Nekromanti Den där tårthistorien...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ja, ni vet vad jag snackar om.

Hur känner ni inför den? Lacka?

Vimes

Sillkung
Vitulv said:
Lite full i skratt. Lite preplex över en del reaktioner. Lite frågande om kulturministerns omdöme.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Trött. De som klagar på konstverket verkar göra det utifrån en tolkning som går helt emot konstnärens tankegångar (och verkar dessutom ovilliga att lyssna på hans förklaringar), och de som klagar på att kulturministern inte reagerar mer glömmer att det är hennes jobb att hålla god min och inte låta det egna tyckets och smakens reaktioner styra (på det vis som skedde vid den där graffitihistorien). Kulturministern agerade korrekt i sammanhanget. Sedan tycker jag visserligen att det som i DN sägs vara Makode Lindes förklaring av verket är märklig -- där sägs att han sätter "nutida västerländska idéer om det afrikanska paradiset, dess trygghet och Det Ljuva Livet i kontrast till verklighetens historia", något som för mig framstår som bisarrt. Existerar sådana idéer? Varenda jävel jag har pratat med verkar ha en bild av Afrika som enbart består av aids, svält och könsstympning, absolut inga paradisvisioner.

Sedan är det förstås beklagligt att detta kommer att ge de kontextblinda negerbollsgnällarna ytterligare vatten på sina små kvarnar, men sådan dvärgalåt kan man ju avskriva innan man har hört den.

!Paxen

Swashbuckler
Vitulv said:

Nej, jag visste inte vad du snackade om då jag inte håller koll på modern konst. Efter att ha kollat upp det så känner jag ett "meh". Roligt genomförande och jag (tror) jag förstår poängen och det är mycket bättre än "konstigt för konstens skull".

Dock ett "meh".

Arfert

Facit
Tja, det är ett effektivt performance-konstverk i alla fall. Lite som konst var förr, typ på 60-talet. Och det är intressant med alla reaktioner från folk som inte vet vad konst är, eller har feltolkat totalt. Men ok, det är inte så lätt, kanske.

Bra eller dålig konst? Har inte bestämt mig... både och kanske.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Svarte faraonen said:
Trött. De som klagar på konstverket verkar göra det utifrån en tolkning som går helt emot konstnärens tankegångar (och verkar dessutom ovilliga att lyssna på hans förklaringar), och de som klagar på att kulturministern inte reagerar mer glömmer att det är hennes jobb att hålla god min och inte låta det egna tyckets och smakens reaktioner styra (på det vis som skedde vid den där graffitihistorien). Kulturministern agerade korrekt i sammanhanget. Sedan tycker jag visserligen att det som i DN sägs vara Makode Lindes förklaring av verket är märklig -- där sägs att han sätter "nutida västerländska idéer om det afrikanska paradiset, dess trygghet och Det Ljuva Livet i kontrast till verklighetens historia", något som för mig framstår som bisarrt. Existerar sådana idéer? Varenda jävel jag har pratat med verkar ha en bild av Afrika som enbart består av aids, svält och könsstympning, absolut inga paradisvisioner.

Sedan är det förstås beklagligt att detta kommer att ge de kontextblinda negerbollsgnällarna ytterligare vatten på sina små kvarnar, men sådan dvärgalåt kan man ju avskriva innan man har hört den.

Ungefär så känner jag också.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vitulv said:

Paff.

Frågande inför vad verket skulle föreställa eller vad det skulle väcka frågor om.

Fundersam på vem som tyckte att det var en bra idé att genomföra tillställningen med nämnda verk.

Men mest av allt totalt ointresserad och lite besviken när jag insåg att kulturministern inte hade trampat i ett enormt klaver, och alltså inte kunde användas som måltavla för billiga politiska poänger.

/Magnus

anth

Vetefan
Vitulv said:

Jag tänker att de som protesterar nu måste vara samma människor som protesterade mot glassen Nogger Black.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
anth said:
Jag tänker att de som protesterar nu måste vara samma människor som protesterade mot glassen Nogger Black.
Afrosvenskarnas förbund, ja, vilket är en organisation som tar upp viktiga frågor och medvetandegör vissa saker (till exempel Sveriges inblandning i den transatlantiska slavhandeln) som verkligen har sopats under mattan. Dessvärre verkar de också vara rätt triggerhappy på ett sätt som skadar förtroendet för dem som organisation -- det mest bisarra hittills var väl när Dick Harrison polisanmäldes för att i sin bok Slaveri ha beskrivit att afrikaner sålde andra afrikaner som slavar, något som är ett odiskutabelt historiskt faktum (eller, ja, så mycket av ett faktum något blir inom historievetenskapen).

Ögat

Hero
1) Imponerad över själva hantverket.
2) Utan kontroversen hade det inte varit hälften så mycket till konstverk.
3) Synd att folk tog illa upp.

Ögat

Hero
Nja

Organisationen som protesterade mot Nogger hette Centrum mot Rasism. Om de två sammaslutningarna har några beröringspunkter vet jag inte.

Däremot vet jag att resonemanget som ledde fram till påståendet att Nogger Black var rasistisk var ganska genomtänkt och avancerat, varför det inte alls gick att förmedla på ett löpsedelsmässigt sätt. Resultatet blev ju också medial pannkaka.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Olav said:
Nja

Organisationen som protesterade mot Nogger hette Centrum mot Rasism. Om de två sammaslutningarna har några beröringspunkter vet jag inte.

Däremot vet jag att resonemanget som ledde fram till påståendet att Nogger Black var rasistisk var ganska genomtänkt och avancerat, varför det inte alls gick att förmedla på ett löpsedelsmässigt sätt. Resultatet blev ju också medial pannkaka.
Oops, fel av mig. Visserligen har Centrum mot Rasism också protesterat mot tårtan. Däremot är jag intresserad av de subtilare punkterna i argumentationen mot Nogger Black.

Ögat

Hero
Om jag minns rätt handlade det om själva designprocessen. GB skulle göra en glass som skulle rikta sig till kids, döper den till Nogger Black och designar om loggan så att den ska se mer Hiphop ut.

CMR ansåg (med rätta eller inte) att GB gjorde kopplingen ungdomar+black = graffiti+hiphop. Och om man gjort den kopplingen borde man också vara medveten om ordlikheten mellan Nogger och nigger. Alltså hävdade CMR att namnet inte var tillkommet av en slump, utan var resultatet av ett stereotypiserande av (viss) ungdomskultur. När sedan reklamen anspelade på skolgårdsklotter och lakrits... ja då gjorde man det infamösa utspelet.

Edit: Jag skrev visst centrum för rasism, men det är förstås en helt annan organisation...

solvebring

Superhero
Vitulv said:

Tja, ingenting egentligen. Känns mest bara onödigt. ... Som de flesta "konstchockerna". Det tycks som att man alltid går in för att misstolka stark konst.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tja, Stravinskijs Våroffer vållade bråk i publiken vid premiären. Konstnärer förväntas alltså vilja vålla uppståndelse. Den här "skulptören" lyckades över förväntan. Varför hacka på ministern? Hon var ju där och gjorde sitt jobb. Ve den kulturminister som börjar recensera konst.

Äventyr

Världsbyggare
Svarte faraonen said:
Ouch! Så oerhört konstruktivt!

Äventyr

Världsbyggare
Konst är ofta konstigt och man kan gömma sig bakom det med hänvisning till att det är just konst. Det finns konst som upprör en viss grupp människor, säg vissa religiösa extremister, för att en dansk tidning publicerar karikatyrer på en profet. Och så finns det andra grupper, som upprörs över att de där religiörs extremisterna upprörs. Den här andra upprörda gruppen blir än mer upprörd om någon tar homosexanspelande foton som föreställer deras frälsare och hänger upp dem på en utställning. Inkosekvent? Doh. Jag blir trött.

Jag har inga speciella åsikter om just detta konstverk eftersom jag inte är nog påläst (jag har bara läst lite i en kvällstidning och fått berättat för mig av en vän) så jag kan inte dra några säkra slutsatser.

Däremot var det någon som gjorde kopplingen till negerbollar, och då gör man lite självmål tycker jag.

solvebring

Superhero
Weird Quest said:
Konst är ofta konstigt och man kan gömma sig bakom det med hänvisning till att det är just konst. Det finns konst som upprör en viss grupp människor, säg vissa religiösa extremister, för att en dansk tidning publicerar karikatyrer på en profet. Och så finns det andra grupper, som upprörs över att de där religiörs extremisterna upprörs. Den här andra upprörda gruppen blir än mer upprörd om någon tar homosexanspelande foton som föreställer deras frälsare och hänger upp dem på en utställning. Inkosekvent? Doh. Jag blir trött.
Fast är det inte det som är göttigt med konst - att den är "fri"; att den får, kan och bör bryta normer, regler, lagar och sådant? Visst, man kan inte dra det hur långt som helst, men man kan dra det långt och det är väl det som är bra med konst? ... Man behöver inte vara PK, man behöver inte vara styrd av lagar, plikter och det kollektiva samvetet - man får experimentera, ifrågasätta och provocera inom den där ramen som kallas för konstscenen. Det tycker jag är något bra.

Konst är att avbilda, skapa, fantisera och tolka, att begränsa vidden av att avbilda och tolka skulle nog suga lite grann.

/solvebring tycker att den mesta konsten är okej så länge individer slipper ta ofrivillig skada. Att mörda någon och göra liket till en installation vore ju inte så djävla najs direkt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Hon borde fattat att det skulle bli reaktioner och dragit sig ur om det var möjligt. Däremot tycker jag inte det var fel i sig att ta en bit tårta, men det var kanske inte så politiskt smart.

I övrigt är jag rätt less på konst som ska provocera. På nätet kallas sånt trollande och får den respekt den förtjänar.