Krille
Super Moderator
Premissen: Ett rollspel med vanliga (helt normala svenssons) och ovanliga (specialister av olika slag, inklusive jägarsoldater, hippies, sanningssökande journalister och clairvoyanta folk) människor som drabbas av båda ändarna av utomjordingar. Å ena sidan så har de haft en upplevelse som ligger nånstans över hela spektrat av närkontakt, från ufo-observationer till bortförsel och instickandet av diverse sonder i diverse kroppsöppningar eller till och med att man är en ovetande utomjordingshybrid, och det är ett pågående intresse från De Små Grå. Å andra sidan så har Männen i Svart också fattat intresse för rollpersonerna, just för att de har ådragit sig uppmärksamhet från De Små Grå.
Hur de har hamnat ihop spelar inte så stor roll. En idé kan vara att spelet börjar i en sån där ufo-trauma-gruppterapi-session. Det är session åtta eller nåt, och nu har man börjat lita så mycket på varandra att man kan berätta om sin upplevelse. Från det har man en grupp som nu börjar söka Sanningen.
X-nay: Det är inte Delta Green eller Conspiracy X som jag är ute efter. Båda dessa förutsätter att man är en del av Konspirationen, och det är inte det jag jagar. Jag är ute efter att man drabbas av Konspirationen och Söker Sanningen. Det kommer garanterat femtielva poster som föreslår någon av dessa eller något liknande, och det är inte det jag är ute efter.
Sanningen finns där ute: Så vad är jag då ute efter? Jag är ute efter ett system, en teknik, en mekanik, som hanterar okända konspirationer. Det jag är ute efter är att spelarna inte har nån jävla aning om vare sig De Små Grå eller Männen i Svart – utöver den verkliga världens konspirationsteorier, förstås, som kanske eller kanske inte är Sanna. Jag vill heller inte pådyvla någon spelgrupp min Sanning, eftersom varenda gång som någon tar ett sånt här fenomen och sätter en Sanning på det så blir det alltid fel Sanning och hela spelet känns "meh".
Däremot kan jag tänka mig att ge spelgruppen mängder med dokument, ledtrådar och "fakta", som de i bästa GUMSHOE-anda får tolka själva. Dokumenten får gärna också vara motsägelsefulla. "Jamenvisst, här är ett dokument från överlämningen från Truman-administrationen till Eisenhower-administrationen som briefar om Roswell och Majestic (men signaturen ser kopierad ut)."
Så jag är ute efter någonting som organiskt och med spelledarens överinseende kan bygga ut konspirationen under spel. Egentligen så utgår spelet bara från rollpersonernas upplevelser som de själva just har berättat om, och att det finns Små Grå som vill något, och att det finns Män i Svart som försöker åtminstone hålla det hemligt. Hur, med vilka medel och framförallt varför är inte min grej att bestämma. Det är inte ett problem om det blir motsägelsefullt. Men jag är ute efter en teknik, metod eller system att hantera detta utbyggande.
Här är några saker som kanske kan vara rätt grej, helt eller delvis:
Hur de har hamnat ihop spelar inte så stor roll. En idé kan vara att spelet börjar i en sån där ufo-trauma-gruppterapi-session. Det är session åtta eller nåt, och nu har man börjat lita så mycket på varandra att man kan berätta om sin upplevelse. Från det har man en grupp som nu börjar söka Sanningen.
X-nay: Det är inte Delta Green eller Conspiracy X som jag är ute efter. Båda dessa förutsätter att man är en del av Konspirationen, och det är inte det jag jagar. Jag är ute efter att man drabbas av Konspirationen och Söker Sanningen. Det kommer garanterat femtielva poster som föreslår någon av dessa eller något liknande, och det är inte det jag är ute efter.
Sanningen finns där ute: Så vad är jag då ute efter? Jag är ute efter ett system, en teknik, en mekanik, som hanterar okända konspirationer. Det jag är ute efter är att spelarna inte har nån jävla aning om vare sig De Små Grå eller Männen i Svart – utöver den verkliga världens konspirationsteorier, förstås, som kanske eller kanske inte är Sanna. Jag vill heller inte pådyvla någon spelgrupp min Sanning, eftersom varenda gång som någon tar ett sånt här fenomen och sätter en Sanning på det så blir det alltid fel Sanning och hela spelet känns "meh".
Däremot kan jag tänka mig att ge spelgruppen mängder med dokument, ledtrådar och "fakta", som de i bästa GUMSHOE-anda får tolka själva. Dokumenten får gärna också vara motsägelsefulla. "Jamenvisst, här är ett dokument från överlämningen från Truman-administrationen till Eisenhower-administrationen som briefar om Roswell och Majestic (men signaturen ser kopierad ut)."
Så jag är ute efter någonting som organiskt och med spelledarens överinseende kan bygga ut konspirationen under spel. Egentligen så utgår spelet bara från rollpersonernas upplevelser som de själva just har berättat om, och att det finns Små Grå som vill något, och att det finns Män i Svart som försöker åtminstone hålla det hemligt. Hur, med vilka medel och framförallt varför är inte min grej att bestämma. Det är inte ett problem om det blir motsägelsefullt. Men jag är ute efter en teknik, metod eller system att hantera detta utbyggande.
Här är några saker som kanske kan vara rätt grej, helt eller delvis:
- AWs fronter och hot
- GUMSHOEs undersökande färdighetsmatris
- En stor PDF med dokument som kan skrivas ut och delas ut
- Formaliserad fisktank