Du tror inte att det kan vara så att det är du som har svårt att förstå att andra bildar sina åsikter på andra grunder än dina?
Rent empiriskt känner jag flera liberaler och konservativa jag respekterar, även om jag inte håller med dem; eftersom de presenterat argument som åtminstone är hyfsat konsekventa och ickecirkulära. Sagda personer har också uppvisat en förmåga att analysera det egna tänkandet (metakognition) och vet ungefär varför de tycker vad de tycker; vartifrån deras åsikter kommer.
Jag förstår varför de tycker som de tycker, och vi har rätt gott utbyte av diskussioner med varandra.
Jag är ledsen men jag har svårt att tro på att någon person som inte delar din politiska åsikt skulle kunna ge en redogörelse som du skulle godkänna.
Godkänna och godkänna... Vem som helst som faktiskt kan hålla konversation/diskussion utan att hemfalla åt "för att det är så" är godkänd i mina ögon. Att jag sedan säger emot eller diskuterar med är inte riktigt samma sak.
Om man, exempelvis, som liberal inte väjer för det socialdarwinistiska utan faktiskt tar konsekvenserna av den liberalistiska ideologin, då har jag inga problem.
Eller den kapitalismkramare som står för att den skiter i vad som händer i tredje världen och tycker att de "starka" ska styra världen, den kapitalismkramaren respekterar jag.
Det är en fråga om ärlighet inför de egna idealen och att ha hyfsdat utvecklad metakognitiv förmåga. Har man bara det har jag heller inga problem.
Men ärligt talat; du får tro vad du vill. Du verkar vara relativt konsekvent, och du viker inte för åtminstone en del av de faktiska konsekvenserna av systemet du förespråkar; och även om du hittills inte uppvisat någon direkt metakognitiv förmåga ärt jag absolut villig att anta att du har en. Sålunda; kul att diskutera med dig, och i den mån du bryr sig om vad jag tycker så respekterar jag din åsikt.