kamorferna är koola men de är basically bara mindflayers med en culture gaming-twist. Tirakerna däremot tog det traditionella orchkonceptet, sprang runt hela bollplanen med det, hoppade igenom en köttkvarn och tog ett nattåg genom Balltofta, och kom tillbaka på andra sidan med ett koncept som skalat bort precis allt som gör tradorcher fattiga, och renodlat precis allt som gör dem coola, samtidigt som det vart kryddat med helt ny awesomesauce.Kraetyz;n163877 said:Kamorfer då?!
Öööö no shit eftersom det hade varit extremt efterblivet. Eller vad menar du? "Tänk vilket ramaskri det hade varit om vi hade hittat på ett gäng gnidna, lömska barnarövare och sen sagt att de var judar. Då hade nymoralisterna verkligen fått panik!!!!!"Reddokk Fheg;n164073 said:Glöm inte kamorianerna. vilka jag i alla tycker hör till de ballaste folkslagen. med sina djuriska inslag olika totem djur och inte hel främmande för kannibalism.
Varje gång jag dock läser om kamorianerna så kan jag inte annat än tänka på vilket ramaskri det varit om dessa hade porträtterats på exakt samma sätt men bott i en djungel och varit mörkhyade
Cassius;n164340 said:Öööö no shit eftersom det hade varit extremt efterblivet. Eller vad menar du? "Tänk vilket ramaskri det hade varit om vi hade hittat på ett gäng gnidna, lömska barnarövare och sen sagt att de var judar. Då hade nymoralisterna verkligen fått panik!!!!!"
Reddokk Fheg;n164351 said:Menar bara att som det är nu så är det inga direkta klagomål på kamorianerna. inte några som finner dem stötande eller på någotsätt nedvärderande mot någon folkgrupp i verkliga världen. inte vad jag vet i alla fall har inte hört något sådant någonsin. tror det värsta jag hört om kamorianerna är att jag faktiskt hört de som sagt att de ogillar dem
De är rätt brutala och grymma. utövar kannibalism i viss utsträckning. har djuriska drag. mer djuriska än något annat folkslag i Spelvärlden och bor i norr och är i ljushyade i överlag
Om de hade varit exakt likadan ENDA skillnaderna är att de placerats i en djungel i stället för en nordisk skog. och varit mörka i hyn i stället för ljusa. Då tror jag det hade uppstått rätt mycket kritik. och vad hade det varit för skillnad egentligen?
Kanske inte rätt tråd för denna diskussion så vet inte om den bör fortsätta. vi bör nog hålla oss till ämnet. skulle nog inte ha dragit upp detta till att börja med. men var bara något som dök upp i tanken när jag skrev inlägget om kamorianerna
Cassius;n164355 said:Jag vet inte om du menar allvar men jag antar att du faktiskt undrar vad skillnaden är.
Stora delar av vår faktiska värld har drivits av en ekonomi som var baserad på att tillskriva vissa kategorier av människor dessa djuriska egenskaper för att sedan behandla dem helt jävla fruktansvärt. Dessa egenskaper ekar än idag och används än idag som förevändningar för att slå sönder nationer och slita deras rikedomar ur händerna på dem. Detta har en direkt inverkan på vår ekonomi idag och inte minst arbetsmarknad. Rättssystem och sjukvård påverkas av dessa historiska föreställningar. Ett barn som växer upp i Sverige med mörk hy kommer troligtvis få höra glåpord baserade på dessa föreställningar.
Att inte se den skillnaden är för mig fullständigt obegriplig.
Så vad tycker du Toman om äventyret?Toman;n164386 said:Snälla deraila inte tråden. Jag såg framför mig massa inlägg om hur andra spelat/upplevt/moddat äventyret (som jag själv precis börjat SLa) så dyker det upp massa sånt här
Shikâra (jägare)
Elementarväsen/humanoid rang TBD
Jägare är yngre kamorfer som typiskt lever nära sitt släktes hemliga fästen och verkar som jägare, krigare och handelsmän. De arbetar målmedvetet för att skydda sina fästen och ordna de resurser dessa kräver, vilket ibland föranleder dem att bege sig in i andra folkslags samhällen i jakt på material eller kunskap. Inte sällan är de ganska nyfikna på världen, och kan lätt dröja kvar på en plats längre än de hade tänkt om de upptäcker något som fascinerar dem. Genom kamorfernas förenade medvetande besitter jägare emellertid en kuslig insikt i sin egen relativa sårbarhet, och vid tecken på fara använder de alla sina trick för att fly till en säkrare position, helst av allt tättbevuxna områden där deras kamouflage gör dem till dödliga motståndare.
Egenskaper
Amfibie: Kamorfer tar bara en fjärdedels påfrestningstakt från syrebrist och drunkning.
Dödlig precision: Jägare får med alla vapen +1 när de slår på tabeller för Allvarliga skador eller Vändningar.
Förenat medvetande: Kamorfer kan via sitt släktes förenade medvetande, eller ibland sina egna minnen från forntiden, under en scen tillgodogöra sig 3T6 i vilken expertis som helst. Detta kräver ett slag för Självkontroll mot en svårighet beroende på hur rimlig expertisen är; kunskap kamorfen mycket väl skulle kunna besitta är svårighet 12, medan extremt esoterisk och bortglömd, eller helt enkelt osannolik, kunskap är svårighet 20 eller mer.
Kameleontmän: Kamorfer har en viljemässig förmåga att skifta färg efter omgivningen. En stillastående kamorf i terräng eller i mörker får +3T6 på alla slag för att dölja sig; en kamorf som rör sig långsamt under samma förhållanden får +1T6. En kamorf i snabb rörelse får ingen bonus, men svårigheten att träffa den med avståndsvapen ökar med 4. För att denna förmåga ska fungera krävs givetvis att kamorfen bär begränsat med kläder.
Odödlig: Kamorfer är odödliga; när de en gång nått vuxen ålder åldras de aldrig mer på naturlig väg. De är immuna mot infektioner och alla kända sjukdomar. De har +2 läkningstakt och får sällan ärr. Drabbas de av blödning kan de varje runda slå ett Livskraftsslag för att se om den upphör.
Växelvarm: Kamorfer dubblerar påfrestningstakten från nedkylning och törst, och drabbas av nedkylning vid högre temperaturer än andra varelser. De drabbas även av 4 poäng påfrestning för varje dag som går utan att de får solbada eller kyla ned sig i vatten (beroende på klimat).
Språk: Jägare talar lemingo och skriver te’chana. De behärskar även i regel sakhra eller något eller några lokala människospråk.
Avtrubbning: Utsatthet +5, Våld +10, Övernaturligt +15
Sinnen: Syn 4T6, Hörsel 3T6, Lukt 4T6+2, Magiförnimmelse 3T6+2, Nattsyn 4T6
Färdigheter:
6T6 Fototropi, Hydrotropi
5T6 Simma, Områdeskännedom (fästet)
4T6+2 Hoppa, Klättra, Jakt & fiske, Lurpassa, Speja, Undersöka mysterier, Vildmarksvana
4T6 Gifter & droger, Gillra fällor, Gåtor, Handel, Harmonisera, Kulturkännedom, Skrämma tiraker, Smyga, Spåra, Stirra obehagligt
----------------------------------------------------
Närstrid Träffa Typ Skada Egenskaper
Dolk 4T6+2 Stick 4T6 Begränsad, Precis 2, Snabb, Vådlig
Klor 4T6+3 Hugg 3T6 Begränsad, Sargande, Snabb
Yzrî-svärd 4T6+3 Hugg 6T6+1 Kraftfull, Snabb
---------------------------------------------------
Avstånd Träffa Typ Skada Räckvidd Egenskaper
Kortbåge 4T6+2 Stick 4T6+2 Långt Bräcklig, Bågpil
Ikzal (Kastjärn) 5T6 Hugg 6T6 Medellångt Otymplig, Sargande, Splittrande 1
---------------------------------------------------
Försvar Tärningar
Bucklare 5T6
Undvika 4T6+2
--------------------------------------------------------
Skydd Hugg Kross Stick Grund
Läderarmskydd 10 10 9 7
---------------------------------------------------------------------------
Förflyttning 4T6+2
Intryck 3T6+2
Kroppsbyggnad 4T6
Självkontroll 5T6+3
Reaktion 4T6+2
Vaksamhet 5T6+1
Grundskada 3T6
Grundrustning 7
Livskraft 4T6
Jag tyckte det var häftigare att bara hinta om vad som hotade, med onaturliga skuggor spelade på väggarna och otäcka röster från andra sidan... Jag kan tycka att det oftast både blir kusligare och mer spännande att låta det som hotar från andra sidan vara kvar på andra sidan... Jag hade aldrig förberett för någon egentlig varelse att förkroppsligas, utan hade beslutat att Zabhir och hans följeslagare var de enda fysiska motståndarna för konfrontationen, medan de svaga livstecknen från Istrin Likätare var en stressande kuliss.Toman;n164947 said:Spoiler mina spelare här:
Hjälp med idéer?
Jag har lite svårt att få till något intressant sätt att använda Istrin Likätare. Fler alternativa utgångar, olika sätt att befria eller inte befria honom. Konsekvemser?
*Bump*Evokee;n166752 said:Vem är det som skrivit spelet?
Toman;n164947 said:Spoiler mina spelare här:
Hjälp med idéer?
Jag har lite svårt att få till något intressant sätt att använda Istrin Likätare. Fler alternativa utgångar, olika sätt att befria eller inte befria honom. Konsekvemser?
Jag blev lite sugen på att blanda in en kamorf som avbryter de när de precis tar sig in i templet? Vad har han för motiv? För emot artefakten? För emot Istrin? Av vilken anledning? Något annat? Eller bara nyfiken? kan sluta som allierad eller fiende beroende på hur situationen utvecklas.
Jävlar vilken blaffa med stats. Awesome, kamorfer är stronk.Ymir;n165693 said:Här får du preliminära stats på kamorfjägare till Eon IV iaf!
Tack! Ja, det blev ett lyckat upplägg i vår version, och dessa glimtar av den andra sidan är faktiskt något som förföljer Viktors rollperson Zehrak än idag.dagbok;n181037 said:Jag har läst Daniels loggbok över äventyret och han löser det väldigt bra genom att hinta om Istrins närvaro (se hans egna inlägg ovan). Just nu lutar det åt att det är vägen att gå.