Nekromanti De små grå

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Premissen: Ett rollspel med vanliga (helt normala svenssons) och ovanliga (specialister av olika slag, inklusive jägarsoldater, hippies, sanningssökande journalister och clairvoyanta folk) människor som drabbas av båda ändarna av utomjordingar. Å ena sidan så har de haft en upplevelse som ligger nånstans över hela spektrat av närkontakt, från ufo-observationer till bortförsel och instickandet av diverse sonder i diverse kroppsöppningar eller till och med att man är en ovetande utomjordingshybrid, och det är ett pågående intresse från De Små Grå. Å andra sidan så har Männen i Svart också fattat intresse för rollpersonerna, just för att de har ådragit sig uppmärksamhet från De Små Grå.

Hur de har hamnat ihop spelar inte så stor roll. En idé kan vara att spelet börjar i en sån där ufo-trauma-gruppterapi-session. Det är session åtta eller nåt, och nu har man börjat lita så mycket på varandra att man kan berätta om sin upplevelse. Från det har man en grupp som nu börjar söka Sanningen.

X-nay: Det är inte Delta Green eller Conspiracy X som jag är ute efter. Båda dessa förutsätter att man är en del av Konspirationen, och det är inte det jag jagar. Jag är ute efter att man drabbas av Konspirationen och Söker Sanningen. Det kommer garanterat femtielva poster som föreslår någon av dessa eller något liknande, och det är inte det jag är ute efter.

Sanningen finns där ute: Så vad är jag då ute efter? Jag är ute efter ett system, en teknik, en mekanik, som hanterar okända konspirationer. Det jag är ute efter är att spelarna inte har nån jävla aning om vare sig De Små Grå eller Männen i Svart – utöver den verkliga världens konspirationsteorier, förstås, som kanske eller kanske inte är Sanna. Jag vill heller inte pådyvla någon spelgrupp min Sanning, eftersom varenda gång som någon tar ett sånt här fenomen och sätter en Sanning på det så blir det alltid fel Sanning och hela spelet känns "meh".

Däremot kan jag tänka mig att ge spelgruppen mängder med dokument, ledtrådar och "fakta", som de i bästa GUMSHOE-anda får tolka själva. Dokumenten får gärna också vara motsägelsefulla. "Jamenvisst, här är ett dokument från överlämningen från Truman-administrationen till Eisenhower-administrationen som briefar om Roswell och Majestic (men signaturen ser kopierad ut)."

Så jag är ute efter någonting som organiskt och med spelledarens överinseende kan bygga ut konspirationen under spel. Egentligen så utgår spelet bara från rollpersonernas upplevelser som de själva just har berättat om, och att det finns Små Grå som vill något, och att det finns Män i Svart som försöker åtminstone hålla det hemligt. Hur, med vilka medel och framförallt varför är inte min grej att bestämma. Det är inte ett problem om det blir motsägelsefullt. Men jag är ute efter en teknik, metod eller system att hantera detta utbyggande.

Här är några saker som kanske kan vara rätt grej, helt eller delvis:
  • AWs fronter och hot
  • GUMSHOEs undersökande färdighetsmatris
  • En stor PDF med dokument som kan skrivas ut och delas ut
  • Formaliserad fisktank
Fler förslag?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Du skriver
Krille said:
Jag vill heller inte pådyvla någon spelgrupp min Sanning
Betyder detta att du som spelledare inte inte vet (eller bestämt dig för) vilka konspirationer som är sanna?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
anth;n26535 said:
Betyder detta att du som spelledare inte inte vet (eller bestämt dig för) vilka konspirationer som är sanna?
Nej. Det betyder bara det: jag vill inte ge dig som spelledare en Sanning, för Sanningen kommer med stor sannolikhet inte falla dig i smaken, och jag vill att Sanningen SKA vara okänd för spelarna. De ska inte kunna läsa sig till den, utan måste spela sig till den. Att utforska den är poängen med spelet.

Du som spelledare behöver inte nödvändigtvis behöver veta eller ha bestämt dig för Sanningen bakom konspirationerna, men du kan lika gärna ha byggt eller bestämt en Sanning. Men jag tänker inte ge dig en. Du får göra en själv, i förväg eller under spel. På sin höjd kommer jag ge dig en massa ingredienser som du kan använda om du vill.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som spelledarhjälpmedel kan jag tänka mig någon form av mindmap som visar vilka konspirationer som rollpersonerna hört talas om, statusen på konspirationerna (sant/falskt/obestämt), samt om det finns en sanning bakom en konspiration - vad som egentligen ligger bakom.
Men det här är ju ett hjälpmedel som används "bakom kulisserna".
Ville du har hjälpmedel som kan användas direkt i spel?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Ah. Så typ X-files, Silvermannen, etc?

Okej, så X-files har ju lösningar. Samtidigt så är "Sanningen" något de söker - skulle de finna den så skulle serien ta slut.

Hade vi inte någon som byggde på ett konspirationsspel? Masques eller något sånt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
anth;n26556 said:
Som spelledarhjälpmedel kan jag tänka mig någon form av mindmap som visar vilka konspirationer som rollpersonerna hört talas om, statusen på konspirationerna (sant/falskt/obestämt), samt om det finns en sanning bakom en konspiration - vad som egentligen ligger bakom.
Men det här är ju ett hjälpmedel som används "bakom kulisserna".
Ville du har hjälpmedel som kan användas direkt i spel?

Mindmap är bra. AWs fronter och hot är en sorts mindmap.

Hur skulle en sådan kunna användas? Hur skulle en punktlisteinstruktion till spelledaren se ut för att 1) bygga mindmapen, 2) hantera och bygga ut den under spel och 3) få ut äventyr ur den?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Max Raven;n26561 said:
Ah. Så typ X-files, Silvermannen, etc?

Okej, så X-files har ju lösningar. Samtidigt så är "Sanningen" något de söker - skulle de finna den så skulle serien ta slut.

Hade vi inte någon som byggde på ett konspirationsspel? Masques eller något sånt?
Minns du hur de hanterade sina konspirationer? För det är det som jag är ute efter, inte spelnamedropping.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Krille;n26565 said:
Minns du hur de hanterade sina konspirationer? För det är det som jag är ute efter, inte spelnamedropping.
:D

Har för mig att de hade någon slags variant där man nystade i mysterier och varje sådan hade ledtrådar till längre upp i konspiration.(typ en eller två) - så man löste lokal konspiration och fick ledtrådar för större.

Vet inte hur långt hen kom med bygget dock.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Spontant tänker jag:
Mysterier. En eller två ledtrådar som leder vidare utöver de som leder till äventyrsmysteriets lösning (konspirationsledtrådar?). Spelare kan välja att ge sig in på att lösa konspiration när de tycker sig ha samlat nog med ledtrådar - någon form av Konspirationsäventyr. Där kan man besegra en skurk och nysta vidare i konspirationen (ny konspiration, möjligen/antagligen kopplad till tidigare, nya konspirationsledtrådar).

Bra idéer från spelare skrivs ner.

Sanningen kommer aldrig fram. Den finns därute. :)

Från http://www.shaenon.com/monsteroftheweek/2013/06/07/06072013/
 

Attachments

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Max Raven;n26561 said:
Hade vi inte någon som byggde på ett konspirationsspel? Masques eller något sånt?
Tänker du på Tony Meijers 1700-tals mysterie-/skräckspel Masque?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Jag tänker mig att en del av problemet är att många av visualiseringsmetoderna tar en jäkla massa plats. Jag håller på att fila på en metod med en A2-karta, garn och papperslappar som symboliserar platser, kopplingar, relationer, ledtrådar, etc men det är byggt för att deltagarna ska upptäcka konspirationerna tillsammans och fokuserar på den kreativa utmaningen kring att bygga världen och koppla samman elementen gemensamt och löpande.

...men hur gör man det spelledaranpassat? Jag har spelat mycket konspirationsspel i fisktankar men upplever att det kräver jävligt mycket tankearbete att hålla ordning på alla aktioner, reaktioner och följder. Det jag främst saknade var två saker: en smidig digital relationskarta där det är tydligt vilka som har en direkt koppling och därmed se till att vare gång en aktör handlar så svarar närliggande aktörer i nätet med reaktioner.
Sedan skulle jag vilja ha haft typ ett exceldokument där alla aktörer får en rad i var och varje gång man fyller i ett fält (med en beskrivning av en handling) så flyttas raden längst ner i listan, detta för att hålla koll på att alla aktörer tar ungefär lika många egna initiativ.

Det här är dock ganska mycket en metod för "en sanning"-scenariot, kanske en tredje lista med random ledtrådar som spelarna får koppla ihop bäst de vill?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
RasmusL;n26588 said:
Jag håller på att fila på en metod med en A2-karta, garn och papperslappar som symboliserar platser, kopplingar, relationer, ledtrådar, etc men det är byggt för att deltagarna ska upptäcka konspirationerna tillsammans och fokuserar på den kreativa utmaningen kring att bygga världen och koppla samman elementen gemensamt och löpande.
Jag tycker att det låter som en kul idé att spelarna tillsammans bygger upp ett gemensamt dokument med all info de har om konspirationen och sedan brainstormar.
Men men erfarenhet av "rollspels-pussel" är att det är EN spelare som sitter och löser pusslet och övriga spelare står och tittar på.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
anth;n26595 said:
Jag tycker att det låter som en kul idé att spelarna tillsammans bygger upp ett gemensamt dokument med all info de har om konspirationen och sedan brainstormar.
Men men erfarenhet av "rollspels-pussel" är att det är EN spelare som sitter och löser pusslet och övriga spelare står och tittar på.

Ja, det jag ska ha det till är ju samberättande där alla är jättesugna på att få bidra så där är det inget problem men om det skulle användas av spelarna i detta fallet vi pratar här så kanske det är något att tänka på.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Hm. Så A2:et är till för spelarna? För jag kan se en charm i att de får bygga en egen konspirationstavla (som SL sedan kan sno från)...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Max Raven;n26613 said:
Hm. Så A2:et är till för spelarna? För jag kan se en charm i att de får bygga en egen konspirationstavla (som SL sedan kan sno från)...
Det var bara ett exempel från mitt samberättarspel där vi uppfinner konspirationen samtidigt som bas för att spåna vidare till metoder för spelledaren men det fungerar säkert bra som spelarhjälpmedel :)
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Man kan ta Deus Ex: stealtha/smyga runt på diverse baser/labb/kontor/liknande där man hittar diverse material som inte är vanlig vardag precis. På ex. datorer, skisser, dokument. Dock bör det nog vara ganska mycket material som i lugn och ro behöver gås igenom för att det ska klarna. Såvida man inte smyger runt och bevittnar saker first-hand......
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
RasmusL;n26616 said:
Det var bara ett exempel från mitt samberättarspel där vi uppfinner konspirationen samtidigt som bas för att spåna vidare till metoder för spelledaren men det fungerar säkert bra som spelarhjälpmedel :)
Fast helst ska man ju ha nåt sånt här. Så spelarna kan göra en riktig psykopatkonspiratoriker/the Question:


:)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Kärlekscraft;n26634 said:
Man kan ta Deus Ex: stealtha/smyga runt på diverse baser/labb/kontor/liknande där man hittar diverse material som inte är vanlig vardag precis. På ex. datorer, skisser, dokument. Dock bör det nog vara ganska mycket material som i lugn och ro behöver gås igenom för att det ska klarna. Såvida man inte smyger runt och bevittnar saker first-hand......
Glöm inte bort att rollpersonerna är "vanliga och ovanliga människor som drabbas av båda ändarna av utomjordingar". Jag tänker mig att den typiska rollpersonsgruppen skulle kunna vara typ New Age-tjejen Linda med sina kristaller och shakram som jagar crop circles, truckern Allen som tappade bort fyra timmar på en grusväg i Louisiana, vicesheriffen Jennifer som blev utslängd av Männen i Svart från en undersökning av ett inbrott hos en ex-Green Beret, men inte förrän hon åtminstone fick med sig de där fjorton arken från UD skrivna på navajo, och Carlin som har PTSD efter regressionsterapi när han återfick minnet av hur De Små Grå stack upp saker i honom i alla kroppsöppningar han hade plus ett par nya. Och de är inte riktigt labbsmygartyperna. De flesta rollpersonerna har vare sig expertisen eller den nödvändiga auktoriteten för att kunna bryta sig in i ett skumt labb.

Smygande inträffar förmodligen bara om någon spelare gör en rollperson som är en jävel på att smyga. Så det är en tillfällig grej och en bisak som inträffar i undantagsfall.

Jag tänker mig mer att man försöker hitta whistleblowers, fota aktiviteter på hemliga flygvapenbaser, jaga rätt på internet efter dokument, träffa kontakter som Vet Något, träffa folk som Var Med, och så vidare. Man kommer att jobba hårt på att hålla sig under radarn så att Männen i Svart inte får upp spåret. Det är en del paranoia och en del sanningssökande.

Sen är det inte själva smygandet som är poängen med den här idén. Poängen är att jag behöver en metod att hantera och utveckla en Sanning bakom konspirationerna som jag inte kommer att skriva ner nånsin, eftersom 1) jag vill inte att spelarna ska kunna läsa sig till den i förväg, och 2) spelledaren mycket väl tycker att den är bonkers. Så spelledaren ska få hjälp att utveckla och hantera och hålla reda på sin egen Sanning.

Kärlekscraft said:
Ska det vara en over-all sanning kring det hela, som behöver en sammanfattning, men som spelarna inte kommer att komma över? Endast fragment och detaljer kommer att finnas?
Krille said:
Spelledaren kanske har en övergripande sanning. Eller inte. Det spelar ingen roll.

Oavsett om den är förutbestämd eller inte så lär den inte vara hela Sanningen, varför det behövs ett sätt att få Sanningen att växa organiskt. Vad jag behöver är en metod, teknik och/eller mekanism för spelledaren att hålla reda på Sanningen, hantera nya delar som tillkommer, utveckla den, och generera äventyr från den.
Kärlekscraft said:
Således borde det mesta kretsa kring de grås vara eller inte vara. Vad finns det i dokumenten? Vad har den personen upplevt? Hur trovärdiga är dessa bevis - vilket ALLT kommer att handla om.
Krille said:
De finns. De kidnappade dig en natt 1996 och opererade in en massa saker i dig. Din husläkare plockade ut en och den hade en mysko streckkod på mikrometernivå som fick hela snabbköpets kassasystem att låsa sig, och dagen efter försvann husläkaren och du började höra de där mystiska klicken i telefonen så fort du ringer någon.

Men det är inte det som är frågeställningen i tråden.
Kärlekscraft said:
Som i verkligheten! :D

Behöver du en slumpträfftabell som i Eon, när man är ute i vildmarken - med infogade risker för när man gör nåt - eller dyl?
Kärlekscraft said:
Krille said:
Dark Skies är en av inspirationskällorna. Det är inte inspiration jag behöver.

Jag behöver förslag på arbetsmetoder, tekniker och mekanismer som hjälper spelledaren att hantera Sanningen (dvs vad De Små Grå och Männen i Svart sysslar med) och utveckla Sanningen med tiden (eftersom spelledaren inte har hela sanningen från början och kanske inte någon sanning alls).

Slumptabeller är ett förslag, men förmodligen inte ett som funkar i längden (slumptabeller tar förr eller senare slut).
Krille said:
Bonus: verktyget/metoden/mekanismen hjälper dessutom spelledaren att skapa äventyr, ta fram vilka ledtrådar som behövs, kanske utmaningar för att finna dem, och passa in nya ledtrådar i det stora pusslet som antingen en del av Sanningen eller en del av en skenmanöver eller villospår.
Kärlekscraft said:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Kanske lite överdrivet pilligt men vad sägs om en överlappande fisktank? Du gör två eller tre likadana mallar med samma aktörer men utan pilar och sedan fyller du dem med pilar på olika sätt. Ha dem som lager och lägg på varandra för en härligt tve/tretydig bild av verkligheten som skapar sina egna red herrings och felakiga slutsatser! Jag har, på gamla forumet och i mitt huvud, en mekanik som genererar en relationskarta med dramafyllda trianglar som bör vara enkel att anpassa till ett mysteriespel. Använd den för att skapa tre kartor som överlappar och voila!

Haha, hittade en .pdf med min metod! Det är svårläsligt men om du orkar kan du kolla in:

https://www.dropbox.com/s/o3zcazs5b2...t%20SaKVaL.pdf
Kärlekscraft said:
Ser fint ut. Nästa steg är väl att måla upp vilka grupperingar det finns, som regeringen, hemliga myndigheter, Majestic-12, Männen i Svart och sedan självklart de grå "konsulterna" själva.
RasmusL said:
Kärlekscraft said:
Ett problem är att om spelarna får reda på för mycket - och andra har vetskap om det. Vad är det egentligen som hindrar 'konsulterna' för att helt enkelt röja dem ur vägen - hur lätt som helst? Jag menar, i Arkiv X är det väldigt hålla låda; dom stryker kring en som kokhet gröt, men gör aldrig riktigt något - förrutom spontan 'abduction' och sedan frisläppandet likt ringmärkta fåglar. Det här är ju på samma nivå som Moses och den brinnande busken - fast ingen välvillig gudom i den andra änden. Om dom nu är så avancerade som det skrivs om.
Krille said:
Just nu är det faktiskt inte ett problem, eftersom det inte är i scopet av den här tråden.

Men De Små Grå verkar ju fullkomligt skita i alla dessa abductees och konspirationsteoretiker som håller låda i National Inquirer, utan fortsätter att trycka upp saker i rumpan på folk, sno komular och rita cirklar i sädesfält som om inget har hänt. Det är mer Männen i Svart som försvinnar folk – och det kan bli ett riktigt passande slut på en kampanj!

Så det kanske inte är ett problem senare heller.
Kärlekscraft said:
Precis som i Call-of-Cthulu-spelen där spelarna oftast i slutet dör eller hamnar på mentalsjukhus. Ska man köra (verkligheten) så verkar de vänta att mänskligheten blir tillräckligt avancerad innan de åker på en välkomstkommité(precis som i Mass Effect).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Krille;n26724 said:
Sen är det inte själva smygandet som är poängen med den här idén. Poängen är att jag behöver en metod att hantera och utveckla en Sanning bakom konspirationerna
Jag har jobbat några gånger med en mindmapmodell av händelser och fakta (istället för personer). Man börjar rätt simpelt med ett "Sgt. Wilkins är död". Spelarna välja en fråga att ställa som de sedan undersöker svaret på, till exempel "Varför?" Eller "Hur?". Spelledaren hittar på ett svar på den frågan och ritar in det på sin mindmap (frågan som ett streck och svaret som en ny nod). Typ "För att han kom för nära sanningen". Spelarna har nu två noder att ställa frågor om, och söker djupare. Det går hela tiden att gräva djupare, ställa frågor om varför, hur och vem, och det finns alltid djupare svar som leder en längre ned i konspirationen. Frågeställandet kan göras explicit eller implicit, så att spelledaren tolkar vilken fråga det är de försöker få svar på.

När jag jobbat med det har det varit spelledarlöst, så en spelare hittar på frågan och en annan svaret, men det går ju lika bra att monopolisera det.
 
Top