De stora slätterna bebos av raunlänningarna, ett halvnomadiskt ryttarfolk som anfallit sina södra grannområden flera gånger under historien. Mer om raunlänningarna står till dags dato mest att läsa i 'Religioner'. I mitt Mundana är de uppdelade i ett flertal klaner, varav två förbund dominerar - 'Den silverne ökenvargen' och 'Den eviga vinden', som leds av Jahangir Världserövraren resp den åldrade Uriangkathai.
Det ensamma berget ute på slätterna (Se kartan) är helgedom åt en mystisk gudom som kallas 'Den urgamle', och som många rauniska krigare vördar. Berget är omgärdat av mystiska stenstoder som höjer sig mot skyn (Väktarstenarna) och bevakas av Den Urgamles präster, De Tysta, som tycks åtnjuta stor respekt åtminstone hos Uriangkathais folk. De Tysta tycks hysa ett märkligt intresse för mystiska ting i länderna i söder, och det ryktas att de försöker förbereda raunerna för krig.
På de stora slätterna finns också flockar av vildhästar och pantheror, Mundanas kanske farligaste djur. Där lär också finnas en del kentaurer, men de är i mitt tycke så pass orealistiska att jag aldrig har använt dem.
- Ymir, som involverat De stora slätterna och dess folk en hel del i sina kampanjer