Nekromanti De snyggaste rollspelen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vilka rollspel är snyggast, sett till illustrationer, layout, typografi?

Nobilis, den vita boken, är väldigt vacker till formen -- luftig och skön. Synd att bilderna var av så varierande kvalitet.

Numenera är, av vad jag sett, också väldigt snyggt. Snygga illustrationer, snygg layout.

Däremot håller jag helt med den här killen om att det blir ännu snyggare med vit bakgrund.

Jag har inte bläddrat i, men sett bilder från, nyaste Legend of the Five Rings. Den verkar också sjukt snygg.

Amerikanska Kult 2nd edition tycker jag också om, för att den är så fräck och annorlunda till formen.

Ni vet hur det är, man glömmer alltid några när man ska räkna upp sånt här. Jag återkommer säkert med flera.

Men vilka är de snyggaste spelen ni känner till?

God45

#PrayersForBahakan
Jag måste säga Black Crusade.

Glöm kraften hos god smak och less is more. För så mycket har blivit bortglömt och kommer aldrig att återupptäckas.
Glöm löftena om relaterbarhet och realism, för i den här grymma, mörka boken finns där bara dödsmetal.
Det finns ingen subtilitet mellan orden, bara en evighet av motorsågsvärd och demoner och skrattandet från törstande gudar.

krank

Flyttar Eclipse Phase till en ny post. Bara fyra bilder per inlägg? FASCISM!

Eclipse Phase har fräscha, moderna illustrationer och en layout som är snygg trots att den har en massa olika element.

krank

Jag vill nog nämna svenska Mutant: år Noll också.

Jag älskar den grafiska stilen på illustrationerna; jag får starka vibbar av Mike Mignola som ju är en av mina favvos i övrigt. Layouten är i övrigt blockig och snygg på precis rätt sätt och känns som att den hänger ihop. De lyckas till och med få till "skitig bakgrund" utan att det blir fult, och det är extremt ovanligt.

krank

Sen har vi såklart Hellboy. Framför allt är illustrationerna snygga, men det är faktiskt lite fusk då de ju kunde använda Mignolas grejer. Sen tycker jag nog att layouten är helt okej också, framför allt jämfört med den ännu mer sparsmakade och lite tråkiga Gurps-standarden. Tyvärr kan jag inte visa just layouten för tydligen finns varken legala eller illegala PDF:er att få tag på. Och ingen har scannat in eller fotat några uppslag. Och jag är inte hemma där min bok är...

Jocke

Man med skägg
Jag gillar min 20:års jubileumsutgåva av Vampire lite extra mycket, håller även med Krank om att Nobilis (den vita boken, inte nya manga-Nobilis) är snyggt. Jorges Bestiarium är den snyggaste modulen jag har läst.
Dante said:
krank said:
Finns det några bra scanningar av typ framsida + någon sida inuti? Alla jag hittar är typ... såna där framsidan ser ut att vara gjord med Photoshops cloud-filter (vilket jag VET inte är sanrt) och sidorna är kapade så man inte ser hela layouten.

Rhodryn

Hero
Jag är ju sån att jag inte igentligen behöver särskilt mycket när det gäller layout mm för att tycka om det. Det är få utseenden som jag tycker är "fula" och kan nog inte igenligen komma på något särskilt som jag tyckte var "näh ush, det ser ju hemskt ut".

Något så simpelt som Eon 1 och 2, eller gamla Drakar & Demoner, hur dom ser ut är något jag gillar väldigt mycket. Dom simpla stilarna. Har alltid starkt gillar blyerts ritade bilder, specielt väldigt detaljrika sådana. Och någon som Ackegårds grejer gillar jag väldigt starkt (specielt mycket av de icke inkade/bläckade/tuschade grejerna). Jag tycker att lite försvinner när man kör med ink/bläck/tusch eller något över linjerna och svartar upp allt... men även dom bilderna tenderar jag att gilla rätt skarpt. Så t.ex Eon 4 gillar jag ju rätt skarpt tack vare att en stor del av bildena i boken ser just ut att vara blyerts ritade bilder, med diverse nivåer av detaljrikedom. Andra grejer som jag kan lägga till denna simpla kategori är ju sådant som Mech Warrior (3rd ed), en stor del av dom gamla Warhammer 40K regelböckerna från second edition, etc.

Men med det sagt, så är jag inte oäven till högkvalitets, eller riktigt avancerade och "realistiskt" målade, grejer för den delen. Ta andra utgåvan av Mutant Chronicles t.ex, den är fullspeckad med riktigt snygga färgbilder, plus att den resterande 75-80% av den är den där mer simpla svart vita stilen som ovan (fast nu i efterhand så antar jag den delvis passar in på mellan varianten... dom har ju liksom alla 3 typerna av nivå i den regel boken XD ). Och det lilla jag sätt av Fantasy Flights böcker till Warhammer 40K är ju något jag oxå gillar skarpt. En av mina favorit artister sedan ca 90-talet har ju varit Boris Vallejo, t.ex... så jag gillar ju oxå den typen av grejer.

Och... jag antar att jag kan oxå lägga till grejer som hamnar där i mellan, som ser ut som varierande kvaliteer av serietidningar... mer "tecknat" i kvalite.

Hmm... jag antar att jag hadde bara kunna säga "Jag gillar nästan allt", istället för at skriva denna stora utläggning... men det var inte förrän nu i efterhand som jag kom på att jag gillar det mesta. XD

Ulfgeir

Swashbuckler
Mina val är Operation: Fallen Reich, Dresden Files. och Atomic Robo

Operation: Fallen Reich för att det verkligen ser ut som något från 40-talet.

Dresden Files för hur hela boken är som diskussioner mellan Dresden, Billy och Bob, där de skriver i marginalerna, använder postit-lappar etc när de diskuterar saker i spelet.

Atomic Robo för att de använder bilderna från serien för alla illustrationer i spelet.