Generica
Generica har av personliga skäl haft ett långsamt år, men har fått en viss nytändning efter lite omprioriteringar. Egentligen är det löjligt, hade jag tagit mig i kragen så är det kanske två dagar kvar på textmassan, max.
Sedan kommer naturligtvis layout och sånt, vilket är en inlärningströskel för mig som inte jobbat med något program nyare än 10 år på det området.
En annan inlärningströskel är hela stöket kring ISBN-nummer och sånt. Jag har kollat lite på regelverket och en massa frågor poppar upp i mitt huvud. Behöver det verkligen vara så krångligt? Finns det något konkurrerande system för bokidentifiering som är lättare? ISBN känns också väldigt out of touch med de nuvarande trenderna, tex krävs en sida med copyright-info i början, vilket känns bakvänt för mig som har en modifierad och förenklad copyleft/GPL. I vilket fall måste sådant begripas innan jag går vidare.
Att annat problem är illustrationer. Eftersom jag är dålig på det så kommer jag att köra följande taktik:
1. Förlita mig på hjälpsamma människor.
2. Enkla siluettbilder gjorda i Poser för att särskilja kapitlen.
3. En enkel, stilren design (kodord för "inte så mycket bilder").
Vad jag siktar på är en lansering på bred front nästa år. Lanseringen är tänkt att bestå i:
1. Utskick till de som vunnit ett Generica i tävlingarna på
RPG Lab (finns fortfarande priser kvar).
2. Publicering på webben i digital form för nedladdning som PDF (för utskrift och tittande) och Word (för de som vill ändra). Fulla versioner i full kvalitet, inga demogrejor.
3. Publicering i pappersform med hjälp av något digitaltryckeri med webshop.
4. Om jag förstått det rätt så möjliggör samarbete med vissa digitaltryckerier att dessa agerar "förlag", så om någon frågar efter boken och har ISBN så kan bibliotek, boklådor, Amazon eller andra butiker lätt beställa den och sälja den, vilket åtminstone i teorin borde göra den tillgänglig i butik.
Eftersom licensen tillåter och uppmuntrar andra att använda spelet är det även fullt möjligt och tänkbart att andra väljer att trycka och sälja det, med eller utan ändringar, vilket jag tycker skulle vara kul och som antagligen skulle gynna alla inblandade.
Under året har också vidare tester visat att spelets namn fortfarande passar väldigt bra att sjunga till melodin till Kanadas nationalsång, något de flesta spel inte klarar att leva upp till.