Utöver Inalea (se inlägg nedan) har blott en annan halvdemon figurerat i mina kampanjer (halvdemoner är mäktiga och mycket sällsynta saker i dem, då det tycks som att demoner inte kan fortplanta sig med dödliga (eller helt enkelt aldrig gör det)).
Lucitanius av Orno, som han heter, residerar i ett övergivet Malghoarittempel i Thara-Thiannon med en stor posse vandöda och kriminellt slödder. Han verkar ha något slags band till Inalea, utöver ett kraschat förhållande (som enligt utsago slutade med att hon högg ned honom). Det har talats om en Athamrael, en tjänare till en figur som kallas 'Plågornas furste' (känner vi igen det?
), som verkar ha lärt upp eller basat över dem båda. (Kanske är han rentav far till Lucitanius?).
Nå...det anmärkningsvärda med Lucitanius är att han verkar vara en väldigt harmlös figur. Kanske besitter han färdigheter och krafter han döljer, men jämfört med Inalea verkar han inte särskilt farlig rent strids- och förmågemässigt. Det kan vara så att hans begåvning snarare ligger på det intellektuella eller sociala planet givetvis, något hans trevliga beteende och enda tydligt demoniska attribut verkar understryka:
Lucitanius har ett stort, tredje öga i pannan som kan döljas med ett förhållandevis diskret hudveck. Detta tredje öga verkar ge honom någon slags extra sinne, men långt mer spektakulärt än Inaleas magisyn och liknande saker. Han verkar kunna se själva världsväven, eller rakt in i personers själar, och genom det utläsa många ting om personer och deras plats i ödet. Jag har inte exakt spikat vad hans förmåga är, det har aldrig behövs hittils under kampanjen, men åtminstone borde han omedelbart kunna identifiera en varelses natur och få ett intryck av dess känslor och sinnesstämning. Vid mer utdraget betraktande av en individ kan han lära sig väldigt mycket mera genom att se hur dess aura förändras i olika situationer, och rentav utläsa något om deras plats i världen och syftet med deras levnad. Han är en empat, telepat och siare, med en bred och gåtfull förmåga som man med fördel hade kunnat utforska ytterligare. Och det tänker jag göra också, bara jag får tillfälle att involvera honom i kampanjens händelseförlopp igen.
...och hur faen jag lyckades göra
det här inlägget till en jävla novell, det övergår mitt förstånd det.
- Ymir, alldeles för förtjust i anekdoter