Andy
Vila i frid
I rollspel, i alla genre, så skapas den ultimat gruppen äventyrare med hjälp av fyra arketyper.
Jag tror alla känner igen. . .
Trollkarlen - den vise och magikunniga som leder sällskapet
Jägaren - en uppmärksam och handlingskraftig person
Krigare - en kämpe och trogen följeslagare
Tjuven - en tvivelaktig person som löser orena problem
Sen kan man väl ge och ta. 2 krigare och 2 magiker eller 1 jägare och 3 tjuvar. Men ack, där har man fel. Hela balansen och utifrån de normer som äventyrskonstruktörer skriver sina spännande uppdrag bygger på att det finns en blandning, framförallt vad det gäller kunskap och färdigheter. Någon eller ett par ska kunna slåss (det brukar alla kunna mer eller mindre), någon ska vara bokligt bildad och kunna läsa utdöda språk och kunna historia och sådant, en ska kunna upptäcka dolda saker, skaffa mat och guida de andra och den sista ska kunna få kontakt med den undre världen, dyrka lås och smyga och gömma sig i skuggorna.
Ett helt äventyr kan stanna och få ett snöpligt slut om inte gruppen består av de fyra arketyperna. En dörr förblir låst, en skrift går inte att tyda eller en väktare kan inte slås ihjäl. Den frustrationen som då uppstår brukar vara den skrämmande "mordspiralen". En grupp äventyrare som endast har två sorters arketyper blir frustrerade och börjar slå ihjäl allt och alla. Det blir den sista utvägen och den enda lösning. Som spelledare går man så långt för att behålla motståndet och utmaningen att alla SLP:s som rollpersonerna stöter på blir edsvurna dödskultister som hellre dör än avslöjar sanningen. (Kultisten dör ).
Jag gillar de fyra arketyperna och så väl i Saga som Kult, Mutant som D&D 3.5 så brukar de fyra dyka upp. Nu måste jag nog tillägga att de två, tre spelgrupper som jag är med i så jobbar vi ganska mycket med att skapa en balanserad grupp. Varje rollperson ska ha någon unik förmåga regeltekniskt så att det skapas tillfällen då alla kan "skina i solen". Så har vi valt att lägga upp det.
För att summera detta så tror jag på de fyra arketyperna och för att få en balanserad grupp äventyrare så bör de fyra finnas med. Alla äventyr är enligt mig skapade utifrån trollkarlen, jägaren, krigaren och tjuven.
Men, hur har ni andra gjort. Hur bygger ni en balanserad äventyrargrupp? Struntar ni i regler och kör hårt på karaktärsspel. Är alla soldatrobotar med identiska färdigheter och förmågor? Om alla är trollkarlar, vem ska då slåss, lyfta stenar och smyga (de kan ju använda magi säger du)?
Så, då var jag klar.
Jag tror alla känner igen. . .
Trollkarlen - den vise och magikunniga som leder sällskapet
Jägaren - en uppmärksam och handlingskraftig person
Krigare - en kämpe och trogen följeslagare
Tjuven - en tvivelaktig person som löser orena problem
Sen kan man väl ge och ta. 2 krigare och 2 magiker eller 1 jägare och 3 tjuvar. Men ack, där har man fel. Hela balansen och utifrån de normer som äventyrskonstruktörer skriver sina spännande uppdrag bygger på att det finns en blandning, framförallt vad det gäller kunskap och färdigheter. Någon eller ett par ska kunna slåss (det brukar alla kunna mer eller mindre), någon ska vara bokligt bildad och kunna läsa utdöda språk och kunna historia och sådant, en ska kunna upptäcka dolda saker, skaffa mat och guida de andra och den sista ska kunna få kontakt med den undre världen, dyrka lås och smyga och gömma sig i skuggorna.
Ett helt äventyr kan stanna och få ett snöpligt slut om inte gruppen består av de fyra arketyperna. En dörr förblir låst, en skrift går inte att tyda eller en väktare kan inte slås ihjäl. Den frustrationen som då uppstår brukar vara den skrämmande "mordspiralen". En grupp äventyrare som endast har två sorters arketyper blir frustrerade och börjar slå ihjäl allt och alla. Det blir den sista utvägen och den enda lösning. Som spelledare går man så långt för att behålla motståndet och utmaningen att alla SLP:s som rollpersonerna stöter på blir edsvurna dödskultister som hellre dör än avslöjar sanningen. (Kultisten dör ).
Jag gillar de fyra arketyperna och så väl i Saga som Kult, Mutant som D&D 3.5 så brukar de fyra dyka upp. Nu måste jag nog tillägga att de två, tre spelgrupper som jag är med i så jobbar vi ganska mycket med att skapa en balanserad grupp. Varje rollperson ska ha någon unik förmåga regeltekniskt så att det skapas tillfällen då alla kan "skina i solen". Så har vi valt att lägga upp det.
För att summera detta så tror jag på de fyra arketyperna och för att få en balanserad grupp äventyrare så bör de fyra finnas med. Alla äventyr är enligt mig skapade utifrån trollkarlen, jägaren, krigaren och tjuven.
Men, hur har ni andra gjort. Hur bygger ni en balanserad äventyrargrupp? Struntar ni i regler och kör hårt på karaktärsspel. Är alla soldatrobotar med identiska färdigheter och förmågor? Om alla är trollkarlar, vem ska då slåss, lyfta stenar och smyga (de kan ju använda magi säger du)?
Så, då var jag klar.