Rickard
Urverk speldesign
Jag minns den tiden då man gjorde supermagiska vapen eller specialdesigner. En spelledare i brorsans spelgrupp hittade på Djävulsyxan i DoD som gjorde 2T20 i skada. Rätt skön grej när den ibland gjorde 2-4 i skada och ibland uppåt trettio.
Jag minns i DoD när Gigant kom och man kunde ha stridskonster. En rundspark gjorde 1T8 i skada, ungefär vad en sabel gjorde i skada. Normalt var det att ha runt 4-5 i varje kroppsdel. Fast kombinerade man stridskonster med hjälteförmågan Järnnäve, som gjorde att obeväpnade attacker gjorde full skada; då kunde man verkligen sparka kroppsdelar åt helvete.
Hjältepoäng i DoD kunde man använda till att göra full skada med. Minns inte om den även ignorerade rustningen (även naturliga, av någon orsak). Min anka hade en magisk slunga som gav 1T4+4 i skada. När vi slogs mot en lägre drake så offrade jag det hjältepoäng som jag hade skrapat ihop. "Klonk" och draken föll som en fura, vilket gav mer hjältepoäng. Vi fick dock inte lika mycket hjältepoäng, eftersom vi använt hjältepoäng för att få hjältepoängen.
Yxor i DoD brukar ha väldigt hög lägsta skada. När jag i år gjorde en dvärg i 91:ans upplaga (vi skulle nostalgispela Döda skogen), så optade jag upp hans vapenfärdighet. Med bärsärksfärdigheten, ambidextriös, två handyxor och en skadebonus på +1, så gav han 2T6+3 i skada med vardera yxa. Notera att 4-5 i skada räcker för att slå ut någon.
Jag minns när jag spelledde skräckvästernspelet Deadlands för första gången. Pisolskadorna där ger 3d6 i skada och för att slå ut någon krävs det 30 i skada. Som du säkert förstår så krävs det två maxade pistolskott för att ens ta ut någon. Jag sade till spelarna att spelet inte var särskilt dödligt. Jag tänkte dock inte på att vissa träffområden kunde generera 1-2 extra skadetärningar samt att alla tärningsslag var öppna (slår man maxresultatet på tärningen så slår man om och lägger till det man slagit). Första skottet som avlossas träffar en rollperson i magen och efter ett horribelt högt skadeslag även dödar honom. Spelaren kollar på mig och upprepar orden "Deadlands är inte så dödligt".
/Han som vill påpeka att det inte bara är optningsskador, utan även höga skador som gett lustiga situationer som efterfrågas i tråden
Jag minns i DoD när Gigant kom och man kunde ha stridskonster. En rundspark gjorde 1T8 i skada, ungefär vad en sabel gjorde i skada. Normalt var det att ha runt 4-5 i varje kroppsdel. Fast kombinerade man stridskonster med hjälteförmågan Järnnäve, som gjorde att obeväpnade attacker gjorde full skada; då kunde man verkligen sparka kroppsdelar åt helvete.
Hjältepoäng i DoD kunde man använda till att göra full skada med. Minns inte om den även ignorerade rustningen (även naturliga, av någon orsak). Min anka hade en magisk slunga som gav 1T4+4 i skada. När vi slogs mot en lägre drake så offrade jag det hjältepoäng som jag hade skrapat ihop. "Klonk" och draken föll som en fura, vilket gav mer hjältepoäng. Vi fick dock inte lika mycket hjältepoäng, eftersom vi använt hjältepoäng för att få hjältepoängen.
Yxor i DoD brukar ha väldigt hög lägsta skada. När jag i år gjorde en dvärg i 91:ans upplaga (vi skulle nostalgispela Döda skogen), så optade jag upp hans vapenfärdighet. Med bärsärksfärdigheten, ambidextriös, två handyxor och en skadebonus på +1, så gav han 2T6+3 i skada med vardera yxa. Notera att 4-5 i skada räcker för att slå ut någon.
Jag minns när jag spelledde skräckvästernspelet Deadlands för första gången. Pisolskadorna där ger 3d6 i skada och för att slå ut någon krävs det 30 i skada. Som du säkert förstår så krävs det två maxade pistolskott för att ens ta ut någon. Jag sade till spelarna att spelet inte var särskilt dödligt. Jag tänkte dock inte på att vissa träffområden kunde generera 1-2 extra skadetärningar samt att alla tärningsslag var öppna (slår man maxresultatet på tärningen så slår man om och lägger till det man slagit). Första skottet som avlossas träffar en rollperson i magen och efter ett horribelt högt skadeslag även dödar honom. Spelaren kollar på mig och upprepar orden "Deadlands är inte så dödligt".
/Han som vill påpeka att det inte bara är optningsskador, utan även höga skador som gett lustiga situationer som efterfrågas i tråden