Nekromanti Den allvarliga leken

Brior

Swordsman
"Den allvarliga leken" är namnet på en reportageserie om fyra program som P1 just nu sänder, fredagar 14.30 och repris lördagar 09.03.

SR presenterar serien bland annat med följande ord:
"Sällan har någon bemödat sig att prata med spelarna själva. Det här är deras berättelser."
"I bakgrunden finns en allomfattande fråga - vad är det för sprängkraft som finns i leken?"

Så långt kan allt tyckas vara gott, men de två program jag hört så här långt har fokuserat på negativa aspekter och jag fruktar att morgondagens program knappast blir bättre eftersom det ska handla om "Kult".

Det vore intressant att höra vad ni andra tycker.

Länk till programmet: http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=3191&nyheter=

Ond bråd död

Swashbuckler
Hållet med, de har plockat fram de mest tragiska personer de kunde hitta. Vanliga rollspelare gör kanske ingen "bra radio".

Pom

Swashbuckler
Första programmet hade fokus på lajv och eftersom lajv är den mest kända och av utomstående förstådda kusinen i rollspelsfamiljen tycker jag det var hyggligt nyanserade porträtt. In-lajv-snacket lät också naturligt och var bra reklam för hobbyn.

Andra programmet verkade ha fokus på figurstridsspel och där håller jag med om att det var negativa sidor som lyftes fram. Man fick heller inga spelexempel (utöver okommenterade tärningsslag). Ett förvirrat program, inte nödvändigtvis oseriöst, men förvirrat.

Skall det alltså bli dags för bordsrollspel i tredje avsnittet? Av de tre av hävd stora svenska rollspelskoncepten: DoD, Mutant och Kult är jag nästan glad att de fokuserar på det sistnämnda. Ångestdjupdykningar är nog lättare för gemene man att koppla till rollspelsbegreppet än att leka Trolltyg i tomteskogen eller Mad Max i Sköldinge.

Skall bli intressant.

Brior

Swordsman
Det trista är att jag själv kanske kommer att vara med i programmet eftersom reportern var här och intervjuade mig. Jag bjöd honom dessutom på en rollspelar-grillfest som vi ordnade samma vecka för att han skulle få prata med några andra. Jag fick intrycket av att han som gammal rollspelare ville skildra företeelsen på ett sakligt sätt men är som sagt ganska desillusionerad så här långt.

Vinklingen i program två,"hur rollspelandet förstörde mitt liv", kunde i princip ha anlagts på valfri subkultur från fotboll till bingo utan att vara representativ för någon av dem. Nu förväntar jag mig satanist- och freakvinkeln på Kult imorgon även om jag fortfarande hoppas ha fel.

Intervjun med mig och mina bekanta bör däremot knappast kunna klippas till något chockerande så kanske vi inte kommer med alls.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag håller med, det är bara folk vars spelande antingen "förstört deras liv" eller där spelandet fyller de stora tomma gapen i deras självsyn eller sociala förmåga.

Patetiskt och tragiskt.

Var tog de vanliga snubbarna som träffas varannan vecka, sänker några folköl och spelar D&D vägen? Intervjua Caligula, liksom.

Necross

Swashbuckler
Jag lackade ur rejält när jag hörde det andra programmet. Att de lyckats gräva fram en snubbe som tycker att han slängde bort sin ungdom på att måla warhammerfigurer, och blivit deprimerad av det. Och Fredrik Strage som ironiserar lite över vad han gjorde i 12-årsåldern. Aldrig skulle nån göra ett program om typ modelljärnvägsbygge eller frimärkssamling i samma stil.

Men sen när jag läste att producenten själv är rollspelare visste jag inte vad jag skulle tro. Fortsätter det likandant i kommande avsnitt ska jag anmäla snubben till nån nämnd eller nåt.

Arfert

Facit
Äh, så farlig är han inte, han är en rätt vanlig kille IRL. Bra spelledare för övrigt. Och så bor han vöd Östermalmstorg, vilket lär underlätta för SR; de är ju lata och orkar oftast inte gå så långt.

Vitulv

Det lustiga är att jag tror Caligula skulle göra sig långt bättre som ambassadör för rollspel än många andra i hobbyn.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Aldrig skulle nån göra ett program om typ modelljärnvägsbygge eller frimärkssamling i samma stil.
Jag tror mycket väl att de skulle kunna göra det. Till och med när det gäller allmänt accepterade sysselsättningar, som att titta på fotboll, föredrar de flesta journalister att leta reda på någon dårfink som slutade på sitt jobb för att kunna åka på bortamatcherna och har karvat in Manchester Uniteds laguppställning från 1996 i underarmen med ett rakblad framför någon snubbe som hänger på sig en halsduk, tittar på matchen, dricker en öl och sedan återgår till sitt normala liv. Skillnaden är att när det gäller fotboll vet gemene man att dårfinken inte är representativ för fotbollsfansen, medan de mycket väl kan tro att alla rollspelare är lika störda som de extremfall journlisterna har lyckats leta reda på.

Jag har däremot inte orkat lyssna på programmen eftersom jag är säker på att jag skulle bli irriterad, och det har jag ingen lust med just nu.

/tobias

Ond bråd död

Swashbuckler
Han är alltså en sån där som anser sig få dissa en grupp för att han tillhör den själv? Som att svarta får raljera över hur kriminella niggers är.
Jaja, det kanske blir bättre, men det känns som väldigt bortslösad tid, då rollspel är ett så väldigt intressant område. Tycker jag.

edit: äh, jag gjorde ett sånt där snabbsvar...

Necross

Swashbuckler
Jo, jag vet. Det jag syftade på är att om han intervjuades finns risk att en allt för positiv, odramatisk sida av rollspelshobbyn visar sig, och det vill ju inte SR.

Arfert

Facit
ja helt klart... han smälter ju in på Stureplan, och tror inte han skulle uppfattas som KONSTIG. Han har ju ingen skum ansiktsbehåring, underliga kläder, lustig hatt eller liknade. :gremgrin:

w176

Förlorad dotter
Jag tyckte om programmet. Flofosikt och med bra frågeställningar. Visade lite på vad annat rollspel kan vara, lite tankar på vad som finns inom avatgarde lajvadet och så vidare.

Visst det varlite freaky också, men jag tyckte det var en bra balns mellan intelekturllt och intressant och freaky. Posetivt.

Grog

Swordsman
Vissa av de medverkande behover professionell hjalp. Huruvida de spelar rollspel har valdigt lite med saken att gora.

Media fokuserar sa gott som alltid pa freaksen, trots att de vet att det ger en skev bild. Sa som nar de gjorde ett helt tv-program om en okand mytoman som sager att han avrattade folk i Dachau, fastan de forintelselagret var nedlagt flera ar tidigare i verkligheten, och det visste givetvis reportern. Men inte ett ord i TV om att token ljog...

Vitulv

Han har ju ingen skum ansiktsbehåring, underliga kläder, lustig hatt eller liknade.
...vilket är enormt befriande.

Pom

Swashbuckler
Jo, det här var ju ett betydligt respektfullare reportage än det sågande Warhammerhackandet förra veckan.

Men om någon oinvigd blev klokare över vad bordsrollspel är skall jag äta upp min frukost.

ro83rt

Swordsman
Usch, vad det osar pretto. Nu har jag lyssnat mig igenom del två och tre och jag har en smula svårt att känna igen mig. För mig har spelandet varken varit en viktig verklighetsflykt eller någon väg till upplysning om världens beskaffande. Kul grepp att ifrågasätta stereotypen av rollspelaren med ett format som förstärker den i alla fall.

Necross

Swashbuckler
Du hörde bara avsnitt 3 va? (Det om "Kult"). Jo, det var ju lite mer balanserat än förra veckans magplask, ett typexempel på urusel journalistik.