Nekromanti De främsta hjältarna?

Herr_Billing

Veteran
I min spelgrupp har vi ofta diskussionen om vem/vilka av mundanas krigare/riddare/vaprnmästare som egentligen främst. Hårdast är debatten kring Herr Ivian. Den här på forumet inte helt okände Sankt Creigh anser i princip att Herr Ivian är att jämföra med koskit i jämförelse med de bästa cirefalierna. Vad tycker ni?
Min topp 5 ranking på stridsdugliga hjältar är fullständigt subjektiv och förmodligen i strid med många andras men här kommer den:

1.Carwelan
2.Herr Ivian
3.Härfurstinnan Jzana av Gordrion
4.Emryn los'oi
5.Razcom Manziiir

Kritisera gärna om ni har invändningar. De göder nog bara min och Creighs debatt mer!

Kenzui

Warrior
ussh bara namnet carwelan ussh en alv nääe skoja bara!
1. Kraden nanorgona ......
2. Den svarte (han med vit stav you know)
3. Kiyona nentari .......
4. Khezim klan drezin
5. Ljusets riddare :gremlaugh:

Hård lista riktigt svårt så jag vet inte om den stämmer men så blev den!

Zug209_ivenhoe

Warrior
Ta vilka alviska hjältar som helst. Med sina långa liv och massiva erfarenhet äger de sönder alla fjuttiga människor.

Hjältarnas relativa storhet

I min spelgrupp har vi ofta diskussionen om vem/vilka av mundanas krigare/riddare/vaprnmästare som egentligen främst.
På vlket sätt definerar ni en hjälte som främst? Personen i fråga med bäst stridsvärden? Med högst värde i rykte? Som har utfört störst hjätedåd? Som är den främst moraliska förbilden?
Det finns liksom många olika bedömningspunkter för vad som egentligen gör en hjälte stor och utan att få reda på vad du egentligen frågar efter så blir det omöjligt för mig att ge dig något vettigt icke spekulativt svar.

Den här på forumet inte helt okände Sankt Creigh anser i princip att Herr Ivian är att jämföra med koskit i jämförelse med de bästa cirefalierna. Vad tycker ni?
Förvisso hyser de cirefaliska klingmästarna inte sällan mycket goda kunskaper inom stridens konst men det är långt ifrån alla som når upp till Herr Ivians nivå. Herr Ivian anses i boken Riddare vara en "hjältelik stridsman" vilket innebär att han har ett färdighetsvärde på ca. 25 i sina stridsfärdigheter/sin stridskonst.
Rhazcom Manziir som förmodligen är den främste av de cirefaliska klingmästarna, då han bla. vunnit svärdsspelen i Hadarlon, har ett värde i sin strdskonst på "endast" 24.
Dock är det som bekant oehört vässentligt vilka och hur många tekniker de båda besitter i förhållande till varandra om de väl skulle mötas i en fair fight.
Någon given favorit av dessa två är således svårt att utröna. Däremot så är det nog ganska säkert att Herr Ivian faktiskt toppar de flesta cirefaliska klingmästare, han är ju trots allt något av eons alledeles egna lilla Lancelot...

Ljusetsriddare - som har både en och annan spelares rollperson som efter några års spelande nu nog skulle ge både Rhazcom och Herr Ivian en god match

Stridsfursten

Veteran
1. Carwelan
2. Herr Ivian
3. Gragg ragar av Tiban
4. Rhazcom manziir

5. Zathuri den fruktade <---- knappast hjälte men en cool person iaf! :gremgrin:

Stridsfursten

Veteran
Re: Hjältarnas relativa storhet

som spelledare tycker jag att Herr Ivian ska vara nått utöver det vanliga... Fv 25 är nästan lite lågt värde för en sån hjälte...

har spelare i min spelgrupp som kommit upp tyill fv 25-26 i sina stridskonster, om de hörde att Ivian skulle ha fv 25 skulle dom nog känna sig hur överlägsna som helst...

jag ser hellre att Ivian är mystisk och jag håller hans fv med svärdet hemligt, men skulle spelarna i min spelgrupp mot all förmodan tvingas en duell mot Ivian så ser jag det nästan som spelledarens plikt att dom ska få pisk :gremlaugh:

men jag är ju känd som den mest sadistiske spelledaren i vår grupp hähä...

Pendragon

Swashbuckler
De främsta krigarna

Utan inbördes ordning:

Herr Ivian
Krigsfurst Rhazcom Manziir
Dwyrydd Coley
Emrynn loso'i
Ike'havan
Eithene Visa'an vhic Retalion t'an Niare
Härfurstinna Jhazva Vizin
Gragg Ragar av Tiban

Notera att Carwelan inte är med på listan, då han helt enkelt är/var en diplomat som fått ett totalt uppblåst rykte. Jag menar, trodde nån på allvar att Thism skulle hylla sin främste hjälte som nåt annat än tidernas bäste krigare?

Lite källkritik om jag får be. :gremwink:

/Joel

Ceram

Hero
inflation?

har spelare i min spelgrupp som kommit upp tyill fv 25-26 i sina stridskonster, om de hörde att Ivian skulle ha fv 25 skulle dom nog känna sig hur överlägsna som helst...
Har in spelat med dem i tre år eller har ni bara klassisk färdighetsinflation?

/Ceram, funderar på hur utbered färdighetsinflation är egentligen...

vandraren

Swordsman
Carwelan ligger lätt i topp! Kom igen, han uppfann Carwelan-svärdet och glider kanske fortfarande runt och väntar på nästa Stora Krig. Sen är jag osäker på de andras ordning, men Herr Ivian har ju otvivelaktigt ett väldigt stort Rykte. Så han lär vara ganska über. Soldarn och Asharien är ju inte de största propagandamakarna, utan det bör ju vara Cirefalierna och Jargierna. Alltså är Herr Ivians höga Rykte ett tecken på att han VERKLIGEN vet hur man kickar ass.

Frixeray

Swordsman
Alltså är Herr Ivians höga Rykte ett tecken på att han VERKLIGEN vet hur man kickar ass.

Rättelse: Alltså är Her Ivians höga rykte ett tecken på att Neogames råkat blåsa upp hans rykte utav bara helvete då man ville ha en tuuuuff (men, IMHO, fjantig) hjältetyp. Att han har gjort sig så känd över i princip halva världen trots att han, vad man vet, enbart hållit sig inom Asharien & Soldarn är för mig ganska svårt att förstå. Det finns de som rest runt mer och borde gjort sig mer kända än Ivian.

BTW, Ivian är tokdöd i vårt Mundana...

HerrBjörn

Warrior
ten kring Herr Ivian
Nummer 1 Billing..
Han heter inte Ivian utan Ivien...
sen måste jag nog påstå att Herr Ivien inte hamnar före Gragg Ragar av Tiban som du inte ens har med på din lista...
Han har ju trötnat på att slåss med människor och tar demoner istället..

Min lista blir följande:
1.) Carwelan(så klart)
2.)Gragg Ragar av Tiban (som jag tror stenhårt på :gremlaugh:)
3.) Herr Ivien
4.)Emrynn l`osoi
5.) Våran egen Cazer Tzoron :gremcool:...(vann svärdspelen i hadarlon och har titeln Martaris svärd inom Martaridyrkan)
Han e hårdast nästan :gremtongue:

Stridsfursten

Veteran
Re: inflation?

för det första spelar vi väldigt ofta, å dessutom kör vi med systemet att man sätter en etta (som sen blir en tvåa osv.) för varje gång man misslyckas med att höja en färdighet, på så vis så får man det lättare att höja hela tiden då man får ett större nummer bredvid färdigheten...

dom rollpersonerna som kom upp till dom höga värderna var ca ett år gamla vissa ännu mer... endast en av dom lever kvar nu, min käre Rollperson: Stridsfurst Rivald Rödhjärta Fv 22 i Rivalds egen stridskonst.... men gruppen som nyligen dog hade runt 26 i fv, både zorianriddare Billing och Herr Björn av tredje Cirkeln...

så nu vet du!

HerrBjörn

Warrior
Re: inflation?

Har in spelat med dem i tre år eller har ni bara klassisk färdighetsinflation?
Vissa i vår spelgrupp (ingår i samma som stridsfursten)
har pressat länge som tex. jag med HerrBjörn och HerrBilling som båda varit "in action" i 3 samt typ 2,5 år lr. dylikt..
Sedan har vissa andra spelat lite mindre och ibland mycket mindre men haft extrem "tur" med tärningarna helt enkelt..
så det är blandat helt enkelt..
Vi har börjat motarbeta detta genom att sätta ett maxvärde i Fv med vapen på 12 från start med tanke på hur bra 15 egentligen är..
men i vissa lägen har det varit lite si och så med det tex: när en stor kampanj som tex. Barbia stundas med nyskapta RP:s....
helt enkelt..

HerrBjörn

Warrior
Re: Ran näää aldrig

Om man låter drakväktarna vara med i disskusionen så kommer nog de alla före Ivien och grabbarna:D....
Har någon förresten provat att spela Dräpare??
Tänkte göra det någon gång...