Nekromanti Dema DnD5 för noobs av noob

Feuflux

omjonasson.se
Backstory:
Vi är ett gäng på fem småbarnspappor som spelar Call of Cthulhu över Discord. Nu har spelledaren hintat om att han gärna ser någon annan avlasta lite och då gärna med något fantasy. DnD5 nämndes (som något slags rollspelsallmänbildningsspel man borde ha testat). Jag har varit spelare i DnD5 så jag är bara SL-noob för spelet i fråga, medan ingen av de övriga spelat. En spelare var allmänt anti, två ville gärna testa och den fjärde var åsiktsneutreal. Jag har ingen som helst lust att vara SL i någon kampanj (för mycket regler och stridsfokus) men att köra något kort bara för att kunna bocka i rutan "nu har vi provat" blev jag lite småsugen på.

Utgångsläge:
Jag tänker mig att jag ordnar 4 rollpersoner och så passar vi på att testa roll20 när vi ändå har farten uppe (mitt konto var från 2013 och har väl typ inte använts sedan dess). Så spelar vi någon timme.

Fråga:
Finns det några bra "exempelhjältar" färdiga att ta någonstans (gärna med minimalt behov av att läsa in sig på massa spells och sånt) och finns det någon bra encounter-lista med tydliga SL-hints (typ "obs: det här monstret är immun mot skadetyp x")?

Jocke

Man med skägg
Kör phandelver från startboxen. Har egentligen allt man behöver, rullade rollisar och allt. Dessutom är det bra.

Feuflux

omjonasson.se
Jag äger enbart player's handbook och skulle uppskatta resurser där jag slipper utgifter eller lagbrott för att få tag på dem.

Jocke

Man med skägg
Sälj phb, köp en startbox och två öl på ett bättre ölhak. :) bor du i Stockholm kan du låna min startbox och i stället ta fyra öl.

zonk

muterad
Startboxen is the way to go. Lost mines of Fanheller är kul med. Man kan dock hålla på och spela ett ganska bra tag! Massor av småuppdrag.

Dunderklumpen

Veteran
Startboxen finns att låna på vissa bibliotek (Göteborgs stadsbibliotek, bland annat). Kan vara en väg att gå?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Även jag erbjuder mig att låna ut startboxen, och jag tror att jag bor närmare.

anth

Vetefan
Feuflux;n303771 said:
Utgångsläge:
Jag tänker mig att jag ordnar 4 rollpersoner och så passar vi på att testa roll20 när vi ändå har farten uppe (mitt konto var från 2013 och har väl typ inte använts sedan dess). Så spelar vi någon timme.
Jag såg just att alla regler finns på roll20.
Gå till https://app.roll20.net/sessions/new
Klicka sedan på Tools > Compendium > Dungeons & Dragons

Feuflux

omjonasson.se
Tack för alla svar och erbjudanden, och ett särskilt tack för den sista roll20-länken.

Sen kanske det går att använda http://tools.goblinist.com/5enc för att bygga lite lagom encounters.
Hittade även färdiga karaktärer: http://www.digitaldungeonmaster.com/pre-made-dd-5e-character-sheets.html

Nu är det som sagt tanken att jag ska kunna SLa i någon timme och ingenting pekar på att vi kommer köra något längre, så jag hoppas slippa lägga mångdubbelt mer tid på förberedelser.

anth

Vetefan
Feuflux;n303892 said:
Nu är det som sagt tanken att jag ska kunna SLa i någon timme och ingenting pekar på att vi kommer köra något längre, så jag hoppas slippa lägga mångdubbelt mer tid på förberedelser.
Oops, det hade jag missat.
Lost Mines of Phandelver (LMoP) tar MINST 20 timmar att spela färdigt - vi behövde det dubbla, 40 timmar.

Jag gissar att man kan klara av ETT encounter på en timme, t.ex. första encountret i LMoP - men jag tvivlar på att det blir speciellt kul för någon inblandad, så mitt råd är i sånt fall att skippa hela idén.

Om ni verkligen vill prova på hur DnD5 känns föreslår jag att ni spelar igenom första monster-hålan i LMoP, låt rollpersonerna vara level 3 och räkna 4-6 timmars speltid. LMoP är nybörjarvänligt så du behöver INTE spendera tid på förberedelse, mer än att läsa igenom regelhäftet och läsa igenom texten om själva hålan.

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag varit DnD5-spelledare i min småbarnspappagrupp (dvs ett 2-timmarspass över discord med med roll20-stöd den här gången).

Vi hann med lite generell regelgenomgång, introducerande av hjältarna för varandra (barbarian, paladin, rogue och ranger), lite snack med NPCs på ett värdshus och en vingård och en encounter mot en worg, 2 orcs och 2 goblins (vilket enligt en encounter-generator skulle vara lagom för 4 stycken level 3-hjältar). Det visade sig att hjältarna mosade fienderna rätt lätt, men tärningarna kunde ju rullat annorlunda förstås.

Vi var ju rätt ovana hela bunten så allt "lista ut vad jag ska rulla för någonting" tog ju lång tid, men det kommer nog gå fortare nästa gång. Jag hade tre encounters förberedda (och lite generell story också så att det inte bara blir "gå till plats X och döda Y").

All is well.