Jag skiljer på namn som är konstiga men fortfarande bra, och namn som är konstiga för att de är så otroligt random, och därmed fula och fattiga. Praktexemplet på det förra är namnskicket i Patricia McKillips "Stjärnbäraren från Hed", där vi har tex:
Lyraluthuin
Ylcorcronlth
Ghisteswochlom
Skräckexemplet på det senare är draknamnen i D&D, som bara är random stavelser massakrerade tillsammans i en lång rad. Star Wars och Warhammer är också väldigt bra på misslyckade, fattiga ful-namn.
Jack Vances "Lyonesse" har en del schyssta keffa namn också, förmodligen pga den tunga walesiska inspirationen, men typ platsnamn som Slute Skeme comes to mind.
Sen har vi Robert e Howard som inte kunde hitta på bra namn om hans liv hängde på det (men var skitbra på att använda historiska namn), men jag gillar ändå somehow alla hans ful-namn på ärkemagiker som har det här återkommande t-temat; Thulsa Doom, Thugra Khotan, Thoth-Amon, Thulandra Tuu (okej det är faktiskt bra).
Keffast namn av alla kulturer i vår värld har väl de mesoamerikanska, men dessa är tyvärr inte så väl representerade i fanasy...men liksom, Mictlantechutli, Huitziolopochtli, Popol Vuh...awesome. Mayinkateker förtjänar mer kärlek. Georgiska och fornpersiska (sassanidiska) namn är också riktigt awesomekonstiga.(Sen att kinesiska namn är mer tungvrickande må vara hänt, ibland undrar jag hur ens kineserna själva kan uttala Cixi).
Men sen har vi Lycan här på forumet, som är bättre än någon etablerad fantasyförfattare på att komma på bra konstiga namn...
Men okej, mitt försök till spontan topplista, om vi bara räknar etablerade författare/spelskapare/spelvärldar. Gränsen för "konstig" är givetvis fullständigt subjektiv, men here goes:
Bra konstiga namn i fantasy
1: Helcaraxë (Tolkien)
2: Dunyazade (Tusen och en natt)
3: Thuringwethil (Tolkien)
4: Scheherazade (Tusen och en natt)
5: Kraden Nanórgona (Eon)
6: Nyarlathotep (Lovecraft)
7: Ylcorcronlth (McKillip)
8:
jag fylller i resten senare, det är för kallt här på balkongen just nu, måste packa ned och gå in.