Jag köpte nyligen Deciphers Star Trek-spel för närmare noll och intet (rea på Dragon's Lair). Sedan tidigare har jag deras Lord of the Rings. Jag måste erkänna att jag är lite förtjust i det regelsystem som båda använder. Det är väl inte särskilt nyskapande eller så, men reglerna är välskrivna och välgjorda, och verkar passa bra till sina teman. (Det finns bara en regelgrej som jag stör mig på; nämligen att det är skitsvårt att ta död på någon. Alla tål förbålt mycket stryk och man får jobba på som fasen för att ta livet av den obetydligaste NPC. Om t.ex. en elak Uruk-Hai vill hugga ner en medeltuff mänsklig bonddräng med sin kroksabel så måste denne i medeltal träffa inte mer än fyra gånger innan jobbet är avslutat. I Star Trek behövs ungefär lika många träffar med en 1900-talspistol för döda någon. Om offret är tuffare än medlet och t.ex. har någon form av rustning så dubblas enkelt antalet behövda träffar. Fast jag antar att det enkelt fixas med att man slår all skada med 3 eller 4d6 istället för de 2 som reglerna säger.)
Så, är det någon som kört CODA-systemet och har några åsikter? Funkade det bra? Funkade det dåligt? Finns det något ni vill ändra på?
/Anders
Så, är det någon som kört CODA-systemet och har några åsikter? Funkade det bra? Funkade det dåligt? Finns det något ni vill ändra på?
/Anders