Nekromanti Deciphers CODA-system

Organ

Out of time, out of mind
Jag köpte nyligen Deciphers Star Trek-spel för närmare noll och intet (rea på Dragon's Lair). Sedan tidigare har jag deras Lord of the Rings. Jag måste erkänna att jag är lite förtjust i det regelsystem som båda använder. Det är väl inte särskilt nyskapande eller så, men reglerna är välskrivna och välgjorda, och verkar passa bra till sina teman. (Det finns bara en regelgrej som jag stör mig på; nämligen att det är skitsvårt att ta död på någon. Alla tål förbålt mycket stryk och man får jobba på som fasen för att ta livet av den obetydligaste NPC. Om t.ex. en elak Uruk-Hai vill hugga ner en medeltuff mänsklig bonddräng med sin kroksabel så måste denne i medeltal träffa inte mer än fyra gånger innan jobbet är avslutat. I Star Trek behövs ungefär lika många träffar med en 1900-talspistol för döda någon. Om offret är tuffare än medlet och t.ex. har någon form av rustning så dubblas enkelt antalet behövda träffar. Fast jag antar att det enkelt fixas med att man slår all skada med 3 eller 4d6 istället för de 2 som reglerna säger.)

Så, är det någon som kört CODA-systemet och har några åsikter? Funkade det bra? Funkade det dåligt? Finns det något ni vill ändra på?

/Anders

claes

Swordsman
Jag har testat Lord of the Rings med CODA-systemet och tyckte precis som du att skadesystemet inte är speciellt bra. Vi satte nog ca 10 pilar i en orch innan han svimmade (ja, jag tror inte han dog). Annars är systemet ganska bra. Det passar bra för LotR.

I Star Trek tycker jag inte systemet alls passar in. Hade gärna sett något mer "indie-likt" med konfliktresolution eller liknande. Något i stil med reglerna i Green Ronins A Song of Ice and Fire RPG kanske skulle passa bättre.

Genesis

Ni dés ni maître
Star Trek bör spelas med Utpost-reglerna, inget annat.

Kan ni berätta mer om hur CODA-systemet fungerar?

Organ

Out of time, out of mind
Genesis said:
Kan ni berätta mer om hur CODA-systemet fungerar?
Det är tämligen traditionellt. Man har grundvärden (i spannet 2-12), skills och ett system med för- och nackdelar. När man försöker göra något slår man tärningar, lägger på sin skill-level eller dylikt och försöker komma över en viss svårighetsgrad (som d20 fast med 2d6 istället). Skadesystemet har en blandning av hitpoints och skadenivåer.

/Anders