Nekromanti Deltävling 2: Halvtid

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Deltävling 2: Muskelberget

Regler och information:

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=7&fpart=

Tävlingen stänger på fredag (vid lunchtid):

Just nu finns 3 bidrag, kom igen, visa att ni inte är sämre...

Bidragen som finns just nu är:

Chugenkao Pán, male human fighter 6 (av Feliath)
Grum Stenklyvaren, male dwarf/earth half-elemental, Fighter 4 (av Yyy)
Reghak, male half-orc, Fighter 3/Scout 3 (av Radagast)
13/4 kl. 16:00 Vygg, female human, Paladin 6 (av Pom)

Uppdaterat nytt bidrag i tävlingen (=kursiv)

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Bidragen

Bidragen

Har fått för mig att det blir enklare att jämföra bidragen om de finns på samma plats (därför lägger jag upp dem här, samt att mr Pán är konverterad till 3.5 istället för 3.0).


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="red">/images/hr.gif</td></tr></table>

Chugenkao Pán av Feliath, Fighter från PHB

Chugenkao Pán: Male Human Fighter 6; CR 6; Medium Humanoid (Human); HD 6d10-6; hp 34; Init +8; Spd 30 ft.; AC 16, touch 14, flat-footed 12; Base Atk +6; Grp +6; Atk +6 melee (1d8, longsword) or +8 melee (1d8+3, +1 lucky longspear); Full Atk +6/+1 melee (1d8, longsword) or +8/+3 melee (1d8+3, +1 lucky longspear); SA ?; SQ ?; AL N; SV Fort +4, Ref +6, Will +2; Str 11, Dex 18, Con 8, Int 14, Wis 10, Cha 9.
Skills and Feats: Decipher Script +4, Hide +8, Jump +4, Knowledge (arcana) +4, Move Silently +8, Perform (flute, storytelling) +1, Ride +5, Survival +4, Tumble +6; Combat Reflexes, Dodge, Expertise, Improved Initiative, Mobility, Spring Attack, Weapon Focus (longspear), Weapon Specialization (longspear).
Languages: Common.
Possessions: Hatt, mantel, övriga kläder, flöjt, +1 lucky longspear, +2 bracers of armor, +10 shard of knowledge (arcana), +7 shard of hide, +5 shard of jump, 2 +5 shards of perform, +5 shard of decipher script.
Beskrivning
Om Chugenkao Pán varit känd för något, hade det varit för hans inbrott i Klintaí, Skärvornas Stad. Just därför har han sett till att han är okänd. Lotusätarna har aldrig visat nåd, och de som jagar i drömmar går inte att undfly. Detta vet Chugenkao Pán: Om Lotusätarna någonsin får upp spåret efter honom är han förlorad.

Av dem stal han sitt märkliga glödande kristallspjut med det mörkblå skaftet, det vapen han är skickligast med. Han vägrar döpa spjutet av fruktan för att Lotusätarna ska kunna hitta det; vad de två sakerna har med varandra att göra vill han inte förklara. Innan spjutet slogs han med sin fars svärd Hångrin: det bär han ännu vid sin sida, för den händelse någon skulle lyckas komma honom för nära in på livet.

Chugenkao Pán är några och de trettio och ger ett tärt intryck: i sin ungdom var han stark och uthållig som en björn, men den saken satte Lotusätarnas levande giftgas stopp för. Pán är smal och senig, med solbränd hud som spänner över ihåliga kinder; hans grå ögon är vattniga och de långfingrade händerna ärriga. Man ska inte låta sig luras därav: än är han klipsk, och snabb som en skallerorm.

Uppfödd på sagor om Rebím och hans följeslagare har Pán en förkärlek för hattar med väldigt breda brätten och fotsida kåpor, vilken han också infriar genom sin bruna utstyrsel. Från hans breda bälte dinglar magiska kristallskärvor i läderremmar, bredvid hans faders svärd.

Det bästa Pán vet är att spela flöjt och berätta sagor: han är inte särskilt bra på någondera, men han är klok nog att inte bekymra sig nämnvärt om den saken. Pán är förbluffande godmodig med tanke på sitt förflutna, och tycks mena att han lärde sig en läxa av det. Icke desto mindre är han benägen till paranoida episoder, där han vägrar tala i mer än en viskning, har svårt att sova och ständigt kastar nervösa blickar kring sig. Inte heller berättar han någonsin något om den sägenomspunna staden Klintaí, trots att hans visit säkerligen är ett äventyr värt att berätta.

De flesta som känner till Páns räd mot Lotusätarna skulle nog mena att han lyckades bättre än någon kan förvänta sig: han kom ut med inte bara sitt liv utan också sällsamma magiska ting i sitt grepp. I själva verket misslyckades han dock med sitt uppsåt, vilket var att stjäla en flaska av Lotusätarnas säkrast bevakade hemlighet, blomstersmeten — hade han fått tag på en sådan hade han kunnat sälja innehållet till alkemister för tillräckligt mycket pengar för att leva i välmåga i resten av sitt liv. Som det blev tvingas han istället resa runt med en grupp itineranta äventyrare för att förtjäna sitt uppehälle. Det enda han kan är att slåss och söka efter skatter, trots allt.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="red">/images/hr.gif</td></tr></table>

Grum Stenklyvaren av Yyy, Fighter från PHB, Earth Half-Elemental template från Return to the Elemental Evil

Grum Stenklyvaren: Male Dwarf/Earth Half-Elemental Fighter 4; CR 6; Medium Humanoid (Dwarf); HD 4d10; hp 46; Init +4; Spd 20 ft.; AC 18, touch 13, flat-footed 18; Base Atk +4; Grp +9; Atk +11 melee (1d10+8, +1 dwarven waraxe) or +9 melee (1d4+7/1d6+7, urgrosh); Full Atk +11 melee (1d10+8, +1 dwarven waraxe) or +9 melee (1d8+7/1d6+7, urgrosh); SA earth half-elemental abilities; SQ darkvision 60 ft., dwarf traits, immune to disease and effects from Earth elements; AL CG; SV Fort +9, Ref +1, Will +1; Str 20, Dex 10, Con 20, Int 11, Wis 10, Cha 8.
Skills and Feats: Appraise +4 (+2 stone or metal items), Climb +9, Craft +4 (Blacksmithing +6, +2 stone or metal items), Intimidate +3, Search +4 (+2 to notice unknown stonework), Swim +9; Cleave, Great Cleave, Improved Initiative, Power Attack, Weapon Focus (dwarven waraxe), Weapon Specialization (dwarven waraxe).
Languages: Common.
Dwarf Traits (Ex): Grum have stonecunning, which grants him a +2 racial bonus on Search check to notice unusual stonework. When Grum comes within 10 feet of it can he make a Search check as if actively searching.
When standing on the ground, Grum are exceptionally stable and have a +4 bonus on ability checks made to resist being bull rushed or tripped. He have a +1 racial bonus to Armor Class against giants.
Grum have a +2 racial bonus on saving throws against spells and spell-like effects.
Earth Half-Elemental Abilities (Sp): 1/day ? magic stone, soften earth and stone (all as Sorcerer 10), DC = 9 + spell level.
Possessions: +1 Dwarven Waraxe, Urgrosh, Light Steel Shield, Chainmail (masterwork), Ryggsäck med sejdel, flinta & stål, några få fiskkrokar, lite fisklina, en hammare och en behållare av olja. Utöver det har han en oljelampa bunden till ryggsäcken, en bedroll och vinterfilt snörd till ryggsäcken. Han bär också ett vattenskinn samt en hammare i bältet.
Beskrivning
Rent utseendemässigt är Grum en väldigt annorlunda person. Det första intrycket man får är att han är väldigt smutsig och har någon sorts torkad lera på huden, plus att han har brunsmutsig färg på både hår och skägget som är tvinnat i två flätor och når cirka 10 centimer vardera. När man kommer närmare och har chans att studera honom lite närmare märker man att det som ser ut att vara intorkad lera och smuts i själva laget är hans hud som är väldigt hård och verkar kunna stå emot mycket mer än vanlig hy. Hans hår är också väldigt kraftigt och slitstarkt liksom hans bruna skägg som verkligen består av grova skäggstrån.

Han var ett annorlunda barn när han föddes och det tog inte lång tid innan hans stolta dvärgföräldrar lämnade honom ensam ute vid den stora landsvägen. Landsvägen gick förbi deras by som låg vid randen av en ravin, där dvärgarna bröt mineraler till sin tillverkning av diverse metallföremål.
Utlämnad och övergiven kom det förbi en godhjärtad bondefamilj som anammmade Grum och tog honom till sina hjärtan. Han växte upp i en mindre stad och blev snabbt erkänd för sin enorma styrka och uthållighet, varpå han blev lärling hos en lokal vapensmed. Hos Mästersmeden Dante lärde han sig så både att smida vapen och metallföremål samt hur man värderar produkterna.

I övrigt fylldes hans uppväxt av mycket kärlek och omsorg från hans nya föräldrar, som båda var mänskliga bönder som tyvärr inte kunde få barn på den naturliga vägen. Därmed var Grum deras högsta önskan i livet och trots hans väldigt oinbjudande yttre älskade de honom från den första gång de såg honom. Med denna omsorg och omvårdnad växte Grum upp till att bli en gladlynt och trevlig, om än outbildad, vapensmed som hellre är glad & trevlig än sur & bitter. Han är en glad prick som hellre pratar om positiva saker och väder än ältar tråkigheter och deprimerande ämnen.

En dag kom det ett bud till stadens ledare om att ett främmande makt var på väg att invadera dem varpå stadens ledare spikade upp ett erbjudande om att ta värvning som hyryxa och skydda staden och närmaste omgivningen mot de förväntade fienderna. Det tog inte många sekunder innan Grum hade sprungit på sina krumma ben bort till notarien i stadshuset och anmält sig själv till dess första hyryxepatrull. Patrullens ledare var en kortväxt men väldigt vacker alvkvinna, detta var Grums första alv han fick fästa sina ögon på, som sedan kom sig visa upp kunskaper inom både magi och strid. Hennes taktfasta sätt att leda patrullen och hennes vita husdjursvessla ledde till att Grum fattade tycke för henne, ty hon såg till allas bästa och inte enbart sig själv. Naturligtvis insåg han snabbt att de aldrig skulle kunna bli ett par, men att umgås i hennes sällskap kommer han förmodlingen inte tacka nej till sålänge hon behandlar honom med respekt.

Den främmmande makt som kom och anföll den lokala nejden bestod av en större grupp orcher och goblinoider som Grums patrull med hjälp av flera andra höll stången tills de fick hjälp av en närliggande stads styrkor. När hjälpen anlände tog de sig an den invaderande styrkan i ett större slag, där de lyckades nedgöra mängder av orcher och goblinoider utan att själva förlora många krigare alls. Sedan det slaget har han spenderat tid med att vara hyryxa och när det varit stiltje på den fronten har han tagit anställning hos en lokal smed för att få in lite pengar till mat & uppehälle.

Med jämna mellanrum vänder han åter hem till sina föräldrar för att delge dem nya spännande berättelser om sina upplevelser och för att ge dem lite pengar och annat de kan tänkas ha användning för. De återgäldar denne värme med en outsinlig källa av omvårdnad och kärlek till sitt kära hittebarn.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="red">/images/hr.gif</td></tr></table>

Reghak av Radagast, Fighter från PHB, Scout från Complete Adventurer

Reghak: Male Half-orc Fighter 3/Scout 3; CR 6; Medium Humanoid (Orc); HD 3d10+9 plus 3d8+9; hp 58; Init +5; Spd 40 ft.; AC 16, touch 12, flat-footed 15; Base Atk +5; Grp +8; Atk +10 melee (1d8+4/x3, +1 battleaxe) or +9 melee (1d4+3/19-20, masterwork silvered dagger) or +6 ranged (1d4, sling); Full Atk +10 melee (1d8+4/x3, +1 battleaxe) or +9 melee (1d4+3/19-20, masterwork silvered dagger) or +6 ranged (1d4, sling); SA skirmish (+1d6); SQ battle fortitude +1, darkvision 60 ft., fast movement, half-orc traits, skirmish (+1 AC), trackless step, trapfinding, uncanny dodge; AL CG; SV Fort +7, Ref +5, Will +3; Str 16, Dex 12, Con 16, Int 8, Wis 12, Cha 6.
Skills and Feats: Climb +8, Escape Artist +4, Hide +5, Intimidate +2, Move Silently +5, Search +4, Spot +3, Survival +3; Cleave, Combat Reflexes, Improved Initiative, Power Attack, Weapon Focus (battleaxe).
Languages: Common, Orc.
Battle Fortitude (Ex): Reghak gains a +1 competence bonus on Fortitude saves and initiative checks. Reghak loses this ability when wearing medium or heavy armor or when carrying medium or heavy load.
Fast Movement (Ex): Reghak gains a +10 foot enhancement bonus to his base land speed. Reghak loses this ability when wearing medium or heavy armor or when carrying medium or heavy load.
Half-Orc Traits (Ex): For all effects related to race, Reghak is considered an orc.
Skirmish (Ex): Reghak gains a +1 competence bonus to AC and deals an extra 1d6 points of damage on all attacks during any round in which he moves at least 10 feet. The extra damage applies only to attacks taken during his turn. This damage also applies to ranged attacks against targets up to 30 feet away. Creatures with concealment, creatures without discernible anatomies, and creatures immune to extra damage from critical hits are all immune to this extra damage. Reghak loses this ability when wearing medium or heavy armor or when carrying a medium or heavy load.
Trackless Step (Ex): Reghak leaves no trail in natural surroundings and cannot be tracked.
Trapfinding (Ex): Reghak can find, disarm, or bypass traps with a DC of 20 or higher. He can use the Search skill to find, and the Disable Device skill to disarm, magic traps (DC 25 + the level of the spell used to create it). If his Disable Device result exceeds the trap’s DC by 10 or more, he discovers how to bypass the trap without triggering or disarming it.
Uncanny Dodge (Ex): Reghak retains his Dexterity bonus to AC even when flat-footed or targeted by an unseen foe (he still loses his Dexterity bonus if paralyzed or otherwise immobile).
Possessions: Masterwork silvered dagger, +1 battleaxe, sling, 20 bullets, studded leather armor, light wooden shield.
Beskrivning
Reghak började sin karriär som legoknekt, något som han också gjorde med bravur. Dock ställde hans mindre bevandrade sidor till besvär, varför han tillslut såg sig tvungen av lämna förbandet med eller utan tillåtelse, varför han helt enkelt deserterade när hans tillvaro blev ohållbar. Reghak är allt annat än en trevlig person. Han är inte den klyftigaste personen och stubinen är kort, vilket också var en orsak till att han ofta hamnade i slagsmål, inte bara på tavernor utan även med sina jämnlikar i det olika legoknektsförbanden han har tjänst gjort vid.

Magi är något helt okänt för Reghak, varför han tror att det är något tecken från gudarna, någon uppenbarelse eller liknande de gånger han råkat ut för att se magi på fältet eller själv blivit drabbad av något magiskt.

Efter sin tid som legoknekt har han levt på en massa olika ströjobb som också har krävt spejarkunskaper vilket han numera också har erhållit. Något ekonomiskt snille är Reghak definitivt inte, varför han gång på gång har blivit lurad på endel av sin avlöning för de jobb han antagit, dessutom tar han nästan vilket jobb som helst för en relativt liten summa, oavsett hur farligt uppdraget är, och ständigt är nästan pank. De ynkliga mynt han brukar ha är det som räcker för sitt uppehälla och en eller två öl.

På ett av sina uppdrag hade han en underligg figur vid namn Lokeesha som ledare, och inte för att de drog jämnt i alla lägen, och för att inte tala om att personen i fråga var alv och till råga på allt, även kvinna. Så är detta en av de få personer som Reghak faktiskt har fått något som helst förtroende för. Att hon även är kunnig i magi har han inte en aning om (det är något som övergår hans egna kunskaper).

Reghak har kortklippt svart hår, ganska ovårdat och stripigt. Mörkbruna ögon som nästan alltid ser väldigt ilskna ut. Hans kropp ser väldigt muskelös och vältränad ut.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="red">/images/hr.gif</td></tr></table>

Büyük Güresci av Dante, Half-Ogre från Races of Destiny, Earth’s Embrace från Complete Warrior

Büyük Güresci, male half-ogre<sup>RD</sup> Bbn1/Ftr3: CR 5; Large giant; HD 1d12+3d10+8; hp 44; Init +1; Spd 40 ft.; AC 19, touch 10, flat-footed 18; Base Atk +4; Grp +16; Atk +8 melee (1d4+5/×2, unarmed); Full atk +8 melee (1d4+5/×2, unarmed); Space/Reach 10 ft./10 ft.; SQ darkvision 60 ft., fast movement, illiteracy, rage 1/day; AL NG; SV Fort +7, Ref +2, Will +0; Str 21, Dex 13, Con 15, Int 10, Wis 8, Cha 8.

Skills: Climb +6, Craft (carpentry) +5, Handle Animal +8, Hide –1, Jump +6, Survival +3, Swim +5.

Feats: Animal Affinity, Earth’s Embrace<sup>CW</sup>, Improved Grapple, Improved Unarmed Strike.

Languages: Common, Giant.

Possessions: +2 studded leather armor, 2 potions of bull’s strength, 2 potions of cure moderate wounds, large backpack, large belt pouch, large waterskin, sturdy brown boots, tan leather breeches, belt, linen shirt, dark blue wool jacket, grey cloak, wide-brimmed black felt hat.

Earth’s Embrace: While grappling, if Büyük pins his opponent, he deals an extra d12 points of damage in each round that he maintains the pin. He must hold his opponent immobile as normal (with an opposed grapple check), but he must also remain immobile, giving opponents (other than the one he’s pinning) a +4 bonus on attack rolls against him (but he is not helpless). He does not gain this extra damage against creatures that are immune to critical hits.

Beskrivning
Büyük Güresci är en halvrese, avkomma till en rese och en människa. Han är dock mycket människolik. Förutom hans enorma storlek är det bara den breda, platta näsan, den framskjutna hakan, hans ovanligt stora tänder och de något för långa armarna som antyder hans reseblod. Büyük är 25 år (men vet själv inte exakt hur gammal han är), 254 cm lång och väger 260 kg. Han är massivt byggd men går ofta hopsjunken och krokryggig för att verka mindre än han egentligen är. Han har vänliga, men skygga, bruna ögon och svart tagelliknande kortklippt hår.

Büyüks tidigaste minne är hur han blir såld som träl under sin tidiga barndom. Det enda han minns från tiden dessförinnan är sitt namn. Bonden som köpte honom var en sträng och lättuppbrusande herre som lättvindigt bestraffade sina trälar och ständigt smädade Büyük för hans annorlunda yttre och tvivelaktiga härkomst. Han såg dock till att dra nytta av halvresens styrka som kom till användning vid byggande och underhåll av mangård och fähus. Büyük lärde sig snabbt timmermanssysslorna och blev småningom satt som tillsyningsman vid nybyggen.

De övriga trälarna, som inte var särskilt förtjusta i Büyük till att börja med, såg ogillande på husbondens favorisering av nykomlingen och tog helt avstånd från honom. När inget av gårdsfolket var i närheten kunde de rent av ge sig på honom med stenar, nävar och käppar. Büyük slog dock aldrig tillbaka. Blott alltför medveten om sin styrka ville han inte riskera att dräpa någon och hamna i onåd hos gårdsherren. I stället drog han sig undan folket på gården och tog sin tillflykt till de fähus han uppfört. Hos djuren kände han ro; de accepterade honom precis som han var.

I fähusen lärde han känna en liten trälflicka som brukade komma dit för att leka med gårdens kattungar. Hon struntade, liksom djuren, i hans yttre och nöjde sig med att han var »en snäll lekkamrat som också tycker om djur«.

En regnig sensommardag hände olyckan. Husbonden var på enastående dåligt humör, då säden på två fält slagits omkull av tidiga höststormar, och tog ut sin ilska på närmaste träl – Büyüks lilla och enda vän i hela världen. Büyük minns själv inte vad som sedan hände. När han vaknade till sans var han dränkt i blod och höll husbondens krossade kropp som en slapp trasdocka i sina armar. Förfärad över vad han gjort flydde han till skogs. Redan samma afton förklarades han fredlös.

I drygt ett år höll han sig gömd i skogen och levde av vad naturen kunde ge och vad han själv om natten kunde stjäla från de spridda gårdar som fanns i trakten. Så en natt blev han upptäckt och bortjagad av beväpnat gårdsfolk. Det fick honom att bestämma sig för att bryta upp från skogen och söka sig till säkrare trakter. Han kom inte långt innan han upptäcktes av ett uppbåd och beslutade sig för att ge upp. Männen var dock inte alls intresserade av att föra Büyük inför rätta utan tänkte helt enkelt slå ihjäl honom och slänga honom i diket. Det var då Lokeesha Daigano kom förbi.

Häpnaden över att se denne jätte till man sönderslagen av en patetisk bondehop utan att ens försöka försvara sig, förbyttes i nyfikenhet. Hon drev enkelt bort männen och övertalade Büyük att berätta hela historien. När hon fått allting klart för sig kände hon att halvresen var en god man som världen behandlat illa. Dessutom tyckte Waseli, hennes vessefamiliarus, om honom. Lokeesha erlade manbot till den dräpte bondens familj och köpte Büyük av dem för att omedelbart ge honom fri.

Sedan dess har Büyük varit Lokeeshas oskiljaktlige följeslagare och alltid lydit hennes minsta vink. Under åren som gått har hans självförtroende förbättrats. Han blir fortfarande uttittad och pekad finger efter vart han än går, men han tar inte längre åt sig – han vet att han har en sann vän i Lokeesha och inte behöver bry sig om vad andra tycker. Han bär aldrig vapen och slåss aldrig om det inte är helt nödvändigt, och till och med då försöker han oskadliggöra motståndarna utan att dräpa dem. Är han tvungen att döda gör han det genom att fånga in motståndaren och krossa honom till döds i sitt grepp. De enda gånger han blir rasande och går bärsärkagång är då någon skadar Lokeesha. Då rinner sinnet över och han gör allt för att dräpa illgärningsmannen.

I gruppen fyller Büyük gladeligen platsen som livvakt, djurskötare och reservpackåsna. Han lever enkelt och kräver inte mer av livet än att få bli lämnad ifred. Han dyrkar Lokeesha, trivs fortfarande bättre bland fä än bland folk och kan med lätthet bära uppåt 140 kg utan att det inverkar menligt på hans rörlighet.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="red">/images/hr.gif</td></tr></table>

Borgar Blodhjärta av Paradis. Half-Vampire template från Libris Mortis.

Borgar Blodhjärta: Male Dwarf/Half-Vampire Fighter 3/Ranger 1; CR 5; Medium Humanoid (Dwarf); HD 3d10 plus 1d8; hp 23; Init +6; Spd 30 ft.; AC 20, touch 13, flat-footed 17; Base Atk +4; Grp +8; Atk +9 melee (1d10+4/x3, halberd) or +8 melee (1d6+4, slam) or +7 ranged (1d6+4, javelin); Full Atk +9 melee (1d10+4/x3, halberd) or +8 melee (1d6+4, slam) or +7 ranged (1d6+4, javelin); SA blood drain, favored enemy (giants +2); SQ blood dependency, damage reduction, darkvision 60 ft., dwarf traits, fast healing, resistances, wild empathy +1; AL CN; SV Fort +5, Ref +6, Will +2; Str 18, Dex 16, Con 10, Int 12, Wis 13, Cha 10.
Skills and Feats: Bluff +2, Climb +10, Hide +7, Intimidate +8, Jump +8, Listen +3, Move Silently +7, Ride +6, Spot +3, Survival +4; Cleave, Dodge, Improved Initiative, Power Attack, Skill Focus (intimidate), Track, Weapon Focus (halberd).
Languages: Common, Dwarf, Terran.
Blood Drain (Ex): Borgar can suck blood from a living victim with its fangs by making a successful grapple check. If it pins the foe, it drains blood, dealing 1d4 points of Constitution drain each round the pin is maintained. He can’t drain more points of Constitution in a single hour than his Constitution score. When Borgar drains a victim’s Constitution, he gains 5 temporary hit points, no matter how many points he drains. Temporary hit points gained in this way last for up to 1 hour.
Blood Dependency (Ex): If Borgar does not use its blood drain special attack against at least one living creature each day, he must make a DC 15 Fortitude save or become fatigued. Each day after the first that Borgar does not drink blood directly from a living creature, the DC increases by 1 until he fails the save and becomes fatigued. After that, he must make a DC 20 Fortitude save each week (with the DC increasing by 1 each week thereafter) that he does not use its blood drain or become exhausted.
The fatigue or exhaustion caused by blood dependency cannot be eliminated by rest (though magic can offset the condition until Borgar fails another save). Using his blood drain ability eliminates Borgar’s fatigue immediately, or reduces exhaustion to fatigue.
Damage Reduction (Su): Borgar has damage reduction 5/magic.
Dwarf Traits (Ex): Borgar have stonecunning, which grants him a +2 racial bonus on Search check to notice unusual stonework. When Borgar comes within 10 feet of it can he make a Search check as if actively searching.
When standing on the ground, Borgar are exceptionally stable and have a +4 bonus on ability checks made to resist being bull rushed or tripped. He have a +1 racial bonus to Armor Class against giants.
Borgar have a +2 racial bonus on saving throws against spells and spell-like effects.
Fast Healing (Ex): Borgar heals 1 point of damage each round so long as he has at least 1 hit point but less than half its full normal hit points. As long as Borgar has more than half his full normal hit points, his fast healing does not function (but other forms of healing still function normally).
Favored Enemy (Ex): Borgar gains a +2 bonus on his Bluff, Listen, Sense Motive, Spot, and Survival checks when using these skills against giants. He gets the same bonus on weapon damage rolls against gigants.
Resistances (Ex): Borgar has resistance to cold 5 and electricity 5.
Possessions: halberd, javelin, masterwork breastplate, 2 potions of cure light wounds, 1 potion of hide from undead, 1 potion of haste.
Bakgrund
Ingen känner till Borgars ursprung, inte ens han själv. Det han vet är att han är åtminstone 38 år gammal. Borgar har ett visst behov av att dricka blod, dock försöker han hålla detta behov hemligt för sina vänner, även om en och annan väldigt nära vän har strykit med någon natt, när han inte fått sin törst stillad på ett par dagar.
Borgar kände tidigt att han inte riktigt hörde hemma i sitt dvärgafäste, och tog sin hillebard och lämnade hemmet för att inte komma tillbaka (det är nu tolv år sedan). Även om han har döljt sitt sug efter blod så har han fått ett smeknamn som antyder smaken något, vad hans riktiga efternamn har han inte en aning om.
Som synes är Borgars bakgrund höljd i en dimma, han är dock en trevlig person och gillar de flesta sällskapen, även om han har svårt för gnomers humor, sätt att prata och deras underhållning. Men så länge de inte utgör ett hot, så låter han det bero... fast det är klart, skulle en gnom tränga sig i baren för att beställa någon alkoholhaltig dryck, skulle denne gnom inte vara speciellt levande länge.
Borgar är fruktansvärt grym i strid, och lämnar ingen nåd mot manliga kämpar, däremot är det tvärtom för det motsatta könet, där han har verkligen svårt att slåss.
Det var på det sättet han fastnade för en ung bestämd alvkvinna. I en strid mot ett förband som hon ledde, så hade Borgar hunnit med att dräpa några kämpar då han stod öga mot öga med denna kvinna. Han bli så paralyserad att han bara stod där, och denne dam i fråga tyckte att ska han stå där, kan han väl göra det och striden fortsatte med att Borgar stod där som ett rundningsmärke. Om det var för att det var en kvinna, hennes skönhet eller något annat har aldrig Borgar talat om, däremot var detta inledningen på en ganska unik vänskap mellan en dvärg och en alv.
Skulle någon person så mycket som kröka ett enda hårstrå från alvkvinnans huvud och Borgar var närvarande, skulle denna person inte leva många sekunder till.
Av och till äventyrar dessa två tillsammans, men det sker också att de reser runt på egen hand.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="red">/images/hr.gif</td></tr></table>

Paladinen Vygg, av Pom

Vygg, Female Human Paladin 6: CR 6; Medium humanoid; HD 6d10; hp 34; Init -1; Spd 30 ft.; AC 12, touch 9, flat-footed 12 ; Base Atk +6/+1; Grp +10 ; Atk +11 melee (1d12+7, +1 greataxe ); Full Atk +11/+6 melee (1d12+7, +1 greataxe ); SA smite evil, turn undead; SQ aura of good, detect evil, divine grace, lay on hands, aura of courage, divine health, remove disease ; AL LG; SV Fort +6, Ref +2, Will +4; Str 18, Dex 8, Con 10, Int 10, Wis 13, Cha 12.

Skills and Feats: Climb +6, Craft (carpentry) +2, Handle Animal +3, Heal +5, Hide +0, Knowledge (nature) +1, Listen +2, Profession (farmer) +4, Ride +3, Spot +2, Survival +4, Animal Affinity, Improved Sunder, Power Attack, Self-Sufficient

Languages: Common

Paladin Spells Prepared (caster level 3rd); 1st - divine favor, cure light wounds

Possessions : +1 greataxe (”Ge mig en anledning” står det på terran. Vygg har fått det översatt för sig, men tolkar kaxigheten som en from bön om vägledning), +3 Bracers of Armor (gjorda av många sammanfogade fingerben från humanoider. Emblematisk för en mycket ondskefull munkorden, men det vet inte Vygg), holy symbol (barkbit med ett kors format av fyra spiraler inristat med blodfyllda rännor).


BESKRIVNING
Fram bakom trädet stiger en väldig kvinna helt insmord i lera och blod, men annars oklädd. Hon bär en yxa nästan lika stor och rund som hon. Hon heter Vygg och det här är hennes historia:

En solig vårmorgon innan någon annan hade vaknat gick Vygg ut ur byn och in i skogen för att dö. Det var inte så mycket rutinmobbning från de andra ungdomarna. Inte heller det faktum att hennes far använt henne som leksak, slav och slagpåse sedan späd ålder (hennes späda ålder, inte hans). Mest var det för att hon inte såg hur någonting någon enda gång kunde bli bra.

Hon hoppade från ett högt träd som stod vid kanten till en brant floddal. När hon gradvis vaknade upp liggande i vårgyttjan vid flodstranden var det till en värld av insikter. Någonting hade talat med henne under medvetslösheten och visat henne hur världen borde vara. Hennes huvud snurrade av allt hon fått veta och hon märkte knappt hur spiralvridna stigmata blödde fram överallt på hennes kropp.

Nu drar hon omkring i världen och försöker förstå och följa sin nya övertygelse. Hon har inget namn på sin inspiratör och uppfattar den som jorden själv. Det kan vara någon god naturgud, någon traditionell paladingud som försöker bryta ny mark, Vyggs eget överjag som blommat upp till övernaturlig styrka under det misslyckade självmordsförsöket, eller någonting helt annat. Hon är helt olärd och lyssnar andäktigt på andras redogörelser för olika moralsystem och världsbilder.

Den kod hon själv nu följer är rätt egenartad och har följande tillägg till de vanliga paladinriktlinjerna i PHB:
- Naturen är inte i balans. Den behöver mycket mer av trygghet och medlidande. Hon räddar djurungar från rovdjur, läker skadade djur, och blir utskälld av druider (”Hur skulle det gå om alla vore som du?” undrade en uppretad skogsman. Frågan förvirrade henne enormt. Hon har aldrig träffat någon som henne och har nog med att själv komma underfund med hur hon är.)
- Hon äter bara kött som hon dödat för att försvara sig själv eller någon annan. Men då skiljer hon inte på vilket slags kött det är, och hon har ätit goblin och vid ett tillfälle människa.

Vygg är 22 år gammal, lång (185 cm) och rejält bred och kraftig. Hennes naturliga hårfärg är blont och hennes hy rödlätt, men oftast är hon insmord i jord och lera (hon känner sig trygg och omhuldad när den torkar och stramar mot hennes hud) och ser till att hålla sina många stigmatiseringssår öppna (för att minnas allt hon lärt). Hon har aldrig lärt sig le och talar trevande och lågmält. hennes Charisma över medel kommer sig inte av en stark personlighet utan av en total övertygelse om sitt kall.

Hennes sätt brukar förvirra folk. Först slås man av hennes urprimitiva uppenbarelse (eller i värsta fall av hennes storyxa). Kommer man till tals med henne uppvisar hon stark naivitet och provinsialism. Men då och då glimmar det till av avancerad moralfilosofi och förutsättningslös nyfikenhet.

Lokeesha mötte hon på tu man hand i skogen och kom förvånansvärt snabbt bra överens med henne. Dels motsvarade Vygg i någon mån ett slags arketypisk människokarikatyr som vissa alver försökt inpränta i Lokeesha. Dels känner sig Vygg befryndad med denna kvinna som också lämnat sitt hem bakom sig för överskådlig tid och inte låter fördomar (eller i Vyggs fall brist på kunskaper) stå i vägen för personlighetsbedömningar.

Hennes paladin mount Stora Snälla är en idealbild av en gammal arbetshäst hon sökte tröst hos ibland som barn. En apelkastad och mycket raggig häst med ett faderligt sätt.

Stora Snälla (Paladin Mount): CR2; Large animal/magical beast; 6d8+18; hp 45; Init +1; Spd 50 ft.; AC 18; touch 1+, flat-footed 17; Base Atk +4; Grp +12; Atk +7 melee (1d6+4, hoof); Full Atk +7/+7 melee (1d6+4, 2 hooves) and +1 melee (1d4+2, bite); Space/reach 10 ft./5 ft.; SQ low-light vision, empathic link, improved evasion, share spells, share saving throws SV Fort +8, Ref +6, Will +3; Str 19, Dex 13, Con 17, Int 6, Wis 13, Cha 6.

Skills and Feats: Jump +12, Listen +9, Spot +6; Endurance, Run, Alertness

<font size="1">[Edit: Ändrade felskrivningar i mitt bidrag. /Dante]</font size>
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag postar mitt här då

Det är en upptagen vecka för mig - nog kommer jag åt att slösurfa forumet då och då, men att jobba på en konsekvent rollperson har jag inte haft mycket tid med.

Men här är mitt försök iallafall.

Vygg, Female Human Paladin 6: CR 6; Medium humanoid; HD 6d10; hp 34; Init -1; Spd 30 ft.; AC 12, touch 9, flat-footed 12 ; Base Atk +6/+1; Grp +10 ; Atk +11 melee (1d12+7, +1 greataxe ); Full Atk +11/+6 melee (1d12+7, +1 greataxe ); SA smite evil, turn undead; SQ aura of good, detect evil, divine grace, lay on hands, aura of courage, divine health, remove disease ; AL LG; SV Fort +6, Ref +2, Will +4; Str 18, Dex 8, Con 10, Int 10, Wis 13, Cha 12.

Skills and Feats: Climb +6, Craft (carpentry) +2, Handle Animal +3, Heal +5, Hide +0, Knowledge (nature) +1, Listen +2, Profession (farmer) +4, Ride +3, Spot +2, Survival +4, Animal Affinity, Improved Sunder, Power Attack, Self-Sufficient

Languages: Common

Aura of Good (Ex) : The power of Vygg's aura of good (see the detect good spell) is equal to her paladin level.
Detect Evil (Sp): At will, she can use detect evil, as the spell.
Smite Evil (Su) : Once per day, she may attempt to smite evil with one normal melee attack. She adds her Charisma bonus (if any) to her attack roll and deals 1 extra point of damage per paladin level. If Vygg accidentally smites a creature that is not evil, the smite has no effect, but the ability is still used up for that day.
At 5th level, and at every five levels thereafter,Vygg may smite evil one additional time per day, as indicated on Table: The Paladin, to a maximum of five times per day at 20th level.
[b9Divine Grace (Su)[/b]: At 2nd level, Vygg gains a bonus equal to her Charisma bonus (if any) on all saving throws.
Lay on Hands (Su): Vygg can heal wounds (her own or those of others) by touch. Each day she can heal a total number of hit points of damage equal to her paladin level x her Charisma bonus. Vygg may choose to divide her healing among multiple recipients, and she doesn’t have to use it all at once. Using lay on hands is a standard action.
Alternatively, Vygg can use any or all of this healing power to deal damage to undead creatures. Using lay on hands in this way requires a successful melee touch attack and doesn’t provoke an attack of opportunity.Vygg decides how many of her daily allotment of points to use as damage after successfully touching an undead creature.
Aura of Courage (Su): Vygg is immune to fear (magical or otherwise). Each ally within 10 feet of her gains a +4 morale bonus on saving throws against fear effects.
This ability functions while Vygg is conscious, but not if she is unconscious or dead.
Divine Health (Ex): Vygg has immunity to all diseases, including supernatural and magical diseases.
Turn Undead (Su): Vygg has the supernatural ability to turn undead. She may use this ability a number of times per day equal to 3 + her Charisma modifier. She turns undead as a cleric of three levels lower would.
[b9Remove Disease (Sp)[/b]: Vygg can produce a remove disease effect, as the spell, once per week. She can use this ability one additional time per week for every three levels after 6th (twice per week at 9th, three times at 12th, and so forth).

Paladin Spells Prepared (caster level 3rd); 1st - divine favor, cure light wounds

Possessions : +1 greataxe (”Ge mig en anledning” står det på terran. Vygg har fått det översatt för sig, men tolkar kaxigheten som en from bön om vägledning), +3 Bracers of Armor (gjorda av många sammanfogade fingerben från humanoider. Emblematisk för en mycket ondskefull munkorden, men det vet inte Vygg), holy symbol (barkbit med ett kors format av fyra spiraler inristat med blodfyllda rännor).


BESKRIVNING
Fram bakom trädet stiger en väldig kvinna helt insmord i lera och blod, men annars oklädd. Hon bär en yxa nästan lika stor och rund som hon. Hon heter Vygg och det här är hennes historia:

En solig vårmorgon innan någon annan hade vaknat gick Vygg ut ur byn och in i skogen för att dö. Det var inte så mycket rutinmobbning från de andra ungdomarna. Inte heller det faktum att hennes far använt henne som leksak, slav och slagpåse sedan späd ålder (hennes späda ålder, inte hans). Mest var det för att hon inte såg hur någonting någon enda gång kunde bli bra.

Hon hoppade från ett högt träd som stod vid kanten till en brant floddal. När hon gradvis vaknade upp liggande i vårgyttjan vid flodstranden var det till en värld av insikter. Någonting hade talat med henne under medvetslösheten och visat henne hur världen borde vara. Hennes huvud snurrade av allt hon fått veta och hon märkte knappt hur spiralvridna stigmata blödde fram överallt på hennes kropp.

Nu drar hon omkring i världen och försöker förstå och följa sin nya övertygelse. Hon har inget namn på sin inspiratör och uppfattar den som jorden själv. Det kan vara någon god naturgud, någon traditionell paladingud som försöker bryta ny mark, Vyggs eget överjag som blommat upp till övernaturlig styrka under det misslyckade självmordsförsöket, eller någonting helt annat. Hon är helt olärd och lyssnar andäktigt på andras redogörelser för olika moralsystem och världsbilder.

Den kod hon själv nu följer är rätt egenartad och har följande tillägg till de vanliga paladinriktlinjerna i PHB:
- Naturen är inte i balans. Den behöver mycket mer av trygghet och medlidande. Hon räddar djurungar från rovdjur, läker skadade djur, och blir utskälld av druider (”Hur skulle det gå om alla vore som du?” undrade en uppretad skogsman. Frågan förvirrade henne enormt. Hon har aldrig träffat någon som henne och har nog med att själv komma underfund med hur hon är.)
- Hon äter bara kött som hon dödat för att försvara sig själv eller någon annan. Men då skiljer hon inte på vilket slags kött det är, och hon har ätit goblin och vid ett tillfälle människa.

Vygg är 22 år gammal, lång (185 cm) och rejält bred och kraftig. Hennes naturliga hårfärg är blont och hennes hy rödlätt, men oftast är hon insmord i jord och lera (hon känner sig trygg och omhuldad när den torkar och stramar mot hennes hud) och ser till att hålla sina många stigmatiseringssår öppna (för att minnas allt hon lärt). Hon har aldrig lärt sig le och talar trevande och lågmält. hennes Charisma över medel kommer sig inte av en stark personlighet utan av en total övertygelse om sitt kall.

Hennes sätt brukar förvirra folk. Först slås man av hennes urprimitiva uppenbarelse (eller i värsta fall av hennes storyxa). Kommer man till tals med henne uppvisar hon stark naivitet och provinsialism. Men då och då glimmar det till av avancerad moralfilosofi och förutsättningslös nyfikenhet.

Lokeesha mötte hon på tu man hand i skogen och kom förvånansvärt snabbt bra överens med henne. Dels motsvarade Vygg i någon mån ett slags arketypisk människokarikatyr som vissa alver försökt inpränta i Lokeesha. Dels känner sig Vygg befryndad med denna kvinna som också lämnat sitt hem bakom sig för överskådlig tid och inte låter fördomar (eller i Vyggs fall brist på kunskaper) stå i vägen för personlighetsbedömningar.

Hennes paladin mount Stora Snälla är en idealbild av en gammal arbetshäst hon sökte tröst hos ibland som barn. En apelkastad och mycket raggig häst med ett faderligt sätt.

Stora Snälla (Paladin Mount): CR2; Large animal/magical beast; 6d8+18; hp 45; Init +1; Spd 50 ft.; AC 18; touch 1+, flat-footed 17; Base Atk +4; Grp +12; Atk +7 melee (1d6+4, hoof); Full Atk +7/+7 melee (1d6+4, 2 hooves) and +1 melee (1d4+2, bite); Space/reach 10 ft./5 ft.; SQ low-light vision, empathic link, improved evasion, share spells, share saving throws SV Fort +8, Ref +6, Will +3; Str 19, Dex 13, Con 17, Int 6, Wis 13, Cha 6.

Skills and Feats: Jump +12, Listen +9, Spot +6; Endurance, Run, Alertness
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Uppdatering

Följande bidrag deltar i tävlingen just nu (och det är drygt ett dygn kvar, kl. 12:00 på fredag).

Büyük Güresci, male, half-ogre, Barbarian 1/Fighter 3 (av Dante)
Borgar Blodhjärta, male, dwarf/half-vampire, Fighter 3/Ranger 1 (av Paradis)
Chugenkao Pán, male, human, Fighter 6 (av Feliath)
Grum Stenklyvaren, male dwarf/earth half-elemental, Fighter 4 (av Yyy)
Reghak, male, half-orc, Fighter 3/Scout 3 (av Radagast)
Vygg, female, human, Paladin 6 (av Pom)

Redan nu är det fler bidrag än deltävling 1 som bara hade 4 bidrag.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Lite drygt 12 timmar kvar

Nu är det bara drygt 12 timmar kvar (till kl. 12:00 på fredag) som denna tävling kommer att stänga och övergå till omröstning.

Kom igen ni som ännu inte gett erat bidrag. Visa att ni kan göra bättre än redan inskickade bidrag.

Omröstningen kommer börja ca 1 timma senare och pågå till på lördag kväll (blir hemma denna helg, pga att hela familjen utan jag själv ligger nerbäddad pga förskylning).

// Radagast

Not: Och som en person påpekat, det hindrar ingen att skicka flera bidrag, någon sådan regel finns inte (däremot om någon öser in bidrag, sådär 10-15 stycken eller så, så kanske en sådan regel införs, men det verkar inte behövas just nu)
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
1 timme kvar av tävlingen + bilder

Nu återstår knappt timmen innan det är dags för omröstning (tävlingen stänger ca kl. 12:00), dvs den stänger så fort jag lagt upp deltagande bidrag (och någon moderator/administratör fixar pollen). dock tidigast kl. 12:00.

Så än finns det chans att skicka in bidrag.

Dessutom har nu Quan'talis lagt ut bilderna från deltävling 1's bidrag:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=7&fpart=

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Stängd

Tävlingen har stängt för nya bidrag.

Nu väntar jag bara på att någon moderator/admin fixar pollen. Se egen tråd ovan.

// Radagast
 
Top