Nekromanti Deckarlir: Stridskapitel åt fanders!

solvebring

Superhero
Kör på med mitt deckarlir. Mitt stora problem är för närvarande stridsreglerna.
Jag är fabianskt dålig på att skriva sådana här saker då strid just inte är min tekopp.

Här finner ni mina nuvarande stridsregler.
Nej, detta kapitel är inte korrat ännu...

Nå, jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det känns klumpigt, fånigt, svårt att överblicka och allt annat än snabbt och utbotat enkelt att sköta. Med andra ord vill jag att det ska vara urbotat lätt att sköta, otroligt lätt att lära sig och att överblicka.

Några åsikter eller tips?

rjonas

Hero
Vid en första anblick är dina stridsregler habila och har en del intressanta vinklar. Men i sammanhanget deckarlir är det överarbetat. En attack borde döda och det enda som är intressant utöver det är vilka spår man lämnar efter sig.

Det vill säga: A & B vill slåss. A säger "Jag knockar honom med knytnäve". B säger "Jag dödar honom med en kam". B vinner. A dör. A har ett taggigt snitt över halsen.

Att haffa skurken är ännu enklare. Skurken ger upp när denne är bevisat skurken.

solvebring

Superhero
rjonas said:
Vid en första anblick är dina stridsregler habila och har en del intressanta vinklar. Men i sammanhanget deckarlir är det överarbetat. En attack borde döda och det enda som är intressant utöver det är vilka spår man lämnar efter sig.

Det vill säga: A & B vill slåss. A säger "Jag knockar honom med knytnäve". B säger "Jag dödar honom med en kam". B vinner. A dör. A har ett taggigt snitt över halsen.

Att haffa skurken är ännu enklare. Skurken ger upp när denne är bevisat skurken.
Mjo, fast om en stridssituation då skulle uppstå så får rollpersonerna inte en chans om nu motståndaren verkligen vill döda dem.

Ögat

Hero
Hm
när jag läser verkar det som om du inte har bestämt dig om du vill ha ett spel där man slåss eller inte.

Om du inte vill att spelet ska handla om att slåss bör du göra om systemet och minimera det. Då ska du ha få och tydliga alternativ i striden. "Kvick förflyttning" ska bort. Likadant avvakta, eftersom den inte gör något annat än tillåter spelaren att göra handlingen "respons".

Ett alternativt system, påkommet i hast.
När det blir strid har du tre alternativ: slåss, tveka eller springa.

Alla deltagare i striden väljer samtidigt. När varje deltagare har valt sitt handlingsalternativ slås konfliktslag i tur och ordning. Vinnaren av ett konfliktslag får utföra sin handling (slåss, tveka eller springa).

När man vinner konfliktslaget
Den som slåss får besegra en motståndare.
Den som tvekar får försöka utföra en annan handling, till exempel dyrka upp ett lås.
Den som springer sätter sig i säkerhet och kan inte skadas, eller hinner upp någon som också springer.

Att bli besegrad

En person blir besegrad om hon förlorar ett konfliktslag mot någon som slåss. Hon fortsätter vara besegrad till dess att a) hennes motståndare själv blir besegrad, b) hennes motståndare släpper henne, eller c) hon blir dödad.

Skada
En spelare som är besegrad kan välja att ta en skada istället för att bli besegrad. Skadan sänker något av hennes stats permanent.

Övertag
I strid är det en stor fördel att vara många. Regeln övertag gäller så som den är formulerad i utkastet, med ett undantag: en person som avlägsnat sig från striden genom en lyckad "springa"-handling får ingen bonus och slutar ge bonus till andra.

I stora strider kan varje deltagare behöva slå mer än ett konfliktslag. Det kan alltså hända att en deltagare både "vinner" och "förlorar" under samma strid.

Exempel:
A hamnar i en hotfull situation med B och C

A Springer, B Slåss och C Springer
A och B slår konfliktslag - A vinner.
B skjuter men missar och A springer för livet.
A och C slår konfliktstag - C vinner.
A blir upphunnen av C.

Nästa runda springer A för livet medan C jagar efter.
B är långt borta.
A Slåss, C slåss, B Springer för att hinna ikapp dem.
A och C slår konfliktslag. C vinner. A är besegrad.
A och B slår konfliktslag. A vinner. B är besegrad.
Scenen spelas ut som följer:
A och C slåss mot varandra, B kommer fram men blir direkt knockad av A. C tar chansen och kastar sig över A.
Eftersom A är besegrad kvicknar B till.

rjonas

Hero
solvebring said:
Mjo, fast om en stridssituation då skulle uppstå så får rollpersonerna inte en chans om nu motståndaren verkligen vill döda dem.
Näpp. :gremsmile:

Jag kan liksom inte föreställa mig att Hercule Poirot skulle flippa ur och börja döda folk. Eller ens puckla på dem lite halvhjärtat.

solvebring

Superhero
rjonas said:
solvebring said:
Näpp. :gremsmile:

Jag kan liksom inte föreställa mig att Hercule Poirot skulle flippa ur och börja döda folk. Eller ens puckla på dem lite halvhjärtat.
Det är väldigt sant. Men i rollspel finns ändå risken för att något sådant kan hända, därav behöver jag inte en lite mer spelvänlig lösning.

solvebring

Superhero
Olav said:
Hm
när jag läser verkar det som om du inte har bestämt dig om du vill ha ett spel där man slåss eller inte.

Om du inte vill att spelet ska handla om att slåss bör du göra om systemet och minimera det. Då ska du ha få och tydliga alternativ i striden. "Kvick förflyttning" ska bort. Likadant avvakta, eftersom den inte gör något annat än tillåter spelaren att göra handlingen "respons".

Ett alternativt system, påkommet i hast.
När det blir strid har du tre alternativ: slåss, tveka eller springa.

Alla deltagare i striden väljer samtidigt. När varje deltagare har valt sitt handlingsalternativ slås konfliktslag i tur och ordning. Vinnaren av ett konfliktslag får utföra sin handling (slåss, tveka eller springa).

När man vinner konfliktslaget
Den som slåss får besegra en motståndare.
Den som tvekar får försöka utföra en annan handling, till exempel dyrka upp ett lås.
Den som springer sätter sig i säkerhet och kan inte skadas, eller hinner upp någon som också springer.

Att bli besegrad

En person blir besegrad om hon förlorar ett konfliktslag mot någon som slåss. Hon fortsätter vara besegrad till dess att a) hennes motståndare själv blir besegrad, b) hennes motståndare släpper henne, eller c) hon blir dödad.

Skada
En spelare som är besegrad kan välja att ta en skada istället för att bli besegrad. Skadan sänker något av hennes stats permanent.

Övertag
I strid är det en stor fördel att vara många. Regeln övertag gäller så som den är formulerad i utkastet, med ett undantag: en person som avlägsnat sig från striden genom en lyckad "springa"-handling får ingen bonus och slutar ge bonus till andra.

I stora strider kan varje deltagare behöva slå mer än ett konfliktslag. Det kan alltså hända att en deltagare både "vinner" och "förlorar" under samma strid.

Exempel:
A hamnar i en hotfull situation med B och C

A Springer, B Slåss och C Springer
A och B slår konfliktslag - A vinner.
B skjuter men missar och A springer för livet.
A och C slår konfliktstag - C vinner.
A blir upphunnen av C.

Nästa runda springer A för livet medan C jagar efter.
B är långt borta.
A Slåss, C slåss, B Springer för att hinna ikapp dem.
A och C slår konfliktslag. C vinner. A är besegrad.
A och B slår konfliktslag. A vinner. B är besegrad.
Scenen spelas ut som följer:
A och C slåss mot varandra, B kommer fram men blir direkt knockad av A. C tar chansen och kastar sig över A.
Eftersom A är besegrad kvicknar B till.
Hm, ligger något i det där. Låter intressant. Enkelt om inte annat. =) Det är bra.
Ska se om jag inte kan göra någon egen modell av något liknande. Om nu inte fler trevliga tips och idéer ramlar in.

Förövrigt så mjaej. Bestämt mig har jag väl. Jag vill ha ett spel där man kan slåss lite grann, om det behövs.

Ögat

Hero
Förövrigt så mjaej. Bestämt mig har jag väl. Jag vill ha ett spel där man kan slåss lite grann, om det behövs.
Jo jag förstår.

Intrycket kom av att du skrev att systemet inte ska uppmuntra till strid, men heller inte rygga för det i kombination med att stridssystemet kändes ofärdigt men ändå tog upp mer utrymme än "vanliga" handlingar, och striden beskrevs med ord som "blodigt kaos" och referenser till Miss Marple och kommissarie Morse.

Sammantaget förstod jag inte om ditt system skulle skildra blodigt kaos, mångfacetterade taktiska val eller brittiska deckare där våldet mest består av att någon blir knuffad eller knockad (så att någon kan fly), eller att ett skott brinner av (så att en tragedi utvecklar sig).

Alltså: regelsystemet och upplägget förmedlade inte till mig vad man gör i spelet, vilket förstås inte är det samma som att du själv inte har en aning. Du måste bara förmedla aningen till mig som läsare. =)

solvebring

Superhero
Olav said:
Jo jag förstår.

Intrycket kom av att du skrev att systemet inte ska uppmuntra till strid, men heller inte rygga för det i kombination med att stridssystemet kändes ofärdigt men ändå tog upp mer utrymme än "vanliga" handlingar, och striden beskrevs med ord som "blodigt kaos" och referenser till Miss Marple och kommissarie Morse.

Sammantaget förstod jag inte om ditt system skulle skildra blodigt kaos, mångfacetterade taktiska val eller brittiska deckare där våldet mest består av att någon blir knuffad eller knockad (så att någon kan fly), eller att ett skott brinner av (så att en tragedi utvecklar sig).

Alltså: regelsystemet och upplägget förmedlade inte till mig vad man gör i spelet, vilket förstås inte är det samma som att du själv inte har en aning. Du måste bara förmedla aningen till mig som läsare. =)
Hahaha! =)
Förstår dig. Det är helt enkelt bristande text i det läget. Har nog bara skrivit allt som dykt upp i skallen utan vidare eftertanke.

KamiFisk

Hero
Svarar på orginal frågan.
Skicpa stridsregler det känns ointressant på något sätt.
Ifall det måste vara något gör det så enkelt som möjligt.

solvebring

Superhero
McFisk said:
Svarar på orginal frågan.
Skicpa stridsregler det känns ointressant på något sätt.
Ifall det måste vara något gör det så enkelt som möjligt.
Med det sagt är du rätt man för att läsa min nya version. Den är kort så det är ingen tung läsning. Låt mig sedan veta om jag cyklar i medvind eller inte. =)

Anarchclown

Swashbuckler
Personligen är jag i allmänhet för lite mer "klassiska" system än så. Med detta sagt så är det ju för att jag inte vanligtvis spelar mysdeckarscenarion. Således tror jag att det du beskriver passar sig väldigt bra till ditt spel. Även om Sherlock Holmes och Dr Watson faktiskt kan fightas lite i böckerna. Vet inte om de är lite för äventyrliga dock då Agatha Christie väl är aningen mer mysig än Doyle?

KamiFisk

Hero
Jag gillade det.
Enkelt och beskrivande, utan fokus på kp eller sånt strunt som inte hör hemma i Deckare =)

solvebring

Superhero
McFisk said:
Jag gillade det.
Enkelt och beskrivande, utan fokus på kp eller sånt strunt som inte hör hemma i Deckare =)
Okej. Vad bra. Då är jag i alla fall något på spåren om detta skulle visa sig behöva lite mer arbete längre fram.

Ögat

Hero
Jag gillar det också.
Konfliktresolutionen funkar redan fina fisken. Fast jag gillade Övertag-regeln. Ett förslag är att kalla den Synergi (fast något mer mysdeckar-aktigt) istället och låta den vara en möjlig del av alla konfliktslag.

solvebring

Superhero
Olav said:
Jag gillar det också.
Konfliktresolutionen funkar redan fina fisken. Fast jag gillade Övertag-regeln. Ett förslag är att kalla den Synergi (fast något mer mysdeckar-aktigt) istället och låta den vara en möjlig del av alla konfliktslag.
Åh, fin idé. Kanske kan göra det som en allmän grej i form av gynnande samarbete för alla sorts handlingar.