Nekromanti Delat spelledarskap?

Mutanten

Hero
Jag tänker mig två spelledare som turas om att spelleda ett rollspel eller en spelledare som är huvudspelledare och en annan som är bisittare. Jag tänker mig också att det kan vara kul att vara två spelledare som skapar äventyr och spelledarpersoner med varandra. Spelledandet blir en social aktivitet istället för en ensamaktivitet. Dessutom är det kanske tryggare att spelleda om man har någon som stöttar i spelledandet. Man behöver inte heller ställa in inplanerade spelmöten för att spelledaren får förhinder. Jag menar inte att vara två spelledare som spelleder samma spel var för sig utan två spelledare som spelleder ett rollspel tillsammans.

Uppdelningen kan se olika ut. Båda skapar äventyren och spelledarpersonerna men en kan ha huvudansvaret för berättelsen och den andre har koll på reglerna och tar över rollen som spelledare i strid osv.

anth

Vetefan
Det är normalt inte vad som brukar menas med delat spelledarskap. :)
Jag tänker främst på en grupp, en kampanj, och alla i gruppen turas om att spelleda samma rollpersoner. Eller att flera spelare i gruppen har varsin kampanj och man turas om att spelleda, vilket gör att ens egen kampanj inte spelas så ofta och man får mer tid att förbereda.

Men att ha GM + co-GM som du tänkt dig är inget problem (jag har kört så ett par gånger). Det är bara att bestämma vem som är ansvarig för vad.
Alternativt har man bara någon extern person som bollplank när man gör äventyr. Om dina spelare inte frekventerar detta forum är det bara att starta en tråd om ditt äventyr och du får feedback.

Jocke

Man med skägg
Vi körde ganska mycket sånt under först halvan av 00-talet. då var det oftast så att en spelledare vara lite mer miljöbeskrivningar och den andra var mer slps. Men det var också sweet om man tex ville dela på gruppen eller om den ena spelledaren fick nån slags infall.

Det tog ganska lång tid och gick åt rätt mycket gin när jag och nån annan skulle skriva tillsammans och jag blir än idag lite sugen på att skriva rollspel när jag tar en gt.

En sak till: det funkade väldigt bra med fler spelledare när vi häll på med spel med mycket bleed.

Mutanten

Hero
Jocke;n73897 said:
Vi körde ganska mycket sånt under först halvan av 00-talet. då var det oftast så att en spelledare vara lite mer miljöbeskrivningar och den andra var mer slps. Men det var också sweet om man tex ville dela på gruppen eller om den ena spelledaren fick nån slags infall.

Det tog ganska lång tid och gick åt rätt mycket gin när jag och nån annan skulle skriva tillsammans och jag blir än idag lite sugen på att skriva rollspel när jag tar en gt.

En sak till: det funkade väldigt bra med fler spelledare när vi häll på med spel med mycket bleed.
Varför slutade ni om det fungerade bra? Tog ginet slut?

Jocke

Man med skägg
Det har handlat om flera saker, men mest att vi inte hänger lika mycket med varandra som vi gjorde när vi var 20-25 så det kommer sig inte lika naturligt som förr.
Också så har vi det så att alla spelare inte kommer på varje möte, eftersom vi hellre har möte en gång i veckan än möten alla han vara med på, så det finns sällan två pers över till att spelleda.

Sen har vi lite bytt spelstil de senaste åren också, vi kör mycket mer äventyr och mycket mindre psykodrama. Men om jag tex skulle få för mig att skriva nått till Kult, eller egentligen vad som hällts där det är jobbigt och verkligheten rämnar och sådär, så skulle jag gärna göra det med nån annan för att kunna ta hand om spelarna på ett så bra sett som möjligt.