Nekromanti De riktigt stora projekten

Mask_UBBT

Hero
Okej.

Sedan jag började besöka detta forum för ett bra tag sedan så har många gånger frågan ställts: "Hur kan jag göra för att trycka mitt rollspel?", och varje gång någon faktiskt tar sig tid att svara blir det oftas saker som "Haha, tror du man, som vanlig människa, kan göra det där eller? Du ska vara glad om du hr råd att fixa fem exemplar på din mosters arbetes kopieringsapparat."

Är det bara jag, eller är det här ett riktigt tråkigt svar?

Låt oss nu fantisera lite. Vi är rollspelare, vi har fantasier som hobby, det borde väl inte vara så väldigt svårt för oss att göra det?

För när man sätter sig att göra ett rollspel som man vill få ut till det rollspelande folket, visst drömmer man om hårdpärmar, vagt gulnat papper, etc? Men jag har ingen aning om vad detta skulle kosta. Min fråga är alltså;

Om man skulle vilja ge sig på ett rejält projekt, låt säga i nivå med Riotminds produktioner, vad skulle det gå på? Jag syftar nu inte på spelets innehåll, som illustrationer, layout, eller något sådant, utan på arbetet från färdig fil på datorn till säljande produkt på marknaden.

Vad kostar fyrfärgstryck, sånadära bokmärkestrådar, hårdpärmar och vad går offsettryck på egentligen? Vilka är reklammöjligheterna och vad kostar sådana egentligen?

Och nu, slutligen; hur skulle du utforma dina drömmars kreation, om du skulle göra det i klass med de största produktionerna?

/Mask

Krille

Super Moderator
För att göra det simpelt:

Väljer du digitaltryck så kommer du kanske upp i en investering på ca 10 000 för omkring 100 ex om 200 sidor, limmad och med mjuka pärmar. Upplagan spelar stor roll, så varje exemplar kostar kanske en hundralapp styck. Å andra sidan är startkostnaderna noll.

Väljer du offsettryck så kommer du utan problem upp i en investering på 50 000 för omkring 200 sidor, limmad och med mjuka pärmar. Upplagan spelar ingen större roll - det är ingen större skillnad på 5000 ex och 6000 ex. Däremot är framtagandet av tryckplåtar snuskedyrt, och det kostar tid att göra iordning pressarna, så du har en schysst startkostnad.

Hårda pärmar, släng på en femtiolapp per ex. Vagt gulnat papper är inga problem - det finns papperssorter som är sådana. Däremot kostar ju bra papper mer än dåligt papper (och papperssorten har inte så mycket att göra med färgen, faktiskt).

Åkej, vi tar i: fyrfärgstryck! I princip kan du fyrdubbla startkostnaden, eftersom vi plötsligt talar om fyra tryckplåtar istället för en. Så plötsligt har vi stuckit upp från 50 000 till 200 000.

Så dessvärre, "Haha, tror du man, som vanlig människa, kan göra det där eller? Du ska vara glad om du hr råd att fixa fem exemplar på din mosters arbetes kopieringsapparat."

"Och nu, slutligen; hur skulle du utforma dina drömmars kreation, om du skulle göra det i klass med de största produktionerna?"

Min drömproduktion av Skymningshem: Andra Imperiet är två böcker och ett häfte i en slipcase.

Rising

Vila i frid
Jag kan tyvärr inte svara på prisfrågorna, för jag har bara tryckt broschyrer, affischer och offertmappar i yrket. Aldrig böcker.

"Och nu, slutligen; hur skulle du utforma dina drömmars kreation, om du skulle göra det i klass med de största produktionerna?"

Okej, hur skulle jag vilja trycka Eskapix en vacker dag?
Jag skulle faktiskt inte trycka merparten av det i fyrfärg, även om jag hade råd att göra det. Nä, jag har nämligen alltid tänkt mig det i tre färger; svart och två processfärger; en vinröd och en grönblå. Genom att rita illustrationer med blyerts och sedan trycka dem i en ton av svart och den vinröda färgen, så får man en duplexkaraktär. Det är vad man gjort i Kult och Jorges. Men jag skulle alltså ha en blågrön färg också, som kunde skänka kontrast och grafisk effektfullhet åt vissa element på sidorna.

Sedan skulle jag ha vissa partier (mellan varje kapitel) som skulle vara bestrukna ark tryckta i fyrfärg + en silvermetallic processfärg. Silverfärgen skulle jag använda för stjärnor och diverse magiskt glitter på sidorna.

Spelet skulle ha en mjuk pärm, och omslaget skulle vara ett ark med samma sammetskänsla som i seriefanzinet Optic Nerve (om nu någon känner till det). Jag har ingen aning om vad papperet heter, men det är härligt mjuksträvt på ett väldigt injudande sätt. Omslaget skulle vara fyrfärg + silvermetallicdekorfärg, och det skulle vara stansat på så sätt att spelets märke buktade in i arket. På spelets inlaga skulle det finnas ett hologram där en bild på mig blickade rakt mot läsaren och när man vände blad så skulle en pop-up-bild komma ut ur uppslaget där en modell av mig sitter i duschen och klurar. Genom att dra i en flik så kan man få mig att resa sig upp och slå ut med armen triumferande i vädret. "Heureka!" skall bildtexten säga. "Så här gick det till när Johan uppfann detta spel."

På nästa uppslag ska det finnas luktgnuggisar och ett snöre man kan dra i för att spela upp ljudet av mig när jag berättar om varför lakritsglass och mannagrynsgröt är det bästa man kan äta om man vill bli en duktig rollspelsmakare, och på nästa sida skall det finnas en monitor där man kan spela några av mina gamla AMOS-spel, och på nästa uppslag...

---

Nä okej, men fram tills det ballade ur så tycker jag att beskrivningen ovan låter bra.

Mask_UBBT

Hero
"Åkej, vi tar i: fyrfärgstryck! I princip kan du fyrdubbla startkostnaden, eftersom vi plötsligt talar om fyra tryckplåtar istället för en. Så plötsligt har vi stuckit upp från 50 000 till 200 000."

Okej, är denna siffra beroende av antalet färgsidor, eller är existensen av färg det som gör det hela dyrt? Om jag har fyra färgsidor istället för att göra hela boken i färg, vad skulle något sådant gå på? 60 000?

Vidare, har man andra papperstyper på färgtryckssidor?

"Min drömproduktion av Skymningshem: Andra Imperiet är två böcker och ett häfte i en slipcase."

Har du någon aning om vad en slipcase kan gå på, då? För det tror jag många rollspelsmakare drömmer om, faktiskt. :gremsmile:

/Mask

Mask_UBBT

Hero
"Jag kan tyvärr inte svara på prisfrågorna, för jag har bara tryckt broschyrer, affischer och offertmappar i yrket. Aldrig böcker."

Nä, men du har ett annat kunskapsområde: reklam. Du kan gärna delge din proffisionella åsikt om vad det bästa sättet att marknadsföra ett rollspel är på. Vilka medier är värda att satsa på, hur ska man få kunder intresserade av just DITT spel, vilka kostnader kan man tänkas kunna försvara på den nationella respektive internationella marknaden?

/Mask

Krille

Super Moderator
"Okej, är denna siffra beroende av antalet färgsidor, eller är existensen av färg det som gör det hela dyrt? Om jag har fyra färgsidor istället för att göra hela boken i färg, vad skulle något sådant gå på? 60 000?"

Det har med antalet sidor att göra. Varje sida som ska vara i färg kräver fyra tryckplåtar, medan varje svartvit sida nöjer sig med en. Dessvärre är det så att tryckplåtar har åtta eller sexton sidor styck, vilket innebär att även om du bara ska ha en färgsida så måste du ändå betala för de sju eller femton andra.

En annan bieffekt är att antalet sidor i offsettryck är en multipel av 16 eller 32. (en tryckplåt för ena sidan plus en för den andra sidan på papperet ger att minimumenheten är 8+8 respektive 16+16). Priset för varje sådan kluns om 16 sidor fyrdubblas om du vill ha dem i fyrfärg.

"Vidare, har man andra papperstyper på färgtryckssidor?"

Inte alltid, men oftast. Olika papperstyper funkar olika bra till olika sorters tryck.

Exakta kostnader får du dessvärre be ett tryckeri om, eftersom dessa fluktuerar med efterfrågan, tidpunkten och hur bra förhandlare du är. Se det här som riktpriser.

"Har du någon aning om vad en slipcase kan gå på, då? För det tror jag många rollspelsmakare drömmer om, faktiskt."

Det beror på hur avancerad man gör den. Eftersom upplagan för min del inte kommer bli så jefla heffastor så kan jag tänka mig att limma själv. I så fall kan jag komma undan med digitaltryck i fyrfärg på så kraftigt papper som finns, och sedan bocka, skära och klistra själv. Annars är boxar och slipcases snordyra, eftersom det är så mycket mer arbete med dem.

Ackerfors

Alas, your rapids!
De första sakerna har jag ingen som helst koll, men jag gillade sista frågan, så den svarar jag gärna på. :gremsmile:

Det här kommer inte hända än på ett bra tag, men nu finns nog äntligen möjligheten någonstans i fjärran.

Jag har hur som helst två varianter, men det är på samma typ av spel. Det är ett fantasyspel, så som jag vill ha det, utan några påtryckningar om hur kasst det är med standardfantasy. Exakt hur jag vill ha min fantasyvärld är däremot inget jag funderat på så mycket, och det var ju inte riktigt frågan heller. :gremsmile:

Så till de två varianterna.
1. Vanliga hårdpärmsböcker, så många det behövs. Givetvis med bokband, och helst skulle jag vilja ha dem som slitna gamla bokklubbsböcker med lite tyg, lite skinn och lite annat.
2. En box, med massor av fina illustrationer, såklart. I boxen finns allting man behöver uppdelat i olika småhäften. Ett med regler, ett för krigaren, ett för magikern, ett för spelledaren, osv. Så att den som spelar krigare har sitt eget häfte med allt han/hon behöver. Skitbra. :gremsmile:

Allting ska ju givetvis vara sjukt snyggt layoutat av någon som kan med illustrationer som min flickvän gjort.

När jag blir rik ska jag genomföra det, men tills dess kan jag väl bara drömma?

Dimfrost

Special Circumstances
En sak som jag undrar över är hur färgtryck påverkar kostnaden för digitaltryck. Jag har för mig att jag har sett något om att det går att genomföra det också, till ett inte allt för hutlöst pris.

Min drömproduktion av Skymningshem: Andra Imperiet är två böcker och ett häfte i en slipcase.
Ånej, inte kan det vara din drömproduktion? Det måste ju vara den realistiska versionen. Får vi se lite drömmar här! :gremgrin:

(Själv skulle jag nog vilja ha Terone i Nobilis-stil, en fet bok med bokmärke och ett sobert omslag i vitt, guld och karmosin, gärna i ett märkligt format. Men jag har inte fulländat mina fantasier än, så det är ju en bit kvar till Risings visioner. :gremsmile:)

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Nä, men du har ett annat kunskapsområde: reklam. Du kan gärna delge din proffisionella åsikt om vad det bästa sättet att marknadsföra ett rollspel är på.
Nja, det kan jag nog inte. Den reklam jag är van vid är annonser i dagstidningar, affischer, broschyrer, bildspel, multimediaproduktioner, kundtidningar, videomejl och hemsidor.

De flesta är på tok för dyra för en lansering av ett rollspel.

Jag gissar att den bästa marknadsföringsmetoden för ett rollspel är att annonsera i Fenix (jag vet inte vad det kostar, men jag slår vad om att det är den mest prisvärda tidningen att annonsera i), göra en hemsida och sedan besöka konvent där man kan dela ut ett litet enklare reklampapper och samtidigt demonstrera spelet medan man skaffar en personlig kontakt med intresserade. Kanske kan man betala för en banner här på www.rollspel.nu också. Jag har bara annonserat en enda gång med banner (på torget), men kunden ansåg sedan inte att det riktigt var värt pengarna. Det kan ju iofs bero på att mitt arbete var dåligt, men jag tror helt enkelt inte så mycket på den reklamformen.

Eller tja, den allra bästa marknadsföringsmetoden är att göra ett spel som på något sätt kommer uppmärksammas av media och starta en ny rollspelsdebatt i TV samtidigt som DN Kultur startar en artikelserie om hur de nya ungdomskulturerna som var naiva och lekfulla på åttiotalet (dataspel och rollspel, framförallt) nu har blivit vuxnare och börjat utmana sin roll som "barnkultur". Om man gör sitt rollspel tillräckligt provocerande för att vissa grupper (judar och kristna, framförallt) skall protestera mot det, samtidigt som spelet är tillräckligt smart för att försvaras av kulturskribenterna, då har man världens billigaste och bästa reklamkampanj.

Men det är mer "mediemanipulation" än "reklam", kanske. I vilket fall som helst är jag stensäker på att det skulle funka.

---

Nå, priser: En liten kund skulle kunna (särskilt om de bad mig arbeta på sommaren, då man sällan har något att göra) pressa ner mitt pris till 400 i timmen (räkna med att mer flashiga reklambyråer är mycket dyrare), men alltså; annons, hemsida och reklamblad, det kan ju mer eller mindre vem som helst göra på egen hand. Strunta i reklambyrå, gör det själv och spara in en massa slantar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag kikade på print on demand, och kom precis som Krille fram till att det kostar typ 10000kr för 100 böcker, om man håller sig i rollspels vanliga storlek, och håller i tyglarna vad gäller utsmyckningar.

Dock, hade pengar inte varit ett bekymmer så hade jag velat ha Höstdimma att se ut som en helt vanlig bok av lite äldre modell, med riktig bindning som håller generationers läsande. Grå-beige tygklädda hårda pärmar med svart tryck med mitt namn och spelets titel på ryggen, och en av Höstdimmas siluettillustrationer på framsidan. Och ingen ful steckkod eller ISBN på pärmarna.

Sedan hade jag lejt en attans duktig målare att göra en fältslagscen i olja (eller möjligen akvarell) där man kan se de flesta av Höstdimmas speciella saker, massor med dimma och krutrök. och ha den bilden spännande över pärmens insida och första/sista sidan.

Ett vinrött silkeslent snöre (bokband?) att använda som bokmärke.

Världskarta och rollformulär som invikta bilagor i slutet, som man viker ut för att få se i sin helhet. Sedan skall böckerna lagras i ett dammigt antikvariat med en piprökande föreståndare i minst ett år innan de säljs.

Om jag får möjligheten så skiver jag en personlig dedikation innuti varje bok innan jag skickar/lämnar över till köparen. (Krieger-sensei gjorde det i min Jojutsu-bok, och den är en av de böcker som jag hanterar med yttesta försiktighet.).

EchonCique

Hero
Nå, priser: En liten kund skulle kunna (särskilt om de bad mig arbeta på sommaren, då man sällan har något att göra) pressa ner mitt pris till 400 i timmen (räkna med att mer flashiga reklambyråer är mycket dyrare), men alltså; annons, hemsida och reklamblad, det kan ju mer eller mindre vem som helst göra på egen hand. Strunta i reklambyrå, gör det själv och spara in en massa slantar.
^_o
400SEK/timmen? Du är bannemig värd att anlita i så fall kan jag säga, med referens till de summor som jag är inlärd med här i Malmös IT/AD-byråer. Skall jag boka in dig här och nu, eller kan vi komma överrens om något pris i natura eller så? :gremcrazy:

Rising

Vila i frid
Du är bannemig värd att anlita i så fall kan jag säga, med referens till de summor som jag är inlärd med här i Malmös IT/AD-byråer.
Jepp, IT-bubblan har spruckit och ingen kan längre ta sådana överpriser som man en gång gjorde. Och idag är det kris i branschen och reklamare faller till höger och vänster. Tryckerierna börjar göra egna produktioner, och allt fler kunder struntar i att använda professionell hjälp och gör all sin marknadsföring själva istället.

Förutom de stora reklambyråerna (som fortfarande kan ta lika höga priser som de alltid har gjort) så får vi vanliga småaktörer finna oss i att ibland gå ner rejält i pris. Man kan inte förvänta sig att hitta några andra som är så billiga som Mediasmedjan, men visst, kommer någon mitt i sommartorkan med ett jobb så tar man ju det till nästan vilket pris som helst.

Johan K

Gammal & dryg
Tror att du fick ett bra asvar ang. prser & sådant av krille..
har tyvärr inte så mycket koll på det, bara att det kan springa iväg å´det jäkligaste.

Och nu, slutligen; hur skulle du utforma dina drömmars kreation, om du skulle göra det i klass med de största produktionerna?
Ohhh, det var en delikat fråga !!
Om jag hade fått välja så hade det npg varit nått som liknar DoD fanska mycket. Skulle nog luta mycket åt DoD6...
Hade jag haft den fantsin & kunskapen så hade det kanske blitt något sådant.
Skulle åxå vilja kunna slkapa nått äventyr i klass med Vildhjarta elelr nått sådant.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fria fantasier

Millennium skulle vara i ett något mindre format än en genomsnittlig rollspelsbok, något lägre, men lika bred så att den var nästan kvadratisk, men inte riktigt. Omslaget skulle vara designat av Dave McKean. Inlagan skulle vara svartvit, förutom ett antal färgbilder som skulle vara strategiskt spridna i boken, tecknade av bland annat Frank Quitely, Sam Keith, Charles Vess, Peter Gross och Sean Phillips. Illustrationerna i själva boken har jag ingen aning om vem som skulle göra, men det skulle vara någon som tecknar bättre än jag! Resten skulle se ut ungefär som det gör idag, fast med mer beskrivning av världen och massor av bra idéer till scenarion, samt ett fantastiskt pedagogiskt kapitel om hur man spelar rollspel.

/tobias

EchonCique

Hero
Feta Projektet

För det första har jag inget sådant stort på lager.
Men om jag hade det, skulle jag ta inspiration och kanske be om hjälp från ett antal kontroversella konstnärer som chockat världen några gånger med sina verk och utställningar.

Jeff Koon och Andrés Serrano dyker först upp från mina minnesbankar då jag läst ett antal av deras böcker, som alla är av hög kvalité och enormt provocerande.

Piss Christ är ett verk som Serrano fick $15 000 för att uppföra vilket skapade ramaskri i den amerikanska senaten från konservativa senatorer.

Med uppbackning från denna sorts konstnär och med obegränsad budget, skulle jag tillverka en bok som var stor, tung med ett gediget hantverk rakt igenom. Gärna reliefaktigt omslag av tjockt papper, gärna med någon sorts trädslag som det är inslaget kring för att ge extra tyngd till boken. Sedan foliepapper över de obligatoriska fyrfärgsavsnitten med inspirationsbilder som kommer rakt igenom hela boken. Rubriker och markerade avsnitt i texten skall dessutom tryckas på så sätt att de är reliferade och står ut från pappret.

Sidantal? Tja en 192 sidor vore optimalt då det inte är för tunt och inte för tjockt, plus att bokens tyngd i sig med tanke på omslag och pappret ger en vikt på ~3 kilo styck. Alldeles perfekt i mitt tycke.

Naturligtvis bokmärkestråd i silke, två stycken dessutom så man kan markera mer än ett ställe.

Kostnad? Tja .. 150 000:- i tryckkostnad, 50 000:- per helsidesbild och 5 000:- per mindre bild.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Min bok

Jag skulle gärna till exempel förverkliga mina planer på den mysigt sagofantasyklingande magimodulen som på samma gång var världsbeskrivningsmodul/scenariobok på samma sätt som Riotminds Jorges inte bara är en monsterbok.

Den är ju tänkt ur häxans perspektiv, som en slags memoarer med essäliknande små texter av häxan, som hon samlat själv.

Därför skulle varje bok vara handskriven på lite fransigt, mjukt lumppapper med riktigt bläck och gåspenna (eller möjligen kolstift). Boken skulle vara nödtorftigt behandlad med snigelslem eller stearin eller något, på häxans eget vis. Slutligen skulle den vara hårdinbunden i en kalvskinnsklädd träpärm och kanske dekorerad med snide eller metallinlägg.

Okej. Massproduktion, säger du? Tja, då skulle jag väl helst trycka boken på någon slags gosigt 120-grams halvlumppapper med gråskalebilder. Bara för att gråskalebilderna skulle få en naturlig variation, skulle boken såklart tryckas i fyrfärg.
Tja, och slutligen skulle jag gå till en proffshantverkare och boknörd som kunde binda boken i kalvskinn och låta den samla mysigt och autentiskt damm i sisådär tolv-fjorton år.

Ska vi säga en tusenlapp eller två per exemplar?

Vad det gäller mer sansade projekt, tilltalas jag av det tygliknande omslaget till Christer Hellmarks "Bokstaven, ordet, texten". Det är en tjock och lite mjuk hårdbindning med något slags rött tyg istället för papper.
I den boken vill jag väl ha ett lagom bläddervänligt papper med krafsiga blyertsteckningar blandade med murriga oljemålningar. Fan, fyrfärg vore inte fel.

Zap

Muggas

Hero

Knappt realistiskt:
Jag skulle skära ner på alla utsvävningar och hålla sidantalet på runt 100 sidor, inklusive bilder och ev tabeller. All text ska vara mer eller mindre intressant att läsa, inget som inte tillför kärnan i konceptet något ska strykas omedelbart, hur välformulerat det än är. Allt ska vara mkt pedagogiskt utformat, rikligt med jämförande och beskrivande bilder för att förtydliga. Alla bilder ska vara i flerfärg, själva rollspelsboken ska vara väldigt portabel (helst A5 format). De klassiska uppdelningarna spelledare-spelare ska vara ersatt med något där ansvarsfördelningen mellan speldeltagarna är lika fördelad, utan att för den sakens skull kompromissa med reglernas komplexitet (har inte lyckats med något sånt än).

Utopi:
Pärmen ska vara i mjuk sammet, på framsidan en stiliriserad bild på en drake som svävar över ett vinterlandskap, jagandes en desperat krypande utmattad vägfarare. På baksidan, en väldigt engagerande text i guldglansiga bokstäver. Tillbehör, en cd-skiva som ska intstalleras på respektive speldeltagares laptop, som spelhjälpmedel och referens vid t ex regelfrågor, med stämningsfulla musikstycken och animerade situationsspecifika kortfilmer, en interaktiv världspresentation, m.m.

Mörker

Warrior
Jag tänker mig inget avancerat... 4-färgstryck, 327 sidor med medföljande idolbild på mig, spelledarskärm, digital monitor som instruerar nybörjare och en lottskrapa...

...nej, skämt åsido. Vad jag nu, lite på rak arm skulle glädjas åt är en box, innehållandes en regelbok, rollformulär, en ingående världsbok och en spelledarskärm.
Det hela skulle ha layout och illustrationer som går helt i linje med spelets känsla och dylikt, en liten gullig klump helt enkelt.
Om det sedan blir A4 eller A5 gör mig inte så mycket, även om det skulle vara maffa med A5 (eller 5,5). Sidantalet vill jag hålla runt hundra-strecket (per bok)...

...men nu svävar jag ut för mycket.
- Klart Slut!

Morgoth

Swashbuckler
Jag nöjer mig med det lilla.

MKR har satt siktet relativt lågt. Vi ska lägga spelet (Zonkpop) som PDF på en sån där CD-R-skiva som ser ut som vinyl, tillsammans med lite låtar som våra DJs har mixat ihop. Jag behöver faktiskt inte sikta så mycket högre, att skriva klart zonkpop vore som en dröm. :gremsmile:

Peace out, Mask.
(åh, och dessutom ska vi ha PDF:erna gratis på internet, man är ju inte indie för intet)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja, så här skulle jag göra

1. Ägna ett år åt att skriva ett nytt rollspel. Miljö... hmmm... genre... hmmm, vette fan. Säg att jag skulle skriva ett fantasyspel med en twist.

2. Jag skulle bestämma mig för att göra spelet i en låda. Ett antal häften, en fet färgkarta, handouts och andra grejer som är kul. Det skulle kännas som ett spel mer än en bok, det skulle vara mitt fokus. Tärningar ska medfölja, plus lite andra roliga spelhjälpmedel jag och Herr Nils planerar ta fram.

3. Patrik Norrman skulle illustrera. Eller kanske Peter Bergting. Eller båda. Niklas Brandt skulle göra kartorna. Dante skulle göra layouten. Vitulv skulle speltesta och korrekturläsa.Jag skulle skriva. Endast det bästa skulle vara bra nog. :gremlaugh:

4. Fyrfärgstryck rakt igenom. Distribution i leksaksbutiker.

Man kan väl drömma? :gremlaugh:

När det gäller tryckkostnader vet Dante mer, och Krille har redan gett exempel. Annonser kan kosta allt från 500 spänn för en svartvit halvsida till 6000 spänn för en helsida i färg. Jag skulle annonsera i Fenix, Sverox, Widescreen, Play och kanske i nån mer dataspelstidning. Om jag gjorde det på engelska skulle jag annonsera i Dragon, men där är det betydligt dyrare.

M.