Nekromanti De främsta hjältarna?

Pendragon

Swashbuckler
Han heter inte Ivian utan Ivien...
Nehej du. Han heter faktiskt Ivian.

Han har ju trötnat på att slåss med människor och tar demoner istället..
Vad har du för belägg för att Gragg sysslar med det? Om det bara är på grund av hans svärd heter "Dräpa demon" så kanske du bör tänka på att Herr Ivians svärd kallas "Daaks bane".

/Joel

Sankt Creigh

Warrior
1.) Carwelan
2.) Ran
3.)Gragg Ragar av Tiban (som jag tror stenhårt på )
3.) Herr Ivian
4.) Emrynn l`osoi
5.) Razcom Manziir

Men som sagt, det finns många duktiga svärdskämpar.

Vad jag inte gillar med Ivian är att han har framställts som så förebannat överdriven. I mina ögon är han Neogames Barbie.

Tack för mig.

// Creigh

Malkavvaklam

Veteran
Alltså är Herr Ivians höga Rykte ett tecken på att han VERKLIGEN vet hur man kickar ass.
Behöver det verkligen vara så? Nu vill jag inte förminska, eller baktala Herr Ivian... men han funkar bra i den påvisning som jag vill lägga in gällande hjältar/rykten och hur bra de måste vara för att bli en.

Visst måste han (hjälten) ha vissa kvalitéer, och duglighet för att få hjältestatus/rykte... men han behöver inte ha skyhöga värden för att uppnå en sådan status (nu tror jag iofs. att han har det, men ändå).
Man kan genom lättare medel uppnå denna status: Man gör en eller några mer eller mindre heroiska dåd... och sedan blossas dessa upp, och gör en höna av en fjäder. Folket brer gärna på, när det går från mun till mun :gremwink:

Sen kan man ju alltid skapa en falsk hjälte, någon som tar åt sig äran för något han inte gjort... säg dödar en drake (inte högst troligt, men kan hända... Herr Ivian sägs ju ha gjort det! :gremgrin:), men dör sedan själv. Sen när denne inte återvänder skickar man iväg en ny, och han finner vad som hänt, men tar åt sig äran... och vips: en Hjälte är född! :gremwink:
En hjälte kan ju faktiskt vara något så enkelt som att gett någon svältande mat... visst bara i dennes ögon kanske, men likväl en Hjälte.

Så det finns Hjältar, och det finns "Hjältar".
Lite vad jag ville påvisa är att man behöver inte vara uberduktig Krigare för att bli Hjälte, utan det kan räcka med slump och mytbildningar runtomkring som gör fallet.

Hjälten kan ha gjort alla saker han är crediterad för, eller också inte... hursomhelst är han ändå hjälte :gremgrin:

Herr Ivian i det här fallet, är dock en hjälte i mundans värld som jag hyser hög respekt för och inte tror sig skulle vara en "Hjälte", utan han är ändock en Hjälte och en bra förebild för hur hjältar ska/kan se ut.

Malkavvaklam - som själv har spätt på, på sina egna hjältars dåd för att få sig ett rykte

Cohen

Swordsman
Re: Ran näää aldrig

Om man låter drakväktarna vara med i disskusionen så kommer nog de alla före Ivien och grabbarna:D....

Om man råkar vara nästan odödlig och har generationers erfarenhet är man ganska bra ja.

Zug209_ivenhoe

Warrior

Ran är inte så jättebra på att slåss, han och Salohme är ju nästintill jämbördiga.
Iofs. Salohme vara jävligt bra men då faller väll argumentet om att väktarna är bra pga. sin ålder, SAlohme är väll runt 25 om jag inte missminner mig.

Appropå Ivian alla som läst drakboken vet vilken stor fjant den lilla lögnaren är.

Cohen

Swordsman

Men vem utom Salohme vet hur man ska slå honom?
Och har skickligheten att faktiskt nästan lyckas?

Zug209_ivenhoe

Warrior

Salohme var bare ett exempel. I böckerna åker ju väktarna på så mycket spö att det är hemskt.
Även om SAlohme är jäkligt ball IMHO.

Who your calling a pussy?!

Appropå Ivian alla som läst drakboken vet vilken stor fjant den lilla lögnaren är.
I wouldn´t say to his face if I were you... :gremwink: Vi snackar alltså om en kille med stridsvärden runtomkring 25. För alla som har läst vapenmästaren vet vi att detta betyder "tough mothterfucker". Så kalla honom inte för en fjant är du snäll - det rimmar illa med de saker han faktiskt HAR gjort. Att han däremot ensam skulle ha piskat en drake var liksom aldrig ett särskilt troligt alternativ för mig, om han så hade haft 30 eller 40 i sina stridsvärden. Eld gör ont oavsett liksom... :gremcrazy:
Att han sedan är en klassisk kliche ûberhederlig fjolla till riddare - det är en helt annan sak! :gremtongue:

Ljusetsriddare - som är väl bekant med frasen "högmod går före fall" eller varför inte "I det ögonblick du underskattar din motståndare så har du också förlorat"...

Spekulationer om dräpare vs. drakväktare

Ran är inte så jättebra på att slåss, han och Salohme är ju nästintill jämbördiga.
Iofs. Salohme vara jävligt bra men då faller väll argumentet om att väktarna är bra pga. sin ålder, SAlohme är väll runt 25 om jag inte missminner mig.
Ok, vi snackar spekulationer här, jag vet alltså kanske inte bättre än du - däremot är jag ganska väl inläst på området. Jag skulle vilja påstå att Ran är riktigt, riktigt skicklig på att hantera sin stav (en 25+ iallafall). Som bekant piskar han flertalet dräpare på en gång i böckerna. Dessa är ytterst vältränade krigare (förmodligen med stridsvärden på 16+). För att hantera en gäng sådana trupper, även med stridskonsttekniken Utmanövrering, krävs stor skicklighet - det vet alla som kör med stridskonstsystemet samt alla de avancerade stridsreglerna i grundboken.
Vad gäller Salohme så bedömmer jag hans ålder som helt klart mer än 25 (över 30 borde han vara iallafall). Han är en gruppledare för ett dräparlag och förmodligen en av de absolut främsta av dräparna - alltså borde han vara jäkeltuff.
Vad gäller Ran så är nog hans svaghet knappast hans kapacitet utan snarare hans bristande tro på sig själv. Jag får känslan av att han inte riktigt vill vinna (kanske då han inte riktigt vet vad han vill?) varvid det känns som han slåss halvhjärtat. Att säga att han inte är särskilt bra (värdesmässigt antar jag att vi snackar om då?) är nog att trippa på tunn is...

Ljusetsriddare - som tror de drakväktare som hyst iallafall lite intresse för stridens konst genom årtusendena nog vid det här laget piskar det mesta motstånd mano a mano...

Zug209_ivenhoe

Warrior
Re: Who your calling a pussy?!

Jag var medveten om att jag skulle trampa många på tårna genom att kolla honom för en fjant , att bara en läxade upp mig ser jag som ett gott recken på eon-forumiternas goda smak och omdöme(dvs. att de inte heller gillar "klassisk kliche ûberhederlig fjolla till riddare").Jäkligt bra sagt Riddarn!

Ifråga om Salohme får jag ge dig rätt i Dräparen står det att han är något år över trettio, även om jag hade för mig att han i del ett beskrevs som en ung man.

nordan

Swordsman
Mundanas främsta krigare, i turordning:

1. Vitsippa
2. Dilkka
3. Clara med vagnen
4. Seskasenni t'an Shari
5. Todor "Fete"