Nekromanti Demoniska egenskaper

Silvervarg

Warrior
Som vissa säkert redan sett så inne håller ju bakgrundstabellerna nya resultat... ett av dessa är resultat 7 på Övernaturliga egenskaper, Demonhybrid. När jag satt och gjorde en ny rp fick jag det resultat, och min fråga är: vilka demoniska egenskaper kan en halvdemon tänkas ha?

Silvervarg tycker det är synd att Demon-modulen inte finns ännu

Hjalle

Swashbuckler
Ymir länkar, wow! :p (OT)

Har du kommit dig för att räkna hur många gånger du har länkat till det här och Första snön? Vad kan det vara? Hälften av dina inlägg? :gremwink:

-Hjalle, gillar dock båda två mycket! :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ymir länkar, wow! :p (OT)

Se det så här: Med de textmassorna förtjänar jag faen att få länka till grejerna stup i kvarten :gremsmirk:

- Ymir, försvarar sig

Hjalle

Swashbuckler

Jag menade absolut inte att det var fel att länka till dessa två eminenta inlägg rätt ofta - du behöver inte försvara dig ett minsta litet dugg. Tycker också att du förtjänar att länka till de textmassorna (rekord?) stup i kvarten.

-Hjalle, tycker Ymir jättebra! :gremgrin:

Bunny

Crazy like a fool

"(rekord?)"

Vi hade en diskussion i vrållådan för ett tag sedan, och Ympes inlägg med 40 000 tecken är nog just det. Annars så finns det andra flitiga skribenter här på forumet - Kornellas inlägg om stridsvagnar nosar där uppe någonstans, medan den numera inaktive Seraphim nog snittar längst per inlägg.

Men nu får jag sluta skriva en massa inlägg. Jag ligger långt över snittet idag, och fortsätter jag skriva om sådana häringa till ämnet orelaterade saker blir jag snart lynchad... :gremmad:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Statistik

Kornellas inlägg om stridsvagnar är nästan exakt hälften så långt som mitt demoninlägg - ca 40 000 tecken (utan blanksteg) mot ca 20 000. Inte mycket att komma med, med andra ord :gremsmirk: Jag gick in på demoninlägget och minskade 'page zoom value' i Opera till 20%. Aj. Skrev jag det där? :gremsmirk:

Att Seraphim skulle ha flest tecken per inlägg kan nog stämma - 2585.76 mot mina ynka 772.13. Rising har imponerade 1976.49 (med hans antal inlägg i åtanke), och Krille 873.35.

Av personer som i stort bara besöker det här forumet leder Ljusetsriddare överlägset med 1554.65, och Drakvrede ligger bra till med 1115.82 tecken per inlägg. Du, Bearnie, har 1488.78.

- Ymir, statistikbösar

Hjalle

Swashbuckler
Off topic och alldeles för tävlingsinriktat...

Och Inalea? Hur många tecken?

Jag skriver så otroligt långsamt, så det blir aldrig riktigt långa inlägg. Det skulle helt enkelt ta för lång tid. Nån gång kanske jag nåt upp i <en del> tecken, fast jag kommer inte på någon på rak arm. Skulle vilja tömma ut mig på nåt område totalt i något härligt inlägg i någon härlig tråd. När jag firar 1000-inläggsjubiléum på julafton kanske...
Det ända jag ligger hyfsat till på är väl XP-per-dag listan. Vad jag sätt är det bara Krille (typ 10 per dag :gremtongue:) och troberg (8 nånting) som ligger bättre, men det är mycket möjligt att flera har mer än mina (i jämförelse med vissa andras) fjuttiga 3 och en halvtrakten.

-Hjalle, är jobbig.

Silvervarg

Warrior
Hehe, henne har jag läst om. Hon verkar riktigt gullig :gremsmile:
Kan man få hennes nummer? :gremwink:
(kom inte och säg att tjejer i rollspel inte finns på riktigt! >;|)

Jag använde faktiskt vissa av hennes demoniska krafter när jag rabblade för SL :gremsmile:

Silvervarg kommer på att hans rp nog har pyskiska problem med att han alltid varit annorlunda....

Cirid

Veteran
Demoniska egenskaper några förslag.

Några förslag på demoniska egenskaper.
<ul style="list-style-type: disc">[*]
1: Anden kan manifestera sig på det fysiska planet. Bör möjligen ha dött och/eller lärt sig hur man gör för att kunna manifestera sig. Beror också på hur svårt det är för demoner att manifestera sig på det fysiska planet. Grabbarna som kom och hälsade på vid mörkret verkar inte kunna göra detta hur som helst (eller?).

2: Lägg några enheter på andeförnimmelse som dessutom blir lättlärd, eftersom andeförnimmelse är demoners enda sätt att uppfatta andra på det andliga planet, vilket uppenbarligen är deras naturliga tillhåll.

3: Något sätt att livnära sig på andar och/eller demoner, "själaslukning" om du så vill. För demoner verkar ju livnära sig på detta sätt, kroppen kanske kräver nåt mer för att klara sig dock.

4: Kan alstra daimotropi från sig själv istället för psykotropi.

5: Slå ett extra slag på tabellen för övernaturliga egenskaper och ge honom ett passande resultat som en demonisk egenskap. Förfadersande tillexempel eller möjligen förfadersdemon i det här fallet. En mystisk man(demon?) kommer och hjälper till när rollpersonen befinner sig i ett rejält trångmål och har turen att skyddsdemonen ser detta och vill ingripa.
[/list]
Och några möjliga nackdelar.
1: Kan möjligen få problem med att ta sig ut ur pentagram och igenom skyddscirklar om dessa är lika med eller högre än rollpersonens rang.

2: Bindas till artefakter av nån demonolog/alkemist. Kan även vara en fördel om man kan få en artefakt att ta kraft från en om man uppfyller aktiveringsvilkoren och vidrör artefakten. Kanske kan fungera med en vanlig själ också.
[/list]
Vissa av dessa förslag föruttsätter att själaaspekten är daimotropi d.v.s hans själ kan bäst beskrivas som en demon än en ande.
Och eventuella psykiska störningar lämnar jag till dej att bestämma.

Några egna funderingar om demoner.
Hur svårt är det för en demon att manifestera sig av egen vilja? Dom verkar inte kunna göra det hur som helst, vad kostar det för demonen.

Och hur gör demoner när de skapar en kropp vid manifestation? Transformerar dom daimotropi till biotropi och de aspekter som bygger upp en fysisk kropp eller kongelerar dom daimotropi för att skapa sig en fysisk kropp, eller gör dom nåt annat?

Befinner sig en demon som bundits till en artefakt på det andliga planet eller "inlåst" i artefakten?
[/list]

Ymir

Liten kantbaron
Re: Demoniska telefonnummer [OT]

Hon har ingen telefon, tyvärr, och verkar inte ha någon fast bostad heller. Såna här slackertyper du vet, utmärkt arbetskraft. Och visst är hon riktigt gullig, men jag vet inte om jag skulle rekommendera en relation...kan bli vissa problem med sexlivet, för att bara nämna något.

Men du kan försöka nå henne via arbetsgivaren:

Prof. Khakra
Flödesteoretiska fakulteten, Lothakademin
Östra Storgatan, Loth, Ansathal-provinsen, Thalamur.

- Ymir, hänvisar vidare

Ymir

Liten kantbaron
Re: Demonfunderingar

Mina svar på dina funderingar om demoner kan läsas i det här inlägget, som jag nog tycker att jag förtjänat att få länka till åtminstone en gång per månad.

- Ymir, fyller sin kvot

Ymir

Liten kantbaron
Utöver Inalea (se inlägg nedan) har blott en annan halvdemon figurerat i mina kampanjer (halvdemoner är mäktiga och mycket sällsynta saker i dem, då det tycks som att demoner inte kan fortplanta sig med dödliga (eller helt enkelt aldrig gör det)).

Lucitanius av Orno, som han heter, residerar i ett övergivet Malghoarittempel i Thara-Thiannon med en stor posse vandöda och kriminellt slödder. Han verkar ha något slags band till Inalea, utöver ett kraschat förhållande (som enligt utsago slutade med att hon högg ned honom). Det har talats om en Athamrael, en tjänare till en figur som kallas 'Plågornas furste' (känner vi igen det? :)), som verkar ha lärt upp eller basat över dem båda. (Kanske är han rentav far till Lucitanius?).

Nå...det anmärkningsvärda med Lucitanius är att han verkar vara en väldigt harmlös figur. Kanske besitter han färdigheter och krafter han döljer, men jämfört med Inalea verkar han inte särskilt farlig rent strids- och förmågemässigt. Det kan vara så att hans begåvning snarare ligger på det intellektuella eller sociala planet givetvis, något hans trevliga beteende och enda tydligt demoniska attribut verkar understryka:

Lucitanius har ett stort, tredje öga i pannan som kan döljas med ett förhållandevis diskret hudveck. Detta tredje öga verkar ge honom någon slags extra sinne, men långt mer spektakulärt än Inaleas magisyn och liknande saker. Han verkar kunna se själva världsväven, eller rakt in i personers själar, och genom det utläsa många ting om personer och deras plats i ödet. Jag har inte exakt spikat vad hans förmåga är, det har aldrig behövs hittils under kampanjen, men åtminstone borde han omedelbart kunna identifiera en varelses natur och få ett intryck av dess känslor och sinnesstämning. Vid mer utdraget betraktande av en individ kan han lära sig väldigt mycket mera genom att se hur dess aura förändras i olika situationer, och rentav utläsa något om deras plats i världen och syftet med deras levnad. Han är en empat, telepat och siare, med en bred och gåtfull förmåga som man med fördel hade kunnat utforska ytterligare. Och det tänker jag göra också, bara jag får tillfälle att involvera honom i kampanjens händelseförlopp igen.

...och hur faen jag lyckades göra det här inlägget till en jävla novell, det övergår mitt förstånd det.

- Ymir, alldeles för förtjust i anekdoter

Enshadi

Warrior
Fan vad coolt! :gremlaugh:

Man kan alltså få lite BG-handling i spelet också.

Måste köpa Eon 3, måste köpa, måste köpa.

Demoner kan ju alltid som i BG (Baldur's gate för den obildade) vara helt ovetande om sin kunskap. Han/hon kan se ut som en helt vanlig människa och behöver hjälp för att förstå sina krafter. Bemästrar han dem fullfjädrat kanske han kan vända upp och ner på hela Mundana (Förutsatt en hjälte/antihjälte kampanj). Demoners förmågor ska inte förnekas. Binderakkanden i Tiraker är ju någorlunda mäktig så varför inte.

Sedan kanske en halvdemon kan översättas till lamia eller något liknande?

Bunny

Crazy like a fool
Re: Demoniska egenskaper några förslag.

Bra inlägg, och för att ha varit det första på detta forum så är det nästan enastående bra. Jag önskar att jag hade kunnat få en så bra start... :gremfrown:

"4: Kan alstra daimotropi från sig själv istället för psykotropi."

Min fantasi triggades nog mest av den här idén (som jag inte tror Ymir lyckades nämna i inlägget han länkade till, trots att han hade 40 000 tecken på sig - retsamt va? :gremsmirk:). Den erbjuder en rätt kool dramatisk hook.

En person som under sin uppväxt börjar märka at han kan alstra något så unikt som daimotropi spontant är egentligen rätt mäktig. Det säger sig självt. Dessutom lär han vara eftertraktad av en hel del mindre trevliga magiker som gärna vill komma åt daimotropin samt studera hans förmåga.

Grejen är att daimotropin är en väldigt outforskad aspekt. Få kan egentligen hjälpa honm att renodla sin talang, och det handlar nog mest om en utforskning han får göra på egen hand. Det utsätter honom för stora risker, som att råka nedkalla en fientligt inställd demon (men kanske kan han kommunicera med denna på ett annat sätt än vi kan, kanske delar han också en del av deras sätt att tänka - en udda kis alltså, en som inte helt och fullt känner sig hemma hos oss människor), men kan också göra att han lär sig en del oväntade trix. Genom att dissipera daimotropiska filament kanske han lärt sig att transportera hela sin fysiska kropp till andeplanet, och sedan ta sig ut därifrån - det perfekta sättet att gömma sig på. Har han någon gång chansen att lära sig lite schamanism så kan han även förflytta sig på andeplanet medan han är där, och sedan förkroppsliga sig i vår värld någon helt annan stans.

Vad jag försöker koma till är att han äger en rå, outforskad talang som kan finslipas till att användas till en hel del olika saker, men inte genom konventionella metoder. Kanske kan till och med studier på magiska fakulteter eller liknande snäva in hans tankebanor och vara direkt hämmande för honom. Bara den lilla twisten som här presenteras med en rad längst upp i inlägget kan med andra ord erbjuda din rollperson möjlighet till ett livslångt sökande efter vad han egentligen är för något. Det är något (som dessutom egentligen varken spelledaren eller spelaren vet utgången av) som jag själv skulle tycka vore väldigt inspirerande att spela.

Om inte annat något att skriva en novell om. :gremsmirk:

Lycka till Skuggis - det där kan bli riktigt ballt.