En kompis sa till mig att de första levlarna man går upp i DnD är för stora steg. Man blir helt enkelt för bra.
Jag personligen tycker att han har en poäng i det han säger. Tänkt dig själv. När man är level 1 så sitter man där och darrar knäna av sig så fort ett monster kommer. Men så fort du kommer upp till level 2 då är du helt plötsligt redo för att slå sönder några monster.
Är det någon som tycker samma sak eller nånsom tycker nåt annat? Förslag!!
Jag har då iaf börjat fundera ut ett system för att fixa de första levlarna. Det är ju ganska simpelt. Ta de första fem levlarna tex och dubbla dom.
En Barbar med 4 skill points varje level skulle alltså få det här ungefär:
lvl 2 Hd6 2 skill points
lvl 3 Hd6 2 skill points
lvl 4 Hd6 2 skill points
lvl 5 Hd6 2 skill points
lvl 6 Hd6 2 skill points och en Feat
lvl 7 Hd6 2 skill points
lvl 8 Hd6 2 skill points
lvl 9 Hd6 2 skill points
lvl 10 Hd6 2 skill points
lvl 11 Hd6 2 skill points
lvl 12 Hd6 2 skill points och en Feat
Hit Dien halveras. Då får han möjlighet till att få nån poäng mer i Hp men det är inte så mycket så att man behöver oroa sig. Sen Skill pointsen är ju bara att halvera. Eller så kan man varrannan level få 4 skill points.
Feat leveln dubblas också självklart.
Då man blir lvl 13 så är det ju i vanliga fall lvl 7. Och då e det bara att fortsätta som vanligt efter lvl 7 tabellen i boken. Alltså blir max leveln 32 om jag inte räknat fel.
XPn då? Kanske man halverar den?
lvl 1 500
lvl 2 1500
lvl 3 3000
o.s.v
Hur som helst så behöver den här tabellen finslipas och jag skulle behöva hjälp med det
Är det nåt jag glömt får jag väl lägga till det sen.
Jag personligen tycker att han har en poäng i det han säger. Tänkt dig själv. När man är level 1 så sitter man där och darrar knäna av sig så fort ett monster kommer. Men så fort du kommer upp till level 2 då är du helt plötsligt redo för att slå sönder några monster.
Är det någon som tycker samma sak eller nånsom tycker nåt annat? Förslag!!
Jag har då iaf börjat fundera ut ett system för att fixa de första levlarna. Det är ju ganska simpelt. Ta de första fem levlarna tex och dubbla dom.
En Barbar med 4 skill points varje level skulle alltså få det här ungefär:
lvl 2 Hd6 2 skill points
lvl 3 Hd6 2 skill points
lvl 4 Hd6 2 skill points
lvl 5 Hd6 2 skill points
lvl 6 Hd6 2 skill points och en Feat
lvl 7 Hd6 2 skill points
lvl 8 Hd6 2 skill points
lvl 9 Hd6 2 skill points
lvl 10 Hd6 2 skill points
lvl 11 Hd6 2 skill points
lvl 12 Hd6 2 skill points och en Feat
Hit Dien halveras. Då får han möjlighet till att få nån poäng mer i Hp men det är inte så mycket så att man behöver oroa sig. Sen Skill pointsen är ju bara att halvera. Eller så kan man varrannan level få 4 skill points.
Feat leveln dubblas också självklart.
Då man blir lvl 13 så är det ju i vanliga fall lvl 7. Och då e det bara att fortsätta som vanligt efter lvl 7 tabellen i boken. Alltså blir max leveln 32 om jag inte räknat fel.
XPn då? Kanske man halverar den?
lvl 1 500
lvl 2 1500
lvl 3 3000
o.s.v
Hur som helst så behöver den här tabellen finslipas och jag skulle behöva hjälp med det
Är det nåt jag glömt får jag väl lägga till det sen.