Nekromanti De som inte längre finns bland oss

Troberg

Sinister eater
Det är ju så att massor av spel av olika anledningar tagits ur produktion.

Vilka saknar ni mest? Vilka skulle ni helst vilja se produktionen återupptas?

Min lista:

Paranoia
Judge Dredd (riktiga versionen (GW), inte d20-bastardiseringen)
Blue Max
Talisman

Finns det några ni tycker att det var toppen att de togs ur produktion? Varför?

Dags att nostalgitrippa!

Johan K

Gammal & dryg
Ohh ! Paranoia såklart !!

Skulle gjärna vilja se att de släppte Paranoia igen. Det är ju ett helsjukt spel, men ändå så jäkla stabilt !!!
Sen så skulle jag nog nilja se gammla Sagan om Ringen spelet faktiskt. Det är iof hyfsat regeltokigt, men det var ju det 1:a riktiga rollspel som man kom i kontakt med.

Duddmannen

Hero
Paranoia!

Detta underbara spel som under åttio och tidiga nittiotalet var riktigt stort och hade massor av skojiga moduler och äventyr. Saknad men långt ifrån bortglömd! Själv sitter jag med ett par riktiga guldkorn som jag lyckats köpa fånigt billigt på diverse konvent runt om i sverige.

Säger bara: Mark IV!

"-Var parkerar Mark IV efter dagcykelns arbete?"
"-Där Mark IV vill!"

/Duddmannen

Troberg

Sinister eater
Re: Paranoia!

Detta underbara spel som under åttio och tidiga nittiotalet var riktigt stort och hade massor av skojiga moduler och äventyr. Saknad men långt ifrån bortglömd!
Jo, man kan ju inte låta bli att älska ett spel där man faktiskt kommer undan med att tillrättavisa spelarna för småsaker med rapidfire Tac-nuke cannons, eller där spelarna faktiskt förväntar sig att bli utsatta för drastiska och opåkallade orättvisor!

Dilandau

Myrmidon
Jag skulle hellst av allt vilja se att AD&D-världen Al-Qadim återuppstod. Herre jösses, de böckerna var nog det besta TSR gav ut, någonsin. Tusen och en natt-inspirerad fantasy. Så förbannat läckert!

Lord Duregar

Warrior
Re: Ohh ! Paranoia såklart !!

Gemeni hade varit roligt ifall de uppgraderade reglerna, F*N att de stack och började göra figurspel istället.

Nightowl

Champion
*Wastelands
*Marvel Super Heroes RPG, med FASE-RIP, tabeller och hela köret.
*Judge Dredd, precis som Troberg.
*Chill/Chock.
*T6-Star Wars - hela T6-systemet - precis som Krille.
*James Bond RPG
*RuneQuest. HeroWars i all ära, men...
*Skuggornas Mästare, gärna med lite uppsnyggade regler (bara t20).

Erik

Staffan

Myrmidon
WEG själva verkar inte vara så heta på att göra en ny TORG-variant (de funderade på ett tag, fick en frilansare/fan ("Kansas" Jim Ogle) att skriva en ny regelbok, men de bestämde sig för att lägga ner ändå), men det finns visst några hugade typer som är intresserade av att köpa upp det från dem.

Men visst, TORG är bland de coolaste spelen som gjorts i hela världshistorien. Jag bytte mitt KULT plus Den Svarta Madonnan mot TORG, The Destiny Map (äventyr+SL-skärm) och Cassandra Files (massvis med äventyrsuppslag), och det var tametusan det bästa bytet jag någonsin gjort.

Lambi

Swordsman
Wastelands... ooo... dyrka det spelet! Star Wars D6 är ju också en riktig pärla... Expert Drakar och Demoner... det är ju helt über...

*suckar, himlar med ögonen och tänker på den gamla goda tiden...* :gremcrazy:

Dilandau

Myrmidon
Wastlands... jag har fåt det spelet förstört för mig för alltid av en Dålig sl. Bara jag hör namnet får jag hemska flashbacks till de mest värdelösa spelsessioner jag varit med om och skulle inte kunna tänka mig spela Wastelands om jag så fick betalt för det.

Detta är trist, för jag kan se att spelet har alla förutsättningar att vara jätteskoj. Men vad gör man?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En helt unik ämnesrad!

Ja, istället för att låta det stå "Re: De som inte längre finns bland oss", skrev jag nått nytt. Tänkte bara tipsa alla på rollspel.nu att den möjligheten finns. :gremwink:

Spel jag saknar:

WFRP
Star Wars d6
Talisman
Space Hulk
Castle Falkenstein
D&D (Basic till Master set)

M.

Van der Maaster

Veteran
Kanske inte rollspel men...

jag hörde att Twilight Imperium hade gått ur produktion. Detta ypperliga rymderövrarspel (är det ett ord?) är ett måste för allt och alla. Sen så är ju Roborally ett kalasspel förstås.

/Claus van der Maaster

Muggas

Hero
Expert

Det kanske är enbart av nostalgiska skäl, men de minnen som jag har från spelmöten med Drakar och Demoner Expert i Ereb Altor och den alternativa spelvärden Angoria är helt underbara. Expert hade sina brister, men det inspirerade till roll spelande och hade ett regelsystem som inte inbegrep strider som varade flera spelmöten i sträck. När 1991 års utgåva kom började sönderfallet för att kulminera i det [color:\\"red\\"] #&%* [/color] Chronopia.

Eksem

Champion
Re: Expert

Inte för att vara sån, men ja, det är enbart nostalgiska skäl. Att spela med Expert i Ereb Altor idag är bara angenämt om det är i Trakorien, ungefär. Reglerna är en osmidig BRP-klon (jämfört med de snygga smarta BRP-klonerna), spelvärlden är under all kritik. Ingen skulle köpa ett likvärdigt spel om det kom ut idag. Alla skulle hånskratta åt det.

Och att Expert uppmanar till ROLLspelande förstår jag inte alls? Jämfört med vilket spel då? D&D 1st Ed?

Muggas

Hero

Jo, alltså det var ju de första åren man spelade och det kan ha varit vår spelgrupp som bidrog till roll spelandet. Vår entusiasm över rollspelande på den tiden hade ju inga gränser. Men jag skulle ändå vilja ha en uppsättning av regelböckerna med tillbehör. Kanske kommer jag att tycka att det är bristfälligt om jag tittar på det för första gången på fem år (jag kan ju inte se på det objektivt eftersom min uppväxt och rollspelande med expert ligger så nära varandra) Sen hade vi ju modifierat reglerna och spelvärlden så mycket att vår version kanske skiljde sig rejält från den som stod i böckerna. Återstår att se om jag får tag på ngt ex av böckerna igen (det var många år sen jag tittat i ngra ex av dem)...

Duddmannen

Hero
Mer Paranoia! [NOSTALGI/ANEKDOT]

Saker som inte händer i andra spel var vardagsmat i Paranoia.

- Rollpersonerna skjuter ihjäl varandra innan de hinner få uppdraget.
- Utrustningen innehåller bland annat en låda med 4000 pingpong-bollar - som måste återlämnas oskadd efter uppdraget!
- Röd säkerhetsnivå? Då blir det till att ta den RÖDA korridoren till briefingrummet, vilket innebär en tripp på två kilometer. Blå säkerhetsnivå? Då kan du ta den BLÅ korridoren som är knappt fyra meter lång.
- Faulty Asimov Circuits. "Men ni robotar får inte skada människor!" "Käften, köttpåse! *BZZRRRR!*(motorsåg)"
- Paranoia. "Använder du VÄNSTER hand?! KOMMUNISTMUTANTFÖRRÄDARE!!!"

/Duddmannen

Staffan

Myrmidon

Sen hade vi ju modifierat reglerna och spelvärlden så mycket att vår version kanske skiljde sig rejält från den som stod i böckerna.
Det där hör man rätt ofta... "Oooh, gamla Expert, världens bästa regelsystem. I alla fall efter att vi modifierat det till oigenkännelighet."