Nekromanti Den årliga framstegsrapporten!

Krille

Super Moderator
Nu är det dags igen för Krilles årliga ångesttillställning, nämligen den årliga framstegsrapporten! Jag brukar slänga upp en sån här ca en gång om året (den förra var den här).

Frågan är alltså hur har det gått med era rollspelprojekt? Har de skrivits klart, eller har de lagts ner, eller pågår fortfarande arbetet, eller har en meteor slagit ner i er dator... eller, tja, hur går det och vad har hänt? Kan vi få ett kort inlägg med rollspelets namn i ämnesraden, en kort presentation av spelet ifråga och en statusrad som säger hur långt det har gått, samt eventuella länkar till hemsidor och trådar?

Krille

Super Moderator
Biblioteksvärlden

Status: Jenka

Ja, alltså, det gick jättefint ett tag, tills jag upptäckte att mekanurgin inte ville. Då upptäckte jag också att magin inte ville. Så jag skrev om, och skrev om, och skrev om.

Nånstans för ungefär ett år sedan så började jag dessutom skriva på en BRP-motor eftersom jag inte var helt nöjd med den i DoD6, och inte heller nöjd med den i DDT. Så i våras någon gång så kom jag på att det kunde vara en idé att använda den BRP-motorn i Biblioteksvärlden.

Nu har jag dessutom kommit på att magin och mekanurgin fortfarande inte vill, så de ska skrivas om en gång till.

G

Guest

Guest
Mitt projekt Genvägen ligger lite avsides för tillfället tyvärr, det som behövs för ett speltest är endast karaktärer åt de spelande, men eftersom jag har blivit spelansvarig i en förening, schema ansvarig för ett konvent samt ska till huddinge (var nu det ligger) på ett konvent i slutet av november så har detta tyvärr inte gått frammåt en millimeter de senaste två månaderna.

/Zorbeltuss som kommer att tänka på annat så fort han försöker numera.

Rickard

Urverk speldesign
Förra året så skrev jag inget; antagligen för att jag inte kände att jag utvecklats från året därpå.

EDoD
Har genomgått speltest, trots att jag inte har skrivit klart 40% av reglerna. Det känns lite konstigt att behöva säga saker som "Det finns inga regler för det ännu". Många saker har omarbetats och än fler har omformulerats under speltestandet. Egentligen känns det som att jag borde skriva om hela boken, men det kommer jag nog aldrig att orka. Jag har en blogg på den ofärdiga hemsidan om utvecklingsprocessen. Något som jag bör göra är att ändra namnet, för det känns jättefånigt att säga det högt. [edit] När jag kom på namnet (utifrån förkortningen) så tyckte jag det var roligt eftersom det bjöd till missförstånd, men nu har jag upptäckt att det är dumt att knyta an det till Drakar och Demoner, för det gör att folk har förutfattade meningar innan de ens läst spelet. Namnbytet får dock bli ett projekt som uppfylls om två år.

Alla andra projekt är lagda på is.

/Han som har haft andra rollspelsrelaterade saker för sig, vilket gjort att han inte skrivit något på flera veckor

<font size="1">[edit] Lade till lite saker.</font size>

Troberg

Sinister eater
Generica

Generica har av personliga skäl haft ett långsamt år, men har fått en viss nytändning efter lite omprioriteringar. Egentligen är det löjligt, hade jag tagit mig i kragen så är det kanske två dagar kvar på textmassan, max.

Sedan kommer naturligtvis layout och sånt, vilket är en inlärningströskel för mig som inte jobbat med något program nyare än 10 år på det området.

En annan inlärningströskel är hela stöket kring ISBN-nummer och sånt. Jag har kollat lite på regelverket och en massa frågor poppar upp i mitt huvud. Behöver det verkligen vara så krångligt? Finns det något konkurrerande system för bokidentifiering som är lättare? ISBN känns också väldigt out of touch med de nuvarande trenderna, tex krävs en sida med copyright-info i början, vilket känns bakvänt för mig som har en modifierad och förenklad copyleft/GPL. I vilket fall måste sådant begripas innan jag går vidare.

Att annat problem är illustrationer. Eftersom jag är dålig på det så kommer jag att köra följande taktik:

1. Förlita mig på hjälpsamma människor.
2. Enkla siluettbilder gjorda i Poser för att särskilja kapitlen.
3. En enkel, stilren design (kodord för "inte så mycket bilder").

Vad jag siktar på är en lansering på bred front nästa år. Lanseringen är tänkt att bestå i:

1. Utskick till de som vunnit ett Generica i tävlingarna på RPG Lab (finns fortfarande priser kvar).
2. Publicering på webben i digital form för nedladdning som PDF (för utskrift och tittande) och Word (för de som vill ändra). Fulla versioner i full kvalitet, inga demogrejor.
3. Publicering i pappersform med hjälp av något digitaltryckeri med webshop.
4. Om jag förstått det rätt så möjliggör samarbete med vissa digitaltryckerier att dessa agerar "förlag", så om någon frågar efter boken och har ISBN så kan bibliotek, boklådor, Amazon eller andra butiker lätt beställa den och sälja den, vilket åtminstone i teorin borde göra den tillgänglig i butik.

Eftersom licensen tillåter och uppmuntrar andra att använda spelet är det även fullt möjligt och tänkbart att andra väljer att trycka och sälja det, med eller utan ändringar, vilket jag tycker skulle vara kul och som antagligen skulle gynna alla inblandade.

Under året har också vidare tester visat att spelets namn fortfarande passar väldigt bra att sjunga till melodin till Kanadas nationalsång, något de flesta spel inte klarar att leva upp till.

Troberg

Sinister eater
Over the Rainbow

Mitt tidigare surrealistiska psykologiska skräckkoncept fick efter lite inspiration från Baldyr en energikick, och inom loppet av några timmar var det klart i form av ett Dogma-spel.

Jag ser det som:

* En stilstudie i konceptanpassade regelsystem. Lite Krille-tänk där.
* Ett test av engelska som dogma-språk (det hela började i frågan om att internationalisera Dogma) samt att några testspel behövs för att visa vad det handlar om för de som inte förstår svenska.
* Psykologiskt inåtvänd mardrömsskräck, fast med en viss buddhistisk underton. Mörkt, flummigt bottenslam från det undermedvetna. Ymir skulle nog gilla det.
* Anknyter vagt till existerande religioner.
* Ett försök att göra ett spel helt utan simulerad fysisk verklighet. Flummigt nog för Rising och Arvidos?
* En kul vändning där egenskaperna är dåliga och verkar mot en. Gotta love that.
* Den fulaste, men ändå förvånansvärt väl fungerande illustrationen i världshistorien. Tog mig nästan tre minuter att göra...
* Ett underhållande långsökt skämt i titeln. Något för nördarna att knäcka.
* Allt hanteras av en enda regelmekanism.
* Mitt första egna Dogma-spel.

Finns att beskåda på Over the Rainbow. Om du vågar...

Kommentera gärna spelet i denna tråd.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Gondica med mera

Gondica
1. Här pratar vi om en nytändning. Mitt senaste stora Gondica-projekt skrevs klart den 25 september och ligger nu på granskning hos fyra utomstående experter. Två har redan levererat sina kommentarer. Vad det handlar om? Det håller jag hemligt tills allt är spikat. Men det är något annorlunda.
2. Den 26 september började jag skriva nästa stora Gondica-grej.
3. Diverse små Gondica-saker har under året lagts ut på Rävspels sajt under året.

Lemuria
Inget har hänt.

Fenix-artiklar
Jag har hjälpt Tomas Arfert med material till ett av hans Fenix-projekt. Jag levererade det sista avsnittet idag.
Diverse halvfärdiga Fenix-texter ligger på min dator. Det gäller att få tid att skriva klart dem också.

"Ultra-mare"
Jag har ett kvartsfärdigt sjöfarar-fantasy-mini-rollspel, arbetsnamn Ultra-mare (=bortom havet på latin) som jag inte hur jag ska slutföra. Bland annat velar jag om vilken regelmotor jag ska använda. d20 verkar ju inte vara en hit i Sverige, så kanske måste jag göra en egen. Den måste kunna hantera både människor och monster bra, men sakna oändliga listor för färdigheter och magi. Jag vill nämligen ha ett kort regelkapitel och lägga fokus på kampanjvärlden.

PVC

Veteran
Uff. Mitt spel som jag beslutat döpa till Quimagus påbörjades ungefär vid den här tiden förra året och eftersom det är mitt första verk som rollspelsmakare kan jag inte säga när det kommer att vara färdigt. Utvecklingen är som följer: Jag har spånat fram genre, huvudsakliga regler och allmänna idéer varvade med coola uppslag om världar och massa ovidkommande bjaffs :gremsmirk:. Nyligen inträdde jag i fasen att fösöka sammanfoga alla dessa lösa delar till en provisorisk enhet.

Detta fösvåras av att jag i stor sett saknar fritid :gremfrown: och är helt uppbunden av mitt skolarbete. Dock ser dimman ut att lätta och jag räknar med att ha något i stil med ett tidigt utkast klart till årsskiftet. Jag har dragit mig för att lägga ut frågor här eftersom jag med fasa minns hur min förra trådstart ledde till en monstruös diskusion om var rollspel egentligen är.

Som slutsats kan gälla: Jag försöker hitta luckor i schemat att pussla ihop ett spel som liknar en schweizerost. :gremgrin:

Jarre

Swordsman
Jag skrev kort om mitt spelmakande i förra årets tråd, och om årets framstegsrapport kommit för en månad sedan hade jag inte brytt mig om att svara. Det fanns helt enkelt ingenting att berätta då.

Nu har det däremot lossnat och jag har satt igång att realisera nästa version av den gamla koftan Classified Information. Nutida agentthriller skulle jag vilja kalla genren för, men det är en bit kvar tills jag känner att spelet verkligen är det. Det har nog behövts detta avbrott från klurande för att jag ska känna att det är lönt att ta upp det igen, för att ligga och traggla utan att komma någon vart i tid och otid är inget jag har lust att upprepa.

Så nu är det nytt och fräscht material som ska in. Jag kastar ut i princip allt gammalt och stoppar in enklare regler, som faktiskt fungerar, och efter det första speltestet förra veckan känner jag mig ganska säker på att det verkligen är något att ha. Spelarna kommer känna igen sig i vissa saker från andra spel och det som är nytt (eller mer sällan förekommande) verkar inte vara svårförstått. "Solid Core" är ett av mina ledord, att kärnan i reglerna är stabil och tillämpbar i de flesta lägen.

Efter att ha läst vad Han skrev om namnbyte ovan, fick det mig att fundera i samma bana. Engelska namn på svenska spel, njä, det låter inte så bra i mina öron, men det lägger jag i bakhuvudet tills ett bättre kommer upp. Om det dyker upp..

Just det, mitt andra projekt, Bortom havet (vilket uppenbarligen är ett populärt namn :gremwink:) har spelats några enstaka gånger under året, men mer än så har det inte blivit. Däremot har mottagandet varit positivt bland spelarna, så det är inte omöjligt att det tas tag i det framöver.

<font size="1">Edit: Svarade visst på fel inlägg.</font size>

neowyn

Swordsman
Räknas kampanjer till befintliga rollspel?

I så fall har jag lagt ner ett projekt och startat ett annat...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
In the Dark (R.I.P.)

In the Dark har sedan förra gången dött... Och återuppstått som Bortom: Lögnens slöja, vilket är tänkt att komma ut i affärerna så småningom. Så jag får säga att det här året som förflutit har varit rätt produktivt.

Jag sitter med två projekt till Bortom också, som ligger efter grundreglerna. Men de talar vi tyst om så länge. :gremtongue:

Sedan har jag en fantasyvärld i mitt huvud som krafsar i mitt huvud. Det är dock något som talas ännu mer tyst om. Vi får se om jag får tid/ork/lust att göra någonting med det.

Quadrante

Grisbonde
Status : Noll

Här händer inte mycket.

....inte här heller och det lär inte hända något på ett tag (om jag inte blir lurad). Men fortsätter lite smått på en pseudohistorisk kampanj (+värld) som jag startade 89. Den tuffar på, men som PBEM numera...

peta

Warrior
Sluta ge mig dåligt samvete varje år!

Som vanligt inser man att det har hänt alldeles för lite varje gång du ställer den där frågan och får dödsångest över hur lite man hunnit med det senaste året.

Det enda positiva är att det går iallefall framåt och inte bakåt. I Guds Namn är inne på sista korrekturläsningen. Sedan kommer den att läggas ut som pdf. 112 sidor verkar det bli. Bifogar den utsida jag sitter och knåpar på för tillfället.

Samtidigt som jag lägger ut I Guds Namn kommer jag även lägga ut version 2 av ALEA. Dock kommer det vara en beta version, för att överhuvudtaget få ut det, annars finns risken att det tar ett år till :p. Vad som ändrats finns beskrivet här

För övrigt är det inte mitt fel att inget har hänt det senaste året utan jobb, Paradox Entertainment (varför är de tvungna att ge ut så bra spel som EU och HOI som samtidigt tar dagar att spela klart!) och Västtrafiks (på vars pendeltåg jag tillbringar allt för stor del av mitt liv) fel. Så nu har jag inte tid att sitta här och skriva inlägg nu måste jag fortsätta mitt erövrande av USA.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nostalgi

Snigel och jag har ett projekt vid namn Nostalgi. Det är ett litet samberättarsagorollspel som sedan förra året genomgått både en och två speltestomgångar med jättebra resultat. Det återstår att skriva om texterna, komplettera samt köra ännu en speltestomgång med senaste varianten av reglerna.
Det är inte en omöjlighet att spelet ska vara klart innan nästa årsrapport (är det inte det får vi verkligen skämmas).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har, från och till, skrivit på ett antal spel. Jag misstänker att jag har gått framåt, eller åtminstone förändrats, med avseende på mina idéer om vad jag skulle vilja inkludera i ett spel, men jag saknar fokus på vad jag vill skriva.

Rising

Vila i frid
Fuck you, framstegshelvete.

Den här gången började jag bara skratta när jag läste vad jag skrev förra året. Seriöst, jag tror inte jag gjort ett enda dugg på Abscess på ett helt år. Jag har ritat en bild, iofs, men den tillför ingenting utom att vara dekorativ.

Så; för att jag ska få något att skratta åt nästa år. Här kommer årets rapport:

Chugunda
Provspelat det som en bitch. Finslipat det också. Som fan. Har det mesta djäkligt stabilt klart för mig. Men hur skall man skapa sina egna rollpersoner? Där står jag nu. Synd att min första världsbeskrivning gick bort när min dator pajade; men det var inte många sidor så det skall gå att skriva om.

Paragon
Har i skrivande stund stött på det första regelproblemet. Har skrivit textmanus för den serie som skall fungera som regelexempel; och ritat bildmanus till sida 4 av 14 (jag tror det blir 14, iaf); men behöver lösa regelproblemet innan jag vill gå vidare.

Om något har hänt på någon av dessa fronter till nästa år så ska jag fira med att lägga ut en video på mig själv där jag sjunger Schnappi Schnappi. Snacka om tomt hot.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag undrar vart tiden egentligen tar vägen? Hur lång tid kan det ta att skriva ett rollspel egentligen, det borde ju gå på ett par veckor om man tar det lugnt, och max en månad om man ska rita bilder till! Nu är det visst inte fullt så enkelt. Men under det senaste året har jag:

* Skrivit lite småsaker till Millennium.

* Skrivit något dogmarollspel.

* Skrivit en del på maffiarollspelet Omertà, som jag hållit på med hur länge som helst. Nu är det dessutom speltestat en snabbis. Men det är en del kvar att skriva på det, och att illustrerar framför allt.

* Man framför allt har jag kommit igång med Supergänget och klarar förhoppningsvis av att hålla en jämn utgivningstakt tills jag är klar med det.

/tobias

Feliath

Swashbuckler
Chugunda?

Du har säkert berättat massor om det redan, men vad är Chugunda? Vill du berätta mer, eller hakar du på den här konsiga forumstrenden där man säger »Jag berättar bara att jag gör saker men inte vad, för jag tycker om när Makarforumet reduceras till en hög stridssystemstrådar! Mäh mäh ärgleflärp hargongongongonggg!«?

Det gör du väl inte, va? Du är väl inte ett löko, Rising?

/Feliath — propagandaminister/hatmånglare

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bara töntar skapar egna spel!

I egenskap av fjant så skriver jag istället spelmaterial till andras skapelser. Har väl lyckats skrapa ihop drygt 80 sidor spelmaterial som publicerats eller ska publiceras i Fenix samt ett konventsscenario. Mycket bättre än alla tidigare år, men inte så bra som det skulle kunna vara om jag kämpade lite hårdare mot min bekvämlighet.