som visar sig ligga förvarad hos en vättekung i dennes underjordiska tillhåll.
Beroende på hur det utvecklar sig kan det exempelvis bli lustig och spännande diplomati med de oberäkneliga vättarna, och/eller en actionfylld "The Hobbit"-hetsjakt tillbaka mot ytan.
I min spelgrupps fall blev det både och. Actionsekvensen utlöstes av att vättekungens "visa" rådgivare, efter att spelarna trodde sig ha ordnat ett affärsavtal, pekade på den svärdsman i rollspelsgruppen som hade långt hår och var ganska stilig och sa: "Ett sista tillägg till affären - jag vill ha den där kvinnan." Vättekungen säger: "Avgjort, min rådgivare ska ha den där kvinnan" och rollpersonen i fråga säger "oh hell no!" och folk börjar dra sina vapen.
Efter vistelsen i bergen bär det huvudsakligen vidare till Takalorr, som är tirakernas vulkaniska djungelö. Detta beror på att det saknas en mystisk artefakt ur den bärgade (?) skatten, en artefakt som är mycket farlig om den hamnat i fel händer och självklart har den gjort just det. Det coola med äventyret är att "huvudskurken" som fått tag i artefakten är en liten gûrd (goblin-varianten av tiraker) och jag har alltid gillat goblin-skurkar! I de djupa djunglerna på ön ligger ett urgammalt tempel dit skurken begett sig med artefakten, så har man en mer traditionellt lagd spelartyp får man sin belöning med massor av klassisk tempel-action!
Ön ligger väl en hyfsat kort segelresa från Soldarn egentligen, men i min regi förlängde jag avståndet och lät den ligga mycket längre söderut i havet så att det blev en längre segelresa för att få en påtagligare känsla för mina spelare att segla till en helt ny del av världen. Som spelledare lyckades jag locka dit gruppen inte bara genom uppdraget med artefakten utan även genom att ha etablerat goblin-karaktären som en main villain redan tidigt i äventyret och skapat ett växande hämndbegär hos rollpersonerna (varav en var en gammal hedersbetonad dvärg, så där var det lätt att bygga intrigen!).
Vad gäller kvinnoporträtten minns jag själv inget sunkigt i själva äventyret (om man som sagt bortser från det "sexiga" omslaget, men som i många Eon-fall är det ju inte originalskapat för boken). Kanhända upplever man de fertilitetsdyrkande tirakernas befruktningsceremoni (som rollpersonerna får bevittna när de anländer) som ganska vulgär - jag minns det som att the queen bee sitter väntande på en kulle och att alla brunstiga orchiska hanar ska leka herren-på-täppan för att få rätten att lägra henne.
Dock finner jag en givande story-mässig funktion i denna scen, delvis för att rollpersonerna (om de inte själva är tiraker och är någorlunda civiliserade) konfronteras med den vilt främmande kultur de hamnat i, och delvis för att gûrderna i byn (de hunsade goblin-versionerna) samarbetar för att vinna - vilket berättar en hel del om vad som håller på att hända inom tiraksamhället i och med nämnda main villain och hans artefakt.
Och upplever man någon av de kvinnliga spelledarpersonerna (det finns tre-fyra stycken, vill jag minnas) som lacking är det ju inte mer än att man slipar till dem och broderar ut deras inflytande (och vilken sorts inflytande det är). Inte minst finns det som sagt stora möjligheter till det i tirakdelen (om man räknar orch-kvinnor) eftersom de har en sorts matriarkat.
Jag tycker definitivt ni ska spela äventyret! Du får ta spelarna från karga klippor och mullrande bränningar med höga vågstänk till mossiga träd i bergen där vägvisaren berättar skräckhistorier vid lägerelden om vättar och vargar, och sedan till Indiana Jones-djungel fylld med panflöjtsspelande orcher.