Nekromanti Deckare och utredningar på låtsas och på riktigt.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Kanske inte rätt forum, men det känns som att det kan vara många deckar/polisspelledare (och spelare) här. Iallafall jag har en känsla av at det är rätt vanligt med brottsutredare i skräckgenren.
(Det har nog att göra med att utredaryrket är fyllt utav människokontakt, okända platser som ska besökas, skurkar som kan vara skumma, mycket händelser och farliga/ovanliga situtationer som enkelt kan fyllas med skrämmande upplevelser. (Dessutom kan man göra som på film, bara för att inte någon vet bättre.) (Detta var bara mina instängda tankegångar. Ta inte illa upp om ni spelar något annat. (Ha gärna många och dumma paranteser)))

Ahem.
Jag ska spelleda en kampanj med tre killar som driver en privatdeckarbyrå.
Deras uppdrag är som i böcker och filmer, spännande och invecklade. (I verkligheten handlar något i stil med 96% av alla privatdeckarutredningar om äktenskapsbrottmisstankar ('jag tror att min man har en annan kvinna' (vilken härlig kliché (nu spårar paranteserna ur igen)).)
Anyway, vad vet ni om privatsnokar? Hur går en undersökning till? Vad för utrustning har man? Vilken utrustning använder man för att kolla fingeravtryck? Hur svårt är det att skilja olika fingeravtryck åt med hjälp av ett vanligt mikroskop? Har deckarna någon tillgång till några av polisens brottsregister samt foton, fingeravtryck och liknande? Hur mycket är de lagligt sett tillåtna att snoka? Har de samma rättigheter som vanliga dödliga eller har de specialtillstånd? Vilken relation finns det mellan polisen och deckarna?

Zaphod, lyssnar på Dr.Kosmos och hoppas på svar från någon som vet.

Krille

Super Moderator
"Anyway, vad vet ni om privatsnokar? Hur går en undersökning till?"

Privatdetektiver är oberoende utredare. De anlitas oftast av folk som vill ha reda på något om annat folk, till exempel om deras respektive hälft är otrogen, om en viss anställd på ett företag är att lita på et cetera.

"Vad för utrustning har man?"

Huvudsakligen kamera, bandspelare, telefon och anteckningsblock.

"Vilken utrustning använder man för att kolla fingeravtryck?"

Kol- eller järnpulver, självhäftande genomskinlig plast, kartong, förstoringsglas, penna, och ett register över andra fingeravtryck.

"Hur svårt är det att skilja olika fingeravtryck åt med hjälp av ett vanligt mikroskop?"

Det beror på hur fullständigt avtrycket är. Ju mer fullständigt desto lättare är det att bestämma att avtrycket hör hemma eller inte hemma till en viss person.

"Har deckarna någon tillgång till några av polisens brottsregister samt foton, fingeravtryck och liknande?"

Näpp.

"Hur mycket är de lagligt sett tillåtna att snoka? Har de samma rättigheter som vanliga dödliga eller har de specialtillstånd?"

Privatdetektiver behöver ett särskilt tillstånd, till och med i USA.

"Vilken relation finns det mellan polisen och deckarna?"

Så länge som privatdeckare inte ger sig in på polisens område (dvs brottsutredning) så är förhållandet ungefär densamma som mellan lokförare och lastbilschaffisar.

Ghoulz

Swordsman
En väldigt liten och kanske överflödig poäng, men: att låta en tråkig äktensskapsbrottsundersökning mynna ut i något ALLDELES för stort har gjorts tusen gånger, men det är alltid en fin öppning. Jag rekommenderar hårdläsande av Hammet och Chandler - inte för att det är realistiskt utan för att det är jävligt trevliga hsitorier som ger schyssta upplägg. Och coola kommentarer. Och dito miljöer. Vill man ha mer mörker och ondska kan man alltid hugga in på James Ellroy - "Brown's Requiem" handlar om en skitig f.d. alkoholiserad privatdeckare som mest försörjer sig på att återta bilar vars ägare missat avbetalningar. Sunk, våld och snusk i LA och Mexiko. Ellroy är ju känd som en cynisk bitter jävel och den humor som utmärker Chandler och Hammet har här ersatts av sadistiskt våld. Helt klart underbart fint.