Nekromanti De viktigaste minisarna

Tomatalven

Hero
Om jag ska skaffa minisar för fantasyspel, vad ska jag skaffa? Vilka är enligt dig basminisarna som är grunden i samlingen? De får gärna vara breda och passa till att symbolisera många olika varelser. Tack på förhand!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Några hjältar är juste. En krigare, en präst, en tjyv, en trollkarl, en riddare, en dvärg och en alv. Bonus för både man och kvinna av alla.

Egentligen, skaffa minis efter de äventyr du tänker spela. Det rusar lätt iväg och blir en massa konstiga gubbar för man tänker "en sådan skulle jag kunna ha i mitt äventyr". Så gå genom de första äventyren du tänker köra och skaffa minis för att täcka upp dem.

Proxying är fantastiskt. Själv körde jag lånade genestealers från 40K som jättespindlar, och en svart pjäs ur något brädspel tjänar som en av rollernas hund.

Men om du vill börja med minis...

Några skelett/zombies.
Ett superskelett som kan vara boss. eller en ond nekromantiker eller vad som nu behövs.
Några vättar/orcher.
En superorch som kan vara boss, eller en ogre.
Något slingrigt monster.
Något monster med många ben.
En man och en kvinna "civilister", för att vara medhjälpare, räddningsföremål eller vad som nu behövs i sådana situationer.

Det är juste att ha flera som är "likadana" av någon monstertyp, så man kan peka på dem och säga att de är en hord likartade fiender.

Tomatalven

Hero
Tack för tipsen! Hittils har vi kört med min kompis warhammergubbar som mest är krigare med enstaka magiker. Det räcker till rollpersonerna och ibland blor de fiender också. Där det inte räcker till, vilket blir rätt ofta, har vi använt små platta markörer i olika färger, sorting chips. Men tänkte det kanske kan vara kul med mer illustrerande figurer istället. Själv har jag bara en drake i nuläget. Kanske ska skaffa lite material för konstigare monster o bossar! Superorchen du nämnde, var kan man få tag i såna?

wilper

Äh, vad som som är lite större än en vanlig orch, så alla ser att det är ledaren. Kanske en Black orch om du vill fortsätta med Warhammer-gubbsen, eller en champion av något slag.

Vill du sneaka kan du ju ställa en vanlig orch på en enkrona, så han blir lite högre än de andra.

Fienden

Hero
Som sagt är orker skitbra, helst om de ser likadana ut. Du kan använda orker till ALLT!
Orker. Vättar. Illvättar. Barbarer. Demoner. Djurmän. Alltså, allting som är ondskefullt och som är en humanoid. Annars: Djur. Två tre sorter räcker, det kan du använda för att representera allt; Några stora djävlar, typ någon drake och golem och sådant. Om jag kan använda en enorm dvärgstaty som en Grave Dirt Golem så kan du också göra det. :gremwink: Skelett är som sagt också bra, så köp det. Alternativt zombier.

Med det kan du seriöst göra vad fan som helst.

Sodivra

Champion
Tomatalven said:
Tack för tipsen! Hittils har vi kört med min kompis warhammergubbar som mest är krigare med enstaka magiker. Det räcker till rollpersonerna och ibland blor de fiender också. Där det inte räcker till, vilket blir rätt ofta, har vi använt små platta markörer i olika färger, sorting chips. Men tänkte det kanske kan vara kul med mer illustrerande figurer istället. Själv har jag bara en drake i nuläget. Kanske ska skaffa lite material för konstigare monster o bossar! Superorchen du nämnde, var kan man få tag i såna?
Står man ut med platta markörer så finns ju alltid de här illustrerade lapparna:

http://fierydragon.com/dragonsbreath/?cat=10

Där kan man ganska billigt (och lite arbete med sax) täcka upp ett fullständigt rollspelsmenagerie och sen komplettera med minis.

Oh, monster medallions var fett också.

Tomatalven

Hero
Allt det där är tyvärr sold out...
Warhammerkompisen har en massa dark elves som ju kan vara användbara. Något stort, odetaljerat och omålat att symbolisera golems, ugglebjörnar, troll etc. vore nog grymt.

wilper

Skall du spela mycket med odöda i spelet kanske https://www.adlibris.com/se/sok?q=castle+ravenloft kan vara ett tips, det är 42 minis i spelet och du får lite klassiska hjältar och en juste blandning av minis för under 10kr gubben. Och dessutom lite kartsektioner.

De skämtade aprillo med mig, och hade inte spelet i lager.

Tomatalven

Hero
Tack! Förresten, är det ett kul spel? Även om man inte är inbiten brädspelare? Kan man lika gärna köra något annat i serien, typ Legend of Drizzt?

wilper

Jodå, de är helt OK co-op brädpspel. Du får väl kolla in Board Game Geek-sidorna för respektive spel och kolla vilka minis du får.

Legend of Drizzt skall vara det mest polerade spelet, det är ju det tredje i serien.

Själv tyckte jag att Castle Ravenloft hade mest "vanliga" gubbar, det var därför jag tipsade om det.

Tomatalven

Hero
Funderar på att kanske ge drizzt som födelsedagspresent till en i gruppen så har vi ett till spel och minis :gremtongue: Om det finns billigt någonstans.