Nekromanti Demoniskt aggregat

antorax

Swordsman
Om jag tex. har ett demoniskt aggregat rang 2 med en grej som transformerar ifrån demonmagi till kaosmagi, och sedan ska väva en magn 3 teleportera. Räcker det med att jag alstrar ett filament kaos och sedan väver som vanligt?

Alltså, använder man demonen som ett kongelat?

Regmolar

Swashbuckler
Enligt M&M väver ett aggregat själv en besvärjelse med filament som den själv står för; talar du om en talisman med transformator (som bara bistår med filament från en demon) eller om ett aggregat som alstrar för få filament för besvärjelsen som projektorn försöker väva?

Jag hittar inget explicit skrivet i alkemikapitlet (som vanligt...), men i det första fallet tolkar jag det som att talismanen fungerar som två kongelat, och i det andra fallet att aggregatet är felgjort och inte fungerar.

Men det är bara tolkningar utifrån vad som känns rimligt och vad textens tycks förutsätta.

Fienden

Hero
Jag antar att du menar en Generator, en alkemisk komponent.
Demoniskt aggregat är vad själva artefakten kallas när den är klar.

Generator 2
Transformator 2 --> Ataxatropi

Använder du den talismanen får du 2 filament, som du måste göra av med direkt. Om du däremot samtidigt alstrar ett ataxatropiskt filament själv har du tre stycken, och ta-da, väv en tredje magn. teleportera.

Kort svar: Ja, det funkar.

//Kraetyz, uttråkad

Craygh

Swordsman
Alla borde köra med våran haleas-uteslutningsprincipsderiverade husregel. Bara för att göra magi lite mera logiskt.

Craygh

Swordsman
Jag vet faktiskt inte om den är i mystik och magi eller om den är i grundregelboken... kan mycket väl vara det senare faktiskt. Och sen minns jag inte om den är i regeltext eller stämningstext heller :S Den lyder i alla fall som så att två filament av samma krökningstal inte kan existera nära varandra.

Husregeln är att ett filaments krökningstal är dess magnitud. Och att krökningstalet på det filament med högst krökningstal av de man försöker alstra är lika med svårighetsgraden för alstraslaget.

Det där blev ganska jobbigt att läsa, så här följer en förklaring.

Om man har två kongelat av krökningstal ett respektive två, så har man två kongelat man kan använda med varandra (Detsamma gäller filament alstrade av ett aggregat, eller lagrade på annat sätt än genom kongelat) För att sedan kunna använda tre filament, varav de tidigare nämnda är två, så måsta man alstra ett filament med ett krökningstal på 3 (Eller högre) till en svårighet av OB3T6 (Eller högre)

Är jag någorlunda sammanhängande, eller låter allt som gröt?

Telephalsion

Swordsman
Ny teori: Om relativistiska teorier gäller för mundana kan det vara så att E=mc^2 också gäller. Kort sagt: När kongelatet disintigreras så överförs den materiella energin till filamentet och förlänger detta.

Alltså, kongelerade filament har potentiell längd.

Regmolar

Swashbuckler
Haneas uteslutningsprincip tas upp i avsnittet om Legio Colonans magiteori, på sidor 90-91 i M&M och i Rafalis föreläsningar på http://www.foxtail.nu/neowiki/ow.asp?DenSabriskaMagiteorien

Ny teori: Om relativistiska teorier gäller för mundana kan det vara så att E=mc^2 också gäller. Kort sagt: När kongelatet disintigreras så överförs den materiella energin till filamentet och förlänger detta.
Då skulle vi ju åtminstone kunna konstatera kongelatens vikt: fullkomligt försumbar. Tur att inga av dem har en form som uppmuntrar till svävande... :gremwink:

Alltså, kongelerade filament har potentiell längd.
Kongelerade filament har en rumslig utbredning, vilket gör diskussioner om "potentiellt längd" lite poänglösa, eftersom rumslig utbredning förutsätter en faktiskt längd i inte mindre än tre olika dimensioner.

Fast du har helt rätt i att disintegreringen omvandlar kongelatet till ett "vanligt" alstrat filament med längd. Åtminstone om vi förutsätter att Legio Colonans magiteori stämmer... :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler
Är det någon som fortfarande använder kongelat i ditt Mundana när man i vilket fall måste slå alstringsslagen, och _fler_ alstringsslag dessutom om man vill använda mer än ett filament... :gremwink:

Hur räknar husreglerna på kristaller och framför allt generatorer, och på "naturliga" kongelat?