Mogger
Hipsteranka
Medan wrnu har legat nere har jag filat på ett spel. Det är nämligen så att i min spelgrupp börjar saker och ting se illa ut - jobb, barn och andra vuxengrejer sätter hela tiden käppar i hjulet för oss när vi ska spela. Därför tänker jag skriva ett spel för oss som är runt 30, har familj, jobb och inte har tid att förbereda spel och sånt. Här är konceptet:
Och just det, vi snackar pirater här. Tänk Pirates of the Caribbean så ni inte fel ute (eller vilken annan pirate flick som helst för den delen). Matinéäventyr alltså.
Dead Man´s Tale
- Keys, som i The Shadow of Yesterday, och Secrets/Traits/Stunts/Etc. Alltså någon form av formaliserade drivkrafter som sätter spelandet i rörelse.
- SL som aktiv motståndare, som i Burning Empires. SL har alltså någon form av resurser som han kan använda för att "vara med och spela". Det kräver mindre story om SL är en speldeltagare. Det krävs ju inga förberedelser när man spelar Monopol. Det gäller att vinna. Det här är viktigt, så jag säger det igen. Det gäller att vinna!
- Dynamisk setting, alla deltagare har regelmässigt inflytande över miljö m.m. På så sätt blir miljön inte något man måste plugga in, utan något som ska formuleras i spel.
- Enkelt att administrera antagonister och konflikter, Pain Dice (som I Don't Rest Your Head) och SLP-hantering som I Spirit of the Century. En SLP består alltså bara av två värden, anfall och försvar, typ. Så slipper man ha en massa papper liggande med siffror på eller fundera över en massa detaljer.
- Pick up! Karaktärer och äventyr ska fixas på 30 minuter och spelas rätt av!
Det kommer mer senare, måste dra.
(Snyggt forum förresten, här tänker jag hänga ofta!)
Och just det, vi snackar pirater här. Tänk Pirates of the Caribbean så ni inte fel ute (eller vilken annan pirate flick som helst för den delen). Matinéäventyr alltså.
Dead Man´s Tale
- Keys, som i The Shadow of Yesterday, och Secrets/Traits/Stunts/Etc. Alltså någon form av formaliserade drivkrafter som sätter spelandet i rörelse.
- SL som aktiv motståndare, som i Burning Empires. SL har alltså någon form av resurser som han kan använda för att "vara med och spela". Det kräver mindre story om SL är en speldeltagare. Det krävs ju inga förberedelser när man spelar Monopol. Det gäller att vinna. Det här är viktigt, så jag säger det igen. Det gäller att vinna!
- Dynamisk setting, alla deltagare har regelmässigt inflytande över miljö m.m. På så sätt blir miljön inte något man måste plugga in, utan något som ska formuleras i spel.
- Enkelt att administrera antagonister och konflikter, Pain Dice (som I Don't Rest Your Head) och SLP-hantering som I Spirit of the Century. En SLP består alltså bara av två värden, anfall och försvar, typ. Så slipper man ha en massa papper liggande med siffror på eller fundera över en massa detaljer.
- Pick up! Karaktärer och äventyr ska fixas på 30 minuter och spelas rätt av!
Det kommer mer senare, måste dra.
(Snyggt forum förresten, här tänker jag hänga ofta!)