Nekromanti Del 2 av Vattnakymmel tillgängligt

Troberg

Sinister eater
Troberg klyver hår

Att skriva bra tar inte längre tid, vilket jag heller aldrig sagt. Att däremot skriva retoriskt, pedagogiskt och med en särskild jargong kräver att man tänker efter och prövar sig fram för att hitta det resultat man själv tycker är bäst. Sådant tar tid.
Håller inte med. Det tar tid att lära sig, men när man väl gjort det så kommer det naturligt (OK, ibland kan det vara bra att efterjustera, men man kommer ofta väldigt långt redan på första utkastet när man är van).

Brunalven

Warrior
Re: Det enda jag tycker är konstigt...

Jag beundrar Brunalvs insats lika mycket som dig, men det innebär inte att jag tänker att se mellan fingrarna med dåligt språk, ett problem som DoD själv har lidit av alltför länge även om det verkar förbättrats på senare tid.
Tack för den fejsriktade kängan.

Alternativet är Riotminds forum där Brunalv är Jesus, Riotminds Gud och de flesta hoppas att den en dag kommer att bli så duktiga att de kan skriva nästan lika konstiga formuleringar som sina hjältar.
Har man fått en så ska man väl få två.

Vill bara påpeka att anledningen till varför folk ser upp till mig på Riotminds forum inte enbart beror på att jag skriver saker till DOD utan oxå för att jag hjälper folk på forumet och i allmänhet är en skön snubbe.

Brunalven

Warrior
Re: Troberg klyver hår

Håller inte med. Det tar tid att lära sig, men när man väl gjort det så kommer det naturligt (OK, ibland kan det vara bra att efterjustera, men man kommer ofta väldigt långt redan på första utkastet när man är van).
Haha, jag skulle vilja påstå att är hyfsat van efter att ha skrivit saker i snart 23 år. Under den tiden har jag oxå lärt mig att det svenska språket är fyllt av olika möjligheter. Därför kanske jag vill skriva ngt deskriptivt i ett fall och något allegoriskt i ett annat fall. Den senare skriften kommer att ta betydligt längre tid att framställa på ett, för mig, tillfredsställande vis.

Simon

Swashbuckler
Stopp [moderering]

Dante har redan sagt till om den här diskussionen. Personligt gräl ska vi inte ha här på forumet. Ta det privat om ni har mer att säga.

Den här deltråden ska alltså inte fortsätta.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Håller med [ANT]

Jag håller med dig helt och hållet. Jag misstänkte bara att jag själv inte hade kunnat säga samma sak utan att bli tolkad som att jag framhävde mig själv som en mycket bättre författare än Brunalven. Därför lät jag bli.

- Ymir, uppenbarligen med vissa tillkortakommanden

Morgoth

Swashbuckler

Det tar tid att lära sig, men när man väl gjort det så kommer det naturligt

Jag tror att du förbiser att man gärna vill skriva på lite olika sätt i olika trycksaker. För att dra ett löjligt personligt exempel, så skiljer sig stilen jag använder till mitt rollspel om häftiga hjärntvättande DJs i en betonggrå postindustriell värld (Zonkpop) sig en hel del från stilen jag brukar i mitt andra rollspel, som typ mest handlar om onda barn med motorsågar (Protektoratets Barn). Men nog om mig. Jag kan tänka mig att det är en stor omställning och prövning att få språket rätt till just Trudvangs värld, där stämningen hänger mycket på att man gör det där fornnordiska intrycket i text och bild. Det krävs helt enkelt en liten tid att vänja sig vid, som du säger, oavsett hur lätt man vanligtvis brukar ha för språket.

Troberg

Sinister eater

Jag tror att du förbiser att man gärna vill skriva på lite olika sätt i olika trycksaker.
Naturligtvis, varje "språkbruksgrupp" kräver sin egen erfarenhet. Det är olika saker att skriva insändare, skriva myndighetssvenska, skriva utredningar eller att skriva handledningar. Det är ungefär som att skriva olika dialekter, det tar ett tag för en norrlänning att lära sig skriva på skånska. Vissa erfarenheter har man med sig, vissa måste man lära om.