Nekromanti De Stora Slätterna

Ragathol

Veteran
Så vitt som jag kan förstå så är det ingen som bor där. Vad finns norr om De Stora Slätterna? Mundana (boken) säger inte så mycket om dessa områden och min kampanj kommer ha en hel del med dessa områden att göra om jag får reda på mer om dem. Annars får jag skapa allting själv vilket gör det svårare för mig att dela med mig av äventyret till andra spelgrupper.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Raunlänningar

Det finns en del Raunlänningar, men det är allt.

Eonspelare spekulerar (eller är det faktum?) i att slätterna sträcker sig hela vägen upp till mundanas nordpol. Vilket skulle vara en markant skillnad från jorden där nordpolen är skiljd från alla kontinenter av vattenmassor.

/Naug

Ymir

Liten kantbaron
De stora slätterna bebos av raunlänningarna, ett halvnomadiskt ryttarfolk som anfallit sina södra grannområden flera gånger under historien. Mer om raunlänningarna står till dags dato mest att läsa i 'Religioner'. I mitt Mundana är de uppdelade i ett flertal klaner, varav två förbund dominerar - 'Den silverne ökenvargen' och 'Den eviga vinden', som leds av Jahangir Världserövraren resp den åldrade Uriangkathai.

Det ensamma berget ute på slätterna (Se kartan) är helgedom åt en mystisk gudom som kallas 'Den urgamle', och som många rauniska krigare vördar. Berget är omgärdat av mystiska stenstoder som höjer sig mot skyn (Väktarstenarna) och bevakas av Den Urgamles präster, De Tysta, som tycks åtnjuta stor respekt åtminstone hos Uriangkathais folk. De Tysta tycks hysa ett märkligt intresse för mystiska ting i länderna i söder, och det ryktas att de försöker förbereda raunerna för krig.

På de stora slätterna finns också flockar av vildhästar och pantheror, Mundanas kanske farligaste djur. Där lär också finnas en del kentaurer, men de är i mitt tycke så pass orealistiska att jag aldrig har använt dem.

- Ymir, som involverat De stora slätterna och dess folk en hel del i sina kampanjer

Ragathol

Veteran
Re: Raunlänningar

Ok, då gör jag så att norr och nordöst om slätten så får det finnas lite skog som de alver jag hade tänkt slänga in kan bo.

Raunlänningarna kan jag nog jobba in på ngt schysst sätt. :gremsmile:

"Vad finns norr om De Stora Slätterna?"

Isvidderna breder ut sig norr om de stora slätterna. De kännetecknas av sitt till synes evigt vita snölandskap. De nordligaste delarna utgörs av gigantiska packisområden medan de södra delarna består av istäckta landmassor. Längst söderut finns tundran. Isvidderna bebos nästan ebart av Veddo folket som har mycket gemensamt med vår världs inuiter.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Vid stora slätterna och norr därom kan man hitta veddo och raunlänningar, vilka är paralleller till vår jords fräckaste fokslag, circumpolära folk (tjuktjer, inuiter, samojeder etc) och mongoler. Snart darrar Mundana igen under raunlänningarnas horder, när storkhanen härskar från Ehbron till Drunok...

Helmgast
Geografikapitlet i Geografica

Angående detta så finns det att läsa om i det tidiga geografikapitlet i Geografica Mundana (inte så mycket dock).

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Stork-hanen? (OT, ANT)

Jag vet, det är risken för missuppfattningar som är det enda hindret för att placera den titeln i telefonkatalogen...

cernael

Warrior
Re: Stork-hanen? (OT, ANT)

Jag vet, det är risken för missuppfattningar som är det enda hindret för att placera den titeln i telefonkatalogen...
Det där är egentligen inget hinder; sätt titeln i obestämd form, singular, som man brukar göra med titlar: Storkhan Bobby Magikern...

/Cernael san