Nekromanti Debut - Solar System

Big Marco

Läskig
Hej Bullen,

På lördag inleds årets sommarkampanj, ledd av maestro Ripperdoc. Under nio dygn i sträck skall fem gossar i varierande åldrar spela genom en ROME-inspirerad politisk intrig-kampanj förlagd till Eons spelvärld Mundana (Det Jargiska Kejsardömet) men då Eon är ett simulatoriskt regelverk som inte känns klockrent för kampanjen så skall vi köra med det över-hajpade Solar System.

Vi är alla noviser av systemet. Finns det något man bör veta om det som nybörjare? Några konventioner? Några mellan-raderna-aha-upplevelser som ni erfarna SS:are kan förmedla kunskap om så vi inte fastnar i något trivialt regelmässigt när vi väl spelar?

Nässe

Myrmidon
Hej Marco!

Fasen vad avundsjuk jag blir.... Har pratat hela våren om att få spela en Rome-kampanj... :gremfrown:

Mitt problem är väl mer hur man ska kunna släppa de ascoola karaktärerna och berättelsen i teve-serien och hitta något eget så man inte jämför för mycket.

Angående Solar så tror jag att vi i vår spelgrupp har spelat och spellett väldigt likt så som jag föreställer mig att man spelar Noir (har inte läst det ännu...). Så det är nog inga krångligheter.

Nycklarna är en lömsk grej- vi trodde de var enbart asbra, men det har visat sig att de kan vara rent destruktiva för spel om man skriver dem på ett tråkigt sätt och inte kopplar dem till relationer, mål, inlevelse i karaktären, settingen etc.... Men som sagt- sådant har ni ju gott om i Noir så det lär nog inte bli något problem...

För övrigt så är det askul, tycker jag, att spåna ihop om nycklar- så är ni sugna på att få input kring dem - så lägg upp dem här! :gremsmile:

Rent regeltekniskt så har jag fastnat i en massa saker när vi spelat.... Hmmm. svårt att sammanfatta... Finns det någon grej som verkar ologisk eller trist när ni läser reglerna?

Nils

Ps Inte omöjligt att Simon kommer att svara på alla era frågor- och även sådant som ni inte frågar om :gremwink:

Mogger

Hipsteranka
Det finns bara ett tips: Ta i så att ni skiter på er!

Visserligen kan man spela lite subtilt på sina Keys men Solar System är de stora gesternas spel. Precis som Rome, så det passar ju bra. Typ, man ser inte till att ens fiende får sparken, man hugger huvudet av honom, kidnappar hans söner och fängslar hela släkten på Korsika eller nått.

Annars, det som Nils sa. Bomber och flaggor passar sällsynt bra till SS.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det funkar riktigt bra att köra påfyllning av pölar i tillbakablickar.

Bunny

Crazy like a fool
"Det funkar riktigt bra att köra påfyllning av pölar i tillbakablickar."

Det är faktiskt något jag ska speltesta imorgon, när jag ska spelleda Lady Blackbird. Jag ber om att få återkomma.

Mogger

Hipsteranka
Bearnie said:
"Det funkar riktigt bra att köra påfyllning av pölar i tillbakablickar."

Det är faktiskt något jag ska speltesta imorgon, när jag ska spelleda Lady Blackbird. Jag ber om att få återkomma.
Borde funka klockrent i Lady Blackbird, där RP inte är så utfläskade utan mest skelett.

Vi körde med det i vår TSOY-Zombie efter katastrofenkampanj och där funkade det precis hur bra som helst.

Rekommenderas!