Nekromanti De nya reglerna och riktlinjerna …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Med tanke på hur många som tyckte saker i den här tråden är jag lite förvånad över att överhuvudtaget ingen haft något att säga om de nya forumreglerna.

Alla kanske är på semester?

Hunk

Hero
Så länge det finns ett D&D-forum tror jag att alla är nöjda och glada :gremsmile:.

MrG

Swashbuckler
Jag tror att folk bara accepterade regelerna som forumets beslut. Men om en stund kommer folk säkert vilja börja modda dem :gremwink:

Själv tror jag det kan vara bra om det styrs upp lite i vissa lägen.

-Gunnar (som inte tror att allt ska vara friform, speciellt inte forumsregler)

Johan K

Gammal & dryg
Säkert är det som så att många är på semester..
Men för min del så känns det inte så mycket att säga. Känns som det är bra regler, så det finns inte så mycket att tillägga.

Feuflux

omjonasson.se
Så länge som folk sköter sig behöver ju inte reglerna användas, och i nuläget är forumet extremt lugnt och trevligt (lite väl lugnt kanske). Därför tänker man inte ens på att det finns regler.

Sen gör säkert semestern sitt till.

abe_UBBT

Veteran
Tja, för att diskutera dem måste man ju först godkänna dem och då har man ju redan kapitulerat :gremwink:

Nej som ovanstående påpekar. Det verkar ju fungera bra utan att vara medveten om dem.

Personligen skulle jag väl ifrågasätta regeln om att respektera lagen. Antar att den är riktad mot fildelning eller möjligen hets mot folkgrupp (även om den frågan redan har en punkt). Fast det kanske närmast är en filosofisk fråga... :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är för att det nästan aldrig är regler som är problemet, utan hur de används. Jag känner inte att jag kan ta ställning till reglerna innan jag sett någon bryta mot dem, så att säga.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag är från Dalarna. Jag följer mina egna regler.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Well, eftersom man inte kan posta något utan att godkänna reglerna kanske det inte är så konstigt att du inte fått så mycket negativa reaktioner :gremsmile:.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Fiktionslek said:
Well, eftersom man inte kan posta något utan att godkänna reglerna kanske det inte är så konstigt att du inte fått så mycket negativa reaktioner :gremsmile:.
Man kan ju faktiskt välja att acceptera och följa regler trots att de inte är de bästa av tänkbara regler eller ens bra. Attityden till reglerna är knappast binär.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nu har jag något att säga...

Något som slog mig och som jag tycker kan vara intressant att fundera på är om uppsåt ska bestraffas på något sätt. Vad jag menar är att troll ska med trollspö bestraffas, för att uppsåtligt trollande försämrar förmodligen stämningen mer än ouppsåtligt, samt att det är med flit på ett annat sätt.

Nightowl

Champion
Re: Nu har jag något att säga...

Ackerfors said:
Något som slog mig och som jag tycker kan vara intressant att fundera på är om uppsåt ska bestraffas på något sätt. Vad jag menar är att troll ska med trollspö bestraffas, för att uppsåtligt trollande försämrar förmodligen stämningen mer än ouppsåtligt, samt att det är med flit på ett annat sätt.
Jag håller med, men anser att det kan vara ganska svårt att avgöra uppsåt i de flesta fall. Om man undantar harmlösa barnsligheter som Andys lilla troll-tråd om D&D-forumet för ett litet tag sedan, där han uttryckligen säger att han vill provocera, så brukar man ha ganska svårt att få svart på vitt på att ett troll är ett troll. Jag har till och med anekdotisk erfarenhet av långa, irriterande försvarstal från troll som insisterar att de inte är det.

Sååå... det sätter admins och mods lite mer på pottkanten.

Erik