ceruleanfive
Bläckfisk
Jag har klurat och skissat på det här med XP-system en hel del på sistone. Jag tycker att det är lite knepigt med system som belönar enskilda individer, eftersom olika människor har olika förutsättningar och det knappast blir roligt när rollpersonernas kompetenser blir alltmer ojämna. Det känns även lite trist att många system är så spelledarfokuserade. På något sätt skulle jag vilja att XP-utdelning var en gruppaktivitet. Jag skulle även vilja få in olika spelares olika spelstilar och mål.
Efter ett samtal igår började dock de sista pusselbitarna falla på plats. Nu har jag ett utkast:
Efter ett samtal igår började dock de sista pusselbitarna falla på plats. Nu har jag ett utkast:
Jag har även börjat fila på en lista med kriterier att välja från (man ska även kunna skapa egna). Men eftersom jag just vill göra utrymme för olika typer av spelstilar och mål tar jag gärna emot förslag att bygga ut den med!Rollspel är en gruppaktivitet där målet är att ha roligt tillsammans. Därför hjälps gruppen åt att dela ut Erfarenhet.
Inför en session väljer varje deltagare, inklusive spelledare, 2 kriterier som kan ge Erfarenhet. Sedan läggs ett antal markörer i mitten av bordet: 5 markörer per spelare, exklusive spelledare. Markörerna kan vara glasstenar, pokermarker, tändstickor, kaffebönor – det ni har tillgängligt. Varje spelare tar 1 markör var, eftersom de närvarar på sessionen.
Under sessionen hjälps gruppen åt att dela ut ytterligare markörer till spelare som uppfyller kriterier. Spelledaren har dock vetorätt om hen anser att ett kriterium inte uppfyllts tillräckligt väl. Varje kriterium kan endast uppfyllas en gång per session och spelare. Om markörerna tar slut har gruppen uppnått maximal Erfarenhet för den sessionen.
När sessionen är avslutad går gruppen tillsammans igenom vad som föranledde varje enskild markör. Efter det diskuterar gruppen om det är något kriterium som har uppfyllts utan att ge en markör och delar i så fall ut ytterligare markörer för det.
Markörerna summeras och fördelas sedan jämt mellan spelarna. Om antalet är ojämnt går överskottet först till de spelarna som har förtjänat flest markörer under sessionen. Varje markör är värd 1 Erfarenhet.
Inför nästa session återlämnas alla markörer och gruppen kan passa på att ändra kriterier efter önskemål.
Kriterium Beskrivning Genomförd session Spelaren har varit närvarande under sessionen. (Automatiskt inkluderad.) Nöjsam replik Rollpersonen har haft en underhållande och/eller minnesvärd konversation eller enskild kommentar. Filmisk händelse Rollpersonen har bidragit till en cineamatisk actionscen. Snillrik lösning Rollpersonen har kläckt en oväntad och/eller smart lösning på ett problem. Tydligt rollspelande Spelaren har gestaltat sin rollperson på ett sätt som tydligt förmedlar hens karaktär. Målinriktat spel Rollpersonen har efterlevt sin motivation eller försökt ta sig närmre sitt mål. Karaktärsutveckling Rollpersonen har ändrat perspektiv, cementerat en åsikt eller visat en ny sida. Dramatiskt beslut Rollpersonen har fattat ett beslut som har förhöjt berättelsen på något sätt. Spektakulärt misslyckande Rollpersonen har misslyckats med något viktigt, vilket har inneburit allvarliga konsekvenser för rollpersonen.
Relationsförändring Rollpersonen har ändrat sin relation till en annan rollperson. Kamratskap Rollpersonen har knutit vänskapsband med en annan rollperson, eller på något sätt höjt gruppens samhörighet. Mot alla odds Rollpersonen har lyckats med något, trots att sannolikheten var mycket låg.