Nekromanti Demoner (Spoiler)

PimPim

Veteran
Sitter lite i skiten som spelledare och skulle behöva lite hjälp.
Mina spelar har fått tag på ett relativt mäktigt magist föremål dock är det ett litet problem med det. Det är så att demonen som är bunden i föremålet inte är riktigt så bunden som dom först trodde. Han kan med vis möda influera spelaren som har dolken, ge honom mardrömar och även på verka dom när dom sover.
Så deras plan är att vainstalera aggregatet, fånga demonen i ett pentagram och sen instalera om aggregatet.

Så mina frågor är:

1 Går det att instalera om ett aggrega på ovan nämda sätt.

2 Om man har en demons sanna namn har men då full kontroll på demonen då.

3 På ett ungefär hur mäktig är en demon per rang, är en T.ex en rank 5 dubbelt så mäktig som en rank 4.

"1 Går det att instalera om ett aggrega på ovan nämda sätt."

Om du har lust.

"2 Om man har en demons sanna namn har men då full kontroll på demonen då."

Om du har lust.

"3 På ett ungefär hur mäktig är en demon per rang, är en T.ex en rank 5 dubbelt så mäktig som en rank 4."

Har faktiskt ingen aning. Skulle bara bestämma för vissa saker. Kan rp besegra demonen? Om nej, vad spelar det för roll hur mäktig den är? Om ja, vilken fånig demon. :gremsmirk:

Några andra frågor?

PimPim

Veteran
"1 Går det att instalera om ett aggrega på ovan nämda sätt."
"Om du har lust"
Hade förväntat mig ett inteligent svar!!!!!!!
Inte en löjlig harrang.

2 Om man har en demons sanna namn har men då full kontroll på demonen då."

Om du har lust.

Ville jag ha ett svar ifrån en 5 åring hade jag frågat en 5 åring.
Har du inte ett svar på en fråga va f*n skriver du då för.
Det är tillräkligt med skitsnack har redan.

"Hade förväntat mig ett inteligent svar!!!!!!!"

:gremcool:

Vad jag ville ha fram, men som du uppenbarligen inte förstod, var att dessa frågor är sånt som Sl kan avgöra själv, han behöver inte bry sig om vad någon annan säger, det är fritt fram att använda det du tycker passar. Det som känns bäst för dig, så fungerar det. Inget mer behövs. Det kallas att använda sin egen fantasi. Det är en sak Sl behöver göra ganska ofta för att hålla spelet igång, iaf när man spelar nånting annat än H&S eller köpta äventyr.

Var det nånting annat?

PimPim

Veteran
Jag har inget problem med att använda min fantasi men jag har heller inget problem med att råd fåga andra om deras åsikt på saker har redan en någerlunda klar bild på vad som skall hända men som sagt så ville jag ha andras åsikter.
Och inte lama svar.
Om du vill att folk skall förstå vad du skriver kan du ju uttrycka dig i klartext i fortsättningen.

Phelan

Hero
Nej, jag tror inte det går att installera om ett aggregat, artefakter görs i en viss ordning, sumpar man t ex sista slaget i tillverkningen får man göra om allt från början (ingen "save"-funktion här inte). Utifrån detta borde det inte gå att behålla de magiska effekterna och bara "byta batteri", som det verkar som att dina spelare önskar.

Demoners rang. Gör en sökning på "demoner" på forumet förstår du kanske varför du inte får vettiga svar, särskilt en lördagnatt. Neogames har inte släppt något "officiellt" om hur mäktiga olika ranger gör en demon, kommer väl i modulen om demoner (se releaseplanen), så du får hitta på nåt som alla andra om du inte vill vänta på modulen.

Demoners sanna namn. Läs M&M om demoner. Det man använder för att kontrollera en demon är just det sanna namnet, men detta är en ganska lång historia (ju mäktigare varelse, desto längre namn) på ett antal sidor, så det funkar inte att bara skrika "Bosse Larsson! Vik hädan, jag befaller dig!"

Om du inte har M&M, skaffa den, om du har den, läs igenom den noggrannare så hittar du nog mer om svaren på alla frågor du hade.

Mvh / Phelan

"Och inte lama svar."

Att börja en mening med "och" är en dödssynd. :gremsmirk:

"Om du vill att folk skall förstå vad du skriver kan du ju uttrycka dig i klartext i fortsättningen"

Detsamma. Hoppas att du får några andra bra svar. Hoppas att du kan bli en produktiv, hjälpsam, del av rollspel.nu.

Välkommen till forumet.

/regelslaktaren, som har hört för mycket dumheter den senaste tiden

Drakvrede

Swordsman
Att börja en mening med "och" är en dödssynd.
Nej, du, det där är en gammal skröna som vissa fanatiska gymnasie- och högskolelärare präntat in i de stackars små barnen. Att man däremot bör undvika att börja en mening med "och", är en helt annan sak. Så det så!
:gremwink:

Re: språkpolis (OT)

Jag ville bara bråka...men måste tillägga att jag tycker det ser fult ut när en mening börjar med ord som markerar bisatser.

Drakvrede

Swordsman

Jag ville bara bråka...men måste tillägga att jag tycker det ser fult ut när en mening börjar med ord som markerar bisatser.
Jo, men då kanske någon bråkar tbax... :gremwink:

Fast i viss mening håller jag, som sagt, med dig. I många, eller t.o.m. de flesta fall, känns det fel att börja en mening med "och", men det finns exempel på när det faktiskt är okej.
:gremcool:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Skippa oo-teet

Bara för att undertecknad på sistone tvingats göra vissa icke-ämnesrelaterade utsvävningar betyder det inte att ni behöver följa mitt exempel.

Så...skippa oo-teet, va?

- Ymir, tycker fortfarande det här forumet behöver ryckas upp

Pendragon

Swashbuckler
Jag tyckte det var ett bra svar eftersom det uppmanade dig att tänka själv. Att tänka själv är underskattat.
Och du kanske ska tilltala folk i lite vänligare ordalag... med tanke på den senaste tidens lilla kalabalik.

Börja meningat med och funkar rätt bra, däremot så började han ett nytt stycke med och, och det funkar lite sämre med tanke på att han då klipper bort samanhanget som och hörde till.

Förövrigt tycker jag att regelslaktarens svar var lagom tydligt, jag förstod precis vad han menade. Däremot var PimPim's svar rejält ohyfsat.

DAKRilla

Hero
"Nej, jag tror inte det går att installera om ett aggregat, artefakter görs i en viss ordning, sumpar man t ex sista slaget i tillverkningen får man göra om allt från början (ingen "save"-funktion här inte). Utifrån detta borde det inte gå att behålla de magiska effekterna och bara "byta batteri", som det verkar som att dina spelare önskar."

Jag ser inget problem med att göra det. Först avinstallerar man en eller flera komponenter, sedan lägger man till en eller flera komponenter så att man får det precis som man vill ha det. Dock så skulle jag vilja säga att man måste avinstallera komponenterna i denna ordning: Projektor/Stasiss fält, Aggregat/Generator, Aktivator. Så, om man ska ta bort ett Aggregat (fast om jag förstått det rätt så är det faktiskt en Generator det handlar om) så måste man först ta bort alla Projektorer som är kopplade till den, och sedan kan man ta bort Aggregatet. Med andra ord så är det endast Aktivatorn som blir kvar, resten måste man ha den fulla utrustningen, kunskapen och kompetensen för att återställa genom att installera om dem på nytt. Eller finns det något som motsäger detta?

Något som man som SL dock måste bestämma till ovanstående är om de komponenter som lämnas kvar sedan funkar precis likadant som tidigare så att t.ex. Aktivatorn som blir kvar i det tidigare exemplet endast fungerar om det installeras en exakt likadan Generator (med samma demon bunden i sig) och samma sorts Projektor laddad med samma besvärjelse, båda av precis samma magnituder som innan. Eller ska alkemisten kunna ändra de gamla komponenterna när han installerar de nya, med eller utan ökad svårighet? Värt att tänkas på.

En sak jag tänkt på är om Generatorer och Aggregat kan ge filament till flera mottagare. Kan magikern själv "alstra" filament ur sin sked som möjligör teleportering, bara han aktiverar den och stjäl filamentet innan Projektorn tar det? D.v.s. kan skedens Generator eller Aggregat ge filament till både Projektorn och magikern själv, som att han även kan använda föremålet som en Talisman? Jag själv tycker det borde vara möjligt förutsatt att man har varsin Aktivator till de olika funktionerna (båda Aktivatorerna är alltså kopplade till samma källa). Det finns ju liksom inget vad jag vet som säger emot det. Eller?

NoCarrier

Veteran
Re: Demoner (Spoiler) [OT]

Tycker att det var ett onödigt svar eftersom det inte upplyste om något, och den typen av svar förekommer tyvärr väldigt ofta här. För egen del tror jag att de flesta SL är medvetna om att man får hitta på saker helt på egen hand om man har lust och jag tycker det är tjatigt att andra hela tiden ska påminna en om det. Om man ställer en fråga på ett forum hoppas man för det mesta att få ett svar, inte att bli uppmanad att komma på ett eget. Om man inte har ett svar på frågan tycker jag att man kan låta bli att skapa onödig trafik på ett redan ganska tungt belastat forum. Ett svar behöver ju inte alltid vara raka svar som ska tolkas som absolut sanning utan kan lika gärna vara ideer som kan inspirera. Jag tycker inte att "Det är din värld, kom på nåt!" är inspirerande. Bara min åsikt om det hela.