Re: Skit i systemet, sikta på formen!
Folk har redan nämnt GUMSHOE så då ska jag försöka att inte tjöta så mycket om det. Annars är det att prioritera om man nu vill spela deckare med system.
Nå, själv säger jag: »Deckare behöver inget system!»
... För att deckarrollspel handlar mer om spelaren än rollpersonen. Det är spelaren själv som antecknar och klurar, rollpersonen är bara spelarens representant i spelvärlden och ingenting annat.
... Nej?!
Jo! För att deckaräventyr inte bör eller ska (imho) förutsätta färdigheter och färdighetsslag eftersom ledtrådarna aldrig får vara beroende av lyckanden (som riskerar att bli misslyckanden). För att deckarrollspel ska fungera så är det beroende av att den utredande parten kommer vidare och det i sin tur är beroende av att man aldrig kan misslyckas med att få ledtrådar. GUMSHOE bygger just på den principen det också. Där avgör lyckandet istället
hur mycket information man får,
inte om man får information. Information måste man alltid få, annars blockeras fortsättningen, man klarar inte fallet, spelet dör ...
[Principen är helt enkelt – och så tänker GUMSHOE-skaparna också, fast de envisas med system i alla fall – att deckare handlar om att
lägga ihop ledtrådarna,
inte att
hitta dem! ... Det handlar om
att utreda,
inte om man utreder.]
Så, om man nu inte bryr sig om kryddslag som: »Lyckas jag sparka upp dörren?», »Lyckas jag köra ikapp den svarta Cheva-vanen?» så behöver man inget system, ens GUMSHOE. Man behöver bara en spelledare som kan sätta ihop ledtrådar kring en deckargåta och ett par deckarkåta spelare som antecknar flitigt.
För att som spelledare lätt och smidigt hänga upp ett deckarscenario så att det blir överblickbart och tydligt med ledtrådarna bör man, imho, använda sig av scenarioformen som kallas »fisktank».
Här! på en av mina gamla bloggar hittar du ett inlägg om systemlöst deckarlir, vad fisktankar är och hur det fungerar samt ett sådant deckarscenario med övernaturliga inslag.
/solvebring som en gång försökte skapa ett eget GUMSHOE-aktigt detektivrollspel vid namn
En hund begraven.
Här! finns ett sönderklippt vrak som skulle ha blivit den första betan. Systembiten är så när som spelbar, så vill man hämta inspiration där kanske det är något den nyfikne kan göra.
P. S. Ja, jag säger egentligen bara vad de andra har sagt, med den lilla skillnaden att jag anser att system faktiskt inte behövs,
alls. Plus att jag föreslår en bestämd scenarioform som jag anser vara ypperlig för just deckare. D. S.