Nekromanti Decoding Arcaria

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hej arcarias karta är ju lik vår gamla värld och då kom jag att undra när jag bygger ut faktan om de olika länderna.
Var kommer inspirationen till de olika länderna ifrån?
Dels ifrån vår värld men även andra fantasyverk inom både skönlitteratur och rollspel/datorspel/brädspel som kan komma till och hjälpa.

Albion = Anglosaxland, Mercia
Calanor = Anglosaxland, lite mer keltiskt
Normark = Irland styrt av vikingar.
Ruachor = vet ej
Alvhem = vet ej
Talmont = för-frankrike
Arlac = för-frankrike
Marksland = Tyskland, "empire warhammer"
Alberan = Danmark
Hamar = Svitjod
Skjagland = Trondheim, Norge
Cadon = för-frankrike, för-spanien. Baskien?
Pannonska Imperiet = Rom, stora mäktiga fantasyländer,
Belagros = Serbien
Ondaria = Sardinien
Seyadh = Marocko
Khamad = Turkiet?
Malakan = vet ej
Mizadhir = genuint elakt fantasyrike
Castoria = Grekland
Tarroc = Venedig
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
relativt rätt... saker är faktiskt mer uppblandat än så, men det här inspirerade mig bland annat:

Belagros har en hel del Grekland i sig.

"Vikinga-länderna" är alla en blandning av Norge och Danmark år 980 typ, med en nypa Thule ur prins Valiant. Och med högre tech-level, de använder mer befästningar, kavalleri ibland, har börjat bygga borgar på sina håll... etc. Och deras hedniska präster skriver ner sina läror.

Samma sak med de franska länderna, de är olika apekter av medeltida Frankrike mixat med allmän riddardiktning och lite annat.

Seyadh och Khamad är Tusen och en natt mixat med olika delar av nordafrika och Arabien. En hel del är från muslimska spanien också.

Ondaria och Tarroc är snarare en blandning av Portugal, Spanien och Venedig... fast ändå inte.

Malakan och Mizadhir är rena fantasyriken, med influenser av olika tidig-antika kulturer.

Calanor är väldigt keltiskt. Som om Gallien överlevt in i medeltiden, kanske.. Inget saxiskt där inte, utom invandrade albier.

Pannonska Imperiet är en Kyrkostat med militära muskler. Ett romerskt imperium på dekis där kejsaren och påven är samma person.

Castoria är en blandning av Bysans och ren fantasy.
 
Top