Nekromanti Del 2 av Vattnakymmel tillgängligt

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Del 2 av Vattnakymmel tillgängligt
Andra delen av äventyrsserien Vattnakymmel, I stormens öga, finns nu tillgängligt för nedladdning från Riotminds hemsida.

Gå till nyheten/notisen

Johan K

Gammal & dryg
Sweet !

Det där var ju en omåttligt trevli nyhet måste jag ju säga !!!
Ska genast bege mig dit & fixa det äventyret !!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Walium recenserar del två

Del två inleds bättre än del ett men avslutas sämre. Istället för en cliffhanger så slutar det med att rollpersonerna börjar utforska Tjodeshall. Jag tycker att det hade varit lämpligare om det istället hade slutat när skeppet gick på grund och ön var inom vadavstånd. Men låt oss börja ifrån början.

Språket är både väldigt bra och ibland väldigt dåligt. Bra är det när en kort och enkel mening fångar något större. Min favorit är nog: "Sagadrap bjuder folk på kokhett te så att de ska bränna tungan och hålla snattran.", men även många av miljöbeskrivningarna håller också hög klass. Därför blir det extra irriterande när stavfel dyker upp(de är dock inte alls många) eller när författaren/författarna snurrar in sig i ett språk som de inte riktigt behärskar(det är betydligt vanligare än stavfelen). Meningar som är väldigt märkligt konstruerade eller ord som upprepas väldigt många gånger på kort tid. Äventyret hade mått bra av en korrekturläsning innan det lades ut, vilket även gäller för den föregående delen. Något som jag kan tänka mig att hjälpa till med om det önskas.
Jag har även en personlig favorit ibland stavfelen nämligen den ytterst charmiga: "…det går inte att samarbeta för att få av kärringen". :gremsmile:

Personporträtten är ofta väldigt bra, särskilt när det gäller vissa av de egentligen mindre viktiga spelledarpersonerna som Baggbloföde(den listige galningen, hade iofs varit kul att veta hur och varför han hamnade i slavgrottan), Bjarking, Slag-Brage, Myrkjartan, Stöng, Biorn, Tvirlyti för att bara nämna några. Överhuvudtaget så beskrivs besättningens förvandling till modfällda fångar väldigt bra. De förändras av händelsen och istället för att bara vara utsmyckning så får de situationen i grottan att kännas verklig och hemsk.

Tyvärr finns det även en del andra spelledarpersoner som är rätt tråkiga och färglösa.
Valtaja som tydligen lyckas resa med två olika båtar och sitta fången tillsammans med en grupp desperata sjömän utan att bli upptäckt! Men är för "ambitiös" för att inse att Valkosova är av stor betydelse trots att hon befinner sig på en väldigt märklig plats för en ung alv. Hela grejen med den mystiske superalven Valtaja känns minst sagt märkligt. Han borde haft en större roll att fylla även i tidigare delar av kampanjen istället för att(antagligen) hoppa fram lagom till sista delen. Om han tvunget skulle hänga med på alla irrfärder så borde han istället lagt någon form av illusion på sig själv så att han såg ut som en ordinär havsvarg.
Den snygga torrbollen Edwige är lika oförsonlig i andra delen som i första. Hon är tråkig och åter igen känns det som om hon bara hänger med fram till den sista delen där hon fyller någon verklig funktion. Flera gånger så visar hon upp sin ogenerösa läggning. Alla som vill ha hennes hjälp måste följa hennes tro som om hon inte själv tjänar på att personerna runt omkring henne kan slåss och försvara sig.
Vaftrudne, det sluga fjoltrollet så av någon oklar anledning begett sig(hurdå egentligen?) till en avlägsen ö för att söka efter kunskap och balans?

En sak som slår mig när jag läser om rollpersonernas fångenskap, de nattliga överfallet på havsvargarnas by och den slutliga avfärden därifrån är att det känns som om rollpersonerna riskerar att dö otroligt många gånger. Direkt efter att de har gjort en besvärlig dykning så anländer de obeväpnade till en hård strid som de väntas delta i trots att de sannolikt är skadade sedan tidigare och troligtvis fortfarande har bojor på händerna. Äger de inga magiska vapen, rätt besvärjelser eller fjäskar för Edwinge så har de inte mycket att sätta upp mot någon av de odöda. Dessutom så har de inte ,inledningsvis åtminstone, särskilt många valmöjligheter utan förväntas finna den enda vägen till målet utan att alltför många av dem stupar på vägen. Det borde förklaras tydligare och mer ingående på vilken nivå äventyret är tänkt att ligga så inte spelledaren tvingas minska svårigheten jättemycket eller de gröna rollpersonerna blir helt mosade.

Det finns en del intressanta moraliska val på ön som jag tycker är bra. Tyvärr innehåller beskrivningen av ön en del brister, till exempel hur det kan komma sig att det verkar finnas timmer och trä i enorma mängder på en liten klippö ute i havet. Jag har svårt att tro att pirater i allmänhet snor skeppslaster med timmer eller att hela skogar av drivved dyker upp precis när de behövs. Sedan kan man förstås undra hur 300 personer kan överleva om den enda egentliga födkrok som finns är fisk och plundringståg. Bosättningen borde varit mer nedtonad, mindre rik, mer skitig med torvhus och träbrist.
Jag tycker också att en större del av äventyret kunde ha handlat om hur rollpersonerna får ihop sin besättning på olika listiga, lustiga och intressanta sätt ibland de hårdföra havsvargarna. Som jag nämner i början så hade det varit bättre om Todeshjall sparades till den tredje delen och luckan istället fylldes upp med en utökad tidsperiod på Vargafjard.

Illustrationerna håller som tidigare väldigt hög klass. Magnus Söderström är fantastisk.

Jag tycker att äventyret är bra trots min kritik men det hade kunnat bli ännu bättre om det putsats litegranna mer. Men själva ansträgningen och det faktum att det är en gemensam produkt av hela forumet är värt en stor applåd.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Walium recenserar del två

Så bra att du recenserar den här delen walium !!
Tänkte just kolla runt ifall någon hade gjort det, så nu så slapp jag det jobbet.. :gremwink:
Ska ta & läsa den mer nogrant nu ikväll tänkte jag !!

/ Johan K, nyligen hemkommen från Danmark

Marqus

Veteran
Tråkigt..

...att höra att det var många stavfel. Jag var själv med och korrade det hela och lade ner en del tid för att rätta stavfel och annat.
Vore bra om du kunde ge mer exempel på vad som är fel.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Tråkigt..

"...att höra att det var många stavfel. "

Jag hade förstås gärna sett att du även kommenterade andra delar av min recension, särskilt med tanke på att det inte var särskilt många stavfel utan snarare en skaplig mängd märkligt formulerade meningar. Jag fick som sagt en känsla av att författaren/författarna bitvis använde sig av ett språk som han/de inte till fullo behärskade. Därför blev vissa meningar väldigt stela och märkliga.

Jag ska försöka ge lite mer konkreta exempel på språkliga fel, men observera att jag inte är någon expert på grammatik och alla små fiffiga beteckningar. Allt är inte heller rent grammatiska fel utan snarare upprepningar eller dylikt som stör språkets naturliga rytm. Alla kursiveringar är mina.

Sidan 5: Han tog ombord alla han kunde hitta för att länsa dem från utrustning.

Vid uppvaknande är det än ingen som vet var de är, vems fångar de är eller om det överhuvudtaget finns en väg därifrån.

Sidan 7: Även då Orm är empatisk så har han nu blivit inåtvänd och sorgsen.

Dock vill hon hitta en utväg innan dess då hon inte vill döda alla hennes vänner som finns kvar i livet.

Sidan 11: Han ser ut att vara en gammal och sliten man. När han reser sig upp och borstar av sig så kan man se att han är en åtgången man.

Sidan 12: De visste inte att det skulle bli en vargavinter och den enda som kom fram var Biorn som var belamrad med köldskador.

Sidan 14: De som har dött på vägen kommer att flyta upp som lik till ytan och de som blivit medvetslösa likaså.

Och i den stilen fortsätter det på flera sidor äventyret igenom.

kalcidis

Hero
Jag är imponerad [ANT]

Ett spel vinner en hel del på att det har lagts ner så mycket tid på det för det ser bra ut (bilderna är verkligen absolut toppklass) och det verkar vara genomtänkt. Har inte läst igenom det då jag inte har internet hemma och därmed inte har tiden att sitta och läsa det när jag är i skolan men jag ska kolla upp det i framtiden. Riktigt bra ser det ut i alla fall. Grymt!

Brunalven

Warrior

Tack för din recension! Tackar för beröm och kritik. Alla illustratörerna och alla andra som varit till hjälp har gjort ett skitbra jobb!

Mitt språk tänker jag inte försvara. Eftersom jag är en obotlig språkoptimist vill jag ju ha med så mkt som möjligt när jag skriver. Dessutom är jag tämligen förstörd av jobbig kanslisvenska.

Walium, mejla mig så får du korra tredje delen.
low_on_virtual_coffee@yahoo.com

Slutet på tredje delen tyckte jag tappade bort sig i recensionen. Faktum är att slutet på andra delen är en katharsis av information och gör att tredje delen blir som en början på ett nytt äventyr som kan avsluta trilogin.

Angående personerna Edwige och Valtaja, vill jag säga detta:
Ja, de är rätt ihåliga, men det är poängen. Edwige ska vara den tuffa, principfasta jäntan. Och nej, oavsett om de som läser det får för sig det, så kommer hon inte att ge vika för fjäsk. Poängen med hennes principer är att folk, i ärlighetens namn, ska inse att i just vissa lägen så är Gaves kraft betydande. Sedan behöver ju inte det betyda ngt, de kan ju ha en egen stormikjalt med sig. Valtaja är meningen att han enbart ska finnas med i periferin och han har helt sin egen agenda, så om SL inte vill ha med hnm så mkt så fungerar det ju utmärkt. Att han befinner sig på två båtar samtidigt förstår jag inte alls. Och varför Vaftrudne finns på Todeshjall är en fråga, bland många andra, som SL lika gärna kan svara på.

I äventyret förväntas inte alls att rollpersonerna ska bege sig in i strid obeväpnade om de inte vill, men rakt upp i hjältetemat är att den som offrar sig för den goda saken också kan dra fördel av det. Jag skriver helt enkelt inte äventyr för att rollpersonerna ska kunna slå sig igenom ett äventyr utan för att de ska behöva tänka för att överleva.

Angående timmerfrågan så finns det ju en anledning till varför det inte längre finns så mkt timmer på ön, nämligen just Vargafjard. Jag håller med om att det kan vara svårt att få bosättningen att fungera när jag generaliserar befolkningen där som havsvargar hela bunten, men det beror på att jag har ett annat synsätt på yrken i Trudvang. En havsvarg kan lika gärna vara jordbrukare när han inte är ute på plundring, men jag kallar hnm ändock havsvarg.

Utmärkt förslag till hur SL kan bygga ut äventyret är att göra det en aning svårt för rollpersonerna att få ihop en gedigen besättning och få sitt skepp innan de beger sig till Todeshjall. Mkt bra tänkt.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Dessutom är jag tämligen förstörd av jobbig kanslisvenska."

So what? Språket blir inte automatiskt rätt bara för att det inte faller in under kategorin tråkig kanslisvenska. Jag tycker absolut det är värt att fundera på. När det gäller min övriga kritik så handlar den rätt mycket om mitt personliga tycke och smak, men språket tycker jag att man kan ha rent objektiva invändningar mot. Jag känner igen samma språkliga vurpor även när jag läser igenom din Fenix-artikel. Jag tycker inte att du ska försvara ditt språk eller att det du skriver är renodlat dåligt, men har man ambitionen att sätta ihop en omfattande kampanj på upp emot 100 sidor så skadar det inte att skriva på ett sätt som man till fullo behärskar.

"En havsvarg kan lika gärna vara jordbrukare när han inte är ute på plundring, men jag kallar hnm ändock havsvarg."

Kanske det, men han måste fortfarande ha gjord som duger för att odla och som är tillräcklig för att föda 300 personer. :gremsmile:

"Att han befinner sig på två båtar samtidigt förstår jag inte alls."

Han gör inte det samtidigt. Först åker han med på den första båten som förliser och sedan den andra till Todeshall. Vill jag minnas i alla fall.

"Och varför Vaftrudne finns på Todeshjall är en fråga, bland många andra, som SL lika gärna kan svara på."

Förvisso, men det är ändå en mycket bekväm lösning på det hela. Det går ju att stoppa in den ena händelsen osannolikare än den andra om allting hänger på spelledaren och inte på äventyrskonstruktören.

Brunalven

Warrior

Jag tycker inte att du ska försvara ditt språk eller att det du skriver är renodlat dåligt, men har man ambitionen att sätta ihop en omfattande kampanj på upp emot 100 sidor så skadar det inte att skriva på ett sätt som man till fullo behärskar.
Jag är rätt nöjd med mitt språk även om det inte är fulländat, och det verkar vara bra nog för att publiceras. Jag skriver för att jag tycker det är kul inte för att texten i sig ska vara härlig att uppleva.

"Att han befinner sig på två båtar samtidigt förstår jag inte alls."

Han gör inte det samtidigt. Först åker han med på den första båten som förliser och sedan den andra till Todeshall. Vill jag minnas i alla fall.
Du kanske har missat att Valtaja är en alv med egen agenda som går var han vill. Dessutom kan han ju förvandla sig till en korp, så att ta sig var han vill är inte så svårt.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag skriver för att jag tycker det är kul inte för att texten i sig ska vara härlig att uppleva."

Så du skriver för dig själv och inte för läsaren? Jag personligen skriver i alla fall delvis för att få någon form av bekräftelse och inte bara för att jag gillar att se mig själv i skrift.
Är det bra nog att publiceras utan korrekturläsning? Oavsett hur ambitiösa dina äventyr är så har de inte blivit publicerade i traditionell mening dvs utgivna i pappersform. Jag vill nog påstå att alla vinner på minst en korrekturläsning oavsett hur höga tankar de har om sin egen författartalang.

"Du kanske har missat att Valtaja är en alv med egen agenda som går var han vill."

Så om rollpersonerna är alver med egna agendor kan de alltså själva gå var de vill också? :gremsmile:

"Dessutom kan han ju förvandla sig till en korp, så att ta sig var han vill är inte så svårt."

Med reservation för att jag minns fel så verkar han följa skeppen inte genom att flyga efter dem i korphamn utan genom att svepa sin superkappa runt sig och imitera reling. En korp som ständigt följde skeppet hade kunnat göras till en rätt kul grej, särskilt med tanke på att man färdas med vidskepliga sjömän. Bra mycket mer spännande än att bara svepa kappan runt sig och följa med skeppen som osynlig fripassagerare.

Brunalven

Warrior

Så du skriver för dig själv och inte för läsaren? Jag personligen skriver i alla fall delvis för att få någon form av bekräftelse och inte bara för att jag gillar att se mig själv i skrift.
Självklart skriver jag oxå för att läsaren ska få ngt utav att läsa, men du får inte läsa mina argument och tolka dem som om det är svart och vitt. Jag skulle inte skriva rollspelsprylar om jag inte tycker att det roligt att skriva och roligt med rollspel. Däremot koncentrerar jag mig inte på att få ett extremt fulländat språk för då skulle jag skriva mkt mkt mindre och min fantasi skulle ligga på bristningsgränsen för att jag bara skrev om en så liten del av allt coolt man kan skriva om.

Är det bra nog att publiceras utan korrekturläsning?
Självklart ska saker och ting korrekturläsas, man blir ju oftast blind av sin egen skrift. Men oftast klagas det även på skrifter som korrekturlästs och det beror på att det krävs ett enormt korrekturarbete för att undvika så mkt fel att folk inte kommer att reagera på det. Ett stavfel, så tycker man ofta att det kan gå (ett fel är ju bara ett fel), men blir det två stavfel kan du ge dig på att det reageras på språket i en skrift. För att fixa så att språket blir så bra som möjligt krävs oftast flera månader av upprepade korrekturer. I rollspelsbranschen finns det inte tid för sådant.

Oavsett hur ambitiösa dina äventyr är så har de inte blivit publicerade i traditionell mening dvs utgivna i pappersform. Jag vill nog påstå att alla vinner på minst en korrekturläsning oavsett hur höga tankar de har om sin egen författartalang.
Inga äventyr, men jag tänkte mer på Mittland och mina artiklar i Codex, Fenix och Drakens tand. Tillräckligt mkt papper för att vara publicerade i traditionell mening, enligt mig.

För att åter påvisa min ståndpunkt: Jag har på inget sätt hävdat att jag skriver fulländat och det finns det ju klara bevis på. Däremot hävdar jag att jag inte tjänar på att sitta och förädla mina skrifter. Troligtvis kommer feedbacken många gånger att bli densamma. Korrektur är däremot ett måste för att bli av med det allra värsta.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Idéhantering

Däremot koncentrerar jag mig inte på att få ett extremt fulländat språk för då skulle jag skriva mkt mkt mindre och min fantasi skulle ligga på bristningsgränsen för att jag bara skrev om en så liten del av allt coolt man kan skriva om.
Tja, jag skriver hellre en bra modul än tio dåliga. Men jag är kanske ensam om det?

Om du skrev mindre skulle det väl bara bli de bästa idéerna som användes? Jag ser inget problem med det heller. Varför slänga ur sig varenda idé man får när man kan begränsa sig till gräddan och sortera ut allt som inte håller så hög klass?

- Ymir, ifrågasätter

Zire

Swashbuckler

Hellre en modul med goda idéer och dåligt språk, än en modul med dålig idé och bra språk.

- Zire

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Fast...

...varför kan vi inte få en modul med bra idéer och bra språk? Vore inte det bäst? :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron

Mjo, men varför skulle idéerna vara sämre bara för att du tar dig tid att dessutom försöka skriva bra?

- Ymir, ifrågasätter vidare

Zire

Swashbuckler

"Mjo, men varför skulle idéerna vara sämre bara för att du tar dig tid att dessutom försöka skriva bra?

Kanske inte sämre, men färre.

Min poäng var egentligen att jag föredrar en modul med bra ideer och ett fullgott språk, än en modul med bra ideer, fantastiskt språk, men som inte kom ut eftersom skrivandet drog ut på tiden (bättre skrivande tar ju längre tid) och projektet rann ut i sanden.

Allt för många projekt dör eftersom man försöker prestera för mycket, och jag tycker det är klokt gjort av Brunalven att inte koncentrera sig allt för mycket på språket. Jag är inte säker på att så många bryr sig om textens utformning, relativt innehållet.

Men det är ju bra att intresserade påpekar vad de tycker kan förbättras, man får ju dock inte glömma att författaren förmodligen väljer att tillfredställa en hel målgrupp snarare än individer.

- Zire, som tycker Brunalven har gjort ett bra jobb

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Men det är ju bra att intresserade påpekar vad de tycker kan förbättras, man får ju dock inte glömma att författaren förmodligen väljer att tillfredställa en hel målgrupp snarare än individer."

Så du menar att vi som eftersträvar ett bättre språk bara är en samling individer och du representerar en målgrupp? :gremsmile:

Ingen deltagare i den här tråden kan sägas representera någon annan än sig själv.

"Min poäng var egentligen att jag föredrar en modul med bra ideer och ett fullgott språk, än en modul med bra ideer, fantastiskt språk, men som inte kom ut eftersom skrivandet drog ut på tiden (bättre skrivande tar ju längre tid) och projektet rann ut i sanden."

Varför skulle bättre skrivande automatiskt ta längre tid? Tror du verkligen att duktiga skribenter sitter med en ordbok i knät och skriver ett ord i halvtimmen eftersom de måste bekämpa sin naturliga uselhet? Ett bra språk är en produkt av utbildning, flitig läsning och övning, övning, övning. Jag ser ingen anledning till att det skulle ta längre tid att skriva för en van skribent än något annat språk.

" Jag är inte säker på att så många bryr sig om textens utformning, relativt innehållet."

Tja, det är ju trotsallt språket som förmedlar innehållet.

"- Zire, som tycker Brunalven har gjort ett bra jobb"

Det tycker jag också, men det betyder inte att det inte hade kunnat bli bättre eller att han är höjd över all kritik. Precis som flera andra forumiter i tråden så finner jag ingen motsägelse mellan ett bra språk och ett bra innehåll. Det ena utesluter inte det andra.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Instämmer med walium...

...i alla fall i en sak.

Det där med ett bra språk tar längre tid i skrivandet. Jag är inte alls villig att skriva under på det, däremot tror jag alltid man kan förbättra sitt språk ytterligare i efterhandarbetet (korrekutrläsning och ändringar) efter Scenariot är klart.

Det, däremot, kan ta extra tid beroende på hur noggran man är.

Zire

Swashbuckler

"Så du menar att vi som eftersträvar ett bättre språk bara är en samling individer och du representerar en målgrupp?"
Nope, jag tyckte att det verkade som att Brunalven hade en annan uppfattning av vilken nivå han ansåg vara nödvändig än vad ni hade. Så jag ville bara påpeka att ni kanske avser olika målgrupper.

Ett bra språk är en produkt av utbildning, flitig läsning och övning, övning, övning. Jag ser ingen anledning till att det skulle ta längre tid att skriva för en van skribent än något annat språk.

Nu kan det ju vara så att man kanske kan utbilda sig, läsa flitigt och öva, öva öva utan att det tar tid, men jag skulle gissa att det inte är så vanligt.
Men även om man har utbildat sig, läst flitigt och övat flertal gånger så skulle jag nog vilja påstå att det tar längre tid att skriva en bra text än en dålig.
Om det inte skulle ta någon längre tid kan man fråga sig, skulle någon verkligen avsiktligen skriva sämre än vad det går med den prestationsförmåga denne hade tänkt sig?

"Tja, det är ju trotsallt språket som förmedlar innehållet."
Helt sant. Men jag har svårt att tro att flertalet av läsarna missade delar av innehållet p.g.a. språket. Vilken nivå ska man behöva uppnå för att det ska vara värt jobbet? Trots allt så blir det alltid en avvägning mellan prestationen och resultatet.

- Zire