Nekromanti De Glömda

quetzalcoatl

Veteran
Är trött och därför retoriskt helt ur fas, men får formulera mig bäst jag kan.

Efter diverse mytologiskt strötänkande, nobilisläsande och dyl, fick jag en idé. med största sannolikhet har 176 pers kommit på det här förut, men jaja.

Kontrasten övernaturliga inslag och realism har alltid fascinerat mig. Jag diggar Neverwhere och American Gods, Nobilis och Illuminatus!.

nåväl, jag ska komma till saken.

Måndag, den tredje december. Det snöar lätt. Visakedjak huttrar och skyndar över gatan. Han skyndar ner för trappan, och kommer fram till den sjaskiga barens dör. Akko lyser neonskylten.Inne är det rökigt. Sofforrna i rött imitationsläder är solkiga.

Vad händer med alla glömda gudar? I Limbos utkanter, om man nu kan tala om geografi i Limbo, en stad: [jättelämpligt namn]; de glömda gudarnas stad. Det är måndagen den tredje december. Det snöar lätt.

Jag hade helt enkelt tänkt mig en allmänt sjaskig och dekadent stad. Bebodd av glömda varelser. Uppbyggd av glömda platser.
Och det är alltid den tredje december, en måndag. Och det snöar alltid lätt.

Nå, vore det här kul? Är jag den femtielfte som kommer på det här?

Krille

Super Moderator
"Nå, vore det här kul? Är jag den femtielfte som kommer på det här?"

Nä, men du är åtminstone den tredje. Nobilis och Millennium finns ju redan.

quetzalcoatl

Veteran
Nobilis och Millennium finns ju redan.

Men så är det tänkt som setting till ett eller flera friformsscenarion, inte ett helt spel. Nobilis eller millenium vore båda ypperliga system om jag varit särskilt mycket för regler.

Nåja, bronsplats iallafall. :gremsmirk:

Magnum_UBBT

Warrior
låter som du har sett den gamla klassikern "måndag hela veckan", eller Groundhog Day.. eller vad den nu heter.
Det är alltid måndag, det är alltid samma väder osv.

En liten fråga.. om det alltid snöar.. varför snöar inte staden igen? Ok, det snöar lätt men låt det snöa lätt i ett halvår och se vad som händer... :gremlaugh:

-Magnum

DODswe4

Hero
för att det alltid är samma snölager på marken förstår du väll som ett kretslop typ

Snöar lite---> ligger på marken---> åker up i molnen igen (hur vetefan och självklart syns det inte) --> snöar ner

och så håller det på

quetzalcoatl

Veteran
En liten fråga.. om det alltid snöar.. varför snöar inte staden igen? Ok, det snöar lätt men låt det snöa lätt i ett halvår och se vad som händer... :gremlaugh:

Status quo. Det är samma måndag i evinnerlig tid, men det händer olika saker. Det faller alltså samma snö i samma mängd, så det är ingen risk att det skulle snöa igen.

Puck Engman

Veteran
Skulle det vara möjligt med små utflykter eller är gudarna strandsatta i staden?

Om det senare stämmer låter det som ett bra underlag till scenarier med relationer och intrigerande mellan gudar som utgångspunkt. Mestadels lågmält och lågintensivt spelande.

Jag skulle tycka att det tuffaste vore att ge staden en prägel av en småstad i södra USA med influenser från både 1990-talet och seklet innan.

/Puck

PS Känslan jag fick fick mig att tänka på lajvet Moira

Lindenius

Swashbuckler
Boktips

Du borde kolla början av boken "Den stora skillsmässan" av C.S Lewis. Där beskrivs helvetet som en grå stad där folk liksom bara jobbar och sliter och jobba och sliter och allt är grått och trist.

//erik. läste boken för läge sedan. har för sig att själva avsnittet med staden bara var i första kapitlet.

quetzalcoatl

Veteran
Skulle det vara möjligt med små utflykter eller är gudarna strandsatta i staden?

Gudarna är strandsatta i staden. Väsen som inte är det kan besöka staden, men det gör de ogärna.

Om det senare stämmer låter det som ett bra underlag till scenarier med relationer och intrigerande mellan gudar som utgångspunkt. Mestadels lågmält och lågintensivt spelande.

Jo, det är så det är tänkt.

Jag skulle tycka att det tuffaste vore att ge staden en prägel av en småstad i södra USA med influenser från både 1990-talet och seklet innan.

Det ska jag ha i åtanke. 10- till 40-talsfixerad som jag är är det mycket det som legat till grund hittills, men liten sydstatarstad känns också väldigt lämpligt. Det kommer nog bli en ganska stor stad; det finns en hel del som blivit bortglömda.