Nekromanti Den annyma storsataden, igen...

Mask_UBBT

Hero
Kag har haft den här disskutionen förut, i viss form, och jag tänkte visa hur de slutligen blev. Det är till mitt pågående projekt; Kabal.
Konceptet är, såvitt jag vet, ganksa nytt, om inte unikt(jag är ödmjuk åxå :gremwink:), varför jag inte riktigt har några föregående exempel att gå efter.
Här har vi alltså hur det blev. Det är direkt taget från spelets text, så det kan kanske låta lite skumt här och var, men jag tycker ändå jag beskrev principen hyfsat...
Anlendingen till inlägget är att få förslag och feedback, samt har jag en fråga i slutet av inlägget.

Den anonyma storstaden
Rollspel bygger, som tidigare nämnts, till stor del på att spelledaren kan tillhandahålla ett intressant äventyr som utmanar rollpersonerna och dess spelare, men detta är inte allt. En annan viktig faktor är platsen som äventyret utspelar sig på. Här har vi mött ett litet problem. De flesta rollspel tillhandahåller en världsbeskrivning av en mer eller mindre färdigbyggd värld, i vilken äventyren har en tendens att bli ganska utspridda. Detta, i sin tur, brukar leda till att rollpersonerna måste förflytta sig långt ifrån sina hemtrakter, och detta gör att de kontakter och vänner de har och skaffar blir onödiga så fort en plats har slut på intrig- och äventyrspotential, vilket medför en ytterligare flytt, och spelarna får därför väldigt liten chans att verkligen lära känna äventyrsomgivningen och dess befolkning väl nog för att kunna känna att den är riktigt påtaglig. Detta skulle passa spelandet i Kabal väldigt dåligt, då en av baktankarna skall vara att visa att ensam inte alltid är stark. Kontakter och lokalkunskaper är tänkta att vara centrala delar i spelandet, och om man då skulle hålla sig rörlig från ena äventyret till det andra så skulle detta göra att mycket av detta går förlorat.
För att undvika detta har Kabal, som första rollspel i världen(såvitt jag vet), utrustats med ett system som bygger på en anonym storstad. Detta innebär att Kabal inte kommer spelas i specifika länder och städer som presenteras i detalj, utan i en odefenierad och obegränsad storstad där detaljerna är upp till spelledaren att anpassa efter dennes och spelarnas tycke.

Varför en storstad?
Kabal är inte tänkt att spelas på hedar i Danmark, eller på någon ranch i centrala Texas. Kabals främsta spelplan är i de pulserande storstäderna, bland illegala nattklubbar och flimmrande neonljus. Storstäder som växt ifrån sig själva och blivit en smältdegel för korruption och förfall. DÄR hör Kabal hemma!

Varför kallas det för en anonym storstad?
I kabal kallar vi systemet för anonym storstad med den enkla anledningen att storstaden inte har något namn, om spelarna och spelledaren inte ger det till den. Detta på grund av att man skall kunna spela Kabals äventyr i samtliga städer skapade för och av spelarna. I äventyren kommer alltså inte staden definieras, utan bara de delar av staden som är vitala för den.

Hur kan det fungera?
Det hela kommer fungera på följande vis; Spelledaren kommer tillhandahållas en liten serie riktlinjer och även vissa hjälpmedel, såsom potentiella spelledarpersoner, förslag till enskilda platser, såsom barer, vanliga speltillhåll och kanske en sportarena eller dylikt, och även organisationer och viktiga biroller i sammanhanget. I framtiden är det tänkt att en modul skall skapas som endast innehåller kompitabla små munsbitar att använda.
Hursomhellt, med(eller utan) dessa små och stora komponenter skall då spelledaren, gärna tillsammans med sin spelgrupp eller annan lämpad för arbetet, knåpa ihop en egen depraverad metropol. Spelledaren skall dock inte göra färdigt hela staden, utan bara fylla i de bitar som rollpersonernas vardag och tidigare liv bestått av, i stort. Exempelvis bör spelledaren bestämma var rollpersonerna bor, deras familjer(om några) och deras bostäder, kontakter, ett par vanliga tillhåll och dylikt. En skicklig spelledare bör väva ihop historier, bakrundstabeller och kontakter med varandra så att de skapar en helhetsbild av rollpersonerna och deras bild av tillvaron. När detta är färdigt är det bara att börja spela.

Äventyren kan givetvis improviseras ganska fritt, då spelledaren närsomhellst kan bestämma sig för att utöka staden med exempelvis ett horhus eller en spritbutik som tvunget måste rånas(eller bara besökas). Annars kan färdiga äventyr och kampanjer spelas, och så länge de spelas i en lämplig storstad så uppstår inga problem med att anpassa dem. Spelledaren lägger bara till de krävda platserna i sin mentala bild av staden och sedan är det klart. Nu bör påpekas att spelledaren inte egentligen måste ta större hänsyn till geografin i staden. Om en spritbutik skall ligga om hörnet så kan den ligga runt hörnet lika gärna som i andra kanten av staden. Om det behövs en stor flod rätt igenom staden, då kan det banne mig komma till en stor flod rätt igenom staden, även om man inte nämnt den tidigare. Om staden utökas av tillräckligt många av dessa detaljer kommer den, om ingenting går åt pärskefjäll, snart att bli så detaljerad och levande att dess trovärdighet ökat lavinartat. Man bör dock vara försiktig med att lägga till utmärkande landmärken, såsom Frihetsgudinnor och Lutande torn.

Spelledaren och spelarna är alltså den enda som har något att göra med hur en stad skall vara uppbyggd, även om vissa saker bör vara omsedda, för att spelandet skall kunna flyta på ordentligt och uppbyggnaden skall bli vettig.

Saker som spelledaren bör ha koll på:
• I vilken världsdel staden ligger. Detta är väldigt viktigt, då detta bestämmer vilken kultur det hela rör sig om, hur storstäder är uppbyggda, samt vilka former av spel, brottsyndikat och dylikt som finns i områdena. Listan kan göras lång...
• Var rollpersonerna bor, samt deras vänner och familjer och andra viktiga personer som har med deras liv att göra.
• Vissa nyckelplatser. Rollpersonerna bör veta hur man tar sig till tunnelbanan, baren eller sin arbetsplats.

Vad tycks? Har jag missat något?

Och nu till frågan;

jag håller på med en bakgrunsmodul med spelledarpersoner, platser och sånt... Jag vill veta hur detaljerade de olika SLP ska vara... vad måste man veta om dem? Hur många borde de vara?
Jag funderar just nu på ungefär en halv a4 per skalle eller något, men då jag förtillfället har nära 1500 namn på SLP så kan det ta en jävla tid att skriva!

Givetvis kommer jag uppmana folk att skicka in sina egna skurkar och kompisar, men det kan man ju inte förlita sej helt på....

/Mask - förmodligen ganska dum!