Nekromanti [delvis Skrômt] Att låta spelarna rulla alla tärningsslag

kwarnberg

Swordsman
Jag planerar att låta spelarna stå för samtliga tärningsslag i Skrômt. Om en fiende attackerar ger detta en modifikation på rollpersonens slag att undvika, snarare än att jag som SL rullar för att se hur väl attacken går. De slag som involverar spelarna innebär inga direkta problem som jag stött på hittills. Det jag däremot är lite orolig för är hur det ska fungera när en SLP ska göra något som inte direkt innefattar en rollperson. Säg att en SLP i strid vill byta zon, något som krävs ett tärningsslag för. Bör detta i så fall vara upp till SL att bestämma hur det går, utifrån vad som fungerar rent dramatiskt, eller ska det skötas på något annat sätt? Ett annat exempel är om en SLP vill utföra trollkonst på något som inte direkt påverkar rollpersonen, men som ändå vore kul att ha något slags slumpmoment involverat i. Hur ska en sådan sak skötas på bästa sätt?
Jag tycker det skulle kännas lustigt att ha tärningsslag för vissa handlingar en SLP vill göra, men inte för andra. Har ni någon lösning att dela med er av?

cogitare

Swashbuckler
Göra det till någon sorts ekonomi. Det kostar något för SL att göra en sådan grej. Eller så är byta zon en handling som påverkar den RP som befinner sig i den nya zonen och den får slå. Rör man sig till en zon utan RP i så bara händer det. Finns ingen där som hindrar dig eller ställer till problem.

Cog.

Genesis

Ni dés ni maître
Guran89;n176503 said:
Ett annat exempel är om en SLP vill utföra trollkonst på något som inte direkt påverkar rollpersonen, men som ändå vore kul att ha något slags slumpmoment involverat i.
Det känns som att du har en väldigt vag idé om vad du vill åstadkomma. Fråga dig själv vad poängen med slumpmomentet är. Det är väldigt lätt att utgå ifrån att det bör finnas där för att sedan hitta på anledningar i efterhand.

(Detsamma gäller slaget för att byta zon. Varför vill du ha ett tärningsslag för detta? Är det kul när folk misslyckas med det? Bör det finnas en kostnad? Etc.)

Tre solar

Hero
Så skulle jag nog också föredra. Alltså att inget slag krävs förrän det påverkar en rollperson. Sen tycker jag att du har identifierat ett relevant problem, så en möjlig konsekvens blir ju att spelare inte heller slår för att byta zon om ingen hindrar dem, eller att fiender är mer rörliga.

kwarnberg

Swordsman
Genesis;n176532 said:
Det känns som att du har en väldigt vag idé om vad du vill åstadkomma. Fråga dig själv vad poängen med slumpmomentet är. Det är väldigt lätt att utgå ifrån att det bör finnas där för att sedan hitta på anledningar i efterhand.

(Detsamma gäller slaget för att byta zon. Varför vill du ha ett tärningsslag för detta? Är det kul när folk misslyckas med det? Bör det finnas en kostnad? Etc.)
Vad det bottnar i är att jag känner en viss olust att spelledaren har makten att bestämma över vad en person lyckas eller inte lyckas med. Det är väl egentligen inga konstigheter att spelledaren helt enkelt säger att "Mannen klättrar med enkelhet upp för klippan. Rulla för att se om ni kan följa efter", men jag känner ändå en viss olust att det fullkomligt ligger i SLs makt att bestämma det. Kan bero på min bakgrund i rollspel där sådant oftast kräver ett slag också för SLPs.

Att byta zon är enkelt. Du behöver inte ens lyckas med ditt tärningsslag för att göra det. Men ju bättre du slår, desto mer saker får du göra när du väl bytt zon. Saxat från en annan tråd om zoner i Skrômt:
"För att förflytta dig mellan två zoner gör du en prövning mot Rörlighet. Läs av resultatet enligt följande:
- Exceptionellt lyckat. Du får flytta dig till den nya zonen och göra en handling till.
- Lyckat. Du får flytta dig till den nya zonen och göra en handling till. Denna nya handling får inte vara en attack.
- Misslyckat. Du får flytta dig till den nya zonen. Du får inte göra något mer.
- Exceptionellt misslyckat. Du stannar kvar i zonen du befinner dig och får inte göra något mer.

Detta betyder att du kan flytta dig två zoner så länge du lyckas att flytta dig. Om du vill gå en zon till gör du samma sak, men varje resultat "halkar ner" en nivå. Det vill säga att om du får exceptionellt lyckat läser du det som lyckat, får du lyckat läser du det som misslyckat, och så vidare.
Det är också möjligt att förflytta andra personer till andra zoner, antingen genom att tvinga dem dit med Handgemäng, eller med andra passande färdigheter. Du flyttar dem då till en annan zon i stället för att skada dem."

kwarnberg

Swordsman
Det dök nyligen upp en till fråga på samma ämne, nämligen initiativ. I nuläget rullar spelarna 1T6 + Närvaro eller Rörlighet (vilket som är högst). Högst initiativ går först. Eftersom SL inte bör rulla några tärningar har jag dock lite svårt att komma på hur fiendernas initiativ ska hanteras. Jag har tänkt tanken att låta vissa fiender ha ett fast initiativ, men det skulle också minska spridningen och alla fiender av samma typ skulle anfalla på samma gång, vilket kan skapa en hel del lustiga situationer. Jag har också tänkt tanken att låta detta vara enda tillfället (hittills...) som SL rullar en tärning, men jag har hellre alternativ till denna lösning.
Kanske vore ett sätt att SL varje spelmöte har ett antal poäng, som Cog skrev ovan, dessa skulle kunna spenderas exempelvis på att påverka en fiendes initiativ. Dock lite osäker på den lösningen med.

Anchorman

Swashbuckler
Guran89;n176616 said:
Det dök nyligen upp en till fråga på samma ämne, nämligen initiativ. I nuläget rullar spelarna 1T6 + Närvaro eller Rörlighet (vilket som är högst). Högst initiativ går först. Eftersom SL inte bör rulla några tärningar har jag dock lite svårt att komma på hur fiendernas initiativ ska hanteras. Jag har tänkt tanken att låta vissa fiender ha ett fast initiativ, men det skulle också minska spridningen och alla fiender av samma typ skulle anfalla på samma gång, vilket kan skapa en hel del lustiga situationer. Jag har också tänkt tanken att låta detta vara enda tillfället (hittills...) som SL rullar en tärning, men jag har hellre alternativ till denna lösning.
Kanske vore ett sätt att SL varje spelmöte har ett antal poäng, som Cog skrev ovan, dessa skulle kunna spenderas exempelvis på att påverka en fiendes initiativ. Dock lite osäker på den lösningen med.

Initiativ är tråkigt som fan och borde tas bort från alla rollspel.
I de flesta fall är det uppenbart vem som har initiativet, i fall där det inte är det, ge det till spelarna

Genesis

Ni dés ni maître
Guran89;n176615 said:
Vad det bottnar i är att jag känner en viss olust att spelledaren har makten att bestämma över vad en person lyckas eller inte lyckas med. Det är väl egentligen inga konstigheter att spelledaren helt enkelt säger att "Mannen klättrar med enkelhet upp för klippan. Rulla för att se om ni kan följa efter", men jag känner ändå en viss olust att det fullkomligt ligger i SLs makt att bestämma det. Kan bero på min bakgrund i rollspel där sådant oftast kräver ett slag också för SLPs.
Så du vill absolut ha två tärningsslag för att avgöra en situation? Från mitt persektiv känns det som onödigt tärningsrullande att slå först för om SLP:n kommer upp för klippan och sedan för att se om rollpersonen gör det. Jag hade velat slå ett slag för om rollpersonen hinner upp hen, för det är det vi är intresserade av.

Att byta zon är enkelt. Du behöver inte ens lyckas med ditt tärningsslag för att göra det. Men ju bättre du slår, desto mer saker får du göra när du väl bytt zon.
Okej. Låt alla SLP byta zon, men inte göra en extra handling. Sedan ger du SL möjligheten att ge vissa SLP förmågan att göra en extra handling efter att de bytt zon, vilket kommer att överraska spelare som vant sig vid att vara de mer rörliga.

Men det känns också som att du vill ha ett spel som funkar precis som de traditionella spel där reglerna är tänkta att simulera någon sorts objektiv verklighet, som en "fysikmotor" där reglerna är de samma för alla personer. I ett sådant spel är det nog svårt att lämpa över alla tärningsslag på spelarna. Varför vill du ens göra detta? Vad tjänar du på det?